Vi som bär i sjal och sele 2

Hörni, någon som vet om det går att köpa huvan till Tula free to grow separat? Har hittat en fin begagnad sele men där huvan har kommit bort, därav frågan.

Tula säljer lösa huvor så de svenska återförsäljarna lär kunna ta hem om du inte vill beställa själv :)
 
Jag har inte riktigt fått till det med selen när K ska sitta på ryggen. Tycker det blivit så klumpigt med remmarna fram... Han somnar ofta gott i den när jag bär honom framåt, mysigt, men ser ju inte mina fötter - i viss terräng känns det sådär. Och ja o vissa sysslor skulle det ju onekligen underlätta att ha honom på ryggen.
Var hos en väninna som bär mycket, givetvis hade hon ett förslag - och vips så blev jag med en till. Testade hennes och hon visste i sin tur en som skulle sälja begagnat.
 
Har länge (tror jag till och med skrivit om det i denna tråd innan) tänkt att jag och minimänniskan behöver nått med lite längre ryggpanel. Barnet blir 2 i februari, har 86/92 i kläder.

Kriterierna jag har:
- inte så varm (bär alla tider om året och behöver kunna ha kläder på barnet så jag bara kan släppa ner honom vid behov. Barnet i sig är VARM)
- Enkel för ryggbärande.
- Bekväm i sin enkelhet (alltså inget klumpigt).
- Inte över 2000:-

Tittar på dessa:
- Tula toddler
- Boba X
- Soul standard

Alternativt onbuhimo
- Fidella V2
- Lenny lamb buckle (toddler)


Vad tror ni? HJÄLP
 
Har länge (tror jag till och med skrivit om det i denna tråd innan) tänkt att jag och minimänniskan behöver nått med lite längre ryggpanel. Barnet blir 2 i februari, har 86/92 i kläder.

Kriterierna jag har:
- inte så varm (bär alla tider om året och behöver kunna ha kläder på barnet så jag bara kan släppa ner honom vid behov. Barnet i sig är VARM)
- Enkel för ryggbärande.
- Bekväm i sin enkelhet (alltså inget klumpigt).
- Inte över 2000:-

Tittar på dessa:
- Tula toddler
- Boba X
- Soul standard

Alternativt onbuhimo
- Fidella V2
- Lenny lamb buckle (toddler)


Vad tror ni? HJÄLP

Jag har en connectainspererad sele som jag tycker uppfyller alla dina krav. Bär en 2.5 åring i den som har stl 98+.

Jag upplevde LLs onbuhimo som lite klen till större barn, jag fick inte den avlastningen jag behöver.
 
Jag har en connectainspererad sele som jag tycker uppfyller alla dina krav. Bär en 2.5 åring i den som har stl 98+.

Jag upplevde LLs onbuhimo som lite klen till större barn, jag fick inte den avlastningen jag behöver.

Vad är det för märke på den connectainspirerade selen?

Okej, då ska jag stryka LL obun. Bär ofta ganska länge (ett par timmar är inte ovanligt särskilt inte om han somnar. )
 
Vad är det för märke på den connectainspirerade selen?

Okej, då ska jag stryka LL obun. Bär ofta ganska länge (ett par timmar är inte ovanligt särskilt inte om han somnar. )

Den är hemsydd och alltså en kopia på en connectasele. Jag har dock inte sytt den själv.
 
Har länge (tror jag till och med skrivit om det i denna tråd innan) tänkt att jag och minimänniskan behöver nått med lite längre ryggpanel. Barnet blir 2 i februari, har 86/92 i kläder.

Kriterierna jag har:
- inte så varm (bär alla tider om året och behöver kunna ha kläder på barnet så jag bara kan släppa ner honom vid behov. Barnet i sig är VARM)
- Enkel för ryggbärande.
- Bekväm i sin enkelhet (alltså inget klumpigt).
- Inte över 2000:-

Tittar på dessa:
- Tula toddler
- Boba X
- Soul standard

Alternativt onbuhimo
- Fidella V2
- Lenny lamb buckle (toddler)


Vad tror ni? HJÄLP
Jag gillar Tula, kanske inte räknar den som sval men har ändå hyfsat tunt tyg. Inte varmare än andra selar heller dock. Bra avlastning och enkel.

Soul sling har jag bara provat deras onbu, men de finns ju i lin och borde vara svala? Också enkla selar utan en massa krusiduller. Har varit sugen på en av deras selar men inte kommit till skott 😊

Fidellas selar upplever jag ganska tunna, men för mig blev det obekvämt med större barn då midjebältet blev för tunt och skar in i magen. Men på en onbu slipper du ju det.

LL har haft rätt tjockt tyg, de jag provat, kan nog bli lite varmt (har bara haft på vinterhalvåret).

Du har ingen butik eller lokal bärgrupp där du kan testa lite olika? Är svårt eftersom alla gillar olika 😊
 
Jag gillar Tula, kanske inte räknar den som sval men har ändå hyfsat tunt tyg. Inte varmare än andra selar heller dock. Bra avlastning och enkel.

Soul sling har jag bara provat deras onbu, men de finns ju i lin och borde vara svala? Också enkla selar utan en massa krusiduller. Har varit sugen på en av deras selar men inte kommit till skott 😊

Fidellas selar upplever jag ganska tunna, men för mig blev det obekvämt med större barn då midjebältet blev för tunt och skar in i magen. Men på en onbu slipper du ju det.

LL har haft rätt tjockt tyg, de jag provat, kan nog bli lite varmt (har bara haft på vinterhalvåret).

Du har ingen butik eller lokal bärgrupp där du kan testa lite olika? Är svårt eftersom alla gillar olika 😊

Bor så jäkla avsides från allt som man kan kalla vettig butik (som har annat än ergobaby och BabyBjörn typ...).

Men skrev i en bärtråd på FB och där dock connecta och Intrega upp (som tydligen är väldigt lika men Intregan är mer av en uppdatering). Lutar åt intrega men känns som en jäkla djungel.
 
Fick hem min Integra från Sjala idag. Så skön och midjebältet var helt rätt för mig. Mitt problem är snarare att jag hade behövt remmar i strl S. Blir så jäkla mycket till övers som hänger och det blir knöligt att sätta fast dom med snoddarna. Funderar på om jag ska korta remmarna, förmodligen blir det ett syskon en dag så selen lär användas länge.

Screenshot_20191015-133214~2.png


Ska försöka få upp honom lite högre men fick inte till det på första försöket. Han tyckte det var mysigt iallafall :)
 
Har inte burit på ett tag men när vi var på semester förra veckan bara jag på flygplatserna och transferbussen. Både jag och sonen tyckte det var så mysigt. Han fick sitta på min mage för närhet och trygghet, vår ergobaby 360 fungerade bra för det även fast han passerat 10 kg.
 
Gaaah! Vi åker utomlands om bara några veckor och jag har inte hittat rätt onbu ännu!
Den vi har nu funkar, men eftersom dottern är lång (>100) och tung (>15), så har vi gärna någonting som ger mer avlastning.
(Men vi trivs så bra med första LL-onbun, så jag har svårt att tro att nåt annat ska vara lika bra.)
 
Fick hem min Integra från Sjala idag. Så skön och midjebältet var helt rätt för mig. Mitt problem är snarare att jag hade behövt remmar i strl S. Blir så jäkla mycket till övers som hänger och det blir knöligt att sätta fast dom med snoddarna. Funderar på om jag ska korta remmarna, förmodligen blir det ett syskon en dag så selen lär användas länge.

Visa bifogad fil 38057

Ska försöka få upp honom lite högre men fick inte till det på första försöket. Han tyckte det var mysigt iallafall :)

Kul att du gillar den, jag älskar min Integra! Jag tycker det är svårt dock att få höjd på ryggen med den, men har inte övat jättemycket heller 😊


Gaaah! Vi åker utomlands om bara några veckor och jag har inte hittat rätt onbu ännu!
Den vi har nu funkar, men eftersom dottern är lång (>100) och tung (>15), så har vi gärna någonting som ger mer avlastning.
(Men vi trivs så bra med första LL-onbun, så jag har svårt att tro att nåt annat ska vara lika bra.)

Åh köpte precis en LL Onbuhimo :) Jättemysig och passar min man perfekt (vilket var tanken) men tyvärr lite för stor för mig men gissar att det är svårt att ha samma när man är så olika stora/långa!
 
Kul att du gillar den, jag älskar min Integra! Jag tycker det är svårt dock att få höjd på ryggen med den, men har inte övat jättemycket heller 😊

Vet inte om det gör det svårare att få upp höjden när man har mycket midja? Allt liksom glider ner dit när jag egentligen vill ha selen under bröstet. Spänner åt efter bästa förmåga och upp med axelbanden men tjoho så åker han ner dit iallafall. Brukar iof vara lättare när jag har jacka på mig så får testa med det imorgon.
 
Åh köpte precis en LL Onbuhimo :) Jättemysig och passar min man perfekt (vilket var tanken) men tyvärr lite för stor för mig men gissar att det är svårt att ha samma när man är så olika stora/långa!
Jag är verkligen jättenöjd med den! Både jag och min man är bredaxlade, så vi kan båda använda den. (I höjd skiljer det 25 cm mellan oss.)
 
Vet inte om det gör det svårare att få upp höjden när man har mycket midja? Allt liksom glider ner dit när jag egentligen vill ha selen under bröstet. Spänner åt efter bästa förmåga och upp med axelbanden men tjoho så åker han ner dit iallafall. Brukar iof vara lättare när jag har jacka på mig så får testa med det imorgon.

Ja precis, känns typ omöjligt att få midjebandet att sitta kvar så högt som man skulle vilja 😅
Men med jacka kanske det funkar bättre klart, får kanske prova det någon dag! 👍
Om inte bebis börjar tycka det är ok med sjal snart igen, är sugen på att lära mig dh!
 
Gör att inte köpa fler bärdon så kom det ändå med två hem idag. En ringsjal och så fyndade jag en Ergobaby Embrace med 25% rabatt!
 
Hej ni bärkunniga! Vi väntar vårt första barn i mars och jag tänker att vi ska skaffa en sjal eller sele att bära i. Men jag har lite frågor som jag tänker att ni nog kan hjälpa mig att svara på.
Hur litet kan barnet vara när man börjar bära i sjal eller sele?
Vad ska man satsa på för sjal eller sele? BabyBjörn syns ju överallt men finns i olika modeller. Vilka rekommenderar ni? Jag har inte tänkt att köpa en massa olika och prova runt utan vill gärna få tips om något "säkert kort". :)
Jag har både trikåsjalar och köpte precis Ergobaby Embrace som är helt fantastisk. Passar från start utan krångliga inlägg. Skippa BabyBjörn är mitt tips...
 
Årets första promenad (i onsdags) såg ut så här:
IMG_20200101_221350_211.jpg


Dottern fyller tre år om några veckor och älskar fortfarande att få "sitta på ryggen". Efter julens vinterkräksjuka har vi burit mer än vanligt och det är tydligt hur bra onbun fortfarande funkar!

Köpte en sjal i oktober, kortare än den jag redan hade, men får nog sälja båda två...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 980
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 769
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp