Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Jag har byggt tre sadelkammare på olika gårdar där jag bott :-) Plus att jag inredde ett litet utrymme på ca 3 kvm till egen sadelkammare i ett stall där jag stod en gång i tiden. Det är superkul projekt och mina har blivit lite bättre för varje gång.
Jag kan tänka mig det! Vi har ju haft några olika varianter, men ärligt talat kändes det definitivt dags för en ordentligare variant. Den blir på 15m2 vilket jag tror kommer att bli väldigt bra :)

Jag har bara byggt en men är nöjd utefter förutsättningarna :)
Saknar något ställe att hänga träns på vid puts typ, men det är enda jag kommer på på rak arm. Hade inte takhöjden varit typ 3-3,5 meter hade jag nog fixat det lite enkelt.. Skulle gjort sadelhängarna annorlunda också tror jag.
Har mycket grejer så förvaring var prio :angel:

Nja, vi har ganska sur jord och då används kalk för att göra jorden mer basisk. Som jag förstått det trivs mycket ogräs i sur jord - så det är väl på sätt och vis ett sätt att bekämpa ogräs.
Annars så brukar man plöja upp dålig mark, gödsla och eventuellt kalka, kalk främst på lerjord, och harva, och så in en funktionell betesvall.
Har ni gjort en markkartering och fått rådet att kalka på växande gröda?
Hur vet ni att problemet med ogräs beror på ett behov av kalk, och att sedvanlig skötsel, alltså gödsla-plöja-så, inte är det som behövs?

Om en vall ligger länge, utan gödsel och utan att man putsar det önskade gräset/växtligheten en gång per år, så blir det "bara ogräs" och en kompakt packad jord där det önskade växer dåligt eller inte alls, med bara fläckar.
Avsaknad av fungerande diken gör att jorden blir för blöt ("sur") och att mikrolivet dör och kapilärerna (små håligheter i jorden som ger lagom luft och vattentransport) sätts igen.

Jag är alltså bonde, och har som nördintresse vallodling, och tror inte att det kommer att uppstå fina gröna betesytor, eller ytor där man kan skörda hö/ensilage, genom att som enda åtgärd sprida kalk.

Kan du inte berätta mer om dina ogräsbemängda gräsytor!

Då kan du få bättre råd.

Jag har byggt tre sadelkammare på olika gårdar där jag bott :-) Plus att jag inredde ett litet utrymme på ca 3 kvm till egen sadelkammare i ett stall där jag stod en gång i tiden. Det är superkul projekt och mina har blivit lite bättre för varje gång.
Har du använt en redan befintlig byggnad eller i samband med ny byggnad?
Vilken sadelkammare har du varit mest nöjd med och varför?

Har du använt en redan befintlig byggnad eller i samband med ny byggnad?
Vilken sadelkammare har du varit mest nöjd med och varför?
Samtliga sadelkammare har byggts i befintliga byggnader, men en av dem var i en loge där det var som att bygga "ett hus i huset" - gjuta golv och bygga väggar och tak.
Jag är mest nöjd med den senaste, har ju lärt mig en hel del på vägen. En sak som gör att jag verkligen älskar vår sadelkammare är de fantastiskt fina sadelhängare, tränshängare och sadelbock som min farbror gjort i massiv ek. En annan sak jag gillar är smarta och genomtänkta upphängningar för t ex bett, sadelgjordar, stövlar, hjälmar och schabrak. Jag har köpt hyllor och delar av ett gammalt kök på annonser och målat allt i samma färg så det är enhetligt. Har en bänk med plastskiva på (som blev över när vi satte plastskivor på stenväggarna i boxarna) och en platsbyggd bänk med kuddar att sitta på när man tar av och på stövlarna. Många smarta och genomtänkta detaljer! I hyllorna har jag lådor, då ser det mindre rörigt ut. Täcken har jag upphängda från en stång i taket på annan plats - det är jätteskönt att inte behöva ha täcken i sadelkammaren. Vintertid ställer vi dessutom in en av våra konstrottingfåtöljer med fotpall i sadelkammaren, så man kan sitta där och hänga.

Annars så brukar man plöja upp dålig mark, gödsla och eventuellt kalka, kalk främst på lerjord, och harva, och så in en funktionell betesvall.
Har ni gjort en markkartering och fått rådet att kalka på växande gröda?
Hur vet ni att problemet med ogräs beror på ett behov av kalk, och att sedvanlig skötsel, alltså gödsla-plöja-så, inte är det som behövs?

Om en vall ligger länge, utan gödsel och utan att man putsar det önskade gräset/växtligheten en gång per år, så blir det "bara ogräs" och en kompakt packad jord där det önskade växer dåligt eller inte alls, med bara fläckar.
Avsaknad av fungerande diken gör att jorden blir för blöt ("sur") och att mikrolivet dör och kapilärerna (små håligheter i jorden som ger lagom luft och vattentransport) sätts igen.

Jag är alltså bonde, och har som nördintresse vallodling, och tror inte att det kommer att uppstå fina gröna betesytor, eller ytor där man kan skörda hö/ensilage, genom att som enda åtgärd sprida kalk.

Kan du inte berätta mer om dina ogräsbemängda gräsytor!

Då kan du få bättre råd.
Oj, så allvarligt är det inte! Vi har mycket välfungerande dikessystem och inte blöta hagar - men en del ogräs kommer upp ex. på hästarnas kissfläckar. I beteshagarna är det mycket små områden - det är till 99 % grönt och frodigt gräs. I vinterhagarna lite mer ogräs men det beror ju på att dessa är mer belastade under den blöta årstiden (och vi kommer inte kunna göra några underverk där i dagsläget).
Vi har (precis som du nämner) mer problem i dikeskanter och utanför hagarna där det inte betas/putsas i samma utsträckning (men görs 1-2 ggr/år).
Vi har lerjord (tidigare kärrmark) som enligt de som bott här längre än oss har en tendens att bli sur - därav tänkte jag kalkning. Men annan gödning kan såklart också fungera - vi vill hur som gynna gräset och missgynna ogräset (om det är möjligt). Att hagarna kan behöva plöjas och sås om är jag medveten om, men tror inte riktigt det är dags än (majoriteten plöjt och sått 2021) - vill göra det så bra som möjligt till den dagen det ska göras.
Men jag är nybörjare och tar tacksamt emot tips från er som kan.

Oj, så allvarligt är det inte! Vi har mycket välfungerande dikessystem och inte blöta hagar - men en del ogräs kommer upp ex. på hästarnas kissfläckar. I beteshagarna är det mycket små områden - det är till 99 % grönt och frodigt gräs. I vinterhagarna lite mer ogräs men det beror ju på att dessa är mer belastade under den blöta årstiden (och vi kommer inte kunna göra några underverk där i dagsläget).
Vi har (precis som du nämner) mer problem i dikeskanter och utanför hagarna där det inte betas/putsas i samma utsträckning (men görs 1-2 ggr/år).
Vi har lerjord (tidigare kärrmark) som enligt de som bott här längre än oss har en tendens att bli sur - därav tänkte jag kalkning. Men annan gödning kan såklart också fungera - vi vill hur som gynna gräset och missgynna ogräset (om det är möjligt). Att hagarna kan behöva plöjas och sås om är jag medveten om, men tror inte riktigt det är dags än (majoriteten plöjt och sått 2021) - vill göra det så bra som möjligt till den dagen det ska göras.
Samma hos oss, det är verkligen inte dålig mark, men den mår bra av lite kalk helt enkelt. Vi tycker betet har blivit mycket bättre sen vi började med det. Här är det rätt vanligt att marken kalkas då och då.

Gödning fungerar ofta, men inte alltid, bättre än kalk, för att gynna önskad växtlighet.

Vad är det för slags ogräs som är problematiskt?

När de som bott längre säger "sur", menar de då "sur" som rejält lågt PH eller menar de "sur" som fuktig/fuktighetshållande/blöt?

För kalkning utan att det är lågt PH ger ingen vidare effekt, däremot så ger gödsling ofta bra effekt även på jordar med något lågt PH.

Om nu gräsytorna såddes om 2021, så kanske det inte gjordes med tanke på "långliggande vall", med en rejäl grundgödsling med helst stallgödsel i samband med plöjning.

Då är det hög tid att gödsla beten/vallar nu efter fyra år, där det då huvudsakligen först bort näring från markerna.

Man kan göra på två sätt: använda stallgödsel/fastgödsel från hästarna, eller köpa storsäckar med pelleterad konstgödsel

Om ni skapar egen gödsel genom hästgödsel, så kan man sprida denna även obrunnen på hösten eller tidigt på våren (innan det börjar växa) om den är blandad med halm och/eller torv (papper eller liknande går också bra). Är hästgödseln blandad med spån/träflis, så måste den ligga till sig på gödselplattan flera år innan spånet (som oftast kommer från barrträd och innehåller terpentener) brutits ner, sedan går det bra att sprida.
Bra gödselspridare för fastgödsel är dyrt, och inte värt att skaffa själv, helst vill man använda "tvåstegs", det är bättre att leja "någon granne" för att sprida.

Pelleterad konstgödsel i storsäck köper man genom närmaste jordbrukshandel, t.ex. Lantmännen och får hemlevererat.
Man kan också fråga en växtodlande granne, som kan ta hem några extra storsäckar med rätt sort när de beställer och får levererat, och hjälpa till med att sprida. Annars så behövs traktor och spridare för granulerad/pelleterad gödsel.
Vill man veta vad jorden egentligen behöver för näringsämnen, så behövs en jordanalys.

Men observera att kontsgödsel är dyrt, mycket dyrt t.o.m., så därför kan det vara lönsamt att använda djurens gödsel istället, och lägga pengar på att leja någon med en tvåstegsspridare.

Har ni traktor? I så fall hurdan då? Redskap?

10 hektar totalt är mycket att försöka sköta med annat än traktor med relevanta redskap. Vi lejer plöjning, eftersom vi valt att inte ha en egen plog.

Men vi har har en del andra redskap, och samäger redskapen för vallskörd med en granne.

Så här sköter jag mina vallar (och beten):

Målet är att vallar ska kunna ge skörd av ensilage/hösilage eller hö under 7-12 år utan att behöva läggas om.

Under september/oktober så sprids alla gamla bäddar/allt mockat från får och hästar på vallarna. Materialet räcker inte till all yta, så i god ordning så får någon vall som fått mycket gödsel året förut, vara utan i år.

När jorden torkat upp på våren, men innan det börjat växa på allvar, så kör vi med gräsharv, för att lufta, få upp lite mineraljord och slå sönder eventuella "klumpar" av stallgödsel, dessutom så sår vi på med frö av sorter som det saknas av på respektive vall - kanske är det ont om baljväxter i någon vall, kanske är det fel balans mellan grässorterna...Sedan kör vi en vända med cambridgevält. Eftersom jag vill köra så få gånger som möjligt med traktorn på vallarna, så har jag skaffat en "allt-i-ett maskin" som har både gräsharv, såmaskin och vält sammanhängande.

Men bara att köra gräsharv och lufta ytskiktet i vallar och beten ger en mycket god effekt i att få en "bättre vall"/bete.

Vinterhagarna för häst, ca 4 hektar sammanlagt, "skrapar" jag bort ansamlingarna med hästskit och matrester med hjälp av en liten kompaktlastare (Avant) vid samma tid på våren - det blir lite manuellt arbete också, och lägger på gödselplattan, det ingår i det som ska spridas sen på hösten. Hästarna går på lösdrift i två hagar, en större och en mindre. Den mindre är extra grusad och dränerad (duk + grus runt matplatser och ingångar till lösdriften samt strategiskt placerade dräneringsrör.
Sedan harvar jag lite lätt med gräsharven, och sår på en gräsblandning på alla bara eller glesa fläckar, som bl.a. innehåller det extremt snabbväxande gräset Westerwoldiskt rajgräs.

Under sommaren så putsas alla tillåtna ytor (enligt reglerna för EU-stöd) som hästar eller får (75 st) inte hinner äta upp i tid eller som inte skördas som foder med betesputs av typen slagklippare efter traktorn. Vi har ett fiffigt system för växelbete mellan hästar och får, för att minimera parasiter hos respektive djurslag, och dessutom så äter de olika växter på olika sätt, hästar äter grovt material, och fåren fint material, så ofta behövs bara lite putsande.

Jag sätter dessutom upp tillfälliga avgränsningar i hagarna vid behov, för att reglera betestrycket på ytorna.

Eventuella hobbar med nässlor hanteras med betesputsen, eller där betesputsen inte kommer åt, med gräsröjare(röjsågsliknande) . Fåren äter med glädje nässlorna när de torkat.

Förr eller senare så måste ändå vallar eller läggas om betesmarker plöjas. Det börjar med en rejäl omgång med gödsel på ytan, sedan plöjning och harvning, stenplockning, mer harvning och mer stenplockning, för att sedan så med lämplig fröblandning, jag använder numera Westerwoldiskt rajgräs som skyddsgröda.

Jag roade mig med att högtryckstvätta stallet igår. Dagens nöje blev att fylla i puts på några ställen där det blivit bortsparkat. Har en tanke om att måla om stallet också, men lagningarna behöver väl sätta sig ordentligt innan. Sen behöver planket i boxväggarna oljas, gubben trodde att vi hade nåt lämpligt hemma så får väl inventera imorgon.

Jag hade tänkt mig att vi kanske skulle kunna vänta ännu ett eller något år med att köpa betesputs (vi har rätt många hektar utarrenderade, men jag misstänker att vi kanske kommer få tillbaka dem inom kanske fem år eller så). Men det är så svårt här att få tag på någon att leja - alla har fullt upp med sitt vilket såklart är helt förståeligt. Hyra grejor går inte heller, närmsta finns 12 mil bort. Det är nästan så att jag funderar på om jag inte ska köpa en puts nu och leja ut mig och den istället, det låter som ett mycket trivsammare jobb på sommaren än mitt vanliga.

Jag hade tänkt mig att vi kanske skulle kunna vänta ännu ett eller något år med att köpa betesputs (vi har rätt många hektar utarrenderade, men jag misstänker att vi kanske kommer få tillbaka dem inom kanske fem år eller så). Men det är så svårt här att få tag på någon att leja - alla har fullt upp med sitt vilket såklart är helt förståeligt. Hyra grejor går inte heller, närmsta finns 12 mil bort. Det är nästan så att jag funderar på om jag inte ska köpa en puts nu och leja ut mig och den istället, det låter som ett mycket trivsammare jobb på sommaren än mitt vanliga.
Har du traktor, så är det väl bara att köpa en betesputs? Har man grejer, så kan man ju köra när man har tid.

Men köp en slagklippare med kvalitet (de flesta är faktiskt Italienska), och med Y-slagor (klipper snyggare och klarar små sly). Undvik betesputs som roterar horisontellt (som en gräsklippare).

Första slagklipparen jag köpte var en billig Kina-maskin. Den höll bara något år, och man fick dra muttrar och justera den mest hela tiden.

Har du traktor, så är det väl bara att köpa en betesputs? Har man grejer, så kan man ju köra när man har tid.

Men köp en slagklippare med kvalitet (de flesta är faktiskt Italienska), och med Y-slagor (klipper snyggare och klarar små sly). Undvik betesputs som roterar horisontellt (som en gräsklippare).

Första slagklipparen jag köpte var en billig Kina-maskin. Den höll bara något år, och man fick dra muttrar och justera den mest hela tiden.
Det är cirka en miljon grejor på att köpa-/att fixa-listan, så jag vet inte hur "bara" det är. Sen kan man lägga sig rätt olika i budget och där behöver jag fundera mer och läsa på. Det kommer att ske, men kanske inte just nu.

Det är cirka en miljon grejor på att köpa-/att fixa-listan, så jag vet inte hur "bara" det är. Sen kan man lägga sig rätt olika i budget och där behöver jag fundera mer och läsa på. Det kommer att ske, men kanske inte just nu.

Håller med.
To do listan är lång. Men det enda jag hinner är att rensa ogräs från grusgång, rabatter och paddocken :laugh: Det står inte med på den listan. Det är ju bara underhåll, knappt ens det.

Här har vi äntligen renoverat färdigt hallen. Den är stor och det var ett stort projekt, då taket skulle bytas och det var bröstpanel som var infälld i väggen. Dvs det var inte bara att riva bort den och spackla.

Annars så har inget bockats av på to-do listan i övrigt. Vattnet slutade fungera på hela gården. Det har varit ljummet vatten i kranarna och varmt. Men inte kallt. Maken började mickla med det, vilket resulterade i stället för antingen inget vatten alls, svag stråle eller brunt vatten. Har hållt på så hela helgen. Till slut hittade han felet igår. En backventil var trasig.
Skönt att det löste sig i alla fall. Men alltid händer något…

Vårt sommarprojekt är att placera ut hagströ i pållarnas hage. Fick leverans av 22 kubikmeter i mitten av juni och vi böjade med att ösa ut ett tjockt lager där vi har vattenstationen. I förrgår gjorde vi nästa insats. Nämligen att lägga ut hagströ mellan ligghallen och ingången till stallen. En sträcka på cirka 10 meter och här blir det geggigt. Vi har tidigare lagt ut terrängarmering på denna sträcka för några år sedan. Det har funkat bra, men hästarna trampar sönder kanterna. Dock lät vi terrängarmeringen ligga kvar nu när vi la på Hagströt.

Vi kommer även att lägga hagströ mellan vattenstationen och ligghallen, men markduken tog slut, så det får bli vid ett senare tillfälle. Ska också fortsätta med ett gångstråk där jag står så hästarna har en "gång" att gå på för att ta sig ut i hagen utan att behöva gå i den värsta geggan.

Hagströ4.webp

/Lizzie

Vårt sommarprojekt är att placera ut hagströ i pållarnas hage. Fick leverans av 22 kubikmeter i mitten av juni och vi böjade med att ösa ut ett tjockt lager där vi har vattenstationen. I förrgår gjorde vi nästa insats. Nämligen att lägga ut hagströ mellan ligghallen och ingången till stallen. En sträcka på cirka 10 meter och här blir det geggigt. Vi har tidigare lagt ut terrängarmering på denna sträcka för några år sedan. Det har funkat bra, men hästarna trampar sönder kanterna. Dock lät vi terrängarmeringen ligga kvar nu när vi la på Hagströt.

Vi kommer även att lägga hagströ mellan vattenstationen och ligghallen, men markduken tog slut, så det får bli vid ett senare tillfälle. Ska också fortsätta med ett gångstråk där jag står så hästarna har en "gång" att gå på för att ta sig ut i hagen utan att behöva gå i den värsta geggan.

Visa bifogad fil 170924

/Lizzie

Spännande att höra hur det funkar!

Projekt hall blev färdigt för två veckor sen, som hängt som ett ok över maken axlar sen i vintras. Skönt!

Vi gick på semester i fredags. Imorse sa maken att ”idag gör vi ingenting va?”.
”Hmm, jag hade tänkt vi skulle måla den där ladugårdssidan som vi pratat om sen förra året.”
Sagt och gjort. Med färgspruta gick det helt galet snabbt. Så lagom till lunch var den färdig. Första projektet som man trodde var stort, men inte alls var det!

Sätter tillfälligt staket i en hage. Dödstråkigt men också dumt att inte låta hagen få vila.

Drömmer ibland om track-system men tvivlar på att lerjorden skulle palla utan enorm förstärkning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka