Vi med egen gård/stall

Vad fint det blev.
Alltså vad olika förutsättningar det är i detta avlånga land. Så här ser det ut hos mig. I helgen vräkte det ned 40 cm snö. Skönt att slippa lera men jobbigt att skotta och gå runt i så mycket tösnö.

Oj 40 cm är sjukt mycket! Och här nere är det fortfarande betessäsong, hästarna vill knappt röra höet och enligt lagen behövs inte ens ligghall än...

Jag hoppas vi får lite snö i vinter dock, men den får gärna vänta tills vi hunnit gjuta platta till stora ligghallen och stallet.... På måndag kommer dom och börjar gräva. :banana::bump:
 
Nu är ligghallen klar! 🥳

Tog drygt två veckor istället för två dagar som jag planerat från början.... men nu tyckte nog mina snälla grannar synd om mig och hästarna, för de erbjöd sig att hjälpa till i helgen så vi fick in grusen och upp taket. 🥰

Ja, det är lite snett och så, men det orkar jag inte bry mig om faktiskt. 😅 Rekommenderar dock inte färdig byggsats på inte helt plan mark.... Blev lite extra svårigheter när man inte kunde anpassa utefter terrängen...

Var även iväg i helgen och köpte ett gäng småbalshalm, så nu finns där halm, hönät, saltsten, ljus (solcellslampa) och vatten där inne till hästarna. 🥰 Och min lilla special-grej; en mobilhållare i fall man vill använda telefonen som extra ljuskälla eller bara ställa undan den medan man håller på och grejar.

Visa bifogad fil 131372

Just ja - på tal om grus så vägrade entrepenören som skulle köra ut den att göra det nu pga det var för blött i marken (jag hade beställt dom för två veckor sedan, men de drog ut på det så då hann det komma en massa regn....) Men en liten traktor med breda specialdäck för gräs klarade jobbet! Och så är det sandig morän som sluttar neråt hos mig, så blir inte särskilt lerigt (inte än iaf, peppar peppar!)
Väldigt imponerande! Du har inte vägarna förbi Mälardalen och är sugen på att bygga en till? :p
 
Hur stort?
Kommer det förprövas?
Mitt bästa tips är att bygga brandceller! Det underlättar något enormt när man kan stoppa in varmvattenberedare, luftavfuktare mm i exempelvis sadelkammaren.
Tänker att vi gjuter en platta för 2 boxar, och det är det plattan täcker. Sen utrymme för spån och foder + sadelkammare.
Tänker att vi inte behöver dra vatten till stallet för tex vattenkoppar då det ändå inte är säkert att hästarna vill dricka ur vattenkoppar + jag tycker det är bättre med vattenhink så man vet att hästarna verkligen dricker.
 
Tänker att vi gjuter en platta för 2 boxar, och det är det plattan täcker. Sen utrymme för spån och foder + sadelkammare.
Tänker att vi inte behöver dra vatten till stallet för tex vattenkoppar då det ändå inte är säkert att hästarna vill dricka ur vattenkoppar + jag tycker det är bättre med vattenhink så man vet att hästarna verkligen dricker.
Har du någon skiss? :)
 
@Barbabelle Jag har varit i ett stall som hade framdraget vatten till respektive box, även om de inte hade vattenkoppar utan hink (så varje box hade alltså en utkastare smidigt placerad, om jag minns rätt). Har man möjligheten tycker jag att det verkar supersmidigt!

Men det beror givetvis på vart du ska fylla och tvätta dina hinkar annars, det kanske är overkill på två hästar :)
 
@Barbabelle Jag har varit i ett stall som hade framdraget vatten till respektive box, även om de inte hade vattenkoppar utan hink (så varje box hade alltså en utkastare smidigt placerad, om jag minns rätt). Har man möjligheten tycker jag att det verkar supersmidigt!

Men det beror givetvis på vart du ska fylla och tvätta dina hinkar annars, det kanske är overkill på två hästar :)
Ja vi kommer troligen välja att inte dra in vatten.
 
Ja vi kommer troligen välja att inte dra in vatten.
Jag hade inte vatten inne i stallet i flera år utan bar från en annan byggnad det var endast 30-40 meter att bära och till 3 hästar men åh vad skönt det var att slippa kånka hinkar efter att vi dragit in och fick en kran inne i stallet. Så jag rekommenderar verkligen att dra in vattnet i stallet även om du ska ge vattnet i hinkar.
 
Jag ställer också in mig i leder att du bör dra in vatten i stallet. Det är sååå värt det.
I förra stallet car hag tvungen att gå runt hela stallet till mina boxar på andra sidan med fulla vattenhinkar. Och dra säckkärra genom lera för att få ut vatten i hagen.
Var tjutfärdig ibland. Helt underbart nu att bara behöva gå 5-10 meter i stallet med en hink.
 
Idag fick vi erfarenhet av hälta på får för första gången. De är ju inte direkt tama. Lisa som hon heter är väl ändå den som är mest social. Nosar och kommer nära men vill inte att man tar på henne. Men vi stängde in dem i fårstallet och lyckades få tag i henne. Det satt en träbit eller nått liknande mellan klöven. Ett litet ytligt sår under. De får stå inne en dag eller två nu då det är lerigt precis vid deras ingång. Då kan såret sluta sig utan att det kommer in massa skit.
 
Jag och grannen (min inackorderade) har fixat sista på nya hagen. Saknas en stolpe bara, men all tråd är dragen och alla grindar (3 stycken) fixade.
Så skönt att kunna bocka av och ha en hage till, även om vi nog inte kommer släppa över dem dit än (de flesta av mina hagar sitter ihop eftersom hästarna går på lösdrift).
 
Nu har det frusit hemma och den värsta lerperioden är förhoppningsvis över för i år. Jag funderar på att grusa en del av hagen men vilken sorts grus ska man ha? Paddex hade varit nice men det tillverkas ju inte längre..
 
Nu har det frusit hemma och den värsta lerperioden är förhoppningsvis över för i år. Jag funderar på att grusa en del av hagen men vilken sorts grus ska man ha? Paddex hade varit nice men det tillverkas ju inte längre..

Jag har stenmjöl 0/8, det packas till en hård yta efter ett tag.
 
Det var min första tanke också, men hovslagaren var lite tveksam... tydligen kan det krypa upp i lamellranden och orsaka hovbölder. Men kanske inte är något problem om det packas?

Har dom bra hovar spelar det noll roll - har dom dåliga hovar blir dom långsamt bättre av att nötas mot sand eller grus.

Jag har inte varit med om hovböld på mina men dom har alla varit barfota hela livet :).

Jag har också en yta med vad jag tror kan kallas grus 10/20 eller nåt sånt, för extra slip. Ska lägga till ännu mer nästa år. Ju mer dom slipar själva ju mindre behöver jag raspa 😅.
 
Jag rekommenderar verkligen att man gör ett bra grundjobb med hagarna om man tänkt grusa mm. Jag är så tacksam för att fd ägaren av gården gjorde det med schaktning , dränering, dikning och grusning. När dom flesta badar i novemberleran är mina hagar helt torra. Första delen där höhäcken och vattenkopparna står är grusat. Sen går det över till gräs. Screenshot_20231116-003609_Gallery.jpg
 
Senast ändrad:
Hagen mitt över vid grinden. Var längesedan det fylldes på grus, säkert 10 år så jag har köpt in och ska fylla på runt höhäckarna där det blivit som en Joakim von Anka gång 😅När det regnar så samlas det ju vatten där.
20231113_133751.jpg
 
Hos oss blir gruset nu tvättat, det är inte bara översvämning utan typ en flod. Även på jobbet, rakt in i fastigheten 😅

Ännu gladare med lösdrift i denna jävla regnstorm, 18 m/s, 40 mm regn och 3 grader i typ 2 dygn. Står inne o käkar (min hästs täcke hade torkat) och så fort det mojnar lite piper de ut för att beta lite gräs, efter att passerat några sjöar 😅
 
Hos oss blir gruset nu tvättat, det är inte bara översvämning utan typ en flod. Även på jobbet, rakt in i fastigheten 😅

Ännu gladare med lösdrift i denna jävla regnstorm, 18 m/s, 40 mm regn och 3 grader i typ 2 dygn. Står inne o käkar (min hästs täcke hade torkat) och så fort det mojnar lite piper de ut för att beta lite gräs, efter att passerat några sjöar 😅
Min stora häst är nästan heller aldrig blöt för han går också in :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 784
Senast: manda
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 301
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp