Vi med egen gård/stall

Angående att annonsera på hästnet så är det rätt dött där. Jag fick bara konstiga svar. Tror att det är för att det är såpass anonymt. På fb är man ju sig själv sas, men jag har även fått märkliga människor därifrån oxå som kommit och tittat och helt bara slösat bort min tid genom att dom inte ens läst annonsen där det står precis all info.
Jaha, är dom ute på natten på sommaren ja men det kan inte min häst vara.
Jaha men min häst måste gå ensam på 3 hektar, eller ännu värre min häst kan inte gå i stor hage för den får inte springa.
Jaha kostar det xx , ja det har inte jag råd med.
Jaha, jag tycker det ligger för långt bort
Jaha, egentligen behöver inte jag ett ridhus så det blir lite dyrt. Osv osv

🤦‍♀️
Lite så har det varit nu också. Två som ratat pga att det är bete under sommaren och jag inte kan garantera nattsällskap i stallet. Hint på det är text och bild i annonsen.
Förstår inte varför man åker och kollar på ett stall om det finns en otroligt viktig detalj (helt avgörande för att du ska flytta dit) som du inte frågat om. Det är ju slöseri med tid.

Tack alla för tips, ska kolla efter hästgrupper på facebook istället.
 
Har putsat en hage. Funderar på hur snart jag törs släppa hästar där igen? Beror väl iofs på hur återväxten ser ut. Men skulle också behöva putsa den andra hagen.
 
De två jag brukar köpa från hade lagt ner vs var fullbokad. Det är typ 90% färre annonser ute på blocket och FB.

En otrolig mängd småbönder har lagt ner höskördande, pga bränslepriserna. Vi hästägare har förlitat oss på alla pensionerade bönder som bara slår hö, men dom är inte kvar nu. Kommer bli betydligt dyrare att ha häst i norr nu.

Jag har fått tag på oanalyserat torrhö på småbal (10-15kg för 60kr/st) som jag ger medans det är varmt och har bokat rundbalar från en större producent en kommun bort. 650kr st och det är i princip gräsfröhalm, men jag tar vad jag kan få i år. Kommer att beta storhästarna så länge det går.

Jag har permanentbädd i ligghallarna så det går tack och lov väldigt lite strö, jag har lager av halm och spån.
Fyfasen. Låter tungt.

Jag har torv som strö i ligghallen och det har jag ett lager hemma (storbalar) men har två stora boxar också. Mockade faktiskt inte ut den ena helt nu när jag städade, det var inte så längesedan jag gjorde det. Blir nog samma i den andra, spånpellets och halm.
 
Jag fick plocka ner alla plastremsorna utom 2. Igår regnade det hela dagen och då gick de in i lägghallen. Dock höll de noga koll på de två remsor som satt uppe :D. Ikväll har vi hängt upp ytterligare en remsa. Får se om de törs hå in i morgon, eller om det
IMG_20220903_112136_589.jpg
blir drama igen ;)
 
Jag funderar på att testa hampa i boxarna i vinter. Jag tror inte det blir billigare än spånpellets, men nu när pelletspriserna är så höga blir det i alla fall inte lika mycket dyrare som tidigare. Hampan är lokalt odlad av ett mindre företag i vår närhet, så det känns bra att gynna dem också - bara det blir bra.
Min häst fick magsäcksinpackning och höll på att dö efter att ha ätit hampaströ. Han hade stått på hampa i flera år innan och aldrig ätit tidigare men av någon anledning fick han för sig att testa. Enligt veterinären är det tyvärr inte ovanligt. Hampa suger så extremt mycket att i magen blir det som en sten som sen inte löser upp sig och kommer vidare i systemet. Väldigt otäckt! Kommer aldrig mer ha häst på hampa efter denna fruktansvärda upplevelse.
 
Min häst fick magsäcksinpackning och höll på att dö efter att ha ätit hampaströ. Han hade stått på hampa i flera år innan och aldrig ätit tidigare men av någon anledning fick han för sig att testa. Enligt veterinären är det tyvärr inte ovanligt. Hampa suger så extremt mycket att i magen blir det som en sten som sen inte löser upp sig och kommer vidare i systemet. Väldigt otäckt! Kommer aldrig mer ha häst på hampa efter denna fruktansvärda upplevelse.
Men hu så otäckt! Nu blir jag förstås tveksam.
 
I ett av grannstallen här så har de byggt ett tak i hagen. Som ett litet vindskydd fast utan väggar. Är det någon av er andra som har någon sån lösning? Funderar på om det är mycket lättare och billigare att bygga än ett helt vindskydd.
 
I ett av grannstallen här så har de byggt ett tak i hagen. Som ett litet vindskydd fast utan väggar. Är det någon av er andra som har någon sån lösning? Funderar på om det är mycket lättare och billigare att bygga än ett helt vindskydd.

Lättare och billigare blir det ju såklart eftersom det är mindre material.

Men, det räknas inte som ligghall om du har lösdrift. Då ska du ha 3 väggar.

Däremot så tycker jag att alla som har hage eller bete utan ligghall eller träd ska åtminstone bygga sig ett tak, det är inte shysst att låta hästarna gå utan möjlighet att ta en paus från sol, bromsar och knott.
 
I ett av grannstallen här så har de byggt ett tak i hagen. Som ett litet vindskydd fast utan väggar. Är det någon av er andra som har någon sån lösning? Funderar på om det är mycket lättare och billigare att bygga än ett helt vindskydd.
Jag har läst en (liten) forskningsstudie från Uppsala om användandet av tak.. tror inte det var så stort? Att hästarna föredrog en riktig ligghall.
 
Jag har läst en (liten) forskningsstudie från Uppsala om användandet av tak.. tror inte det var så stort? Att hästarna föredrog en riktig ligghall.
Grannarnas hästar ser ut att använda taket. Men klar, ska man ändå bygga så kan man kanske lika gärna smälla upp iaf två väggar
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 418
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
855
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 994
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp