Vi med egen gård/stall

Brukar och brukar. Det här är sålt privat till oss med inflytt 1/10 -23 pga avstyckningar som inte kommer blir klart förens tidigast sommaren -23.
Vi har liknande situation, avstyckningen är dock klar så vi köpte och hade tekniskt sett tillträde direkt. Men vi hyr ut huset till säljarna tills de byggt klart sitt nya vilket blir cirka februari/mars, 10 månader från köp.
 
Vi har liknande situation, avstyckningen är dock klar så vi köpte och hade tekniskt sett tillträde direkt. Men vi hyr ut huset till säljarna tills de byggt klart sitt nya vilket blir cirka februari/mars, 10 månader från köp.
Oj, då skall jag inte klaga!

Grattis till både dig och Ajda !

Ni kommer vara så glada när väntan är över!

Vi fick vänta från tidig vår till 1 september. Det var jobbigt, och nästan värst var att hästarna fick gå på bete på "vår gård" och det var ändå inte vårt.

Nu är jag lycklig ända in i själen varje dag och har varit, i snart en månad.
 
Jag har börjat kika på gårdar och hittat en som planerar att gå på visning. Problemet är att jag är singel och har 25mil till familjen. Har bara ett litet nätverk här till hjälp dessutom.

Hur klarar man av att bo på en gård själv utan det nätverket? Misstänker att det finns fler som har liknande förutsättningar men som redan är på sitt drömställe 😊
Hur gör ni om ni måste resa iväg? Större projekt som måste genomföras?
 
Jag har börjat kika på gårdar och hittat en som planerar att gå på visning. Problemet är att jag är singel och har 25mil till familjen. Har bara ett litet nätverk här till hjälp dessutom.

Hur klarar man av att bo på en gård själv utan det nätverket? Misstänker att det finns fler som har liknande förutsättningar men som redan är på sitt drömställe 😊
Hur gör ni om ni måste resa iväg? Större projekt som måste genomföras?
Är inte singel men utan direkt kontaktnät här. Jag hörde mig för hos grannarna, fick numret till en lantbrukare som nu hjälper mig med "traktorjobb" (ja, alltså vi betalar såklart). Han kan hämta grus, jag kan köpa storbal halm, putsa beten osv. Han kunde tipsa om en höbonde, så fick jag tag i det..

Hästvakt byter jag med en granne faktiskt, som också har hästar. Har till och från funderat på inackordering av just det skälet. Åker iväg sällan just nu.
 
Jag har börjat kika på gårdar och hittat en som planerar att gå på visning. Problemet är att jag är singel och har 25mil till familjen. Har bara ett litet nätverk här till hjälp dessutom.

Hur klarar man av att bo på en gård själv utan det nätverket? Misstänker att det finns fler som har liknande förutsättningar men som redan är på sitt drömställe 😊
Hur gör ni om ni måste resa iväg? Större projekt som måste genomföras?
Jag är singel, och flyttade till mitt lilla hus på landet med stall etc, ca 30 mil från nästan hela släkten, när jag var 24 år - i princip direkt från att jag flyttade hemifrån. Jag har dock en syster som bor ca 40 minuter iväg, men resten av familjen tar det 4 timmar att köra till.

Jag lärde känna folk främst via föreningar - framförallt ridskola och brukshundklubb. När jag rest iväg (normalt sett bara några få dagar, och inte så många gånger om året), så har jag lyckats få tag till passning av hästar och höns via kontakter från ridskolan.

Jag har inte gjort några gigantprojekt än utan bara mindre/halvstora (t.ex. hyra minigrävare, bygga gödselplatta, bygga staket runt tomten, bygga hundgård, köksrenovering, måla, tapetsera etc), och då har jag aldrig känt att jag saknat att ha någon som hjälper mig. Däremot om jag ska flytta stora och tunga möbler (typ soffor) så kan det vara bra att kunna hitta någon som kan hjälpa till att bära om det behövs, om man inte lyckas få till det själv.
 
Jag älskar att bo på gård i stort, men det finns saker jag hatar.

Jag hatar när något skittråkigt går sönder, som vattenpumpen i stället, och jag nu måste ägna den pyttelilla bebisfria tid jag har på en dag åt att googla på pumpar. Jag har noll lust att forska i det här, vill ju bara att det ska funka. Men nehej, nu måste jag lista ut vad för pump jag har, om den fortfarande säljs eller vad jag annars ska köpa, lägga några tusenlappar på att få hem någon pump, och sen ytterligare pengar på att få någon att komma hit och installera och då bara be till de högre makterna att det faktiskt blev rätt pump och att skiten då fungerar igen.

Allt medan inackorderingarna bara frågar när vattnet kommer funka igen... Ja, just nu är jag lite bitter gårdsägare som behöver gnälla av mig. Imorgon mailar jag en bild till pumptillverkaren och hoppas att de kan berätta vilken pump jag har. Morr.
 
Jag älskar att bo på gård i stort, men det finns saker jag hatar.

Jag hatar när något skittråkigt går sönder, som vattenpumpen i stället, och jag nu måste ägna den pyttelilla bebisfria tid jag har på en dag åt att googla på pumpar. Jag har noll lust att forska i det här, vill ju bara att det ska funka. Men nehej, nu måste jag lista ut vad för pump jag har, om den fortfarande säljs eller vad jag annars ska köpa, lägga några tusenlappar på att få hem någon pump, och sen ytterligare pengar på att få någon att komma hit och installera och då bara be till de högre makterna att det faktiskt blev rätt pump och att skiten då fungerar igen.

Allt medan inackorderingarna bara frågar när vattnet kommer funka igen... Ja, just nu är jag lite bitter gårdsägare som behöver gnälla av mig. Imorgon mailar jag en bild till pumptillverkaren och hoppas att de kan berätta vilken pump jag har. Morr.
Hoppas att de har koll på vilken pump det är :) Om inte är facebook helt fantastiskt att leta reda på sån fakta på. Finns grupper till allt ju :p
 
Idag har det gått ett år sedan vi fick tilträde till vår gård! Första två och en halv månaden jobbade vi stenhårt på att göra allt beboeligt för oss och hästarna, sedan dess har vi bott här.

Hjälp vad tiden går. Det både känns som att vi alltid har bott här, och som att det inte kan vara på riktigt att vi bor här. Är så himla glad över vår fina lilla gård :heart
 
Ni som har använt markarmering. Hjälper det på ytor som blir riktigt blöta?
Har en yta som jag skulle vilja göra till vinterhage då vi har brist på sådana men den är ofta blöt. Känns som marken liksom är mättad. Idag ligger det vall där.
 
Ni som har använt markarmering. Hjälper det på ytor som blir riktigt blöta?
Har en yta som jag skulle vilja göra till vinterhage då vi har brist på sådana men den är ofta blöt. Känns som marken liksom är mättad. Idag ligger det vall där.
Jag skulle säga ja, eller beror på. Vi har lerjord och i början hade vi inte hunnit få upp takavvattning så allt regnvatten från taket rann ner över det stället. Utan markarmeringen skulle det antagligen blivit ett bottenlöst hål av lera där (den lilla dränering vi la under hade nog haft mindre betydelse).

Men! Du får ju det du fyller ovanpå. Eftersom vi återfyllde med samma jord/lera blir det kladdigt/lerigt ovanpå - men liksom aldrig djupt.
 
Ni som har använt markarmering. Hjälper det på ytor som blir riktigt blöta?
Har en yta som jag skulle vilja göra till vinterhage då vi har brist på sådana men den är ofta blöt. Känns som marken liksom är mättad. Idag ligger det vall där.
Ni kanske kan fixa någon slags dränering eller iaf leda bort vattnet med ett dike eller liknande om det blir stående vatten?
 
Jag skulle säga ja, eller beror på. Vi har lerjord och i början hade vi inte hunnit få upp takavvattning så allt regnvatten från taket rann ner över det stället. Utan markarmeringen skulle det antagligen blivit ett bottenlöst hål av lera där (den lilla dränering vi la under hade nog haft mindre betydelse).

Men! Du får ju det du fyller ovanpå. Eftersom vi återfyllde med samma jord/lera blir det kladdigt/lerigt ovanpå - men liksom aldrig djupt.
Det var bra input, hade nog fyllt med samma annars. Men det låter ju värt att testa
 
Ni kanske kan fixa någon slags dränering eller iaf leda bort vattnet med ett dike eller liknande om det blir stående vatten?
Ja, jag kollar på lite olika alternativ till att grusa upp allt. Dike var en tanke jag hade men markägaren tror inte att det räcker. Bra att höra andras erfarenhet även om det säkert skiljer sig beroende på vilken mark man har. Här känns det som att det är som gjort för risodling :arghh:
 
Ja, jag kollar på lite olika alternativ till att grusa upp allt. Dike var en tanke jag hade men markägaren tror inte att det räcker. Bra att höra andras erfarenhet även om det säkert skiljer sig beroende på vilken mark man har. Här känns det som att det är som gjort för risodling :arghh:
Ja risodling är ju mindre optimalt för hage😬
 
Det var bra input, hade nog fyllt med samma annars. Men det låter ju värt att testa
Ja, men mina hästar drar upp lerjorden som ligger utanför även på markarmeringen, så vet inte om det gjort så stor skillnad om vi fyllt med sand just där tex. Jag skottar av mina plattor vid behov. Det ger ju ändå ett fast underlag under.

Tror dock som @MiniLi att dränering/fylla upp behövs också, är det pölar med stående vatten kommer det inte försvinna bara för att man lägger markarmering, även om den är toppen på att binda lera.
 
Ni som har använt markarmering. Hjälper det på ytor som blir riktigt blöta?
Har en yta som jag skulle vilja göra till vinterhage då vi har brist på sådana men den är ofta blöt. Känns som marken liksom är mättad. Idag ligger det vall där.

Vi har lagt markarmering utanför ligghallen och en gångsträcka fram till ingången till stallet. Här har det tidigare år varit totalt bottenlöst vid minsta lilla regn.

Nu när höststormarna dragit fram och vi har fått regn från helvetet kan jag nöjt konstatera att det funkar. Hästarna har också lärt sig vart det finns fast mark under fötterna och väljer att gå på armeringen. Eftersom det är lera precis utanför kanten på markarmeringen så går kanten sönder, men det kan jag leva med. Jag behöver inte heller lägga armeringen i hela hagen då det är en svacka precis utanför ligghallen och ingången till stallet. Övrig mark i hagen ligger högre och håller helt OK (sandjord).

Nästa projekt är i sådant fall att lägga markarmering på en fodringsyta för att underlätta städningen av spillet som blir.

/Lizzie
 
Vi har lagt markarmering utanför ligghallen och en gångsträcka fram till ingången till stallet. Här har det tidigare år varit totalt bottenlöst vid minsta lilla regn.

Nu när höststormarna dragit fram och vi har fått regn från helvetet kan jag nöjt konstatera att det funkar. Hästarna har också lärt sig vart det finns fast mark under fötterna och väljer att gå på armeringen. Eftersom det är lera precis utanför kanten på markarmeringen så går kanten sönder, men det kan jag leva med. Jag behöver inte heller lägga armeringen i hela hagen då det är en svacka precis utanför ligghallen och ingången till stallet. Övrig mark i hagen ligger högre och håller helt OK (sandjord).

Nästa projekt är i sådant fall att lägga markarmering på en fodringsyta för att underlätta städningen av spillet som blir.

/Lizzie
Det var tack vare dina bilder här i tråden jag började fundera på det. Tack! Och stort tack för uppdateringen om hur det funkar när det regnar mycket. Det blir nog markarmering :bump:
 
Hur klarar man av att bo på en gård själv utan det nätverket?
Grannar!
Tack och lov har mina grannar hästar också, så de tar mina när jag är iväg och jag tar deras. Dessvärre är mina betydligt enklare än deras då mina går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder i form av rundbal i en foderhäck med tak. Bara kolla så ingen blöder och fylla på vatten! :) Är jag borta så länge att det behövs en ny bal så är det en annan granne som kommer med den. Bara att öppna grinden så fixar han det.

Andra projekt samlar jag ihop vänner och bekanta och så får folk en röjsåg eller något annat redskap i händerna och sen kör vi fest på kvällen. Det brukar faktiskt vara uppskattat!
 
Idag var vi lediga för att få till en riktig arbetsdag nere i skogsdelen som gud glömde. Vi har en liten bäck/vattenhåla/dränering/swampmonsters nest som gör längs med hagen, fast det som separerar staketet mot den är jobbiga småträd, taggbuskar och annat oheligt. Så mitt mål är att röja allt det för att slippa gå med röjsågen titt som tätt för att hålla staketet fritt. Det lär ta mig några svåra år men jag fixade nog en 25 meter idag iallafall! Jag är så kär i min grenknipsare från Fiskars.

Sedan fick jag även med mig ett litet släp 0-6 grus till att lägga på kring vattenkaret i ena hagen. 100 kr från entreprenaden i närheten, tänkte jag lägger det och utvärderar. Hade tänkt 0-8 men det hade dem inte inne just idag så vi får utvärdera denna lilla mängden och se om vi fortsätter i samma stil. Tror det kan bli bra när det packar till sig 👍

IMG20221021175709.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 407
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 121
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
844
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 984
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp