Vi med isländska fårhundar!

Sv: Vi med isländska fårhundar!

Har ingen islänning men kan säga att den är en mycket trolig kandidat som min nästa hund:laugh: Är spetsfrälst men vill ha något mer arbetsvilligt än japanen jag har nu, och islänningen verkar passa mig bra både i storlek och sätt. Hoppas allt går jättebra med valpis:bump:
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

:rofl: nej vallning ska det vara, och ställande med... ^^ får väl se, lutar mer och mer åt ytterligare en catahoula... :rofl::rofl:

Mjom, jag vill hemskt gärna ha med honom.. men.. du vet.. har man Rätt att utsätta sin plutt för det? ;)


Jag tror man utsätter honom värre genom att låta han få ny familj. Tror han vill följa dig vart du än går :) Så resonerar jag!
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Vilken sötis!
Ne kan jag få hem min valp nu eller..! Blir tokiga av att vänta..

Har ni nå tips på namn som börjar på E?

Eros tänkte jag på men..hmm...

paradox: Åh Japansk spets, dom är jättefina! Dock ville jag inte ha en vit hund med så mycket päls :)
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Jag tror man utsätter honom värre genom att låta han få ny familj. Tror han vill följa dig vart du än går :) Så resonerar jag!

hehe vi bor redan med familjen, mellanlandade här innan resan över bla. av just anledningen att jag ville se hur han funkade med dom.. Och det funkar sååå bra! :) Han gillar dom verkligen, sköter sig, lyssnar på dom allihopa och dom gillar honom lika mycket dom ;) Så jag tror han skulle få ett helt underbart liv här isf...
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Ja jag vill också ha ovanliga namn, vännen min ska skaffa en valp samtidigt som mig, dock en aussie, den ska heta Zelda. Då vore ju Link rätt passande haha.

inte för att sabba allt nu, men zelda är väl ett jättevanligt namn? jag känner tre st bara i lund, en golden, en aussie och en husky.
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Tyvärr, inga bilder. Någon gång ska jag a) lägga in mina gamla bilder på nya datorn och b) lära mig få in dem på Buke.

Jag hör till dem som föredrar isländska namn på isländska hundar och hästar. :) Min heter Landi, isländska för landsman. Och isländsk slang för hembränt.:D Ingen av hans släktingar från Pretty-Pruds kennel har (haft) några svåruttalade namn.

Landi är lättfostrad men svårtränad. Han tröttnar superfort på att traggla (jaf hade schäfer innan honom - vilken skillnad!) och har egna åsikter om hur lydnadsmomenten ska utföras. Man får lirka, annars blir han sur. Spåra älskar han, men har fått göra alldeles för lite.

För mig är han den finast klokaste mjukaste vackraste hunden som finns. Och en källa till dåligt samvete för han är en sån mattegris men jag måste lägga tid på vår dvärgpudel som är unghund. Visst har han en husse, men han duger inte lika bra. (Pudeln är också mattegris, men inte alls i samma utsträckning).

Det finns hanhundsilska i rasen, men Landi är jättetrevlig mot andra hundar. Men han svarar direkt om någon är stöddig mot honom så jag får vara lite försiktig. Han är en helt underbar "storebror" till pudeln i alla fall, leker med och tuktar honom.:grin:

Landi blir åtta år till sommaren. Det är ingen ålder för en islänning! Tyvärr är hans tjocka päls rena fästingmagneten och han har haft både borrelia och erlichias och det verkar som han inte blir helt fri från det. Just nu mår han prima efter en 20-dagars antibiotikakur.
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

inte för att sabba allt nu, men zelda är väl ett jättevanligt namn? jag känner tre st bara i lund, en golden, en aussie och en husky.

Du förstörde inget för det var inte Zelda jag tänkte döpa honom till heller utan Link.;P
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Åh ja du får ta och fixa bild ;)

Hanelak? Hmm det var nått nytt för mig, de hundar jag träffat på har alltid varit glada och sociala till allt och alla kön, och även hört gott om dom. Är det verkligen rasen och inte individ då?

Det där med att matte duger bättre till än husse har man ju varit med om:p Stackars husse!

Roligt att man får höra lite hur andras hundar är o.s.v Intressant att läsa..
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

aah me dåså :)
Själv är jag blödig och skulle aldrig kunna lämna min bäs.

Hoppas det blir bra för er båda!=)
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Hihi det blir det nog ;) Dom är så otroligt goa mot honom, hade knappast kunnat hitta ett bättre hem åt honom om jag så letat i arton år...

Lycka till med din lille! Jag tänker minsann följa er här på buke :P Så är du förvarnad ;)
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Hanhundsilska är inte vanligt, men eftersom det är helt otypiskt för rasen vill rasklubben att man har koll. Eftersom det är en så numerärt liten ras får all avel ske med eftertanke. En bekant som har labbe blev förresten imponerad av att islandshundsklubben har en rekommendation för maxantalet kullar inte bara på tikar utan även på hanar.

På tal om SIFK (Svenska isländsk fårhundsklubben) så var Landi omslagshund på klubbtidningen nr 4 2008. Han var med i nummer 3 också, tillsamans med sin pudelbrorsa men då fick han fel namn...Han är med på en bild på klubbens hemsida också, men den är inte särskilt bra.:o
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Aaah okej, ja det finns inte särskilt många isländska fårhundar här i Sverige, tycker jag är tråkigt för det är riktigt fina och härliga hundar, undrar varför det är så?

Nej men kan du inte försöka kopiera in den sidan så man får se ;)??



Bewildered: Haha ja samtidigt får väl du berätta hur du gjort med din lilla vovve. Guuud jag orkar inte vänta något mer! Kan jag få hem min bebis nu?
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Tyvärr, ingen tillgång till scanner.

Jag såg en uppgift att det finns ca 3000 islandshundar över huvud taget, så det är ett stort samarbete mellan de olika ländernas avelsföreningar. Lyckligtvis har man redan från början arbetat med att ha en så bred avelsbas som möjligt. Jag hoppas att många får upp ögonen för den här vackra och trevliga rasen, men att den aldrig blir sådär jättepopulär! Det är inte bra för någon ras.

Landi gör i alla fall reklam för rasen var han än kommer. :laugh:
 
Sv: Vi med isländska fårhundar!

Åh vilken sötnos!
Han såg rätt liten ut? Vilken kennel är han efter`?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 784
Senast: Elektron
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 255
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp