Bukefalos 28 år!

Vi med egen gård/stall

Det kommer en och tittar på stallplats här på onsdag 😱
Jag som varit så säker på att jag vill stå själv svarade precis på en sökes-annons.
Tror inte det blir något då personen får långt hit och det finns fler stall närmare där hen bor.

Men det blir ändå något psykologiskt för min del att ta hit någon. Ett steg på vägen sas. Vore bra med lite stöttning om man ska åka iväg…
Heja! Jag gjorde ju samma sak i höstas/slutet av sommaren. Väldigt nyttigt även om den personen inte flyttade hit (blev också för långt).
Sen köpte grannen häst istället :D
 
Fick bygga om fodergrinden. Spiralgrinden med en metallbricka i en änden blev för stor risk för skada på häst, som skulle råka stå för nära när den löses ut. Som en flygande giljotin.

I stället fick det blir en träribba som reser sig uppåt när magneten slås av. Blev bättre.
 
Började använda halmhacket från HalmEko precis i samma veva som snöstormen här nere i Skåne. Verkligen perfekt vinterströ! Och en bal täcker mycket längre än en linströbal. Blir intressant att se hur det funkar när det blir plusgrader och blött ute igen.
 
Jag är inte hemma och vattnet har frusit i stallet. Håll tummarna för att de plusgrader som ska komma är tillräckligt för att tina upp allt lite. Avloppet klarar vi oss utan men jobbigt att behöva bära allt dricksvatten..
 
Nu är jag trött på vinter och längtar efter våren och kunna få saker gjort igen. Jag vill röja sly, stängsla om, förbereda trädgårdsland och säkert 100 saker till som kräver att det är snöfritt och inte -20 ute. Är det fler som blir rastlösa på vintern?
 
Nu är jag trött på vinter och längtar efter våren och kunna få saker gjort igen. Jag vill röja sly, stängsla om, förbereda trädgårdsland och säkert 100 saker till som kräver att det är snöfritt och inte -20 ute. Är det fler som blir rastlösa på vintern?
Då är vi två. hade jag kunnat, hade jag gått i idé.
 
Nu är jag trött på vinter och längtar efter våren och kunna få saker gjort igen. Jag vill röja sly, stängsla om, förbereda trädgårdsland och säkert 100 saker till som kräver att det är snöfritt och inte -20 ute. Är det fler som blir rastlösa på vintern?
Japp +1 på den.
Jag vill odla. Gå i mina trädgårdsbrallor och en skjorta. Inte overall, stövlar, vantar.
Nu pallar jag knappt att rida heller, blir ett par gånger i veckan. Bara kallt, isigt och segt.
Dock väldigt tacksam för snön ändå, som lyser upp och hästarna är alltid rena. Djuren verkar trivas i vintervädret.
 
Ja, jag längtar ut!

Har saker att måla, stolpar att sätta och grejer att bygga. Supermotiverad att få upp det där trästaketet runt en "hemmavolt" på gårdsplanen. Men när vi behöver spetta loss bajs från backen för att det har fryst fast så jävligt blir det inte mycket av det alltså :rofl:
 
Typ ännu mer snöstorm i Skåne nu än när det var stopp över 1 dygn med typ 1000 bilar på E22an härom veckan 😅 Jag får hjälp av stallägarna att mata och vattna idag, är just nu stopp åt båda hållen på E22an på vägen till stallet 🙃

Den när man normalt sett är glad man har nästan hela vägen motorväg till stallet 😅
 
Jag önskar mest bara att jag inte behövt jobba hela dagarna, vill rida i snön men orkar inte riktigt ge mig ut när det är mörkt.... Så himla vackert ute nu, fasar för plusgrader och regn som ska komma i nästa vecka....

(Mitt stallbygge har jag i princip gett upp, det började snöa samma dag vi fick startbesked från kommunen och sedan har det antigen varit för kallt eller för blött för att gjuta.... Så det lär oavsett inte bli klart förens till våren/sommaren nån gång..)
 
Jag önskar mest bara att jag inte behövt jobba hela dagarna, vill rida i snön men orkar inte riktigt ge mig ut när det är mörkt.... Så himla vackert ute nu, fasar för plusgrader och regn som ska komma i nästa vecka....

(Mitt stallbygge har jag i princip gett upp, det började snöa samma dag vi fick startbesked från kommunen och sedan har det antigen varit för kallt eller för blött för att gjuta.... Så det lär oavsett inte bli klart förens till våren/sommaren nån gång..)

Håller med!
Tänkte rida igår.
Stod i hagen med hästen i grimma när snöstormen fullständigt sköljde in. Vara bara att ta av den och kasta in handduken.
Idag då? Nej stalljobbet tog tid och klockan (och även motivationen) rann iväg. Tråkigt att sitta inne på jobbet och se det vackra vädret för att gå ut i mörkret efter sen.
 
Ja här är det antingen svinkallt som idag 23 minus eller snöar tok mycket som igår. Men det ska bli bättre i nästa vecka så då ska jag ut. Det är ju så bra underlag när det är ett tjockt packat snötäcke så man blir bara sur att vädret är nyckfullt.
 
Jag gör ingenting med mina hästar för tillfället. Om det inte är minus 20 grader så är det snöstorm eller ishalka från helvetet. Jag bor i slättlandskap så vägarna driver igen på nolltid, vilket gör att man inte kan ge sig ut och rida på allmän väg. Möte med plogbilen är liksom ingen hit alls. Det är magiskt vackert ute och hästarna är rena och motionerar sig själva när de får pulsa runt i snön i hagen ;). Får vara nöjd över det.

/Lizzie
 
Ja, pulsandet i hagen är ju faktiskt en fördel. Jag tog mig ut på en kort 30-minutersrunda igår med min lille häst, var måttligt njutbart men han knatade på fint. Idag måste jag skotta (vilken skräll!) för har lovat att låna ut en släpkärra och det har naturligtvis snöat lite sen sist jag körde den. Tror också att elkontakten har frusit ihop, det är en sån 13-polig som ska gå att vrida på men det satt som berget igår, så måste försöka få loss det på något vis…
 
Jahopp, där ändrade återförsäljaren pris och bulkstorlek på linströ, skittråkigt och ohållbart för mig som också får köra en bit för det. Lutar åt rapshalmpellets istället kanske, behöver något som inte äts upp av dammsugarna i lösdriften och det är ju isf det eller torv/torvmix typ.
 
Jahopp, där ändrade återförsäljaren pris och bulkstorlek på linströ, skittråkigt och ohållbart för mig som också får köra en bit för det. Lutar åt rapshalmpellets istället kanske, behöver något som inte äts upp av dammsugarna i lösdriften och det är ju isf det eller torv/torvmix typ.
Jag har torv (på storbal, så kan strö ligghallen på ett effektivt sätt) men måste procenta med spån vintertid för torven fryser. Värt att ha i bakhuvudet :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 679
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 230
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
972
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 076
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp