Vi med egen gård/stall

Finns det något mer provocerande än dessa skräpskruvar som slirar sönder i huvudet och SEN INTE GÅR ATT FÅ UT :rage::rage::rage:?

(men jag är jättenöjd med mitt nypiffade skötselstall, känns lyxigt efter år utomhus och i halvdana utrymmen)
 
Ooooh! Önskedröm. Kan man få se bilder?

(Hatar för övrigt också skräpskruv. Köper numera enbart skruv på riktig bygghandel.)
IMG_20221114_142435.jpg

Inte helt klart än, ska flytta en dörr också, men det är brukbart och sååå skönt att stå inomhus nu. Valde nog lite klent virke också, men det går ju att byta ut med tiden :).

Plattorna och mattorna var gratis/återbruk. Även Ikea-skolådorna har varit med länge, så det kostade inte mycket det här bygget :).
 
Nu är det budgivning på vårat hus och *peppar peppar* så verkar allt gå enligt plan. Dvs vi får tillräckligt för att kunna köpa gården.

Förmodligen blir det inflytt i gårdens lilla drängstuga tills köpet gått igenom nästa höst. Så jag får känna lite på det i förtid. Känns fantastiskt.
 
Men såååå fint! 😍 Älskar lösningen med skolådorna. Och smart att lägga plattor.

Tack 😍.

Vi övervägde att gjuta, men sen kom jag på att det fanns ju ett gäng plattor som skräpade på gården och insåg att jag kunde spara rejält med pengar och arbetstimmar och samtidigt städa upp gården 😋. Det blev över förväntan faktiskt. Trevlig struktur på plattorna så garanterat halkfritt.
 
Tack 😍.

Vi övervägde att gjuta, men sen kom jag på att det fanns ju ett gäng plattor som skräpade på gården och insåg att jag kunde spara rejält med pengar och arbetstimmar och samtidigt städa upp gården 😋. Det blev över förväntan faktiskt. Trevlig struktur på plattorna så garanterat halkfritt.
Smart! Vi har jordgolv i lösdriften och ska gjuta så småningom, men vi har dragit på det i 10-12 år nu. Kommer att kosta skjortan.
 
På tal om grus. Gjorde lite sånt i öppningarna av hagarna. Vissa mer gediget arbete bakom. Vissa vart det bara grus rätt på. Och det märks ju nu verkligen skillnad på vilka hagar där det är bättre gjort så här några år senare.
Känns ju segt att behöva forsla bort massa från där det börjat bli lerigt igen. Tänkte testa lägga markduk och sen grus över. Inte jättetjockt lager men hyfsat. Kanske håller i några år till hoppas jag
Jag har samma erfarenhet. Stor skillnad där jag lagt mer förarbete genom att skrapa av lera och lagt ut markduk innan.
Förövrigt märker jag också som nån annan skrev att hästarna väljer de grusade gångarna och gärna står och hänger (och bajsar) på de grusade partierna.
 
Jag tycker att det är värt att lägga grus även utan större förarbete om det tryter, markduk vill jag inte alls ha i hage.

IMG20221117155825.jpg


Skillnaden är ganska markant, speciellt då gruset torkar upp så himla mycket snabbare och återgår till "normalt". Och då har jag endast tre små släp här, blir ännu bättre när det sätter sig lite mer.
 
Jag tycker att det är värt att lägga grus även utan större förarbete om det tryter, markduk vill jag inte alls ha i hage.

Visa bifogad fil 105740

Skillnaden är ganska markant, speciellt då gruset torkar upp så himla mycket snabbare och återgår till "normalt". Och då har jag endast tre små släp här, blir ännu bättre när det sätter sig lite mer.
Jag tycker också det är en svår avvägning, jag har jordbruksmark och vill inte "förstöra" den för mycket, utan det ska kunna gå att plöja igen. Har lagt markarmeringen vid ingången till min ligghall, men i övrigt gjort väldigt lite (förutom att försöka ha hyfsade ytor).
 
Är det någon som har koll på om det är ok att grusa på jordbruksmark? Har en bit av en tilltänkt vinterhage som är fd vall och fortfarande klassas som jordbruksmark (även om det inte är en lantbruksfastighet och det mer ser ut som villatomt för tillfället) så behövs marklov eller liknande är det antagligen bara att glömma att få det.
 
Är det någon som har koll på om det är ok att grusa på jordbruksmark? Har en bit av en tilltänkt vinterhage som är fd vall och fortfarande klassas som jordbruksmark (även om det inte är en lantbruksfastighet och det mer ser ut som villatomt för tillfället) så behövs marklov eller liknande är det antagligen bara att glömma att få det.
Varför skulle det inte vara ok om det är din egna mark? Jag äger både och här behöver man inte söka något iaf. Kolla med kommunen annars?
 
Varför skulle det inte vara ok om det är din egna mark? Jag äger både och här behöver man inte söka något iaf. Kolla med kommunen annars?
För att de brukar vara skitgriniga med allt som man gör med jordbruksmark som kan innebära att den inte kan odlas på sen. Gissar att det kan anses vara så om man grusar med ordentligt underarbete och har bärlager och markduk. I praktiken så kommer den inte odlas på redan som det är nu nu men det är väl lättare teoretiskt att ”återställa” en gräsmatta. Men allting annat än bra underarbetes är pengar i sjön här då att bara lägga grus ovanpå gör att allt sjunkit under leran inom några månader. Mailat kommunen och frågat men inte fått svar än.
 
För att de brukar vara skitgriniga med allt som man gör med jordbruksmark som kan innebära att den inte kan odlas på sen. Gissar att det kan anses vara så om man grusar med ordentligt underarbete och har bärlager och markduk. I praktiken så kommer den inte odlas på redan nu men det är väl lättare att ”återställa” en gräshage. Men allting annat än bra underarbetes är pengar i sjön här då att bara lägga grus ovanpå gör att allt sjunkit under leran inom några månader. Mailat kommunen och frågat men inte fått svar än.
Märkligt. Har aldrig hört om sånt problem 😳
Äger du marken själv?
 
Varför skulle det inte vara ok om det är din egna mark? Jag äger både och här behöver man inte söka något iaf. Kolla med kommunen annars?

För att de brukar vara skitgriniga med allt som man gör med jordbruksmark som kan innebära att den inte kan odlas på sen. Gissar att det kan anses vara så om man grusar med ordentligt underarbete och har bärlager och markduk. I praktiken så kommer den inte odlas på redan som det är nu nu men det är väl lättare teoretiskt att ”återställa” en gräsmatta. Men allting annat än bra underarbetes är pengar i sjön här då att bara lägga grus ovanpå gör att allt sjunkit under leran inom några månader. Mailat kommunen och frågat men inte fått svar än.
Jag har 40 cm någonstans i huvudet men försökte googla förut och hittade ingen källa.
Typ att 40 cm är ok att lägga uppepå, men inte mer. Det ska väl också gå att återställa med rimliga medel.

Och varför är väl för att jordbruksmark ska värnas, och inte få försvinna helt oreglerat.
 
Har nån här en el-fyrhjuling?

Jag är gode less på mitt härk som har många år på nacken och diverse problem, och har noll intresse av att meka med förbränningsmotorer ändå.

Är el-hjulingarna nog starka för att ploga snö och putta rundbal? Det är främst det jag har min bensinhjuling till.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 257
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
775
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 935
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp