Vi med egen gård/stall

Vill visa upp min lilla ridbana! Min man har satt staket med gammal telefonstolp för att hålla nere kostnaderna. Och han suckade lite, men det blev en inbyggd uppsittningsplats i staketet, precis som jag ville ha det.

Nu ska bokstäver upp. Hur har ni det? Finns knappt några bilder på nätet på just bokstäverna. Helst vill jag ha guld-färgade bokstäver på något sätt, men tveksam om der kommer synas. O_o
Visa bifogad fil 120554

Jag har gjort så här, och planterat blommor i.
 

Bifogade filer

  • wp-1659783882029.jpg
    wp-1659783882029.jpg
    143,2 KB · Visningar: 74
Gårdsmässigt så tog vi idag och målade lite på ladan. Den består, som lador så ofta gör, av många väggar så vi kör lite åt gången när andan faller på. Men alltså, en av de bästa sakerna med att ha en gård som behövt kärlek under en tid är att allt man gör verkligen gör det mycket finare. Det är jättebra motivation :laugh:

Stängslade om hagen lite grann så att hästarna kan äta mer gräs på infiltrationen (vi har haft onödigt mycket avstängslat innan). Blir det dålig tillväxt i år vill jag ta vara på allt som kan tas vara på!

Håller på och fundera på hur jag vill förvara hindermaterial och konor längre fram också. Just nu står de uppställda mot väggen i maskinhallen, men jag tänker att det hade varit gött att ha dem på ett bestämt ställe. Jag hade kunnat ha dem inne i rummet där vi just nu förvarar skräpvirke, men eh ... då hade det behövt städas upp där inne först. :angel:
 
Vill visa upp min lilla ridbana! Min man har satt staket med gammal telefonstolp för att hålla nere kostnaderna. Och han suckade lite, men det blev en inbyggd uppsittningsplats i staketet, precis som jag ville ha det.

Nu ska bokstäver upp. Hur har ni det? Finns knappt några bilder på nätet på just bokstäverna. Helst vill jag ha guld-färgade bokstäver på något sätt, men tveksam om der kommer synas. O_o
Visa bifogad fil 120554
Jättefin!
 
Nu byggs det lösdrift i ladan.
Eftersom det ska bli 28 grader nästa vecka så måste någon form av skuggig plats till hästarna finnas.

1D2B5E27-783A-4C10-8499-02F8DDA930C5.jpeg


Till hösten får vi slå på några skivor på ytterväggen så det inte blir så dragigt.
De går in på nätterna, men de ska ju ha ett värdigt liv dagtid också.

Bilden är alltså en förebild.
 
Senast ändrad:
Nu byggs det lösdrift i ladan.
Eftersom det ska bli 28 grader nästa vecka så måste någon form av skuggig plats till hästarna finnas.

Visa bifogad fil 120881

Till hösten får vi slå på några skivor på ytterväggen så det inte blir så dragigt.
De går in på nätterna, men de ska ju ha ett värdigt liv dagtid också.

Bilden är alltså en förebild.
Ser ju ut som ett superfint utgångsläge! Hur stor blir lösdriften?
 
3CEDF113-4503-4107-8217-605EA498E83D.jpeg


Lösdriften är klar invändigt. Bortsett från att jag bara hade 1/3 halmbal kvar. Min höbonde hade en halv halmbale kvar som sambon är och hämtar nu. Inte riktigt vad jag planerat. Trodde han hade mycket kvar. Får försöka gå tag i halm på annat håll i sommar.

Ena ingången är färdig. Sambon och svärfar har slitit som djur med att få ner 5(!) stolp. Lerjord och sten. Andra ingången som är mitt över ska vi försöka fixa ikväll. Tveksamt om vi hinner. Fem till stolp måste ner där och det tar tid när man inte har en traktor. Röjt bort gammalt asbesttak utanför som smulades sönder. Lagom hälsosamt.

Sambon klippte gräset utanför ingången igår så vi skulle kunna komma intill. Brännässlor, tistlar, kirskål och gräs. En meter högt. Vågar inte riktigt öppna upp till lösdriften än så hästarna sätter i sig det klippta.
Hur många dagar måste man ligga lågt tror ni? (Torka här). Kratta gick inte, för snårigt.
 
Visa bifogad fil 121047

Lösdriften är klar invändigt. Bortsett från att jag bara hade 1/3 halmbal kvar. Min höbonde hade en halv halmbale kvar som sambon är och hämtar nu. Inte riktigt vad jag planerat. Trodde han hade mycket kvar. Får försöka gå tag i halm på annat håll i sommar.

Ena ingången är färdig. Sambon och svärfar har slitit som djur med att få ner 5(!) stolp. Lerjord och sten. Andra ingången som är mitt över ska vi försöka fixa ikväll. Tveksamt om vi hinner. Fem till stolp måste ner där och det tar tid när man inte har en traktor. Röjt bort gammalt asbesttak utanför som smulades sönder. Lagom hälsosamt.

Sambon klippte gräset utanför ingången igår så vi skulle kunna komma intill. Brännässlor, tistlar, kirskål och gräs. En meter högt. Vågar inte riktigt öppna upp till lösdriften än så hästarna sätter i sig det klippta.
Hur många dagar måste man ligga lågt tror ni? (Torka här). Kratta gick inte, för snårigt.

Ett dygn när det är torrt och varmt typ, men inget av det är ju giftigt för hästarna, tvärtom.

Dom kommer slyröja åt er.
 
Ett dygn när det är torrt och varmt typ, men inget av det är ju giftigt för hästarna, tvärtom.

Dom kommer slyröja åt er.

Mina är känsliga. Stripbetas bara. Så jag är jätte försiktig. Idag hade jag korkat nog redan öppnat upp så de fick beta ett par timmar. Var snudd på lite för mycket redan. Så idag blir det inget mer gräs än det de har att gnaga på i hagen.
Men bra att veta att jag kan släppa oron för själva gräsklippet.
 
Mina är känsliga. Stripbetas bara. Så jag är jätte försiktig. Idag hade jag korkat nog redan öppnat upp så de fick beta ett par timmar. Var snudd på lite för mycket redan. Så idag blir det inget mer gräs än det de har att gnaga på i hagen.
Men bra att veta att jag kan släppa oron för själva gräsklippet.

Det som kan vara farligt med gräsklipp är:
- Gräsmattearterna är sockerhöga
- Finklippt gräs feljäser
- Bensin/oljerester

Har ni slagit ner kirskål och annat ogräs med en trimmer är risken låg för problem.
 
Det som kan vara farligt med gräsklipp är:
- Gräsmattearterna är sockerhöga
- Finklippt gräs feljäser
- Bensin/oljerester

Har ni slagit ner kirskål och annat ogräs med en trimmer är risken låg för problem.
Började med trimmer, men skjälkarna var för tjocka, då åkte gräsklipparen fram.
 
Vi har flyttat lite stolp för att utöka hagen. Inte mycket utan den blev väl kanske 40-50kvm större eller något sådant, men när det växer fint utanför så kan de ju lika gärna få äta det också.
 
Kan ni rekommendera ett bra agregat? Behöver ett som kan hålla elefanter inne. Nä, men har en rymmare som är fenomenal på att snirkla sig mellan/under tråden och traska ut. Stor lugg och mycket man, känner väl inte elen. Och nej, luggen är helig, så den blir kvar.
Totalt har vi väl isch 2ha hagmark som har tre trådar och är uppdelat i 6 hagar. Mao mer eltråd än för enbart en 2ha stor ruta.
Nuvarande agregat är 1000 (nånting. Det på iaf), 230V och 1,0 joule. Dessa siffror säger mig ingenting. Nu är bara 1ha påkopplat på agregatet. Resten är betet som just nu är utan ström. Detta är alltså inte tillräckligt för att hålla rymmaren inne.
Två jordspett finns.
 
Visa bifogad fil 121047

Lösdriften är klar invändigt. Bortsett från att jag bara hade 1/3 halmbal kvar. Min höbonde hade en halv halmbale kvar som sambon är och hämtar nu. Inte riktigt vad jag planerat. Trodde han hade mycket kvar. Får försöka gå tag i halm på annat håll i sommar.

Ena ingången är färdig. Sambon och svärfar har slitit som djur med att få ner 5(!) stolp. Lerjord och sten. Andra ingången som är mitt över ska vi försöka fixa ikväll. Tveksamt om vi hinner. Fem till stolp måste ner där och det tar tid när man inte har en traktor. Röjt bort gammalt asbesttak utanför som smulades sönder. Lagom hälsosamt.

Sambon klippte gräset utanför ingången igår så vi skulle kunna komma intill. Brännässlor, tistlar, kirskål och gräs. En meter högt. Vågar inte riktigt öppna upp till lösdriften än så hästarna sätter i sig det klippta.
Hur många dagar måste man ligga lågt tror ni? (Torka här). Kratta gick inte, för snårigt.
Ser jättefint ut men jag hade definitivt velat se till att väggarna var mer hållfasta/sparktåliga innan jag släppte in hästarna :)

Hoppas ni hittar halm! Frågade min höbonde och han hade gott om fjolårshalm, alltid skönt att veta eftersom jag fodrar med halm också.
 
Ser jättefint ut men jag hade definitivt velat se till att väggarna var mer hållfasta/sparktåliga innan jag släppte in hästarna :)

Hoppas ni hittar halm! Frågade min höbonde och han hade gott om fjolårshalm, alltid skönt att veta eftersom jag fodrar med halm också.

Det kommer komma upp plank och skivor. Men det kommer inte hinnas med innan hettan i veckan kommer. Så vi får hoppas hästarna inte sparkar sönder det innan. Men det har jag svårt att tro. Tre lugna ston. Känner jag dem rätt kommer de stå i stekande sol mitt i hagen i stället.

Fick 1,5 bale halm sen. Så det vsr ju skönt.
 
Kan ni rekommendera ett bra agregat? Behöver ett som kan hålla elefanter inne. Nä, men har en rymmare som är fenomenal på att snirkla sig mellan/under tråden och traska ut. Stor lugg och mycket man, känner väl inte elen. Och nej, luggen är helig, så den blir kvar.
Totalt har vi väl isch 2ha hagmark som har tre trådar och är uppdelat i 6 hagar. Mao mer eltråd än för enbart en 2ha stor ruta.
Nuvarande agregat är 1000 (nånting. Det på iaf), 230V och 1,0 joule. Dessa siffror säger mig ingenting. Nu är bara 1ha påkopplat på agregatet. Resten är betet som just nu är utan ström. Detta är alltså inte tillräckligt för att hålla rymmaren inne.
Två jordspett finns.
Vad har du för ohmtal på tråden? Dålig tråd är en mycket vanlig felkälla.
 
Kan ni rekommendera ett bra agregat? Behöver ett som kan hålla elefanter inne. Nä, men har en rymmare som är fenomenal på att snirkla sig mellan/under tråden och traska ut. Stor lugg och mycket man, känner väl inte elen. Och nej, luggen är helig, så den blir kvar.
Totalt har vi väl isch 2ha hagmark som har tre trådar och är uppdelat i 6 hagar. Mao mer eltråd än för enbart en 2ha stor ruta.
Nuvarande agregat är 1000 (nånting. Det på iaf), 230V och 1,0 joule. Dessa siffror säger mig ingenting. Nu är bara 1ha påkopplat på agregatet. Resten är betet som just nu är utan ström. Detta är alltså inte tillräckligt för att hålla rymmaren inne.
Två jordspett finns.

Vad har du för tråd/band? Bra spänd på rätt höjder?

Med rymmare är min erfarenhet att det viktigaste är att det är el på alla trådar, att dom är spända, och att det är nog många. Man kan egentligen inte fysiskt stängsla med el, det är en mental stängsling. Man måste ha imponeringsfaktor, avskräcka dom från att ens försöka.

Till min shettis och mustang har jag 25, 50, 100, 150cm (högsta tråden är för vintertiden och snöpack), 40mm breda band i vinter/torrhagen.

Jag har ett "skitaggregat" (1500kr granngården) men det är inte strömstyrkan som håller ponnyn inne.

Men har ni många kilometer tråd behöver aggregatet såklart vara anpassat för det. Brukar stå i produktbeskrivningen. När jag hade flera hektar på en hyrd gård hade vi ett 6000-kronors som klarade av hela längden.

Lågt ohmtal är också viktigt.

Edit: det jag hade på jättehagen var på 20 joule, mitt nuvarande 2 joule.
 
Senast ändrad:
@Ajda jag satte en separat tråd direkt till jordspett. Fick tipset här eller på facebook, minns inte. Det löste iaf mitt rymmar-problem. Hade tre trådar sedan innan så blev totalt fyra.
 
Mitt nuvarande, notera hur mycket det skiljer med undervegetation:

Matarspänning: 12 V

Laddenergi: 2,00 J

Utgående energi: 1,5 J

Spänning utan belastning: 9500 V

Spänning vid 500 Ohm belastning: 4400 V

Stängsellängd utan underveg: 10 km

Stängsellängd med normal undervegetation: 4 km

Stängsellängd tät undervegetation: 1,7 km

Antal jordspett: 2 st

Strömförbrukning: 115mA
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 449
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
884
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 033
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp