Vi med egen gård/stall

Okej, då kanske personen har en poäng :p Det är ju inte helt fel att ha en carport som carport också. Man kan ju ha diverse bilar, transporter och maskiner som gärna vill stå under tak ;)

Spännande! Föl och unghästar tycker jag definitivt räknas som halva hästar, små hästar likaså :D
Håller med! Önskar litegrann att garaget kunde fått vara ett garage men det passade lite för bra som stall 🤷🏻‍♀️

Men sen får ju bilarna står ute och det andra trängas i foderladan och bli dammigt och trist.
 
Jag jobbar i sommar med att flytta sadelkammaren, den hamnar liiite längre bort från uppstallningsplatsen men blir i gengäld dubbelt så stor och kan/ska värmas upp. Har bara så otroligt mycket grejor som ska flyttas in och försöker tänka efter jättenoga innan jag gör så jag inte behöver göra om sedan.

Förutom det är vi mitt uppe i höskörden, det är fjärde året jag tar in hö själv, så vi är fortfarande nybörjare och det sliter oerhört på min fibrokropp att köra traktor hela dagarna men det är oerhört roligt och givande när jag får till bra hö. Men som sagt lite extra stressande i år då vi skaffat fler kossor i tillägg till hästarna.
 
Okej, då kanske personen har en poäng :p Det är ju inte helt fel att ha en carport som carport också. Man kan ju ha diverse bilar, transporter och maskiner som gärna vill stå under tak ;)

Spännande! Föl och unghästar tycker jag definitivt räknas som halva hästar, små hästar likaså :D
Tack! Då har jag jag egentligen bara fyra hästar. Tre unghästar och en ponny är egentligen bara två hästar. Puh!

:D :cool:

Jag skall hälsa han som kommenterat hur man skall räkna.
 
Håller med! Önskar litegrann att garaget kunde fått vara ett garage men det passade lite för bra som stall 🤷🏻‍♀️

Men sen får ju bilarna står ute och det andra trängas i foderladan och bli dammigt och trist.
Garage/carport som passar till hästförvaring ligger pyrt till. :D

Bilarna får förvisas ut i väder som hästarna aldrig skall behöva uppleva.

De äkta hästkrafterna har givetvis prioritet även om de fungerar dåligt som fortskaffningsmedel.
 
Vi använder 3/4 av en stor carport som ligghall till hästarna i vinterhagen. De använder den inte, och vi hade gärna haft hela som carport men eftersom jag hat hästarna på lösdrift måste jag annars bygga en annan ligghall och det har jag inte råd med än på några år.
 
Ska vi se om jag orkar koppla dagens projekt. Tror jag tänkt lite fel och beställt för mycket men men.

Ska dra vattenslang för att kunna nyttja på sommaren till alla boxar för att slippa lyfta upp tunga vattenhinkar. Jaghar tillgång till isolering så fungerar det kommer jag isolera alla slangar så kan det fungera även på vintern. Kommer aldrig stå med vatten i men tänker att det kan underelätt. Köpt 20m slang 3 avstägning, 2 Ygren för T koppling fanns ej samt typ sjuttioelva snabbkopplimngar för att få ihop allt. Tror dock det kommer räcka med 1 koppling, 2 avstägning.

Totalt har det kostat nästan 500,- så lir det fel är det ju inte hela världen.
 
Jag vill ju bygga foderautomater men eftersom jag inte alls är händig så går väl det bort :arghh:
Annars så ska jag skriva ihop kontrakt till inackorderingarna. Har kommit fram till att höet ska ingå för enkelhetens skull och funderar på att lägga till typ 7 spånpelletssäckar per månad i det fasta priset men känner mig lite rådvill. Alternativet är att man skriver upp sig på spånsäckar och faktureras i efterhand. Fördelarna att ha med lite i det fasta priset är att jag slipper hålla koll och räkna samt att folk inte glömmer skriva upp. Nackdelen är väl att många säkert vill ha mycket fler så att jag ändå inte kommer ifrån räknandet.
Hur gör ni som har inackorderingar?
 
Jag vill ju bygga foderautomater men eftersom jag inte alls är händig så går väl det bort :arghh:
Annars så ska jag skriva ihop kontrakt till inackorderingarna. Har kommit fram till att höet ska ingå för enkelhetens skull och funderar på att lägga till typ 7 spånpelletssäckar per månad i det fasta priset men känner mig lite rådvill. Alternativet är att man skriver upp sig på spånsäckar och faktureras i efterhand. Fördelarna att ha med lite i det fasta priset är att jag slipper hålla koll och räkna samt att folk inte glömmer skriva upp. Nackdelen är väl att många säkert vill ha mycket fler så att jag ändå inte kommer ifrån räknandet.
Hur gör ni som har inackorderingar?
När jag stod uppstallad på en ridskola, så "prenumererade" jag på två spånpåsar i veckan. Stallpersonalen lade fram en påse på tisdagar och en på fredagar, och då låg den utanför boxen.

På så sätt hade de koll, och jag visste vad jag betalade för.
 
Jag vill ju bygga foderautomater men eftersom jag inte alls är händig så går väl det bort :arghh:
Annars så ska jag skriva ihop kontrakt till inackorderingarna. Har kommit fram till att höet ska ingå för enkelhetens skull och funderar på att lägga till typ 7 spånpelletssäckar per månad i det fasta priset men känner mig lite rådvill. Alternativet är att man skriver upp sig på spånsäckar och faktureras i efterhand. Fördelarna att ha med lite i det fasta priset är att jag slipper hålla koll och räkna samt att folk inte glömmer skriva upp. Nackdelen är väl att många säkert vill ha mycket fler så att jag ändå inte kommer ifrån räknandet.
Hur gör ni som har inackorderingar?
Min stallägare ställer fram det spån man beställt varje torsdag. I början tyckte jag att det var lite knepigt men nu när jag är van så är det väldigt smidigt. Vi har listor i stallet där man inför varje torsdag skriver vad man vill ha och så ställs det fram med namn på varje bal/säck sen. Det ingår en vanlig spånbal per vecka och beställer man mer så swishar man veckovis.

Vi har en plats utomhus där de ställer allt beställt spån organiserat per häst. Så man behöver inte använda allt samma dag utan kan sprida det över veckan, eller spara till en annan vecka om man beställt mer än man sen behövde.

Ang hö så brukar det enklaste vara att ha en begränsning även på hur många kilo som ingår 😊
 
Min stallägare ställer fram det spån man beställt varje torsdag. I början tyckte jag att det var lite knepigt men nu när jag är van så är det väldigt smidigt. Vi har listor i stallet där man inför varje torsdag skriver vad man vill ha och så ställs det fram med namn på varje bal/säck sen. Det ingår en vanlig spånbal per vecka och beställer man mer så swishar man veckovis.

Vi har en plats utomhus där de ställer allt beställt spån organiserat per häst. Så man behöver inte använda allt samma dag utan kan sprida det över veckan, eller spara till en annan vecka om man beställt mer än man sen behövde.

Ang hö så brukar det enklaste vara att ha en begränsning även på hur många kilo som ingår 😊
Smart med swishen! Vi har en stor foderkammare som jag skulle kunna lägga in beställda säckar i och märka upp per häst. Det är ett litet stall så det borde vara lättfixat. Får ju justera antalet om det visar sig att jag tänkt fel, har aldrig själv stått på spånpellets. Har begränsat höet i avtalet till 15 kg.
Tack @MiniLi och @prinsessfeminist för svar. Har aldrig haft inackorderingar (eller stall för den delen heller) så det känns bra att bolla med någon
 
Smart med swishen! Vi har en stor foderkammare som jag skulle kunna lägga in beställda säckar i och märka upp per häst. Det är ett litet stall så det borde vara lättfixat. Får ju justera antalet om det visar sig att jag tänkt fel, har aldrig själv stått på spånpellets. Har begränsat höet i avtalet till 15 kg.
Tack @MiniLi och @prinsessfeminist för svar. Har aldrig haft inackorderingar (eller stall för den delen heller) så det känns bra att bolla med någon
Välj någonstans där det funkar att de förvarar spånet även om de inte använder säckarna direkt. Vi har utomhus som sagt, det är smidigt och ibland har vissa som ett litet lager med spån om de inte förbrukat så mkt som de beställt.
Jag tänker att du ska välja det antal som går ihop sig ekonomiskt för dig, sen om folk hela tiden beställer mer så gör ju inte det något. Hos oss ingår som sagt 1 bal i veckan men det är nog ganska ovanligt att folk inte beställer mer. Jag beställer alltid minst 2 balar per vecka, inga konstigheter.
 
Tänker att det är ju smidigt för hästägarna om strö ingår i priset. Om stallägaren har möjlighet att ligga ute med de pengarna.
 
Tänker att det är ju smidigt för hästägarna om strö ingår i priset. Om stallägaren har möjlighet att ligga ute med de pengarna.
Det spelar väl egentligen ingen roll om det ingår eller faktureras sålänge man stallägaren köper in så det finns på plats. Samma pengar i slutändan för hästägarna.
 
Renoverar skötselstallet och fixar med hagen gör jag denna sommar :).

Dags att fylla på lite grus, gått tre år nu, men över all förväntan. Det blev en dränerande hårdgjord yta utan markarbete under, jag vill bara fylla på av estetiska skäl 😅.
 
klar. Är jättenöjd. Nu räcker det med en koppling så inga mer tunga lyft av fyllda vattenhinkar. Denna gäller ju bara under sommaren vår/höst under vintern så drar jag en lång slang och fyller.

295840533_936595774403956_3371263224698367083_n.jpg


Löper en slang på ovansida kant box.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 995
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp