Vi med egen gård/stall

Igår ordnade jag äntligen permanenta stängslet till ponnisarna och blev av med de gräsligt fula snabbstolpen.

Men jag får kanske ta och kapa topparna på stolparna, dom är väldigt långa i relation till miniatyrer och en shettis 😂.

4 band, har hållt dom inne bra även med snabbstolpen. Jag bygger alltid "onödigt högt", för det är nödvändigt på vintern här när packad snö kan höja marken med 50cm eller mer.

IMG_20221020_095644.jpg
 
Idag var vi lediga för att få till en riktig arbetsdag nere i skogsdelen som gud glömde. Vi har en liten bäck/vattenhåla/dränering/swampmonsters nest som gör längs med hagen, fast det som separerar staketet mot den är jobbiga småträd, taggbuskar och annat oheligt. Så mitt mål är att röja allt det för att slippa gå med röjsågen titt som tätt för att hålla staketet fritt. Det lär ta mig några svåra år men jag fixade nog en 25 meter idag iallafall! Jag är så kär i min grenknipsare från Fiskars.

Sedan fick jag även med mig ett litet släp 0-6 grus till att lägga på kring vattenkaret i ena hagen. 100 kr från entreprenaden i närheten, tänkte jag lägger det och utvärderar. Hade tänkt 0-8 men det hade dem inte inne just idag så vi får utvärdera denna lilla mängden och se om vi fortsätter i samma stil. Tror det kan bli bra när det packar till sig 👍

Visa bifogad fil 103465
Visst är det något särdeles fint i grus som man bara vet gör livet bättre? :love:
Min man menar att han bara inväntar dagen han kommer hem och jag har gjort om vår vilda trädgård till en krattad grusplan, för jag visar visst mycket entusiasm så fort jag ser en sådan :rofl:
 
Idag har jag varit duktig och borrat hål i väggen och borrat hål genom Granngårdens gröna krubbor, för att sedan skruva upp dem.

Förra veckan lagade jag fyra vattenkoppar och fick dem att sluta läcka, men en gick jag bet på och fick ringa rörfirma.

Jag är löjligt stolt när jag gör sådana här saker.

Vill bara skryta lite. 🙂🙃
 
Visst är det något särdeles fint i grus som man bara vet gör livet bättre? :love:
Min man menar att han bara inväntar dagen han kommer hem och jag har gjort om vår vilda trädgård till en krattad grusplan, för jag visar visst mycket entusiasm så fort jag ser en sådan :rofl:
Eller hur! Jag blev helt till mig när jag gick där och stampade till det, så min sambo fick säga till mig "det ser jättebra ut, du kan sluta nu" 😂 Jag, helt lyrisk över att ett lass kostade ynka hundra kronor liksom
 
I helgen har jag hittils grusat upp intag och vatten i ena lösdriftsdelen med ytterligare två släp 0-6. Vilken skillnad det är redan nu innan det satt sig! Bästa 300 kr jag spenderat även om min rygg inte håller med mig 😅

IMG20221105140109.jpg


Och idag skruvades brädan som hindrar halmen att dras ut vid ena ingången fast, så jag slipper räta upp den varje gång någon häst inte orkar lyfta på tassarna 😂

Och jag röjde bort lite grästuvor för att påbörja lite höstodling! Vi har en större gräsplätt bredvid ena hagen som tidigare ägare/nuvarande hyresgäster haft hösilagebalar på men eftersom vi har oplastat hö endast i logen nu så är detta lite dött utrymme (gräsdelensom löper mellan transport och hagen på bilden ovan). Det planterades vitlök och haverrot som förhoppningsvis tar sig bra med extra kompost, hästgödsel och lövtäcke. Tanken är att utöka till våren, så vi får se om jag orkar förbereda fler odlingsbäddar med kompost och gödsel så att det är göttig jord att odla i till våren. Jag tycker det är helt underbart 😍
 
Hej, jag är en gammal forummedlem som inte skriver så mycket längre, läser hellre. Tyckte dock detta var en sån trevlig tråd så jag hoppar gärna in här om jag får🙂

Jag har ett litet rart stall (tycker jag själv, säkert ett ruckel i en del andras ögon😄 ), en lada från 1700-talet som jag gillar att pyssla om. Där bor mina tre hästar som oftast går på lösdrift men tvingas in när matten tycker det blir alldeles för blött och äckligt ute😄.
Jag gillar att fila på smarta, billiga och förenklande lösningar och älskar att bygga och fixa🙂
 
Idag har vi lagt markarmering och grusat i hagen vid öppningen. Blev jättefint och hästarna parkerade sig där så snart vi var klara. Uppenbarligen uppskattat med fast mark under hovarna. Visa bifogad fil 105385
Jag fyllde på med grus i en hage i form av en gång, från väderskyddet till hörnet där de kan stå och titta om det kommer någon gäst (inte där de får mat eller liknande), och det var väldigt tydligt att de, när de bara gick från ett ställe till ett annat, använde gången hellre än att gå på vid sidan på det blötare/lerigare underlaget. Framförallt när det var snö ute såg man ju väldigt tydligt var de gick, och det var definitivt mest den grusade gången (som nu har utökats till en större yta).
 
Jag fyllde på med grus i en hage i form av en gång, från väderskyddet till hörnet där de kan stå och titta om det kommer någon gäst (inte där de får mat eller liknande), och det var väldigt tydligt att de, när de bara gick från ett ställe till ett annat, använde gången hellre än att gå på vid sidan på det blötare/lerigare underlaget. Framförallt när det var snö ute såg man ju väldigt tydligt var de gick, och det var definitivt mest den grusade gången (som nu har utökats till en större yta).
Intressant! Vi tänker fixa vidare när vi har utvärderat hur den här lösningen fungerar. Nu har vi gjort ett område på ca 5 kvm där öppningen till hagen, vattnet, och ingången till lunch-hagen är (lunchgrind). Det skulle vara bra att utöka området med 10 kvm till eftersom de går och står mycket där. En gångstig vore inte heller tokigt.
 
Vi fick hem ett lass flis innan helgen. En del till lösdriften och så en del till hagen. Vi har ju vissa partier grusade, men tyckte att vi lika gärna kunde testa att ta en del till (ogrusade) bitar ute med när vi ändå skulle få hem flis.

1668361583396.png
 
Vi fick hem ett lass flis innan helgen. En del till lösdriften och så en del till hagen. Vi har ju vissa partier grusade, men tyckte att vi lika gärna kunde testa att ta en del till (ogrusade) bitar ute med när vi ändå skulle få hem flis.

Visa bifogad fil 105391
Vi har också funderat på om man kan lägga flis i stället för grus för att bekämpa geggamoja i hagen. Men man borde väl behöva markarmering under även då?
 
På tal om grus. Gjorde lite sånt i öppningarna av hagarna. Vissa mer gediget arbete bakom. Vissa vart det bara grus rätt på. Och det märks ju nu verkligen skillnad på vilka hagar där det är bättre gjort så här några år senare.
Känns ju segt att behöva forsla bort massa från där det börjat bli lerigt igen. Tänkte testa lägga markduk och sen grus över. Inte jättetjockt lager men hyfsat. Kanske håller i några år till hoppas jag
 
Vi har också funderat på om man kan lägga flis i stället för grus för att bekämpa geggamoja i hagen. Men man borde väl behöva markarmering under även då?
Hade jag haft markarmering under hade jag nog velat fylla den med grus och sedan ta flis ovanpå möjligtvis, då håller det förhoppningsvis bättre. Känns som att flisen är för lätt för att verkligen säkra armeringen?

Nu lägger vi bara flis direkt på marken på några ställen där våra hästar har "gångstråk". Vi har sandmark så det är egentligen bara de mest utsatta partierna som blir leriga, så är nyfiken på att se hur flisen håller sig. Jag räknar med att den förmultnar om ett tag och behöver bytas, men det kan ändå vara värt. Får återkomma om ett tag med rapport om hur det hållit :D
 
På tal om grus. Gjorde lite sånt i öppningarna av hagarna. Vissa mer gediget arbete bakom. Vissa vart det bara grus rätt på. Och det märks ju nu verkligen skillnad på vilka hagar där det är bättre gjort så här några år senare.
Känns ju segt att behöva forsla bort massa från där det börjat bli lerigt igen. Tänkte testa lägga markduk och sen grus över. Inte jättetjockt lager men hyfsat. Kanske håller i några år till hoppas jag
Jag läste någonstans att markduk kan fungera om man lägger i två lager och typ 15-20 cm grus över varje lager.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 436
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 002
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp