Vi som bär i sjal och sele 2

Visst är ni några här som har connecta/integraliknande bärselar? Minns inte om jag redan har tagit upp detta här men isf får det bli upprepning... Har en sjal (Sensimo baby horses) som jag bestämt mig för att konvertera till sele, men kan inte bestämma mig för om smidigheten med en mindre sele (typ connecta) väger över bekvämligheten med mer vadderade midje/axelband... Vad har ni för tankar och erfarenheter?

Jag har en som har det smala midjebandet men lite mer vadderade axelband än connecta/Integra, det tycker jag är en bra kompromiss :)
 
Jag smyger in i tråden lite. Bara halvvägs genom graviditeten men vill gärna bära! Jag försöker kika runt lite vad det finns för olika bärdon och vad vi ska börja med att köpa. Vill gärna inhandla innan bebis kommer (dels för jag avskyr att shoppa och tror jag kommer tycka det är ännu jobbigare med bebis, men också för att hinna träna lite knyt, kolla efter begagnade etc).

Det jag funderar på att starta med är kanske Sjalas ulltrikå och även Tula ftg? Vad tror ni som är lite mer erfarna om de två bärdonen till en total nybörjare? 🤔
 
Senast ändrad:
Jag smyger in i tråden lite. Bara halvvägs genom graviditeten men vill gärna bära! Jag försöker kika runt lite vad det finns för olika bärdon och vad vi ska börja med att köpa. Vill gärna inhandla innan bebis kommer (dels för jag avskyr att shoppa och tror jag kommer tycka det är ännu jobbigare med bebis, men också för att hinna träna lite knyt, kolla efter begagnade etc).

Det jag funderar på att starta med är kanske Sjalas ulltrikå och även Tula ftg? Vad tror ni som är lite mer erfarna om de två bärdonen till en total nybörjare? 🤔
Låter som en toppenplan! Hade önskat mig en ulltrikå nu till nummer 2 men det tyckte inte min plånbok 🙈
Jag har tyckt det är skönt att ha både sjal och sele att växla mellan. Inte provat ftg men har en Tula standard som vi gillar väldigt mycket 😊
 
Visst är ni några här som har connecta/integraliknande bärselar? Minns inte om jag redan har tagit upp detta här men isf får det bli upprepning... Har en sjal (Sensimo baby horses) som jag bestämt mig för att konvertera till sele, men kan inte bestämma mig för om smidigheten med en mindre sele (typ connecta) väger över bekvämligheten med mer vadderade midje/axelband... Vad har ni för tankar och erfarenheter?

Jag har en Integra och saknar inte alls mer vaddering :) Tycker den är sjukt smidig och väldigt bekväm bara man ser till att spänna den bra! Ammar/nattar i den dagligen men bär mest i sjal på rygg om det är längre stunder så där vet jag inte om man kanske velat ha mer vaddering.

Jag smyger in i tråden lite. Bara halvvägs genom graviditeten men vill gärna bära! Jag försöker kika runt lite vad det finns för olika bärdon och vad vi ska börja med att köpa. Vill gärna inhandla innan bebis kommer (dels för jag avskyr att shoppa och tror jag kommer tycka det är ännu jobbigare med bebis, men också för att hinna träna lite knyt, kolla efter begagnade etc).

Det jag funderar på att starta med är kanske Sjalas ulltrikå och även Tula ftg? Vad tror ni som är lite mer erfarna om de två bärdonen till en total nybörjare? 🤔

Låter som en toppenplan tycker jag! 👍

Vi bar ute i skogen igår på en riktigt offroad-utflykt men det gick bra 😅 Tog ullsjalen för första gången på länge, Vanamon med lin har annars fått jobba mest i sommar pga svalare. Men när det är lite längre promenad är ruck med tibetanskt avslut att föredra tycker jag och det räcker inte lin-kortisen till 😁
Tänker också att jag snart borde lära mig double hammock? 🤔 Ska ju avlasta mkt bättre än ruck måste bara kolla hur stor bebisen skulle vara för det!

B17CDD82-838F-404E-BA33-EAAB6066302E.jpeg
 
@Jordgubblime Då tror jag att jag kör på den kombon till att börja med 😊 Ja, ulltrikån är ganska pricy 🙈 Men det verkar ju gå att använda så länge, så det får vara värt det tänker jag!
 
Jag smyger in i tråden lite. Bara halvvägs genom graviditeten men vill gärna bära! Jag försöker kika runt lite vad det finns för olika bärdon och vad vi ska börja med att köpa. Vill gärna inhandla innan bebis kommer (dels för jag avskyr att shoppa och tror jag kommer tycka det är ännu jobbigare med bebis, men också för att hinna träna lite knyt, kolla efter begagnade etc).

Det jag funderar på att starta med är kanske Sjalas ulltrikå och även Tula ftg? Vad tror ni som är lite mer erfarna om de två bärdonen till en total nybörjare? 🤔

Jag köpte sjala ulltrikå till mitt 2:a barn. Den är lite bred för en nyfödd men den fungerar och jag kan lätt bära 2-åringen i den trots hennes 13 kg så lång användningstid har den definitivt. Som sele till bebisen har vi ergobaby adapt eftersom jag inte vågade chansa på att tula ftg gick att dra ihop tillräckligt i midjan då jag hört att en del smala personer haft lite problem med det. Men tula har mycket finare mönster än ergo 😍
 
@Lakritsnapp Bra info! Just sånt där om det passar smalare, kortare, bredare, längre bärare etc är ju svårt att ta reda på. Tack 😊 Borde inte vara nåt problem för mig och sambon isf, vi har båda lite benstomme och hull 😊

Vet ni när Sjala brukar släppa nya färger på sina ulltrikåer? Jag tycker inte de som finns att beställa nu är superroliga. Jag letar begagnat också, men om inte rätt skulle dyka upp.
 
@Lakritsnapp Bra info! Just sånt där om det passar smalare, kortare, bredare, längre bärare etc är ju svårt att ta reda på. Tack 😊 Borde inte vara nåt problem för mig och sambon isf, vi har båda lite benstomme och hull 😊

Vet ni när Sjala brukar släppa nya färger på sina ulltrikåer? Jag tycker inte de som finns att beställa nu är superroliga. Jag letar begagnat också, men om inte rätt skulle dyka upp.

Om jag kommer ihåg rätt så släpps det två nya färger 4 gånger om året. Men jag tipsar om att leta begagnat på fb. Finns en grupp som heter bärsjalar och bärselar säljes/köpes/bytes (om du inte redan hittat dit). Där dyker det upp några begagnade ulltrikåer varje månad.
 
Om jag kommer ihåg rätt så släpps det två nya färger 4 gånger om året. Men jag tipsar om att leta begagnat på fb. Finns en grupp som heter bärsjalar och bärselar säljes/köpes/bytes (om du inte redan hittat dit). Där dyker det upp några begagnade ulltrikåer varje månad.

Redan medlem där och spanar! Hittar man en fin begagnad är det ju definitivt att föredra, för plånbokens skull.
 
Jag tycker det ser bra ut! 😃 Hur kändes det?

Det känns som att bebis sitter bra och stadigt! Tyvärr får jag ont i ryggen oavsett vad jag bär i verkar det som, men det har nog inget med själva bärandet att göra utan att jag borde besöka en sjukgymnast...

Skulle vilja bära i sjal också men känner ett behov av att testa några först vilket verkar svårt om man inte bor i en av de större städerna.
 
Det känns som att bebis sitter bra och stadigt! Tyvärr får jag ont i ryggen oavsett vad jag bär i verkar det som, men det har nog inget med själva bärandet att göra utan att jag borde besöka en sjukgymnast...

Skulle vilja bära i sjal också men känner ett behov av att testa några först vilket verkar svårt om man inte bor i en av de större städerna.

Vad bra att det känns bra för bebis men vad tråkigt att det gör ont i ryggen 😕 Var gör det ont?
Det finns ofta ganska lokala grupper för bärande där man kan träffa andra som bär och testa/titta på andra bärdon o för lite hjälp o tips osv. Ett tips är att gå med i gruppen Bärsjalar! på fb o fråga där 😊
 
Det känns som att bebis sitter bra och stadigt! Tyvärr får jag ont i ryggen oavsett vad jag bär i verkar det som, men det har nog inget med själva bärandet att göra utan att jag borde besöka en sjukgymnast...

Skulle vilja bära i sjal också men känner ett behov av att testa några först vilket verkar svårt om man inte bor i en av de större städerna.
Kan du få upp midjebältet några cm till tro? Tycker iof att höjden ser bra ut, men iom att du får ont kanske det kan hjälpa?
Sen tänker jag även att bandet mellan Axelremmarna(heter det så? 🤔) kanske skulle kunna sänkas och även spännas :) Är det svårt att komma åt att göra det själv, kan man knäppa den och förlänga axelrenmarna för att sen trä det över huvudet, stoppa i bebis och sen spänna åt (vilken solklar förklaring -not! Hoppas att det går att fatta ändå :o ) :)
 
Det känns som att bebis sitter bra och stadigt! Tyvärr får jag ont i ryggen oavsett vad jag bär i verkar det som, men det har nog inget med själva bärandet att göra utan att jag borde besöka en sjukgymnast...

Skulle vilja bära i sjal också men känner ett behov av att testa några först vilket verkar svårt om man inte bor i en av de större städerna.

Tipsar om fb-gruppen Bära barn i Värmland. De har bärträffar lite då och då där du kan få klämma och känna på olika bärdon, prova och ställa frågor.
 
Vad bra att det känns bra för bebis men vad tråkigt att det gör ont i ryggen 😕 Var gör det ont?
Det finns ofta ganska lokala grupper för bärande där man kan träffa andra som bär och testa/titta på andra bärdon o för lite hjälp o tips osv. Ett tips är att gå med i gruppen Bärsjalar! på fb o fråga där 😊

Jag får ont i bröstryggen, ramlade av en häst för några år sedan och fick en smäll där så jag antar att det är efter det.
Tack för tips, är med där nu :)

@LillaMy84 Tack, det ska jag försöka mig på!

@Lakritsnapp Åh vad bra att det finns en sån grupp, ska reka lite där 👍🏼
 
Hörni, någon som vet om det går att köpa huvan till Tula free to grow separat? Har hittat en fin begagnad sele men där huvan har kommit bort, därav frågan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 981
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 771
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp