Vi som inte möblerar med sprillans nytt

Jag lever i avdelningen ärvda möbler.
För att matcha det blir det mest vintage på olika sätt.
Det mesta är antikt eller semiantikt.
Men soffa och sängar går liksom åt så de är mer eller mindre nya.
Vi har 7 bohag på 3 hus.
Lösningen blir nog att bygga fler hus.
 
Tja, jag är ju dotter till en auktionist och bor i ett gammalt hus (1800-tal) så det mesta är gammalt. Dock har jag en massa bokhyllor från IKEA som jag kommer att byta ut om jag får råd (jag ids inte byta ut dem mot något annat än platsbyggt och det blir DYYRT).

Dock hade jag inga problem med att slänga ut (dvs sälja) arvegods som jag inte gillade när jag tog över. Det är mitt hem, inte ett museum.
Du har ju massa fina saker som passar så bra hos dig
 
Den absoluta majoriteten av mina möbler är inte nya. Det är nog bara sängen som jag köpt ny. Jag tycker om känslan av att en gammal farbror har karvat och slipat ett bord som nu är flera hundra år gammalt. Så många gånger jag tänkt 'Om möblerna kunde prata, berätta i vilka hem de stått i, vilka människor som bodde där'.

Det jag saknar är takhöjd. Har så många fina gamla lampor som jag inte kan använda längre. Men jag sparar dem, för när jag blir riktigt gammal och inte orkar bo kvar på gården så kanske jag hittar en gammal fin jugendlägenhet igen.
Min lösning är att helt enkelt höja taket nån gång i framtiden :angel: Det första jag köpte för egna pengar när jag flyttade hemifrån var en art deco-lampa av rang, stor och pampig. Då hade jag 340 i takhöjd. Här har jag 2 meter, och lampan är 140 cm...
 
Min lösning är att helt enkelt höja taket nån gång i framtiden :angel: Det första jag köpte för egna pengar när jag flyttade hemifrån var en art deco-lampa av rang, stor och pampig. Då hade jag 340 i takhöjd. Här har jag 2 meter, och lampan är 140 cm...
Förlåt förlåt i förväg 😬 men är det denna?
file:///storage/emulated/0/Download/sweetest-chandelier.jpg
 
Här hemma har vi också blandat. Köksbordet är från min farmor, pappa har också haft det. Stolarna är också från farmor men jag har målat och klätt om dem. Jag har hittat mycket under resor och på loppisar. Älskar loppisar, hittat mycket roliga detaljer och fina saker där.
 
En liten tråd för oss som inte har råd att köpa nya möbler.
Eller inte vill köpa nytt..
Jag är båda kategorierna då jag mycket för hållbarhet.
Den enda möbel som är köpt ny är sängen och en bokhylla som jag köpte då med när jag ändå skulle betala frakt.
Men jag har det så mysigt ändå
Har bara begagnat hemma. Köpt på annons eller loppis. Hade en underbar skänk när jag bodde med mitt ex. Älskade verkligen den möbeln. Exet hade fått den från sin morfar och fick därför stå kvar i huset.. Gissa om jag dansade av lycka när dottern kom släpande på skänken en dag när exet skulle kasta ut den. Både dottern och exet minns hur mycket jag gillade möbeln.
Nu pryder den min hall.
 
En liten tråd för oss som inte har råd att köpa nya möbler.
Eller inte vill köpa nytt..
Jag är båda kategorierna då jag mycket för hållbarhet.
Den enda möbel som är köpt ny är sängen och en bokhylla som jag köpte då med när jag ändå skulle betala frakt.
Men jag har det så mysigt ändå
Sängen köptes ny för runt 15 år sedan och sängsstommen köptes när jag flyttade för benen gick av. Köpte den ny och det var ett jäkla hallå att få ihop alla delar :rage: det är som lite upphöjd med förvaring under och tusen smådelar till…

Men förutom den måste jag gnugga geniknölarna för att ens komma på en ny möbel jag köpt som inte är sådär minst 15-17 år gammal.
Jo nu vet jag! Relaxstolarna köptes nya men det är nog det enda och några utemöbler.
Resten är antikt eller sådant andra velat bli av med. Någon enstaka möbel har jag också köpt begagnad men det är också x antal år sedan nu. Släpade bland annat ett klaffbord genom halva söder som jag fick för 500 kr 👍
 
Jag har väldigt blandat, nytt, gammalt, ärvt, loppisfynd, Ikea, Mio. I olika träslag och färger, en del väldigt gediget och en del rätt rangligt 😄 Men jag tycker om mina möbler, oavsett ålder eller "härstammning". De fyller sin funktion och jag tycker de är fina och jag trivs i mitt lätt omaka hem 😍
 
Du har ju massa fina saker som passar så bra hos dig

Tack :heart Mitt hem är lite som mina kläder, jag trivs i det. Det är kantstött och dant delvis men vi känner varandra vid det här laget.

Sedan är jag jätteflummig när det gäller att ändra på saker. På något vis måste jag känna att det blir rätt. Jag har alltid drömt om ett stort skrivbord och hittade ett begagnat men modernt i byn. När jag släpat in det i kontoret började jag grina, det var så fel. Jag släpade ut det igen och släpade in matbordet från finrummet till kontoret och det är det jag använder nu. Mindre än det andra men helt rätt för rummet.
 
Kul tråd!

Jag köpte en ny soffa för min första lön när jag var nyexad (och inte ännu vant mig av med att leva studentsnålt). Den finns numera hos en gammal kollektivkompis dotter i hennes första egna lägenhet. Annars har jag inget nytt alls.

Jag grämer mig lite grand över att jag sålde (svinbilligt) en fantastisk allmogeskänk från 1800-talet när jag åkte till Indien. Av samma anledning är jag också glad att mamma fortfarande lever, så hon har kvar de absolut käraste möblerna från mitt föräldrahem. Jag hade haft svårt att förvara dem under Indienåren och nu finns de kvar! Mitt älskade slagbord, som jag och mamma ropade in på auktion när jag var elva-tolv år, och ägnade en halv sommar (i mitt minne) åt att få bort ca 5 cm oljig skit från ytan på, har jag inhyst hos en vän i Dalarna, men jag undrar om det inte börjar bli dags att hämta hem det nu när jag bor i ett hus det skulle klä?

Det senaste nytillskottet är en söt och välvårdad liten 50-talsbyrå som ena kombon lämnade kvar i kattvinden när hon flyttade förra veckan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
880
Senast: Tonto
·
Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
607
Senast: Piaff
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
470
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp