Vi med egen gård/stall

Suck, letar efter långa (2,40-ish) stolpar till min rundcorall men verkar helt hopplöst att hitta om man inte vill köpa typ hundra stycken och har traktor så man kan lasta av dem själv. Hatar den här typen av problem :arghh:
 
Suck, letar efter långa (2,40-ish) stolpar till min rundcorall men verkar helt hopplöst att hitta om man inte vill köpa typ hundra stycken och har traktor så man kan lasta av dem själv. Hatar den här typen av problem :arghh:

I trä eller i annat material?

Granngården har ju oftast 100 mm stolpar som är 3 meter långa. Vi kunde köpa enstaka om vi ville.
 
V for Victory! Det har varit för vidrigt att stå och skruva ihop delarna i full sol och 30 plusgrader så det blev en lång paus mitt i, men stärkt efter cirka 0,2 mm ”regn” nu på morgonen så tog jag mig samman och fick det sista på plats. Hoppas nu hästarna trivs med den och att alla får komma till och äta. Ska bli så skönt att kunna lägga ut hö kalla och blåsiga/regniga dagar utan att det blåser bort när det är torrt eller trampas ner i leran.

D6EE7BEC-DD77-4AF8-BC3B-E2EF1B17FE05.jpeg
 
V for Victory! Det har varit för vidrigt att stå och skruva ihop delarna i full sol och 30 plusgrader så det blev en lång paus mitt i, men stärkt efter cirka 0,2 mm ”regn” nu på morgonen så tog jag mig samman och fick det sista på plats. Hoppas nu hästarna trivs med den och att alla får komma till och äta. Ska bli så skönt att kunna lägga ut hö kalla och blåsiga/regniga dagar utan att det blåser bort när det är torrt eller trampas ner i leran.

Visa bifogad fil 98086
Jag har en hemmabyggd foderhäck med tak och håller med, såå skönt!
(Även om mina drar ut en hel del ändå :cautious:)
 
Jag har en hemmabyggd foderhäck med tak och håller med, såå skönt!
(Även om mina drar ut en hel del ändå :cautious:)

Jag har tyvärr aldrig sett en enda lösning där hästarna inte drar ut och trampar ner även om det givetvis blir betydligt mindre för många.
 
Jag har tyvärr aldrig sett en enda lösning där hästarna inte drar ut och trampar ner även om det givetvis blir betydligt mindre för många.
Småmaskigt hönät :). Jag har extremt lite höspill.

Men har man skodda hästar är det bättre med slowfeeders med stålgaller, dom kan haka skon i nätet om dom är veviga.

Angående ätställning så borde jag fota min lösning, den är finslipad under många år. Går snabbt att fylla, dra ihop, sen hakar jag nätet på ett däck. Dom äter i marknivå, däcket gör att dom inte kan rycka i det på samma sätt som om man har hängande nät i träd eller på vägg. Det blir ett långsamt lyft istället, nog tungt för att dom ganska snabbt slutar försöka och äter "på rätt sätt" från nätet istället, med mulpill. Jag kör flera nät i rotation så man hinner tvätta och torka om dom blir smutsiga. Näten ges på min grusade yta som hålls mockad, så det är bara vid ruskväder dom blir grisiga.
 
Småmaskigt hönät :). Jag har extremt lite höspill.

Men har man skodda hästar är det bättre med slowfeeders med stålgaller, dom kan haka skon i nätet om dom är veviga.

Angående ätställning så borde jag fota min lösning, den är finslipad under många år. Går snabbt att fylla, dra ihop, sen hakar jag nätet på ett däck. Dom äter i marknivå, däcket gör att dom inte kan rycka i det på samma sätt som om man har hängande nät i träd eller på vägg. Det blir ett långsamt lyft istället, nog tungt för att dom ganska snabbt slutar försöka och äter "på rätt sätt" från nätet istället, med mulpill. Jag kör flera nät i rotation så man hinner tvätta och torka om dom blir smutsiga. Näten ges på min grusade yta som hålls mockad, så det är bara vid ruskväder dom blir grisiga.

Jag tänkte på utfodringshäckar eller liknande. Jag använder också småmaskigt men inte fri tillgång med den rasen jag har.
 
Men har man skodda hästar är det bättre med slowfeeders med stålgaller, dom kan haka skon i nätet om dom är veviga.
Jag är med dig vad det gäller skodda hästar och nät, men jag funderar lite på det här och hästarnas tänder. Borde det inte bli lite samma grej som det kan bli med munkorg, att de får onormalt slitage?

Det är krångligt med skodda djur! :p
 
Alla småmaskiga nät ger väl onormalt slitage på tänderna?
Det gör de säkerligen, men jag tänker att nät ger efter mer än hårdare material och därmed inte blir lika påtagligt i just tandslitaget?
(Jag har ingen erfarenhet själv så det är ren spekulation från min sida.)
 
Nu är det bara drygt en vecka kvar tills vi flyttar!

Dessa sista 14 dagar, eller egentligen hela månaden, är extremt påfrestande och rent av plågsam. Jag längtar mer än ett barn på julafton, mer än när man är kär och kärestan är långt bort. Alltså det gör ont i hjärtat av längtan.

Är det någon som förstår detta, så borde det vara ni.

Sista året, jag har berättat det tidigare, så har jag haft ett eget hyrt stall och lösdrift som varit tufft att få att fungera när man är ensam och det har varit ett slit.

Men det är historia nu och framtiden väntar. :)
 
Jag är med dig vad det gäller skodda hästar och nät, men jag funderar lite på det här och hästarnas tänder. Borde det inte bli lite samma grej som det kan bli med munkorg, att de får onormalt slitage?

Det är krångligt med skodda djur! :p

Kanske med stålrör, träplatta med hål tror jag inte sliter lika mycket.

Näten är jättemjuka och flyttar sig från tänderna, så nät blir det inget slitage av om dom äter rätt.

Men jag vill absolut undvika det där ryck-och-slit-beteendet dom kan få med vägghängande nät, det är inte alls bra för varken tänder eller nackmuskulatur.

Eftersom jag har färska inhyrda så kommer jag ha däck-nät enbart i minst en vecka till, det märks att nykomlingen redan minskat sitt slitbeteende. Jobbigt att lyfta däck (höet går inte att slita ut, utan istället följer däcket med), så sakta men säkert lär dom sig att dom inte kommer åt höet snabbare för att dom sliter.
 
Nu är det bara drygt en vecka kvar tills vi flyttar!

Dessa sista 14 dagar, eller egentligen hela månaden, är extremt påfrestande och rent av plågsam. Jag längtar mer än ett barn på julafton, mer än när man är kär och kärestan är långt bort. Alltså det gör ont i hjärtat av längtan.

Är det någon som förstår detta, så borde det vara ni.

Sista året, jag har berättat det tidigare, så har jag haft ett eget hyrt stall och lösdrift som varit tufft att få att fungera när man är ensam och det har varit ett slit.

Men det är historia nu och framtiden väntar. :)
Jag njuter med dig! :D
Snart så.

Det händer fortfarande (åtta månader efter inflytt) att jag ligger i min säng och väldigt nöjt upprepar för mig själv att jag är i min säng, i mitt hus, på min gård, med mina hästar utanför fönstret :angel:
 
Nu är det bara drygt en vecka kvar tills vi flyttar!

Dessa sista 14 dagar, eller egentligen hela månaden, är extremt påfrestande och rent av plågsam. Jag längtar mer än ett barn på julafton, mer än när man är kär och kärestan är långt bort. Alltså det gör ont i hjärtat av längtan.

Är det någon som förstår detta, så borde det vara ni.

Sista året, jag har berättat det tidigare, så har jag haft ett eget hyrt stall och lösdrift som varit tufft att få att fungera när man är ensam och det har varit ett slit.

Men det är historia nu och framtiden väntar. :)
Exakt så kände jag sista tiden innan inflytt. Jag körde förbi avfarten och bara drömde om att få svänga in där istället.
 
Exakt så kände jag sista tiden innan inflytt. Jag körde förbi avfarten och bara drömde om att få svänga in där istället.
För mig är det just nu både värre och bättre än att bara köra förbi.

Vi har hästarna på bete på plats, och därför är jag på "någon annans gård" väldigt ofta.
Ägaren är kvar och jag tassar på tå för att visa respekt och inte störa.

Så här har det varit sedan 1 juli.

Det är lång tid, att tassa. :angel:

Så det är som att vara i en godisbutik, och bara titta på godsakerna. Se men inte röra...
 
Jag njuter med dig! :D
Snart så.

Det händer fortfarande (åtta månader efter inflytt) att jag ligger i min säng och väldigt nöjt upprepar för mig själv att jag är i min säng, i mitt hus, på min gård, med mina hästar utanför fönstret :angel:
Vad härligt det låter. Vilken lycka!
Jag inser att vi kommer att få mycket jobb, men jag ser också så fram emot att ha "jobbet hemma". Som uppstallad har man i varierande utsträckning jobbet borta, hemma hos någon, eller på en ridklubb. Det är inte samma sak som att jobba för sig själv och fatta egna beslut.

Det ser jag mycket fram emot!

Sedan har jag inte för avsikt att ha någon inackordering, eftersom jag vill känna att stallet är vår familjs och göra på vårt sätt. En bra och rätt inackordering kan givetvis förgylla stallet, och jag har min drömkandidat i så fall, vilken skulle vara vår mångåriga och kära medryttare.

Men som sagt. Vi är inte där ännu. Bara hästarna, då, som sagt...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 247
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 925
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp