Vi med egen gård/stall

Jag håller på att mappa våra ridvägar med hjälp av Google Maps.
Har jag någon anledning till att göra det? Nä, inte direkt, inte mer än att jag gillar att rita på kartor. :rofl:

(Det ger mig också tillfredsställelsen av att kunna benämna mer precist och konsekvent var jag har ridit när jag sparar ett pass i min statistik. :angel:)
 
Jag håller på att mappa våra ridvägar med hjälp av Google Maps.
Har jag någon anledning till att göra det? Nä, inte direkt, inte mer än att jag gillar att rita på kartor. :rofl:

(Det ger mig också tillfredsställelsen av att kunna benämna mer precist och konsekvent var jag har ridit när jag sparar ett pass i min statistik. :angel:)
Som en uppdatering till det här har jag nu mappat 16 olika rundor/vägar som vi rider med viss frekvens (jag har ju inte riktigt världens bästa minne så hoppade över de vägar jag inte riktigt minns hur man rider). Ligger kanske något i det mina hästgrannar säger att vi är ekipaget härikring som rider på flest olika ställen :angel::rofl:

I övrigt har maken typ gjort klart två nya höautomater och jag har målat 1,5 lager färg på vårt kontor. Man har inte roligare än vad man tar sig? :D
 
Idag fick vi fem balar ensilage hemkört och en instoppad i ladan. Nu borde hästarna klara sig över vintern :)
Kaninerna mer osäkert, finns kanske tio-tolv balar hö kvar och hästarna vill ju ha ett schysst foderbyte också.
 
Idag fick vi fem balar ensilage hemkört och en instoppad i ladan. Nu borde hästarna klara sig över vintern :)
Kaninerna mer osäkert, finns kanske tio-tolv balar hö kvar och hästarna vill ju ha ett schysst foderbyte också.

Hur stora är dina balar? 5 balar (300-350 kg torrt hösilage) brukar knappt räcka en månad till mina fyra hästar.... (vet att två av dina är shettisar, men ändå liksom.... 😅)
 
Hur stora är dina balar? 5 balar (300-350 kg torrt hösilage) brukar knappt räcka en månad till mina fyra hästar.... (vet att två av dina är shettisar, men ändå liksom.... 😅)
400 kg ts i snitt, och de ska bara räcka över vintern/de kallaste månaderna (mars max) sen kör vi med hö igen :)
 
Hur stora är dina balar? 5 balar (300-350 kg torrt hösilage) brukar knappt räcka en månad till mina fyra hästar.... (vet att två av dina är shettisar, men ändå liksom.... 😅)

Haha shit vad mycket, jag har iofs bara D-ponny och shettis... 12-15kg per dag går det på vintern för mig.
 
Jag fick hem årets leverans i fredags och de kunde leverera dem direkt där jag ville ha dem nere vid stallet, så skönt! Min förra stallkompis brukade annars ta deras lastare och köra ner dem från vägen (väldigt trångt ner till stallet) men skönt att inte vara beroende av henne nu när hon inte har hästen kvar även om hon gärna löst det ifall de inte kom ner för att lossa.

Riktigt skönt att det alla år varit samma person från leverantören som levererar och är lätt att komma överens via sms/bild om önskemål!

Nu vill jag bara ha fakturan också 😬😬😬
 
Nu är det minusgrader även i Skåne! 😍 Och jag är så glad nummer ett med hagplaneringen även från början utan lösdrift var att ha hagarna direkt ut från stallet. Nu med lösdrift är det ännu smidigare, 1 frostfritt balja räcker så är fri tillgång på vatten löst :)

Och fakturan kom snabbt, blev bara 7.9 kr/kg, det är bra när man var rädd att det skulle bli uppåt 9 kr/kg 😅
 
Igår köpte vi en termobar till, till fåren. Räckte med 4 dagar av kånkande på vatten, söndersparkat vattenkar.

Hästarna har sen innan. De dricker så mycket just nu.

De dricker ibland mer än när det är varmt faktiskt. Har inte termobar men fyller på varmt vatten 2-3 gånger per dag. Jag vill ge varmare än vad termobaren ger.
 
Ja nu är det vinter på riktigt. Solen kämpade sig upp över grantopparna och lös på hästarna som hängde i lösdriften. Minus 20 idag. Blir nog inte varmare förrän till helgen. Måste nog skotta av taket i helgen 🫣❄️❄️
 

Bifogade filer

  • 20231206_113755.jpg
    20231206_113755.jpg
    281 KB · Visningar: 40
Äntligen har vi (sambon) fixat en fodergrind till lunchfodringarna. Han har varit inne på att bygga lådor först och gjort en prototyp, som blev sådär.
Tjatar man inte sen, så händer inget.
Idag sa jag att jag skulle beställa en feed x grind för snart är julledigheten slut och snön ska komma igen. Med andra ord de kommer inte komma åt så mycket gräs och ska inte behöva vänta på hö till kl 16 vissa dagar.

En timma senare var grinden klar. Vi fick ta vad som fanns. Dvs en mindre sjukhage får bli lunchhage. Nära för elen och hyffsat litet grindhål.
Går inte slå ner stolp nu.
Så får vi göra en lite större hage när tjälen släppt i vår.
 
Äntligen har vi (sambon) fixat en fodergrind till lunchfodringarna. Han har varit inne på att bygga lådor först och gjort en prototyp, som blev sådär.
Tjatar man inte sen, så händer inget.
Idag sa jag att jag skulle beställa en feed x grind för snart är julledigheten slut och snön ska komma igen. Med andra ord de kommer inte komma åt så mycket gräs och ska inte behöva vänta på hö till kl 16 vissa dagar.

En timma senare var grinden klar. Vi fick ta vad som fanns. Dvs en mindre sjukhage får bli lunchhage. Nära för elen och hyffsat litet grindhål.
Går inte slå ner stolp nu.
Så får vi göra en lite större hage när tjälen släppt i vår.
Nice!

Vi brukar ha ordentlig tillgång till halm normalt men i år funkar det dåligt..

Men haft tur för jag eller grannen har ofta varit hemma så någon kunnat lunchfodra ändå, och nu går jag på föräldraledighet och kommer fortsätta vara hemma hela vintern :)
 
Nice!

Vi brukar ha ordentlig tillgång till halm normalt men i år funkar det dåligt..

Men haft tur för jag eller grannen har ofta varit hemma så någon kunnat lunchfodra ändå, och nu går jag på föräldraledighet och kommer fortsätta vara hemma hela vintern :)

Skönt! Vi har också halm i lösdriften. Men de hänger knappt där, utan är nästan bara på betet och gräver efter gräs. De har klarat sig fint hittills de dagarna jag jobbat dag.
Men känns skönt nu att vi har en ordentlig plan.
 
Det kommer en och tittar på stallplats här på onsdag 😱
Jag som varit så säker på att jag vill stå själv svarade precis på en sökes-annons.
Tror inte det blir något då personen får långt hit och det finns fler stall närmare där hen bor.

Men det blir ändå något psykologiskt för min del att ta hit någon. Ett steg på vägen sas. Vore bra med lite stöttning om man ska åka iväg…
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 784
Senast: manda
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp