Vi som håller oss sysselsatta del 72

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag har aldrig varit med om att det gjort så ont efter att den lämnats ifred en stund. Men förra bm tittade på den och sa att den sitter bra, och att det bara är röret som tar i kärlväggen när det gör ont. Hon förstod nog inte hur pass ont det gör, trots att jag försökte förklara.
Hade som sagt gladeligen avlägsnat den själv och varit utan en stund, men det lär vara samma person som satte den som upptäcker det = hon kommer då sätta en ny :cautious:

Har du det i dig att stå emot och kräva att någon annan kommer och sätter en ny infart? Kan din partner ta den fighten åt dig?

Numer har jag inga problem att säga till vårdpersonal att jag inte känner mig okej med att just den eller den sticker mig, men jag minns mycket väl ett tillfälle då min mamma fick stå på sig i mitt ställe för jag var så himla utmattad av hela situationen.

Har du det i dig att stå emot och kräva att någon annan kommer och sätter en ny infart? Kan din partner ta den fighten åt dig?

Numer har jag inga problem att säga till vårdpersonal att jag inte känner mig okej med att just den eller den sticker mig, men jag minns mycket väl ett tillfälle då min mamma fick stå på sig i mitt ställe för jag var så himla utmattad av hela situationen.
Jag skulle nog ha lättare att vägra att det sätts någon infart alls, men dom tar ju inte bort den befintliga innan dom satt en ny :(. Sambon kommer först imorgon em, men han är nog mesigare än vad jag är (eller tycker snarare att jag bara ska bita ihop och få det gjort).

Klaga,överdriv om du måste och hota med att själv ta bort den,det brukar hjälpa.
Ja alltså jag kan dra ur den själv vid behov, men det är att sätta en ny som orsakar problem eftersom jag är så himla stickrädd. Den här infarten var sämsta möjliga upplevelse, det hade ändå gått ganska bra fram till att det blev nåt fel med den

Säg det då,dom är inte tankeläsare,och dom kan sätta en ny om den verkligen behövs.
Redan sagt, bl.a. till läkaren. Jag har inget alternativ, det måste finnas en infart på varje patient på avdelningen. Trots att jag sa att dom får sätta en sekunden det behövs så gick hon inte med på det. Och bm får inte ta bort utan ok från läkare.

Så säger dom alltid,det är bullshit .
Hade fyra läkare inne som alla hade samma åsikt. Då har man inte mycket att säga till om :( .
Jag förstår ju varför, men nu är jag liksom inne på infart nr tre som inte används och det känns så sjukt att orsaka så mycket stress och ångest inför ett moment som hittills inte varit till någon nytta alls.

@cili kanske går det att att be någon flytta ut den för röret ska ju inte gå i kärlväggen då sitter den för långt in.
Bara någon enstaka millimeter kan med tur underlätta så du får mindre besvär av den och slipper sätta en ny.
Hoppas det finns någon vettig som du litar på som jobbar som kan resonera om det?

Nu är infarten borta. Det var helt omöjligt att lägga sig ner med den kvar, tårarna bara rann av smärts. Om en kvart kommer dom in och sätter en ny. Jag vill typ rymma genom fönstret.
Varken läkaren eller överläkaren går med på att jag inte har någon alls :( . Ångestnivån är skyhög just nu. Hade jag dragit den själv så hade jag kunnat vara utan hela natten utan att nån märkt, nu fick jag som sagt en kvart

4Q0Y4.jpg

blev vist uppgraderad

Nu är infarten borta. Det var helt omöjligt att lägga sig ner med den kvar, tårarna bara rann av smärts. Om en kvart kommer dom in och sätter en ny. Jag vill typ rymma genom fönstret.
Varken läkaren eller överläkaren går med på att jag inte har någon alls :( . Ångestnivån är skyhög just nu. Hade jag dragit den själv så hade jag kunnat vara utan hela natten utan att nån märkt, nu fick jag som sagt en kvart
Först: Du har rätt att vägra. Dom kan INTE tvinga dig. Säger du nej så är det nej.
(Jag har själv vägrat olika behandlingar och procedurer trots att det tydligen skulle vara nödvändigt)

Sen: Jag var dock väl påläst och visste för och nackdelar. Även om det är jobbigt så kanske det i din situation är ett nödvändigt ont?

Men du har rätt att vägra vård!

Ganska precis nu har den kvarten gått :(

@cili sen blev jag lite nyfiken, vad händer om du får vanlig bedövning? Hur yttrar sig allergin? :)

(En dag närmare att få flytta ”hem” och en dag äldre tjej)

@cili just att du är allergisk mot bedövningsmedel kan vara en av anledningarna att läkarna är så envisa med att du skall ha infart :(

Med lite tur så glömmer dom bort det som med allt annat och som sagt,det är bara o vägra dom får inte tvinga dig.

Det blev ett misslyckat försök att sätta den i höger armveck. Så nu är den i höger hand istället. Min stressnivå är skyhög och orsakar sammandragningar, inte bra alls

@cili sen blev jag lite nyfiken, vad händer om du får vanlig bedövning? Hur yttrar sig allergin? :)

(En dag närmare att få flytta ”hem” och en dag äldre tjej)
Rodnad, svullnad, eksem. Om det är lindrigt vill säga. Vid värre reaktioner har det känts som att någon försöker elda upp en kroppsdel, med kvarvarande symptom av svår brännskada i många dagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 580
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 109
Senast: Sharpless
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 556
Senast: zassoo
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka