Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Sätter tillfälligt staket i en hage. Dödstråkigt men också dumt att inte låta hagen få vila.

Drömmer ibland om track-system men tvivlar på att lerjorden skulle palla utan enorm förstärkning.
Jag ska också ut och stängsla upp/ner i hagarna. Det ska grävas jordvärme rakt ut i hagarna imorgon så det är bara att inse att man visst aldrig vilar på söndagar 😅

Jag ska också ut och stängsla upp/ner i hagarna. Det ska grävas jordvärme rakt ut i hagarna imorgon så det är bara att inse att man visst aldrig vilar på söndagar 😅
Bästa jobbdagen ju :rofl:

Minns första sommaren på gården, vi byggde gödselplatta på semestern. Jag var verkligen helt helt slut i kroppen så att komma tillbaka till jobbet kändes som att jag äntligen fick vila :D

Bästa jobbdagen ju :rofl:

Minns första sommaren på gården, vi byggde gödselplatta på semestern. Jag var verkligen helt helt slut i kroppen så att komma tillbaka till jobbet kändes som att jag äntligen fick vila :D
Den brukar bli det 😅 igår jobbade jag extra för att stängselkostnaderna inte skulle kännas lika mycket.

Men nu är allt klart inför imorgon!

1000001605.webp

Här tar vi in hö. Vi har fantastiskt väder men väldigt varmt att jobba hårt i. 😅Höskörden är mycket större än andra år på grund av allt regn under maj och juni så det är ju en tröst när det varit tråkigt väder hela våren.🌿🌿

Bifogade filer

• 20250713_134401.webp
    20250713_134401.webp
    396 KB · Visningar: 78
1000001611.webp

Tjejerna verkar högst obrydda över grävandet bredvid. Gillar gratis miljöträning 😁 Grävarna var snälla nog att fylla igen två meter efter sig så att vi kan ta oss över där med häst och slipper då gå ut mot vägen om man ska ta sig ut i dagarna. Slipper man även hoppa grav som uppvärmning 😅

Jag måste bara slänga in ett inlägg om hur otroligt lite salt som behövs för en hyfsat dammfri ridbana.
Bor mitt i området som i tre veckor haft högsommar väder utan regn…
…och hade redan innan det dammigt på banan.
En säck (25 kg) vanligt gatusalt på min 20x40 meters ridbana har nu hållit banan icke dammig i två veckor :o

Då saltade jag spåret, diagonalerna och medellinjen och hade en välharvad bana innan så inte harvat ”ned eller bort” saltet. Otrolig skillnad, och så tillfredsställande för egen del att slippa sitta i ett dammoln i värmen och rida 😅

Att få dem att lyfta på fötterna 😅
Jag har bara åkerbete så allt är liksom slätt och platt och därför vill jag försöka få in lite mer "hinder" i vardagen, typ paddock paradise-inspirerat. Jag har stockar/bommar i några grindöppningar också än så länge.

Smart! Jag har ju liknande hagar. Skulle dock vilja ha sånna stolpar runt paddocken.

Jag sitter och väntar på regnet här 😅 Det är färdiggrävt för jordvärmen i hagarna, men hade ju velat att regn skulle komma och padda den mjuka marken som varit uppgrävd. Hällregnsvarning tidigare i veckan, kanon! Men det regnet uteblev... Hällregnsvarning idag igen dock! Men det regnet försvann också på väderprognosen... Öken.

Så jag får helt enkelt stängsla upp och låta tjejerna komma ut där och hoppas att de inte trampar upp allt för mycket. Jag tror mest de kommer rulla sig i det dock.

Projekt sadelkammare går framåt med stormsteg! Vi ska isolera och sätta yttervägg på en sida till (är ett rum i maskinhall), se över ventilationen, laga lite tak och få lister på plats, men jag är redan jätteglad i vad vi åstadkommit. På utsidan sitter utfällbar hängare för att hänga fuktiga schabrak/benskydd, samt en hylla med krokar där reflexvästar, sporrar och broddar bor. Täcken har vi i anslutning till ligghallen.

Överdrivet att göra en så pass stor sadelkammare när man har tre hästar? Kanske lite, men har man en dröm har man en dröm! ;)

Här är en liten video:
https://www.instagram.com/reel/DMYI...EWqhJRHvUtTrlFHdgk_aem_IB_ZXS25nX8Yhx_mgAmc9Q
IMG20250721184634.webp

Projekt sadelkammare går framåt med stormsteg! Vi ska isolera och sätta yttervägg på en sida till (är ett rum i maskinhall), se över ventilationen, laga lite tak och få lister på plats, men jag är redan jätteglad i vad vi åstadkommit. På utsidan sitter utfällbar hängare för att hänga fuktiga schabrak/benskydd, samt en hylla med krokar där reflexvästar, sporrar och broddar bor. Täcken har vi i anslutning till ligghallen.

Överdrivet att göra en så pass stor sadelkammare när man har tre hästar? Kanske lite, men har man en dröm har man en dröm! ;)

Här är en liten video:
https://www.instagram.com/reel/DMYI...EWqhJRHvUtTrlFHdgk_aem_IB_ZXS25nX8Yhx_mgAmc9QVisa bifogad fil 171652
superfint, och hellre för stort än för litet :)

Här är en liten video:
https://www.instagram.com/reel/DMYI...EWqhJRHvUtTrlFHdgk_aem_IB_ZXS25nX8Yhx_mgAmc9QVisa bifogad fil 171652

Så fint!! Inte alls för liten ju 😁 Min blev städad nu när mamsen var på besök, och fick en starkare lampa. Nu känns vintern positiv igen men den är verkligen liten så det är ett himla pussel 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka