Vi som inte möblerar med sprillans nytt

Gillar inte heller allt nytt och ljust/vitt. Vill ha lite mer mörka och murriga trämöbler! Gjorde mig tyvärr av med en del i en föregående flytt men älskar mitt ”nya” köksbord 😍
(Ögonblicksbild från just nu…)
A89D46F9-E663-47B7-A279-6F2DE1CAC5F4.jpeg
 
Detta är också mina sängbord :angel: Det blev ett litet felköp så har fyra skrangliga stolar som jag inte kunde göra mig av med… två står på balkongen och två vid sängen 😂
Har inte hittat något jag gillar än så de får duga, tyvärr är de lite låga dock… (och ljusare i verkligheten).
FE53D5B6-FC66-4895-9253-921BF0E57C70.jpeg
 
Detta är också mina sängbord :angel: Det blev ett litet felköp så har fyra skrangliga stolar som jag inte kunde göra mig av med… två står på balkongen och två vid sängen 😂
Har inte hittat något jag gillar än så de får duga, tyvärr är de lite låga dock… (och ljusare i verkligheten).
Visa bifogad fil 82009

Ett av mina galna inköp är fyra handsnidade ekstolar med lejonhuvuden i nybarock. Jag har ingenstans att ha dem men jag blev kär på en auktion och ingen bjöd på dem O_o En av dem är nattygsbord i Lillstugan.
 
Ett av mina galna inköp är fyra handsnidade ekstolar med lejon huvuden i nybarock. Jag har ingenstans att ha dem men jag blev kär på en auktion och ingen bjöd på dem O_o En av dem är nattygsbord i Lillstugan.
Ja, du ser 😁
Dessa hörde ihop med ett hemskt bord som var plastlaminerat (:nailbiting:) vilket inte syntes på bild såklart. Visste redan där och då att jag inte ville ha det, men köpte det ändå. Och till överpris också 🙈 Men var lite stressad i och med separationen och allt. Gillar dock mina stolar 🤗
 
Ja, du ser 😁
Dessa hörde ihop med ett hemskt bord som var plastlaminerat (:nailbiting:) vilket inte syntes på bild såklart. Visste redan där och då att jag inte ville ha det, men köpte det ändå. Och till överpris också 🙈 Men var lite stressad i och med separationen och allt. Gillar dock mina stolar 🤗

Jag har alltså ropat in för mycket på auktion här hemma när ingen har ropat. Men jag kan inte låta gamla fina saker slängas eller gå för ingenting :heart Ett av fynden är två spritflaskor och två snappsglas... de var enormt skitiga men när jag diskat dem var alla helt utan nagg och jag är rätt säker på att iaf en flaska är 1700-tal och de andra troligtvis 1800-tal.
 
Har lite begagnade möbler. Men dessa är mina favoriter 🤩
Min föräldrar hade likadana hyllor när jag var liten. Många år senare får jag syn på likadana på second hand och ska bara ha dom. Stackars mamma fick ordna bärhjälp, släp m.m 🙈
Sen stod i mitt rum några år, sen stått lite till efter jag flyttade hemifrån. Men i början december iår, så flyttade jag och sambon in i våran köpta lägenhet och äntligen så är dom hos mig igen. 😍
 

Bifogade filer

  • 20211219_230855.jpg
    20211219_230855.jpg
    219,4 KB · Visningar: 103
Jag har ett skap som min Mormor's pappa gjorde till henne's och Morfar's brollop.❤️ 😍 Skapet malades sist av min Morfar, det maste -ganska desperat- malas om ... men da jag inte har nagon plats for det langre utan det star i Garaget kanns det inte sa brottom med ommalningen.:p

Jag har andra gamla mobler och grejor, men skapet ar min absoluta favorit. Nar jag var liten och var hos Mormor och Morfar stod skapet i "mitt" rum pa vinden. Det enda inredda rum dar uppe. Det har dorrar, ett par stora lador ... och ett gang smal lador. Jag ALSKADE att titta i de sma ladorna, jag forvantade mig skatter och fina saker och ibland fanns det nagot fint i en lada.
 
I mitt nuvarande hem, om jag tänker efter... så är det säng och nattduksbord som är köpta nya, i övrigt är allt(!) begagnat. Köksbord och stolar, en skänk, ett skåp, vardagsrumssoffa, vardagsrumsbord och tv-bänk och en skänk, allt i arbetsrummet inklusive ett tokdyrt höj-/sänkbart arbetsbord av specialmodell, allt i hallen...

Några få möbler genom åren har jag köpt nya, de går att räkna på ena handens fingrar. I övrigt är det bara begagnat som gäller. Inte främst av ekonomiska skäl även om det förstås bidrar starkt. Mer att utbudet av begagnade möbler är så stort, och med litet uthållighet går det att hitta mycket mer rätt utifrån en kravbild än om man begränsar sig till det dagsaktuella butiksutbudet.

Vi ville till exempel ha ett speciellt skåp i köket. Det skulle stå på en speciell plats i en nisch och därmed ha ganska definierade mått, ett speciellt utförande som jag hade sett framför mig och i slutänden en speciell färg/look. Fullkomligt dödsdömt att hitta nytillverkat. Men efter kanske ett halvårs trålande på Blocket och Marketplace dök helt rätt skåp upp, dessutom i samma stad som jag jobbar. Ett äldre par hade importerat det nån gång på 70-talet från Baltikum tillsammans med helt andra varor de hade varit grossister för, och nu döstädade de sina förråd. Jag köpte skåpet för en femhundring och körde omgående ner det till en tjej i Skåne som jobbar med att renovera/pimpa gamla möbler. Vi diskuterade min vision, refererade till några andra möbler hon gjort, och i slutänden blev det helt perfekt. :love:
Just detta blev ju ingen second-hand-billig möbel i slutänden, om än billigare än motsvarande nyköpt, så i någon mån är det väl off-topic men övriga möbler i hemmet har kostat någon eller några hundralappar per styck.
skåp.jpg
 
Dessa stolar är en favorit hemma hos oss. Jag köpte dem begagnat av en dam på söder och undersidan av stolsdynorna är klottrade på av hennes barn, som är i min ålder :D Men det var små då, så det står deras namn i halvful graffiti tillsammans med en massa annat kladd. Hur som helst, jag fick 6 st för 400:-. De blev först mörklaserade och hade gröna dynor i sammet i förra lägenheten. Var pilligt som tusan att slipa upp dem.. Nu har jag målat dem svarta och de har grå dynor. Älskar dem och formen som stolsryggarna bidrar med i hemmet.

866CEEA2-C6E3-48F2-87E7-54E773CF6323.jpeg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
874
Senast: Tonto
·
Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
599
Senast: Piaff
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
468
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp