Vi med egen gård/stall

Jag funderar på att prova jem&f*x markarmering med grus vid öppningar där jag vet det är lerigt. 129 kr för 120x80cm tycker jag verkar överkomligt till skillnad från de som är marknadsförda strikt mot häst. Någon som använt dem?
Japp! Ligger i ingången till min ligghall. Riktigt nöjd - ändå har vi bara gjort ett halvbra underarbete och har lite halvtaskiga förutsättningar eftersom det är en liten sluttning just till ingången.
Det jag behöver göra är att skotta bort leran som samlas ovanpå någon gång per år eller två.
 
Japp! Ligger i ingången till min ligghall. Riktigt nöjd - ändå har vi bara gjort ett halvbra underarbete och har lite halvtaskiga förutsättningar eftersom det är en liten sluttning just till ingången.
Det jag behöver göra är att skotta bort leran som samlas ovanpå någon gång per år eller två.
åh, vad bra! Så himla trött på att allt ska kosta multum så fort det har häst- framför sig 😅 Vad lade ni i armeringen?

Vår mark är ju snustorr här nere så undrar på om det är enklast att lägga ner och trycka till när det är fuktigt i marken så att den inte ligger alldeles ovanpå, men det kanske sätter sig självmant efter tid.
 
Hur tänker ni som grävt ner vattenkoppar i hagen, var det värt investeringen? Jag har brunnen nära hagarna och funderar på att göra något sånt. Är väl egentligen inte jobbigt att fylla på vatten i hagen nu som det är då jag har en dränkbar pump i brunnen och en lång slang liggande till baljorna, men ändå, man älskar ju att effektivisera. Och vore ju smidigt på vintern då jag ju inte kan ha slangen liggande ute.
 
åh, vad bra! Så himla trött på att allt ska kosta multum så fort det har häst- framför sig 😅 Vad lade ni i armeringen?

Vår mark är ju snustorr här nere så undrar på om det är enklast att lägga ner och trycka till när det är fuktigt i marken så att den inte ligger alldeles ovanpå, men det kanske sätter sig självmant efter tid.
Vi grävde ur lite (men planade inte ut det så snyggt) och återfyllde sedan bara med samma lerjord som låg innan. De bygger lite på höjden så det får man vara medveten om ifall man inte gräver ur. Jag tror inte mina har sjunkit nämnvärt under tiden jag haft dem.
De måste fyllas med något också, annars kan de lätt gå sönder. Förutom hästarna har jag en traktor som kör på dem ibland (när jag ströar) - utan markarmeringen hade marken aldrig hållit höst/vår.
 
Jag funderar på att prova jem&f*x markarmering med grus vid öppningar där jag vet det är lerigt. 129 kr för 120x80cm tycker jag verkar överkomligt till skillnad från de som är marknadsförda strikt mot häst. Någon som använt dem
Det är terrängarmering från Jem&Fix jag köpt. Shoppade det jag behövde 2 dagar innan de hade rea på det :banghead:. Hade sparat 500 kr annars.

Jag har testat det tidigare och jag tycker det funkar bra. Kanterna mot den mjuka marken blir söndertrampad, men för övrigt funkar det bra. Vi har grävt bort jorden som vi sedan lagt tillbaka över armeringen.
 

Bifogade filer

  • 20220821_133538.jpg
    20220821_133538.jpg
    685,7 KB · Visningar: 117
Hur tänker ni som grävt ner vattenkoppar i hagen, var det värt investeringen? Jag har brunnen nära hagarna och funderar på att göra något sånt. Är väl egentligen inte jobbigt att fylla på vatten i hagen nu som det är då jag har en dränkbar pump i brunnen och en lång slang liggande till baljorna, men ändå, man älskar ju att effektivisera. Och vore ju smidigt på vintern då jag ju inte kan ha slangen liggande ute.

Nu fanns det redan på min gård som vi köpte förra året. Men det är sååå värt det. Jag har eluppvärmda med flottör.
 
Angående att annonsera på hästnet så är det rätt dött där. Jag fick bara konstiga svar. Tror att det är för att det är såpass anonymt. På fb är man ju sig själv sas, men jag har även fått märkliga människor därifrån oxå som kommit och tittat och helt bara slösat bort min tid genom att dom inte ens läst annonsen där det står precis all info.
Jaha, är dom ute på natten på sommaren ja men det kan inte min häst vara.
Jaha men min häst måste gå ensam på 3 hektar, eller ännu värre min häst kan inte gå i stor hage för den får inte springa.
Jaha kostar det xx , ja det har inte jag råd med.
Jaha, jag tycker det ligger för långt bort
Jaha, egentligen behöver inte jag ett ridhus så det blir lite dyrt. Osv osv

🤦‍♀️
 
Tjohooo!

Nu är vi inflyttade! Ungarna tar sig till skolan från nya adressen idag.

Flytten i sig tog förutom packning osv ett åttatimmarspass med avbrott för lunch.

Kl 15 åkte flyttfirman från gården och vi var kvar med massor av lådor, sopsäckar med kläder etc. Vilket jobb!!

Hästarna har jag knappt inte ens sett i all villervalla. Jo, ett par gånger på håll, och det var förstås underbart.

Någon annan, vem det nu var, hade fyllt vatten i karen.

Men det känns helt fantastiskt. Vilken lycka!
 
Tjohooo!

Nu är vi inflyttade! Ungarna tar sig till skolan från nya adressen idag.

Flytten i sig tog förutom packning osv ett åttatimmarspass med avbrott för lunch.

Kl 15 åkte flyttfirman från gården och vi var kvar med massor av lådor, sopsäckar med kläder etc. Vilket jobb!!

Hästarna har jag inte ens sett i all villervalla. Någon annan, vem det nu var, hade fyllt vatten i karen.

Men det känns helt fantastiskt. Vilken lycka!
Grattis!
 
Igår kväll satte vi upp köldridå i ingången till pållarnas ligghall. Det mottogs med blandade känslor hos mina Damer. Den gamla låtsas dom om ligghallen inte existerar och den unga med skräckblandad nyfikenhet. Men gå in... nä inte just nu :D

20220902_095408.jpg
 
Jag har fått sätta upp några plastremsor i taget, så att de vande sig lite innan ridån täckte hela ;)

Jag har vikt 2 remsor åt sidan, får se om det räcker eller om jag måste ta ner några stycken. Jag tror att det är blänket de reagerar på. Blankt som en spegel så de ser sig själv, men samtidigt så ser man in i ligghallen, eller egentligen är det bara ett vindskydd - jag har hästarna uppstallade. Men det är så himla skönt att veta att pållarna kan ta skydd för vädret. Värst är det när det blåser rejält. Bor på slättlandskap och det blir mer och mer av riktigt blåsväder.

/Lizzie
 
Bytte nyss hage till hästarna och har därmed dåligt samvete för att det blåser och regnar (de har inget direkt skydd där) men gäller att utnyttja gräset. Min höleverantör har höjt priset från 3:-/kg till 3,50:-/kg och spån har också blivit dyrt sägs det - det har jag inte behövt handla än.

Hur tänker ni andra inför hösten?
 
Vår höleverantör har samma pris som tidigare och det är vi tacksamma för. Fick endast betala en hundring mer än vanligt för hemkörningen.
Spånet har blivit dyrare så mina får gå ute så mycket som mjöligt så länge det är okej väder. Vi har bra mark då det är sandjord så det blir sällan lerigt trots mycket regn.
 
Bytte nyss hage till hästarna och har därmed dåligt samvete för att det blåser och regnar (de har inget direkt skydd där) men gäller att utnyttja gräset. Min höleverantör har höjt priset från 3:-/kg till 3,50:-/kg och spån har också blivit dyrt sägs det - det har jag inte behövt handla än.

Hur tänker ni andra inför hösten?

De två jag brukar köpa från hade lagt ner vs var fullbokad. Det är typ 90% färre annonser ute på blocket och FB.

En otrolig mängd småbönder har lagt ner höskördande, pga bränslepriserna. Vi hästägare har förlitat oss på alla pensionerade bönder som bara slår hö, men dom är inte kvar nu. Kommer bli betydligt dyrare att ha häst i norr nu.

Jag har fått tag på oanalyserat torrhö på småbal (10-15kg för 60kr/st) som jag ger medans det är varmt och har bokat rundbalar från en större producent en kommun bort. 650kr st och det är i princip gräsfröhalm, men jag tar vad jag kan få i år. Kommer att beta storhästarna så länge det går.

Jag har permanentbädd i ligghallarna så det går tack och lov väldigt lite strö, jag har lager av halm och spån.
 
De två jag brukar köpa från hade lagt ner vs var fullbokad. Det är typ 90% färre annonser ute på blocket och FB.

En otrolig mängd småbönder har lagt ner höskördande, pga bränslepriserna. Vi hästägare har förlitat oss på alla pensionerade bönder som bara slår hö, men dom är inte kvar nu. Kommer bli betydligt dyrare att ha häst i norr nu.

Jag har fått tag på oanalyserat torrhö på småbal (10-15kg för 60kr/st) som jag ger medans det är varmt och har bokat rundbalar från en större producent en kommun bort. 650kr st och det är i princip gräsfröhalm, men jag tar vad jag kan få i år. Kommer att beta storhästarna så länge det går.

Jag har permanentbädd i ligghallarna så det går tack och lov väldigt lite strö, jag har lager av halm och spån.
Här i Västerbotten ser det ut att finnas rätt bra med hö om man ser till de annonser som ligger ute. Så har du inte allt för långt till Skellefteå och Umeå med omnejd så kanske det är värt att kolla om det blir billigare att köpa därifrån.
 
Här i Västerbotten ser det ut att finnas rätt bra med hö om man ser till de annonser som ligger ute. Så har du inte allt för långt till Skellefteå och Umeå med omnejd så kanske det är värt att kolla om det blir billigare att köpa därifrån.
Nä bränslepriset gör att det inte är prisvärt. Enda gången jag kört så långt för att hämta hö var när jag behövde lågsocker till en fångis, då var det värt det (och bränslet var betydligt billigare för 5 år sen). Jag har kollat västerbotten också, tycker det är markant färre annonser där i år också med jämfört med senaste 10 åren.
 
Nä bränslepriset gör att det inte är prisvärt. Enda gången jag kört så långt för att hämta hö var när jag behövde lågsocker till en fångis, då var det värt det (och bränslet var betydligt billigare för 5 år sen). Jag har kollat västerbotten också, tycker det är markant färre annonser där i år också med jämfört med senaste 10 åren.
Jag förstår att det blir dyrt att köra långt för att hämta.
Jag har ingen koll på hur marknaden sett ut tidigare år då vi köpt hö av samma bonde de senaste 12 åren. Men i våras satte jag bevakning på foderannonser då jag behövde torrhö över sommaren till vår fångponny så därför ser jag att det dyker upp ett par höannonser per vecka här i VB.
 
Vi har grovfoder hemma och betalt så det räcker till ungefär mars. En del av det är kvar från förra året, en del har vi "tagit själva" dvs anlitat en granne för att slå, pressa och plasta. Här har priserna stigit ca 20-25% från relativt höga nivåer redan innan. Jag funderar på att testa hampa i boxarna i vinter. Jag tror inte det blir billigare än spånpellets, men nu när pelletspriserna är så höga blir det i alla fall inte lika mycket dyrare som tidigare. Hampan är lokalt odlad av ett mindre företag i vår närhet, så det känns bra att gynna dem också - bara det blir bra. Det som verkligen bekymrar mig inför vintern är elpriserna. Vi försöker minska förbrukningen men det är svårt att komma ner i vettiga nivåer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 246
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp