Vi med egen gård/stall

Vad har du för tråd/band? Bra spänd på rätt höjder?

Med rymmare är min erfarenhet att det viktigaste är att det är el på alla trådar, att dom är spända, och att det är nog många. Man kan egentligen inte fysiskt stängsla med el, det är en mental stängsling. Man måste ha imponeringsfaktor, avskräcka dom från att ens försöka.

Till min shettis och mustang har jag 25, 50, 100, 150cm (högsta tråden är för vintertiden och snöpack), 40mm breda band i vinter/torrhagen.

Jag har ett "skitaggregat" (1500kr granngården) men det är inte strömstyrkan som håller ponnyn inne.

Men har ni många kilometer tråd behöver aggregatet såklart vara anpassat för det. Brukar stå i produktbeskrivningen. När jag hade flera hektar på en hyrd gård hade vi ett 6000-kronors som klarade av hela längden.

Lågt ohmtal är också viktigt.

Edit: det jag hade på jättehagen var på 20 joule, mitt nuvarande 2 joule.

Har ”vanliga” elrep. Kan behöva spännas lite här och där. Knutar dock vid grindar, ej brickor. Annars bra dragen. Inget direkt kors och tvärs eller skarvat.
 
Har ”vanliga” elrep. Kan behöva spännas lite här och där. Knutar dock vid grindar, ej brickor. Annars bra dragen. Inget direkt kors och tvärs eller skarvat.

Om mitt aggregat är på 2 joule och kan ta 1,7km tråd vid tät undervegetation... Har ditt aggregat kraft nog till alla dina kilometer?

2ha i en rektangel är ju 700 meter tråd för en lina... Om du har 3, så har du 2100 meter, 2,1km.

Ditt aggregat kanske inte är nog starkt för att strömma ordentligt hela vägen, även om tråden är hel och hyfsat ny och du har jordspett i fuktig mark (vattna jordspetten om du har torka).

Testa tråden längst bort i hagen med en sån där liten mätare så vet du :). Kostar typ 60kr.
 
Om mitt aggregat är på 2 joule och kan ta 1,7km tråd vid tät undervegetation... Har ditt aggregat kraft nog till alla dina kilometer?

2ha i en rektangel är ju 700 meter tråd för en lina... Om du har 3, så har du 2100 meter, 2,1km.

Ditt aggregat kanske inte är nog starkt för att strömma ordentligt hela vägen, även om tråden är hel och hyfsat ny och du har jordspett i fuktig mark (vattna jordspetten om du har torka).

Testa tråden längst bort i hagen med en sån där liten mätare så vet du :). Kostar typ 60kr.

Aggregatet är inte mitt, det är tidigare ägarens. Kommer förmodligen tas med när hans dotter flyttar sin häst.

Vi har inte vattnat jordspetten. Hur ofta bör man göra det? Har fått tips om att ha jordspetten i gödselstacken pga att det allt som oftast är fuktigt där.
Ska kolla med en mätare också. Tror vi har en någonstans.
 
Aggregatet är inte mitt, det är tidigare ägarens. Kommer förmodligen tas med när hans dotter flyttar sin häst.

Vi har inte vattnat jordspetten. Hur ofta bör man göra det? Har fått tips om att ha jordspetten i gödselstacken pga att det allt som oftast är fuktigt där.
Ska kolla med en mätare också. Tror vi har en någonstans.

Investera i ett eget då :). Räkna ut hur många km du har, och ta ett som har täckning för den tråd du har med tät undervegetation.

Hur ofta är helt lokalt, beroende på vars du satt dom. Krafsa lite i backen där dom är och känn efter.
 
Jag ska det. Men tänka mest bara höra om någon har tips på hur kraftfullt jag behöver ha.

Som sagt, beror på hur många km tråd du har, och sen får man gå runt och mäta och felsöka områden som har svagare ström trots nog starkt aggregat. Äldre eltråd kan bränna av ledarna, man får gå och leta efter ställen där det knäpper eller blir svagare ström.
 
Jag ska det. Men tänka mest bara höra om någon har tips på hur kraftfullt jag behöver ha.
Mer än det du har nu i alla fall. Köp så rejält du har råd med...

Sen är det jordningen som är viktigast av allt!
@Ajda jag satte en separat tråd direkt till jordspett. Fick tipset här eller på facebook, minns inte. Det löste iaf mitt rymmar-problem. Hade tre trådar sedan innan så blev totalt fyra.
Kan möjligen vara jag som tipsat om det :p för jag sprider det tipset väldigt frikostigt. Det funkar både på vintrar och torra somrar!
Det har stängt in notoriska rymmarshettisar hos mig.
 
Mer än det du har nu i alla fall. Köp så rejält du har råd med...

Sen är det jordningen som är viktigast av allt!

Kan möjligen vara jag som tipsat om det :p för jag sprider det tipset väldigt frikostigt. Det funkar både på vintrar och torra somrar!
Det har stängt in notoriska rymmarshettisar hos mig.
Det kan det ha varit ja :D
 
Har ”vanliga” elrep. Kan behöva spännas lite här och där. Knutar dock vid grindar, ej brickor. Annars bra dragen. Inget direkt kors och tvärs eller skarvat.
"Vanliga" elrep kan ligga på allt från 0,5 ohm (ev ännu bättre) till över 10 ohm. Knutar ökar motståndet ytterligare. Hade det varit mitt staket hade jag börjat med att se över tråden och byta till något med motstånd under 0,1 ohm. Vi använder aluminiumtråd för permanenta staket, den är lättanvänd, har extremt lågt motstånd (under 0,01 ohm) och går av utan att orsaka skador vid ca 75 kg belastning (2 mm). För ickepermanenta staket använder vi snören, då vi hittat snören med lägre motstånd än rep. De är dessutom lätta att ta upp och ner utan att de skadas.
 
"Vanliga" elrep kan ligga på allt från 0,5 ohm (ev ännu bättre) till över 10 ohm. Knutar ökar motståndet ytterligare. Hade det varit mitt staket hade jag börjat med att se över tråden och byta till något med motstånd under 0,1 ohm. Vi använder aluminiumtråd för permanenta staket, den är lättanvänd, har extremt lågt motstånd (under 0,01 ohm) och går av utan att orsaka skador vid ca 75 kg belastning (2 mm). För ickepermanenta staket använder vi snören, då vi hittat snören med lägre motstånd än rep. De är dessutom lätta att ta upp och ner utan att de skadas.
Jag har tunn elrep/eltråd (3mm, så att den är väldigt enkel att få i och ur isolatorer) med motstånd på 0,18 ohm och går av vid 77 kg belastning. Jag tycker det är extremt lättanvänt att sätta upp/ta ner, kräver inte samma tryck på stolparna som man verkar behöva för att hålla rena metalltrådar sträckta, och det har aldrig varit några problem med om hästarna/andra djur gått igenom staketet eller liknande. Inga skador på djuren, utan tråden har antingen släppt från isolatorerna eller gått av.
 
Jag har tunn elrep/eltråd (3mm, så att den är väldigt enkel att få i och ur isolatorer) med motstånd på 0,18 ohm och går av vid 77 kg belastning. Jag tycker det är extremt lättanvänt att sätta upp/ta ner, kräver inte samma tryck på stolparna som man verkar behöva för att hålla rena metalltrådar sträckta, och det har aldrig varit några problem med om hästarna/andra djur gått igenom staketet eller liknande. Inga skador på djuren, utan tråden har antingen släppt från isolatorerna eller gått av.
Då låter det ändå som du har en vettig tråd, bra! Aluminiumtråd behöver inte sträckas som järntråd, så den är mer som rep/tråd att hantera. Men andra felkällor är ju skarvar, undervegetation och jordning - sen kan det förstås behövas starkare aggregat också. En annan sak att tänka på är att för varje tråd man sätter upp så ökar ju den totala staketlängden. Jag (som då inte har shettisar) tycker därför att det oftast är bäst att ha bara två eller möjligtvis tre trådar och se till att hålla dem så rena som möjligt. Jag upplever det som rätt vanligt att folk som har rymmare "knyter på ytterligare en tråd" vilket i praktiken kan göra staketet sämre snarare än bättre. Men med en god planering och ett tillräckligt bra aggregat är det i sig inget problem att ha många trådar förstås. Jag hoppas du får ordning på staketet! En bra mätare är guld värt, vi har sedan en tid tillbaka dessutom ett aggregat som larmar om spänningen på tråden blir för dålig. Det är bra hjälp.
 
Jag har två små lönnar i en rabatt som frösått sig själva. Ca 50cm höga. Tror ni det går att få dem att överleva om man gräver upp dem och planterar dem i hagen? Är det hösten som är lämpligast att flytta på dem?
 
Jag har två små lönnar i en rabatt som frösått sig själva. Ca 50cm höga. Tror ni det går att få dem att överleva om man gräver upp dem och planterar dem i hagen? Är det hösten som är lämpligast att flytta på dem?
Kan vara svårt att få dem att överleva, men bättre att flytta i höst. Nu är det ju så torrt det kan bli! Jag har planerat lite träd i en hage. Björkar var lite 50/50 men tallar funkade jättebra. Lönn har jag inte testat.
 
Har verkligen fått perspektiv nu på hur tidskrävande det är att ha egen gård. Då är ändå inte våran så stor.
Igår var min första dag på semestern. La ca 8 timmar på träsgårdsarbete i form av klippa gräs och rensa rabatter/odlingar och grusgång. Blev fint, men kommer ju inte hålla många dagar innan ogräset kommer på nytt. :grin:

Det blåste endel igår (men inte full storm) och nu på morgonen när vi sitter i köket och dricker kaffe och tittar ut, så har toppen på en stor björk gått av och hänger på sniskan. Så dagen jobb blir att leka arborist.

Paddocken är katastrof och växer igen. Måste rycka ogräs i den. Går inte harva för då kommer mattan upp.
 
Har verkligen fått perspektiv nu på hur tidskrävande det är att ha egen gård. Då är ändå inte våran så stor.
Igår var min första dag på semestern. La ca 8 timmar på träsgårdsarbete i form av klippa gräs och rensa rabatter/odlingar och grusgång. Blev fint, men kommer ju inte hålla många dagar innan ogräset kommer på nytt. :grin:

Det blåste endel igår (men inte full storm) och nu på morgonen när vi sitter i köket och dricker kaffe och tittar ut, så har toppen på en stor björk gått av och hänger på sniskan. Så dagen jobb blir att leka arborist.

Paddocken är katastrof och växer igen. Måste rycka ogräs i den. Går inte harva för då kommer mattan upp.
Man ligger liksom alltid efter :crazy: :o:rofl:

Här måste mycket renoveras också så i perioder är det fullt upp med det. Plus allt annat, den vanliga driften liksom.

Good enough får var standarden för oss. Vi klipper inte all gräsmatta, och inte speciellt ofta (det är bara bra för insekterna om det blommar), rabatterna rensas sporadiskt, taket på bagarstugan är en presenning sedan flera år tillbaka, växthuset har fortfarande trasiga rutor (men fick nytt tak i år!) Osv. Det här är mera en arbetsplats än en visningsgård.
 
Man ligger liksom alltid efter :crazy: :o:rofl:

Här måste mycket renoveras också så i perioder är det fullt upp med det. Plus allt annat, den vanliga driften liksom.

Good enough får var standarden för oss. Vi klipper inte all gräsmatta, och inte speciellt ofta (det är bara bra för insekterna om det blommar), rabatterna rensas sporadiskt, taket på bagarstugan är en presenning sedan flera år tillbaka, växthuset har fortfarande trasiga rutor (men fick nytt tak i år!) Osv. Det här är mera en arbetsplats än en visningsgård.

Nej det är omöjligt att hinna med allt. Vi har en stor ladugård (tack och lov i bra skick) och många småhus. Allt behöver målas, men det ligger i framtiden. Alldeles för stor tomt med stora rabatter. Fina blommor i dem så vill inte ta bort dem heller. Grusgången är också gigantisk.
Tomten ligger på så sätt att man inte lite snyggt kan bygga in hagarna i den heller. Så den är väl vad den är. Sambon är lite nitisk med gräsmattan, jag tycker gott man kan släppa upp den en hel del innan man klipper den. Så den sköter han. Med det tar mååånga timmar att klippa allt även med åkgräsklippare.
 
Har verkligen fått perspektiv nu på hur tidskrävande det är att ha egen gård. Då är ändå inte våran så stor.
Igår var min första dag på semestern. La ca 8 timmar på träsgårdsarbete i form av klippa gräs och rensa rabatter/odlingar och grusgång. Blev fint, men kommer ju inte hålla många dagar innan ogräset kommer på nytt. :grin:

Det blåste endel igår (men inte full storm) och nu på morgonen när vi sitter i köket och dricker kaffe och tittar ut, så har toppen på en stor björk gått av och hänger på sniskan. Så dagen jobb blir att leka arborist.

Paddocken är katastrof och växer igen. Måste rycka ogräs i den. Går inte harva för då kommer mattan upp.
Haha, som gårdsägare sen 1,5 år tillbaka kan jag bara hålla med. Det hästrelaterade är det lilla, det är allt annat som tar så himla mycket tid. Den senaste veckan har vi fått lägga varje ledig minut (det vi har vid sidan om heltidsjobb, småbarn, hund och hästar) på att ta ner massor av träd för att ett dike ska kunna grävas om. Nu sliter vi med att kvistar och släpa upp alla träd från diket, och ryggen bara skriker.

Och grusgången ser ut som skit igen, paddocken är till hälften gräsbana och trädgården försummad. Efter dikesskiten är klar har vi sagt att vi inte ska ha några fler stora projekt i sommar, vi är lite slitna nu.

Är dock oerhört glad för vår robotgräsklippare!
 
Vi har för liten trädgård för åkgräsklippare (framsidan) och för brant för robot (baksidan) :meh:
Dock en åkgräsklippare för att klippa ridbanan (har bara en gräsbana) och min lilla terrängbana :D ja, plus lite till då.
 
Haha, som gårdsägare sen 1,5 år tillbaka kan jag bara hålla med. Det hästrelaterade är det lilla, det är allt annat som tar så himla mycket tid. Den senaste veckan har vi fått lägga varje ledig minut (det vi har vid sidan om heltidsjobb, småbarn, hund och hästar) på att ta ner massor av träd för att ett dike ska kunna grävas om. Nu sliter vi med att kvistar och släpa upp alla träd från diket, och ryggen bara skriker.

Och grusgången ser ut som skit igen, paddocken är till hälften gräsbana och trädgården försummad. Efter dikesskiten är klar har vi sagt att vi inte ska ha några fler stora projekt i sommar, vi är lite slitna nu.

Är dock oerhört glad för vår robotgräsklippare!
Robotgräsklippare vore guld. Men vår trädgård är så stor så vi måste ha en svindyr variant. Vet inte exakt storlek men om jag killgissar så minst 7000kvm. Liten del har vi släppt upp gräset helt på.
De pengarna vill jag lägga på annat just nu än en (till) gräsklippare. Vi kom över en gammal åkgräsklippare för 5000kr. Låter som ett tröstverk, men den fungerar.
 
Robotgräsklippare vore guld. Men vår trädgård är så stor så vi måste ha en svindyr variant. Vet inte exakt storlek men om jag killgissar så minst 7000kvm. Liten del har vi släppt upp gräset helt på.
De pengarna vill jag lägga på annat just nu än en (till) gräsklippare. Vi kom över en gammal åkgräsklippare för 5000kr. Låter som ett tröstverk, men den fungerar.
Jag har tänkt att jag vill ha en robotgräsklippare, tills jag såg brukshundsklubbens totalt strimla någon sak jag hade liggande på den gräsmattan. Mina hundar har en tendens att ibland plocka ut leksaker och annat som gräsklipparen nog skulle döda, och jag är inte hundra på att de själva skulle flytta sig för en robotgräsklippare som kommer körande. Jag får fortsätta att köra själv utan robothjälp :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 445
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
879
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 033
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp