Vi som förhoppningsvis väntar kull

cirkus

Trådstartare
Jag hittade inte någon tråd om väntade kullar och frågor runt det.

Jag har två honor som väntar kull (hoppas jag) i början/mitten av juni.

Den ena är tydligt dräktig magen börjar fyllas ut och hon har gått upp ca 300 gram sen parning.
Den andra har spenar och förändrat beteende, men har bara gått upp 50 gram. Hon ligger 1 vecka efter den andra och hon var dessutom bra mycket tjockare från början .

Så lite frågor - hur mycket brukar honorna gå upp? Kan man lista ut antalet ungar genom honans viktuppgång?
 
Så lite frågor - hur mycket brukar honorna gå upp? Kan man lista ut antalet ungar genom honans viktuppgång?
Hoppas allt ska gå bra för dina tjejer :). Ska bli kul att följa de små rävarna här på buke.

Det skiljer ganska mycket om hur mycket de går upp. Vanligtvis går de upp ca 250 g/unge. Dock blev jag väldigt förvånad när Biggan födde senast då hon gått upp ca 800 g och fick 7 ungar. Så det kan skilja mycket.

Lite på skog brukar jag väga dem vid 5v och sen igen vid 6 veckor. Viktuppgången/50=antalet ungar +/-1. För mig har det stämt de flesta gånger i alla fall :)
 
Hoppas allt ska gå bra för dina tjejer :). Ska bli kul att följa de små rävarna här på buke.

Det skiljer ganska mycket om hur mycket de går upp. Vanligtvis går de upp ca 250 g/unge. Dock blev jag väldigt förvånad när Biggan födde senast då hon gått upp ca 800 g och fick 7 ungar. Så det kan skilja mycket.

Lite på skog brukar jag väga dem vid 5v och sen igen vid 6 veckor. Viktuppgången/50=antalet ungar +/-1. För mig har det stämt de flesta gånger i alla fall :)

Jisses - det betyder att Ping väntar 6 +-1 unge.
Jag får vänta en vecka på att väga Kyra - men 1-2 ungar gissar jag på.
 
Jisses - det betyder att Ping väntar 6 +-1 unge.
Jag får vänta en vecka på att väga Kyra - men 1-2 ungar gissar jag på.
Men har hon gått upp 300 g på en vecka? Jag tolkade ditt inlägg som hon gått upp totalt 300 g sedan hon blev dräktig. Det är alltså viktuppgången mellan vecka 5 och vecka 6 som du ska räkna på och ej totala viktuppgången. Så skulle hon ha gått upp 300 g på den tiden så är det som du säger 6 ungar +/-1 som formeln säger :). Sen behöver det inte stämma, men det är lite kul att gissa.
 
Men har hon gått upp 300 g på en vecka? Jag tolkade ditt inlägg som hon gått upp totalt 300 g sedan hon blev dräktig. Det är alltså viktuppgången mellan vecka 5 och vecka 6 som du ska räkna på och ej totala viktuppgången. Så skulle hon ha gått upp 300 g på den tiden så är det som du säger 6 ungar +/-1 som formeln säger :). Sen behöver det inte stämma, men det är lite kul att gissa.
AHA!

Ja då blir det ju viss skillnad :D
Då väger jag henne nästa vecka och räknar på det
 
Båda är dräktiga och min gissning på kanske 4 i Ping och max 2 i Kyra stämmer mycket bra, det ser dock ut som om Kyra har ett ensambarn i magen. Men eftersom kusinen är nybörjare på apparaten kan det diffa lite, men det viktigaste - bägge är dräktiga. Känns bra med två kullar samtidigt om det är en liten Solo i ena magen då får den kompisar i alla fall.
 
Min kastrerade hankatt hatar honorna nu. Tur att han har en annan familj han kan flytta till - han får bo där så länge han vill och komma hem när han är snäll igen
 
Igår så var det kletigt därbak på Kyra och jag blev förstås jättenojig och frågade dr Google som genast skrämde mig :crazy: . Dessutom tyckte jag att magen var mindre och tuttarna utfyllda och påsiga (de bakersta). Jag var rätt säker på att det gått åt pipsvängen. Men lugnade mig något efter samtal med min kusin som är veterinär. Imorse ännu mer klet och jag fick tidpå eftermiddagen för att kolla henne. Idag hade de en annan veterinär där som är expert på UL. Vi såg en frisk och fin liten krabat med bra hjärtljud och inget gojs i livmodern. Så hon är nog en sån katt som har lite flytningar - det var inte slemmigt eller blodigt, mer som tjock ljusgul mjölk - hon hade likadant precis efter parningen.

Nu är det bara en vecka kvar till Ping har gått tiden ut
 
Det borde väl vara obligatoriskt med bild - så här kommer den

Ping och barnen.jpg
 
Uff - en av småkissarna är dålig.
Den hade troligen haft navelsträngen stasad runt ett bakben och fått ett fult sår runt hela benet.
Veterinären har varit här och rengjort och vätskat upp. Vi handmatar för att den ska pigga på sig.
Måtte den klara sig
 
Uff - en av småkissarna är dålig.
Den hade troligen haft navelsträngen stasad runt ett bakben och fått ett fult sår runt hela benet.
Veterinären har varit här och rengjort och vätskat upp. Vi handmatar för att den ska pigga på sig.
Måtte den klara sig

Den lille blå är nu i katthimlen. Den tappade livsgnistan och vi lyckades inte få den att dia eller ens handmata. Så nu är det sorg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 753
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 316
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp