Vi med egen gård/stall

@prinsessfeminist klart det är jobb men tycker inte det blivit så mycket mer faktiskt, förutom punktinsatser som stängsel/röja/rensa/whatevs. Inte hemma hos mig i alla fall :)

Funderar också på inackordering ibland, främst för att kunna få avlastning och åka iväg ibland (min familj bor fyra timmar bort) men tycker det är så svårt.. jag har lösdrift och stall med två boxar. Tre egna hästar, shettisarna delar box så i dagsläget kan alla stå inne samtidigt.

Behöver ha min stora häst på fri tillgång och det har jag löst just nu, men vet inte om det funkar med en till stor häst..
 
Så småningom lutar det åt att jag (äntligen) också får ansluta mig till den här tråden. :banana:
Inget är påskrivet än, men förhoppningsvis inom ett par veckor. Tyvärr inte inflytt förens om ett år. Men som vi längtar!

Har inte vågat prata om det och inte vågat drömma. Men igår var vi där och diskuterade utformning av kontrakt. Det börjar kännas på riktigt.
 
Vad härligt det låter. Vilken lycka!
Jag inser att vi kommer att få mycket jobb, men jag ser också så fram emot att ha "jobbet hemma". Som uppstallad har man i varierande utsträckning jobbet borta, hemma hos någon, eller på en ridklubb. Det är inte samma sak som att jobba för sig själv och fatta egna beslut.

@prinsessfeminist klart det är jobb men tycker inte det blivit så mycket mer faktiskt, förutom punktinsatser som stängsel/röja/rensa/whatevs. Inte hemma hos mig i alla fall :)
Jag var rätt inställd på att jag inte skulle tycka att det var så mycket mer jobb med gård trots allt, och tänkte att det väl bara var att sänka ambitionsnivån lite. Men jag får nog säga att det har varit mycket jobb, och det där med att sänka ambitionsnivån funkade inte i praktiken för mig (eller för min partner... :angel:). Men det här är vårt första år på gården, det har inte funnits hästar här på 15 år och vi fick vårt första barn en dryg månad efter inflytt, så jag vet inte hur representativ min upplevelse är. Men jag tror, naiv och glad som vanligt, att det kommer bli mindre jobb nästa år :D
 
Jag var rätt inställd på att jag inte skulle tycka att det var så mycket mer jobb med gård trots allt, och tänkte att det väl bara var att sänka ambitionsnivån lite. Men jag får nog säga att det har varit mycket jobb, och det där med att sänka ambitionsnivån funkade inte i praktiken för mig (eller för min partner... :angel:). Men det här är vårt första år på gården, det har inte funnits hästar här på 15 år och vi fick vårt första barn en dryg månad efter inflytt, så jag vet inte hur representativ min upplevelse är. Men jag tror, naiv och glad som vanligt, att det kommer bli mindre jobb nästa år :D
Ja alltså hela paketet "trädgård-renovera hus-allt om kring" är ju mycket mer jobb än när vi bodde i lägenhet. Har dock inga krav på instagram-perfekt någonstans.

Men själva häst-delen (när stall och ligghall väl var byggt då 😅) är för mig mycket enklare än när hästen bodde borta. Punktinsatser (hämta hö, fixa staket osv) som tillkommer, fastän jag gjorde mycket sånt som inackorderad också.
 
Får väl ansluta till tråden, flyttade hem mina hästar nu till sommaren. Hittills har de ju mest gått på bete, så väldigt lite jobb, men nu har jag fått börja snicka hölådor och fixa. Höstens projekt är att bygga 2 boxar i stallet, har ju hästarna på lösdrift men vill kunna ta in båda vid behov. Min ridbana håller också precis på att bli klart, men där har ju inte jag direkt gjort så mycket jobb utan hyrde in en lokal bonde. Men när den är klar kommer jag ju få roa mig med att sätta upp staket runt den. Ska bli så underbart att ha en egen ridbana, är något stressad över hur förslappade jag och ridhästen blivit över sommaren då vägarna varit för hårda för någon produktiv träning.
 
Så nöjd! :love:
301089773_775648213745689_7392293986481105745_n.jpg
 
Hur har ni fått tag på inackorderingar? Jag har lagt upp en annons på Hästnet men tycker att intresset är lite mindre än vad jag trodde det skulle vara. Så nu funderar jag på om det faktiskt är så lågt intresse eller om det inte är Hästnet som gäller?
Har ni några tips?
 
Hur har ni fått tag på inackorderingar? Jag har lagt upp en annons på Hästnet men tycker att intresset är lite mindre än vad jag trodde det skulle vara. Så nu funderar jag på om det faktiskt är så lågt intresse eller om det inte är Hästnet som gäller?
Har ni några tips?
Facebook är vanligt häromkring.
Speciella grupper, typ "hästfolk i xx-området"
"Stallplatser Västmanland"
 
Hur har ni fått tag på inackorderingar? Jag har lagt upp en annons på Hästnet men tycker att intresset är lite mindre än vad jag trodde det skulle vara. Så nu funderar jag på om det faktiskt är så lågt intresse eller om det inte är Hästnet som gäller?
Har ni några tips?

Alla som jag har haft, och några som jag tackat nej till, har varit "uppsökande verksamhet" dvs de ser eller vet att det finns hästar och en ridbana och knackar på för att fråga om man kan hyra in sig. Eller så kände de någon som stod där redan.

Men skulle jag aktivt själv letat efter inackorderingar så tror jag också på lokala Facebookgrupper. Antingen i rena hästgrupper eller lokala rent allmänt, kan ju finnas någon som har en ok (eller inte helt ok) stallplats och själv inte letar aktivt, men som blir inspirerad att flytta på sig när det kommer ett bättre alternativ framför näsan.
 
kan ju finnas någon som har en ok (eller inte helt ok) stallplats och själv inte letar aktivt, men som blir inspirerad att flytta på sig när det kommer ett bättre alternativ framför näsan.
och själv är jag tvärt om, skulle kunna höra av mig till någon med en "sökes"-annons om jag tyckte personen verkade bra, även om jag egentligen inte behöver ha någon mer häst hemma :)
 
Hur har ni fått tag på inackorderingar? Jag har lagt upp en annons på Hästnet men tycker att intresset är lite mindre än vad jag trodde det skulle vara. Så nu funderar jag på om det faktiskt är så lågt intresse eller om det inte är Hästnet som gäller?
Har ni några tips?

Kontakter, har sagt till folk jag känner att jag har plats ledigt.

De två jag tog in via annons way back when var katastrof. Men då annonserade jag på FB.
 
och själv är jag tvärt om, skulle kunna höra av mig till någon med en "sökes"-annons om jag tyckte personen verkade bra, även om jag egentligen inte behöver ha någon mer häst hemma :)
Det kan vara svårt att lägga ut en sökesannons om man har en ok/knappt ok stallplats eftersom det är risk att stallägaren då får nys om att man letar nytt. Jag hart varit i en sån situation där det hade blivit besvärligt för mig om stallägaren fått veta att jag letade nytt, då det var just stallägaren jag ville bort från.

Annars håller jag med, som stallägare är det bekvämt med sökesannonser, så man bara behöver agera om det känns som en matchning.
 
Kontakter, har sagt till folk jag känner att jag har plats ledigt.

De två jag tog in via annons way back when var katastrof. Men då annonserade jag på FB.
Jag är också lite orolig över att gå ut "offentligt" på fb. Jag har nämnt det till få hästfolk med kontakter att jag gärna vill ha in ett sto som mitt ungsto kan gå med. Sen är jag väldigt flexibel med service (t.ex om man vill lämna en unghäst här på tillväxt så behöver man inte komma förbi varje dag). Men det betyder ju inte att jag vill att någon dumpar en häst här och antar att jag tar hand om servicen.

Och ekonomin vill jag helst ha till renovering istället för egen sällskapshäst 😅
 
@Human det förstår jag.

Kl. Jag har mockat ut ena boxen, tvättat och håller på att måla om invändigt. Bryr mig nog inte om att måla om allt utvändigt också, är nog med jobb ändå och insidan slits ju ändå mest.
 
Jag kämpar med att köra hem alla ensilagebalar vi gjort i sensommar. Va 80 blev det och min vagn tar 6 st varje gång så det blir några vändor.

Nu kommer ihåg de där små plastspelen med brickor numrerade 1-15 (eller med mönster ) där man ska flytta runt dem för att få dem i rätt ordning? Som en gigantisk version det spelet har eftermiddagen känts, har flyttat runt maskiner för att få plats med fler balar och samtidigt försökt räkna ut vart varje maskin ska stå så att jag nästa år INTE behöver flytta någon maskin för att den står i vägen för en annan maskin. Herregud vilken röra... Men nu hoppas jag att det blivit rätt, ska vara flytta snöslungan och några lastpallar så borde resten av balarna få plats sedan...
 
Jag är också lite orolig över att gå ut "offentligt" på fb. Jag har nämnt det till få hästfolk med kontakter att jag gärna vill ha in ett sto som mitt ungsto kan gå med. Sen är jag väldigt flexibel med service (t.ex om man vill lämna en unghäst här på tillväxt så behöver man inte komma förbi varje dag). Men det betyder ju inte att jag vill att någon dumpar en häst här och antar att jag tar hand om servicen.

Och ekonomin vill jag helst ha till renovering istället för egen sällskapshäst 😅

Ja jag har 1 inhyrd nu (kompis som ville byta stall) och jag har gett henne nästan fullservice för en mycket billig peng, nästan självkostnadspris. För att jag ville ha fler flockmedlemmar, men inte köpa fler egna hihi.
 
Ja jag har 1 inhyrd nu (kompis som ville byta stall) och jag har gett henne nästan fullservice för en mycket billig peng, nästan självkostnadspris. För att jag ville ha fler flockmedlemmar, men inte köpa fler egna hihi.
Exakt! Jag har ju ingen panik nu då våra hyresgäster på gården (som vi köpt gården av) bor kvar där med hästarna tills de byggt sitt nya längre upp på marken till våren. Men när de ska flytta så blir det ju lite mer akut då de tar med sig alla hästar förutom min egna 😅 Och jag vet ju att jag alltid kan låna någon shettis av min vän i närheten men jag tar ju hellre en inkomst än utgift.

Jag sade ju upp en inackordering som hade kallhyra men ibland inte dök upp på typ två veckor utan att säga något. Och när hästen då plötsligt stod med svullna ögon pga känslig och ingen flughuva, hovar som växte över och mineraler som tog slut så blev man ganska less då jag och de andra hyresgästerna fick stötta upp för att hästen inte skulle hamna i kläm. Det var ju en sjukdomsbild bakom det hela, men det minsta man kan göra är att höra av sig och fråga om man skulle kunna hjälpa med x eller y.
 
Exakt! Jag har ju ingen panik nu då våra hyresgäster på gården (som vi köpt gården av) bor kvar där med hästarna tills de byggt sitt nya längre upp på marken till våren. Men när de ska flytta så blir det ju lite mer akut då de tar med sig alla hästar förutom min egna 😅 Och jag vet ju att jag alltid kan låna någon shettis av min vän i närheten men jag tar ju hellre en inkomst än utgift.

Jag sade ju upp en inackordering som hade kallhyra men ibland inte dök upp på typ två veckor utan att säga något. Och när hästen då plötsligt stod med svullna ögon pga känslig och ingen flughuva, hovar som växte över och mineraler som tog slut så blev man ganska less då jag och de andra hyresgästerna fick stötta upp för att hästen inte skulle hamna i kläm. Det var ju en sjukdomsbild bakom det hela, men det minsta man kan göra är att höra av sig och fråga om man skulle kunna hjälpa med x eller y.
Örk ja det har jag varit med om tidigare, plötsligt stod jag där med 4 storhästar att ta hand om dagligen. Inhyrda kan vara en mardröm.
 
Trevlig tråd!
Jag har ingen stor gård, utan snarare "villa med möjlighet till att ha häst hemma". Uthuset är drygt 100 år gammal L-formad byggnad och i den gamla ladugårdsdelen har vi fixat ordning ett budget-stall med 3 boxar. Jag har i dagsläget 2 ridhästar då jag fick ta bort min shettis i juli. Det har urspungligen varit ett lantbruk med marken är avstyckad och såld. Totalt är tomten 5500 kvm så för villatomt är den stor och en del är åkermark där jag har min rasthage. Jag har en bra storlek på hagen tack vare att jag får låna en plätt av närmaste grannen. Sommarbete hyr jag av en annan granne - ligger också i direkt anslutning till min lilla gård.

De projekt vi gjort under semestern är:
Tvätt och målning av stallet
Tvätt och målning av förrådsdelen.
Lagning av ligghall då hästarna ätit upp 2 brädor på fasaden. Målat ligghallen utvändigt. Tvättat och målat ligghallen invändigt. Målat västra utsidan av vårt stora uthus som är baksidan av stallet och där vi även har ligghallen. Det gick inte att bara måla ligghallen för då såg resten helt enkelt totalt anskrämligt ut. Uthus och ligghall är rödfärgat. Passade också på att fixa till tegelpannor som rasat ner.
Grävt ner 20 kvm terrängarmering mellan ligghall och ingång till stall för att slippa att klafsa fram i lera upp till knäna.
Håller på och sätter upp köldridå i ingången till ligghallen, men det har dragit ut på tiden då Postnord har schabblat bort paket. Skenan är uppe, igår kom själva köldridån. Nu hoppas jag på ett ytterligare paket som innehåller beslagen till köldridån. Framför allt så hoppas jag att hästarna kommer våga gå in i ligghallen när vi väl fått upp köldridån :angel:.

Även om jag har mina hästar installade så är jag nöjd med att ha ligghallen. Pållarna utnyttjar den mycket året runt. Bor ju på Närkesslätten och min gamla häst tycker det är skönt att komma undan från den kraftiga blåsten. Sedan får jag ta att jag har en jättebox att mocka för de använder ligghallen som bajslåda ;).

/Lizzie
 
Jag funderar på att prova jem&f*x markarmering med grus vid öppningar där jag vet det är lerigt. 129 kr för 120x80cm tycker jag verkar överkomligt till skillnad från de som är marknadsförda strikt mot häst. Någon som använt dem?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 418
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
855
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 994
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp