Bukefalos 28 år!

Vi med egen gård/stall

Jag har tänkt att jag vill ha en robotgräsklippare, tills jag såg brukshundsklubbens totalt strimla någon sak jag hade liggande på den gräsmattan. Mina hundar har en tendens att ibland plocka ut leksaker och annat som gräsklipparen nog skulle döda, och jag är inte hundra på att de själva skulle flytta sig för en robotgräsklippare som kommer körande. Jag får fortsätta att köra själv utan robothjälp :(
Nej man får kolla att gräsmattan är "fri" från hundleksaker och märgben varje kväll, sen har vi våran igång enbart på nätterna just för hundarnas skull. Den ena ska leka med den och den andra är så rädd för den att han knappt törs kissa när den är igång O_o
Men den är guld värd i arbetsbesparande, energi som man gärna lägger på annat när man har gård ;)
 
Och det bör man undvika för att inte skada igelkottar, som är nattaktiva djur som inte fattar att de ska springa undan när gräsklipparen kommer utan de rullar ihop sig till en boll och skadas svårt istället...
Jo såklart! Men in på vår gård kommer inga igelkottar pga hundar och katt (och staket). Hade jag haft igelkottar hade det varit ett annat ball game.
 
Jo såklart! Men in på vår gård kommer inga igelkottar pga hundar och katt (och staket). Hade jag haft igelkottar hade det varit ett annat ball game.
Menar du att igelkottarna skulle låta bli att komma dit för att du har katter och hundar? Det är inte min erfarenhet. (särskilt inte om du har hundarna inne den tid på dygnet då igelkottarna är aktiva) Staket kan funka för att stänga dem ute, men då är det helt gluggfritt. (små igelkottar kan ta sig igenom kompostgaller)
 
Menar du att igelkottarna skulle låta bli att komma dit för att du har katter och hundar? Det är inte min erfarenhet. (särskilt inte om du har hundarna inne den tid på dygnet då igelkottarna är aktiva) Staket kan funka för att stänga dem ute, men då är det helt gluggfritt. (små igelkottar kan ta sig igenom kompostgaller)
Jag vet, och det är garanterat igelkottsfritt här (tyvärr tycker jag, för jag hade gärna haft igelkottar!).
 
Nej man får kolla att gräsmattan är "fri" från hundleksaker och märgben varje kväll, sen har vi våran igång enbart på nätterna just för hundarnas skull. Den ena ska leka med den och den andra är så rädd för den att han knappt törs kissa när den är igång O_o
Men den är guld värd i arbetsbesparande, energi som man gärna lägger på annat när man har gård ;)

Och det bör man undvika för att inte skada igelkottar, som är nattaktiva djur som inte fattar att de ska springa undan när gräsklipparen kommer utan de rullar ihop sig till en boll och skadas svårt istället...
I mitt fall har jag hundlucka så att hundarna kan gå ut när som helst, även på natten om de vill det. En av hundarna var ute en del snabba rundor på natten när hon hade problem med urinrören efter cellgifter, men hon och den andra håller sig annars inne på natten. Men den tredje hunden kan definitivt få för sig att vara ute/sova ute om det är varmt ute - hon gosar först en stund med mig innan hon går ner/går ut, och kommer sedan upp till sängen igen när det börjar bli morgon.

Igelkottar har jag inte sett några tecken på och allmänt stannar i princip alla vilda djur på utsidan av staketet i och med att hundarna är ute en stor del av dagen.
 
Robotgräsklippare vore guld. Men vår trädgård är så stor så vi måste ha en svindyr variant. Vet inte exakt storlek men om jag killgissar så minst 7000kvm. Liten del har vi släppt upp gräset helt på.
De pengarna vill jag lägga på annat just nu än en (till) gräsklippare. Vi kom över en gammal åkgräsklippare för 5000kr. Låter som ett tröstverk, men den fungerar.
Men shit så stort. Jag hade definitivt satt upp staket och släppt in hästarna då och då istället🤪
Vore väl supermysigt att ha hästarna i trädgården?😍
 
Menar du att igelkottarna skulle låta bli att komma dit för att du har katter och hundar? Det är inte min erfarenhet. (särskilt inte om du har hundarna inne den tid på dygnet då igelkottarna är aktiva) Staket kan funka för att stänga dem ute, men då är det helt gluggfritt. (små igelkottar kan ta sig igenom kompostgaller)
När jag hade hundar för flera år sedan brukade de och igelkottarna hänga tillsammans ute. Brukade slänga ut torrfoder på gräsmattan och så gick både hundar och igelkottar runt och åt mat🥰
 
Nu har jag betalat handpenningen på min gård, så nu hoppar jag in i tråden! 🥰

Först en snabb fråga: Vad är rimligt att betala för att gödsla upp ca 4 ha åkermark? Och vad får man räkna med att betala för att någon ska slå den till hö? (inkl. vända och plasta)
 
Nu har jag betalat handpenningen på min gård, så nu hoppar jag in i tråden! 🥰

Först en snabb fråga: Vad är rimligt att betala för att gödsla upp ca 4 ha åkermark? Och vad får man räkna med att betala för att någon ska slå den till hö? (inkl. vända och plasta)
Jag betalar 800-1000:- per timme när jag får hjälp av grannen, pris lite beroende på redskap. Gödselspridaren är dyrare än betesputsen. Frö för sådd köpte jag själv.
Hörde mig för med kompisar med gård och priset jag betalar är rimligt.
Att putsa mina 4 ha har inte tagit lång tid, han har stor traktor :)

Sist betalade jag 3500-4500 någonting för harvning och sådd av 1,4 ha
Betalade något liknande för gödselspridning och plöjning i höstas.
 
Jag betalar 800-1000:- per timme när jag får hjälp av grannen, pris lite beroende på redskap. Gödselspridaren är dyrare än betesputsen. Frö för sådd köpte jag själv.
Hörde mig för med kompisar med gård och priset jag betalar är rimligt.
Att putsa mina 4 ha har inte tagit lång tid, han har stor traktor :)

Sist betalade jag 3500-4500 någonting för harvning och sådd av 1,4 ha
Betalade något liknande för gödselspridning och plöjning i höstas.

Okej, jag har verkligen ingen aning om hur lång tid det tar för en traktor att köra över 4 ha inser jag.... 😅 Men som du säger beror det ju på storleken på traktorn också.

Hur mkt hö kan man räkna med att få per ha mån tro? Vet jag kollat upp det tidigare men det var så länge sedan så jag har glömt bort det. Måste försöka räkna på om det lönar sig överhuvudtaget, men samtidigt känns det inte som någon god idè att låta gräset växa från nu och fram till oktober när jag flyttar ner hästarna, utan att slå....
 
Okej, jag har verkligen ingen aning om hur lång tid det tar för en traktor att köra över 4 ha inser jag.... 😅 Men som du säger beror det ju på storleken på traktorn också.

Hur mkt hö kan man räkna med att få per ha mån tro? Vet jag kollat upp det tidigare men det var så länge sedan så jag har glömt bort det. Måste försöka räkna på om det lönar sig överhuvudtaget, men samtidigt känns det inte som någon god idè att låta gräset växa från nu och fram till oktober när jag flyttar ner hästarna, utan att slå....

Jag hade betalat någon för att slå och bala nu. Ta analys med en höborr sen och se om du vill ha det till dina eller sälja vidare. Det kanske hinns med en till skörd sen i höst innan du flyttar, eller så har du fint "stående hö" att vinterbeta dom på.

Känns det för dyrt så låt det stå och växa på, det kan hända att du är glad och tacksam för det till hösten.

Plöja hade jag absolut inte gjort i dagens torrare klimat om det inte var absolut nödvändigt pga giftiga ogräs eller nåt sånt. (se tråden om torka)
 
Okej, jag har verkligen ingen aning om hur lång tid det tar för en traktor att köra över 4 ha inser jag.... 😅 Men som du säger beror det ju på storleken på traktorn också.

Hur mkt hö kan man räkna med att få per ha mån tro? Vet jag kollat upp det tidigare men det var så länge sedan så jag har glömt bort det. Måste försöka räkna på om det lönar sig överhuvudtaget, men samtidigt känns det inte som någon god idè att låta gräset växa från nu och fram till oktober när jag flyttar ner hästarna, utan att slå....
Bara putsa gör han nog på 1,5-2 h, skulle jag tro. Nu har jag hagar det ska köras in i också så är inte bara en stor åker liksom. Kan dubbelkolla någon faktura om du vill ha mer exakt.

Uppgifter om skörd finns från Jordbruksverket tror jag, vet att jag också kollat upp det för längesedan. Bäst är väl att fråga någon som bor i närheten som kan ge pris och förhoppningsvis uppskatta skörd - den personen känner ju de lokala förutsättningarna.
 
Jag hade betalat någon för att slå och bala nu. Ta analys med en höborr sen och se om du vill ha det till dina eller sälja vidare. Det kanske hinns med en till skörd sen i höst innan du flyttar, eller så har du fint "stående hö" att vinterbeta dom på.

Känns det för dyrt så låt det stå och växa på, det kan hända att du är glad och tacksam för det till hösten.

Plöja hade jag absolut inte gjort i dagens torrare klimat om det inte var absolut nödvändigt pga giftiga ogräs eller nåt sånt. (se tråden om torka)

1a skörden är redan slagen för en dryg vecka sedan, så det blir eventuellt 2a skörden som blir min. Men det är inte gödslat på minst 3-4 år enligt uppgift, så jag känner att det nog vore klokt att göra nu om det ska bli en okej 2a skörd. Plöja kommer jag inte göra, för tanken är att marken ska användas som bete till hästarna när vi flytter ner. Och 4 ha åkermark räcker nog bra som bete hela vintern för 3-5 hästar även om det är skördat - hinner det bli "stående hö" så kommer de nog inte ha chans att äta upp det... (med mindre de vilda djuren hjälper till, kan iofs mycket väl hända)

Jag pratade med stallkompisens make som är bonde, och han trodde det skulle gå på ungefär en timme att köra över min mark med traktor för gödsling/slått. Och samma för varje gång man ska vända i höet. Det låter ju inte alls illa. :) Han sa även att man nog kunde få nånstans kring 50-80 rundbalar på det arealet på en 2a skörd. Men ska kolla upp lite själv, tack för tippset om Jordbruksverket @Blyger!
 
1a skörden är redan slagen för en dryg vecka sedan, så det blir eventuellt 2a skörden som blir min. Men det är inte gödslat på minst 3-4 år enligt uppgift, så jag känner att det nog vore klokt att göra nu om det ska bli en okej 2a skörd. Plöja kommer jag inte göra, för tanken är att marken ska användas som bete till hästarna när vi flytter ner. Och 4 ha åkermark räcker nog bra som bete hela vintern för 3-5 hästar även om det är skördat - hinner det bli "stående hö" så kommer de nog inte ha chans att äta upp det... (med mindre de vilda djuren hjälper till, kan iofs mycket väl hända)

Jag pratade med stallkompisens make som är bonde, och han trodde det skulle gå på ungefär en timme att köra över min mark med traktor för gödsling/slått. Och samma för varje gång man ska vända i höet. Det låter ju inte alls illa. :) Han sa även att man nog kunde få nånstans kring 50-80 rundbalar på det arealet på en 2a skörd. Men ska kolla upp lite själv, tack för tippset om Jordbruksverket @Blyger!

Har du analys på förstaskörden och har kollat vilka arter du har, dvs vet du om det behöver gödslas eller inte utefter vad för typ av värden dina hästar behöver?

Precis som med trädgård så tycker jag att man ska lära känna sin mark innan man fattar beslut som ändrar på floran :).
 
Har du analys på förstaskörden och har kollat vilka arter du har, dvs vet du om det behöver gödslas eller inte utefter vad för typ av värden dina hästar behöver?

Precis som med trädgård så tycker jag att man ska lära känna sin mark innan man fattar beslut som ändrar på floran :).

Tyvärr, jag vet inte ens vem som tog 1a skörden, och säljarna visste inte heller, det var någon granne som förmedlade kontakt till en bonde som erbjudit sig slå det. Håller helt med dig att man bör ta reda på så mycket som möjligt i förväg och hade absolut velat ta jordprover etc först om det var praktiskt möjligt, men iom jag inte tar över gården förens i augusti och numera bor dryga 12 timmar undan så känns det inte görbart... Och eventuell gödsling måste nästan göras nu medan gräset är kort...

Men utifrån vad jag själv sett när jag var nere för en månad sedan så pratar vi monokultur, ingen naturbetesmark här...

Mina hästar behöver bra värden, de är unghästar samt ett äldre sto med dåliga tänder. (Varmblodiga rïdhästar) Annars så skulle jag nog bara varit tacksam att det inte gödslats på länge 😅
 
Inför kommande stalltvätt, är det big no no att spola med högtryck på träväggar? Det är alltså inga skivor utan tjockare äldre plank och bjälkar.

Inser att bara ett av mina tidigare insckorderingsstall har gjort en årlig tvätt. De använde högtryck. Men det stallet var murat.
 
Inför kommande stalltvätt, är det big no no att spola med högtryck på träväggar? Det är alltså inga skivor utan tjockare äldre plank och bjälkar.

Inser att bara ett av mina tidigare insckorderingsstall har gjort en årlig tvätt. De använde högtryck. Men det stallet var murat.
Aldrig hört att man inte skulle kunna högtryckstvätta träväggar.
 
Idag har vi roat oss med att bygga sadelhängare, sisådär åtta år efter att stallet renoverades 😅 nåja bättre sent än aldrig! Ska olja imorgon o sen får vi se om vi lyckas fästa dem i den skumma väggen…
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 645
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
948
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 051
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp