Vi renoverar lägenhet: Bilder!

lady_vip

Trådstartare
Vi köpte ju vår lägenhet för några månader sen och fick tillträde andra januari. Vi insåg ganska snabbt att det var mycket mer som behövdes göras än vad vi trodde innan, så det var bara att sätta i gång!

Vi kan ju börja med hallen, den är nästan 6 meter lång och den vi gjort minst jobb på. Beslutade ganska fort att bara dra ner bården och måla över tapeten. Och att ta ner det fasansfulla valvet!
lgenheten014.jpg


Sen målades det i en metallicbrun färg, syns lite dåligt på bilden, men det blev enorm skillnad bara av att ta ner valvet.

lgenheten019.jpg


Vardagsrummet var en annan tråkig historia. Hade tänkt att baradra ner bården och måla över, men de hade gömt en skarv bakom bården och dessutom satt tapeten löst på flera ställen, så den åkte ner.
lgenheten012.jpg


och vi hittade ett ventilationshål bakom tapeten!
lgenheten005.jpg


Här är det grundat med häftgrund innan vävningen. Jag har även spacklat det igår och ska dit idag och slipa spacklingen.
lgenheten003.jpg
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Fortsättning!

Sovrummet var även det läckert med en orange färg:crazy: Dessutom hängde tapeten löst på flera ställen, så den rev vi ner.
lgenheten011.jpg


garderoberna målade i nåt... Konstigt...

lgenheten015.jpg


Rivet och spacklat
lgenheten009.jpg


Grundat med häftgrund
lgenheten002.jpg


Och här vävs det!!
lgenheten021.jpg


Och en bonusbild på en fruktansvärda toaletten som vi ska göra vid till sommaren. Tar tacksamt emot tips på hur man ska kunna få 190 sambon att kunna stå upp när han duschar... Det är f.ö. mögel på toan, därav brådskan.
lgenheten008.jpg

Väldigt suddig bild tyvärr....

Nu ska vi väva vardagsrummet, måla tak, grundmåla och sen på med huvudfärgerna! Vitt och en metallicbrun fondväg i vardagsrummet och vitt och 2 gråa fondväggar med sandstruktur i sovrummet.

Och sen allt småpill med lister och jag ska måla garderobsdörrarna vita eller gråa.
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Uj vilka slarvon som bodde innan er. Tapetsera igen ventilationen och döja en skarv med lister :crazy:

Bra att ni tog bort det grekiskinspirerade valvet.- Blev stor skillnad. Gillar också ert färgval!

Finns det något vackert fönster att fokusera på?

Säg åt sambon att han får sitta i duschen :idea:
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Smaklösa typer som måste ha bott där innan, färgerna och pizzavalv *kräk*

Era förändringar blev väldigt bra, måste säga att jag gillar alla vinklar som verkar vara lägenheten :)
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Uj vilka slarvon som bodde innan er. Tapetsera igen ventilationen och döja en skarv med lister :crazy:

Bra att ni tog bort det grekiskinspirerade valvet.- Blev stor skillnad. Gillar också ert färgval!

Finns det något vackert fönster att fokusera på?

Säg åt sambon att han får sitta i duschen :idea:

Riktigt fuskrenoverat är det. Det enda som är okej är köket, men vi ska fixa där också så småningom, men det är okej för närvarande, iaf nya vitvaror och spis och nytt golv och luckorna är sprejlackade.

Valvet var HEMSKT! Dessutom skevt, gjort av spånplattor och lite ribbor... Tog typ 10 minuter att ta ner. Kul att du gillar färgerna, många är skeptiska, men jag tror det blir lugnt, mysigt och ändå coolt.

Finns ju vardagsrumsfönstret som är ganska stort (takvåning som nog syntes så det är 3,5 fönster i hela lägenheten) och de andra är ganska tilltagna. Ska köpa snygga krukor och pryda dem med låga växter så att inte ljuset försvinner, och genomskinliga gardiner.

Nu får han ju sitta i duschen/badkaret, men vi har en liten tanke på att försöka få till något annat, typ byta plats på dusch och toastol, men vi får se hur svårt det blir. Annars blir det nog badkar med ben och en sån stol i badkaret:D
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Mycket vinklar ja... Positivt och negativt får man väl säga, men vi gillar den mysiga känslan som snedtaket ger.

Jag fortsätter uppdatera!! I morgon ska jag grunda sovrummet, målade taken och spacklade klart vardagsrummet idag. Ska försöka hitta en stukatur till hallen i morgon också, mycket ska fixas... Och en grå färg till sovrummet!
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Bra gjort med valvsaneringen! Golvet i vardagsrummet ser vackert ut, är parketten genomgående och är den i gott skick? Ser trots märkliga färgval av tidigare ägare och byggkaos ut att vara en trevlig lägenhet med vackert ljus. Kan man få se en planlösning, månne?
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Parketten i vardagsrummet har tyvärr lite fuktskador, så den har lyft lite på 2 ställen. Så småningom byter vi nog den... Sen är det olika golv i alla rum av någon anledning, mörkt snyggt i köket, grått klick i hallen och ljust i somvrummet, men "trä"golv allihop... Fundera dock på att lägga någon sorts plastmatta i hallen pga hundarna och då välja en schysst mörk variant. Har även en fantasi om heltäckningsmatta i sovrummet, finns så många snygga, men både jag och sambo har astma så det är nog uteslutet...

Ska försöka rira upp en planlösning i paint, har tyvärr ingen riktig.
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Jag blir trött av att bara läsa hur mycket ni har att göra. Men det blir säkert jättebra när det är klart! :D
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Fast det känns som det värsta är gjort för nu:D

Det är ju bara lite målning, väva ett rum och måla lister kvar... Och typ flytta in alla grejerna:angel:

Sen i sommar blir det ännu jobbigare när vi ska göra vid badrummet, får nog flytta hem till päronen under en tid där...

Glömde tillägga, vi lägger ju faktiskt inte så mycket pengar id et heller, och då känns det bra att göra allt själv. Vi landar på ca 6000-7000 efter allt detta i 3 rum, så det är helt okej. Räknar på 30 papp på badrummet...
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Se om det går att byta bara delar av parketten, alltför många vackra golv ersätts i min mening av fula plastmattor eller laminatgolv.
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Fast om parketten ska bytas så är det till ny parkett.

Det är i hallen jag funderar på linolium, där är redan en ful laminat.
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Hurra :D det fula valvet är borta :banana::banana:

Bra jobbat :laugh:
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Ja, och vilken skillnad det blev!!! Hela hallen blev så mycket ljusare!

Kan ju säga att det där valvet var en stor anledning till att jag inte ville köpa lägenheten (+ toaletten :eek: ), så nu känns det väldigt skönt.
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Ok, men jag vill envisas med att det är skillnad på gamla och nya parketter. Men är det gamla golvet kört, så är det.

Linoleum är himla fint, tycker jag!
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Nja, vi använder det och ganska mycket annat;)

Men jag får ganska bra pris på det, så som översta lager kör vi Nordsjö-färg. Har dock bekymmer med deras XL-schabloner som är sena:mad:
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Ska försöka ta en bild på skadorna, men det är ju stavparkett så det är möjligt att man kan byta de bitarna och sen slipa och lacka om, det är bara så jobbigt jobb....

Vilket fall som så är det sambon som vill byta, jag tror vi kan dölja det med mattor:D
 
Sv: Vi renoverar lägenhet: Bilder!

Det är i hallen jag funderar på linolium, där är redan en ful laminat.


Bra att du tänker på linolium och inte plastmatta i hallen. För det första är det ett naturmaterial och för det andra är det "självläkande". Märken som uppstår av olika anledningar på en plastmatta sitter där, men en matta av linolium går tillbaka. En i linolium är snygg länge, medan en i plast snabbt blir ful och sunkig. Min erfarenhet i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 023
Senast: Yeah but
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 567
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Voeux
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp