Vi som bär i sjal och sele 2

Årets första promenad (i onsdags) såg ut så här:
Visa bifogad fil 43417

Dottern fyller tre år om några veckor och älskar fortfarande att få "sitta på ryggen". Efter julens vinterkräksjuka har vi burit mer än vanligt och det är tydligt hur bra onbun fortfarande funkar!

Köpte en sjal i oktober, kortare än den jag redan hade, men får nog sälja båda två...

Vad mysigt :love: Och vilken fin overall!

Funderar på att försöka få upp dottern på ryggen snart. Hon är snart 8 månader och älskar att sitta framåtvänd på magen så att hon ser bra och jag tänker mig att det vore lättare (för mig) att bära på ryggen och att hon skulle ha mindre emot det än att sitta mage mot mage på mig, men samtidigt känns det lite läskigt att inte ha lika mycket koll på henne. Ni som bär på rygg, när har ni börjat med det?
 
Vad mysigt :love: Och vilken fin overall!

Funderar på att försöka få upp dottern på ryggen snart. Hon är snart 8 månader och älskar att sitta framåtvänd på magen så att hon ser bra och jag tänker mig att det vore lättare (för mig) att bära på ryggen och att hon skulle ha mindre emot det än att sitta mage mot mage på mig, men samtidigt känns det lite läskigt att inte ha lika mycket koll på henne. Ni som bär på rygg, när har ni börjat med det?


Jag började när sonen var 2 månader. Då alltid med sällskap vid typ 4 månader vågade jag bära själv på rygg.
 
Vad mysigt :love: Och vilken fin overall!

Funderar på att försöka få upp dottern på ryggen snart. Hon är snart 8 månader och älskar att sitta framåtvänd på magen så att hon ser bra och jag tänker mig att det vore lättare (för mig) att bära på ryggen och att hon skulle ha mindre emot det än att sitta mage mot mage på mig, men samtidigt känns det lite läskigt att inte ha lika mycket koll på henne. Ni som bär på rygg, när har ni börjat med det?
När det kändes tryggt. Minns inte ålder.
Det viktiga är att barnet är starkt nog att sitta själv. Och att hela tiden lyssna på barnet.
 
Nu har jag provat både min Sjala ulltrikå och Tula FTG. Jag gillar båda men sjal alltså 😍 Vilken fantastisk grej! Både jag och lillan älskar den. Får tyvärr ont i svanken av längre stunder av bärande, det är nog kroppen som fortfarande är svag efter graviditeten och kejsarsnittet.

Lillan är bara 6 veckor, men är redan vääääldigt nyfiken så vi får se hur länge till hon accepterar att vara ”instängd” i bärdonen bara. Redan nu kan hon ibland vilja ta loss huvudet och spana runt.
 
En fråga dock! Ibland när lillan sover i trikåsjalen så vänder huvudet mot andra hållet efter en stund. Kan jag då välja att stötta upp hennes huvud med den ”yttre” delen av sjalen istället för den inre? Jag fattar ju att stödet inte blir riktigt lika tajt, men hur gör man annars?
 
En fråga dock! Ibland när lillan sover i trikåsjalen så vänder huvudet mot andra hållet efter en stund. Kan jag då välja att stötta upp hennes huvud med den ”yttre” delen av sjalen istället för den inre? Jag fattar ju att stödet inte blir riktigt lika tajt, men hur gör man annars?

Det spelar ingen roll vilken del av sjalen som stöttar huvudet så länge bebis och du tycker att det känns bra.

Min dotter ville helst sova med ansiktet ut mot armhålan och bakhuvudet där ansiktet normalt ska vara. Inte att rekommendera pga svårt att hålla koll på andningsvägarna men hon blev jättearg om hon inte fick sitta så...
 
Vi behöver ett nytt bärdon då den vi har nu inte fungerar särskilt bra på vår 10+ kg dotter.

Vi föredrar selar, tycker sjal är lite bökigt (vet att det är en vanesak men jag gitter inte vänja mig ;) )
Vill kunna bära både fram och på ryggen, och det får gärna vara lätt att ensam sätta ungen på ryggen :)
Är det Ergobaby omni som är bäst?
 
Vi behöver ett nytt bärdon då den vi har nu inte fungerar särskilt bra på vår 10+ kg dotter.

Vi föredrar selar, tycker sjal är lite bökigt (vet att det är en vanesak men jag gitter inte vänja mig ;) )
Vill kunna bära både fram och på ryggen, och det får gärna vara lätt att ensam sätta ungen på ryggen :)
Är det Ergobaby omni som är bäst?

Jag köpte en sjala integra och är jäkligt nöjd. Får upp han på ryggen utan problem.

Den har sparsamt vadderat midjebälte vilket jag ville ha, blir så klumpigt när man bär utanpå ytterkläder annars.
 
Jag köpte en sjala integra och är jäkligt nöjd. Får upp han på ryggen utan problem.

Den har sparsamt vadderat midjebälte vilket jag ville ha, blir så klumpigt när man bär utanpå ytterkläder annars.

Tack för tips! Ser mjuk och skön ut! Hur är stödet?
Den vi har nu får jag ont i både axlar och ländrygg. Är rätt kort och bred men med lång överkropp :)
 
Tack för tips! Ser mjuk och skön ut! Hur är stödet?
Den vi har nu får jag ont i både axlar och ländrygg. Är rätt kort och bred men med lång överkropp :)
När jag bär blir det oftast ett par timmar, går lätt milen med V på ryggen. Jag tycker stödet är bra, får inte ont av den (mer än träningsvärk på sin höjd).

Jag är 169 cm, är nog smal? om jag ska typa min kropp, oklart. Barnet har 86/92 i kläder och väger typ 13 kg.

Screenshot_20200226-215652.png
 
När jag bär blir det oftast ett par timmar, går lätt milen med V på ryggen. Jag tycker stödet är bra, får inte ont av den (mer än träningsvärk på sin höjd).

Jag är 169 cm, är nog smal? om jag ska typa min kropp, oklart. Barnet har 86/92 i kläder och väger typ 13 kg.

Visa bifogad fil 46083
Ser jättebra ut! 😊 👍
Hur går det till när man sätter barnet på ryggen? Finns det videos på Youtube?
 
Ser jättebra ut! 😊 👍
Hur går det till när man sätter barnet på ryggen? Finns det videos på Youtube?

Finns massa videos.
Jag har testat superman (Tror jag den heter) där man har barnet i selen och svingar upp på ryggen men det var lite läskigt haha. Säkert effektivt om man tränar.

Jag brukar knäppa fast midjebältet, sätta mig på huk och be barnet klättra upp och sen bara dra upp ryggtyget och knäppa fast. När han var mindre knäppte jag fast midjebältet, lyfte upp barnet och flyttade bak han på ryggen (under armen). Är nog en smaksak vad som funkar bäst. V är två år nu så vi samarbetar rätt bra :D
 
Ser jättebra ut! 😊 👍
Hur går det till när man sätter barnet på ryggen? Finns det videos på Youtube?
Jag tycker det är enklast med tekniken "walk like an egyptian" 😁 Låter galet, men då sätter jag barnet i selen på magen, lossar lite snurrar runt till ryggen och spänner. Lätt att få barnet bra i selen och inga "läskiga" moment.

 
Nu är jag ute i väääääldigt god tid, men i vilken ände börjar man i när man ska välja sjal eller sele till nyfödd? Årstid, sin egen storlek eller barnets storlek? Eller något annat?
 
Nu är jag ute i väääääldigt god tid, men i vilken ände börjar man i när man ska välja sjal eller sele till nyfödd? Årstid, sin egen storlek eller barnets storlek? Eller något annat?
OM (vilket jag inte tror) det blir fler barn i framtiden så tänker jag köpa sjalas ulltrikå från start :)
 
Ser jättebra ut! 😊 👍
Hur går det till när man sätter barnet på ryggen? Finns det videos på Youtube?

Jag har en sele som jag svingar upp på ryggen, den som @Monifa nämner som superman. - där lärde jag mig något nytt.
Lite ovant se första gångerna, men väldigt smidigt och går väldigt fort att få upp på ryggen. K kliver i selen stående och så svingar jag upp honom. Smidigt när liten Ibland kommer på att det är för långt att gå hem...
 
Nu är jag ute i väääääldigt god tid, men i vilken ände börjar man i när man ska välja sjal eller sele till nyfödd? Årstid, sin egen storlek eller barnets storlek? Eller något annat?
I början något mjukt. En trikå eller hybridsjal är mysigt. Bland selar är Ergobaby Embrace supermysig. Senare finns massor att välja på. Det viktigaste är att man tycker bärdonet är fint så man vill använda det :-)
 
I början något mjukt. En trikå eller hybridsjal är mysigt. Bland selar är Ergobaby Embrace supermysig. Senare finns massor att välja på. Det viktigaste är att man tycker bärdonet är fint så man vill använda det :-)
Tack för svar!
Jag har kikat på ringsjal, det verkar ganska lätt i början, kan det stämma? Dock verkar det samtidigt (ser ut som) vara det minst ergonomiska för den som bär 🤔
 
Nu är jag ute i väääääldigt god tid, men i vilken ände börjar man i när man ska välja sjal eller sele till nyfödd? Årstid, sin egen storlek eller barnets storlek? Eller något annat?

Man får nog kolla runt lite om vad man själv tycker verkar bekvämt och smidigt (och snyggt! :o), men har du tänkt dig sele när bebis är större så kolla efter modell med spädbarnsinlägg. Är det så att du sedan gillar sjal mest när bebis är pytteliten så får du ju ändå användning av selen senare.

Jag köpte en inte så dyr trikåsjal som passade bra när dottern var nyfödd och användes mycket i början (men hade passat ännu bättre om jag fått lite hjälp och stöttning, var lite för feg för att våga prova mig fram, så hett tips är att fråga någon duktig om denne kan visa och hjälpa lite).

Har nu en sele och tycker det är sååå mycket smidigare, hade jag haft en med spädbarnsinlägg hade jag förmodligen burit mer redan från start.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 007
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 841
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 921
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp