Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Eukaryot fast Amerigo har kapade bossor exakt likadant, har haft det i en herrans massa år utan att ngn klagat på det så jag är faktiskt böjd att hålla med @mackan här. Är inget som Erreplus uppfunnit alltså. Min gamla Passier hade shoulderfree såsom du beskriver med utskärning och jag upplever att hästen som hade Passieren inte bryr sig mer på nåt sätt runt bogarna när den nu har Erreplus.
Jag är också allergisk mot att sitta högt ovanpå och inte få känslan att vara nära hästen. I flera andra modeller av Erreplus satt jag precis så och även i en Adelinde som inte passade mig men när jag provade den jag har idag var känslan helt annorlunda. Den ser såklart ut att ligga högt men när jag sitter i den har jag verkligen closecontact känsla.
 
@Eukaryot fast Amerigo har kapade bossor exakt likadant, har haft det i en herrans massa år utan att ngn klagat på det så jag är faktiskt böjd att hålla med @mackan här. Är inget som Erreplus uppfunnit alltså. Min gamla Passier hade shoulderfree såsom du beskriver med utskärning och jag upplever att hästen som hade Passieren inte bryr sig mer på nåt sätt runt bogarna när den nu har Erreplus.
Jag är också allergisk mot att sitta högt ovanpå och inte få känslan att vara nära hästen. I flera andra modeller av Erreplus satt jag precis så och även i en Adelinde som inte passade mig men när jag provade den jag har idag var känslan helt annorlunda. Den ser såklart ut att ligga högt men när jag sitter i den har jag verkligen closecontact känsla.
Ja, jag vet att erreplus inte är ensam om sådana paneler, men det tar inte bort det faktum att jag känner till hästar som fick ont av det ökade trycket (till följd av den minskade anläggningsytan) när de bytte från en sadel med "vanliga" bossor till erreplus shoulderfree :)

Det hade troligtvis blivit likadant om de bytt till vilket märke/modell som helst med liknande "avkapade" bossor, men nu var det ju erreplus som nämndes i kommentaren som jag svarade på :) Problemet avhjälptes genom att byta tillbaka till sadlar som hade längre bossor bakom bogbladen igen (större anläggningsyta-mindre tryck).

Självklart passar erreplus shoulderfree vissa hästar, men de flesta sådana grejer kan även ge "biverkningar" hos många andra hästar.

Att man hamnar långt ovanför hästen stämmer in på de erreplusmodeller jag testat men har inte provat de modeller som kommit på senare år, har inte haft behov av att testa dem. Men även de ser ut att ligga högt när man ser dem från backen. Alla stör sig ju dock inte på det, jag gör det men förstår att inte alla gör det.
 
@Eukaryot fast det ska inte bli ett ökat tryck där, det blir det inte på min så mer troligt är ju att dom hästar som fick ont gick med sadlar som tryckte, då inte bara där utan antagligen högre upp också. Jag har otroligt svårt att tro att det beror på shoulderfreebossan.

Som jag skrev så ser även min sadel ut att ligga ovanpå men ger inte den känslan när jag sitter i. De måste passa både häst o ryttare för att man ska få rätt känsla i dom, om hålen för sittbenen inte hamnar där dom ska så får man ju fel känsla. Har inget med nyare modell att göra för jag har den gamla Adelinde. Jag har tidigare provat att sitta i kompisars Prestige o då upplevt exakt det du menar, man sitter som en liten sockertopp högst upp o balanserar, och jag var veeeeldigt skeptisk till att prova Erreplus men jag testade först en hoppsadel o blev helt frälst så sen letade jag tills jag hittade en begagnad dressyr Adelinde som gav mig samma känsla som hoppsadeln.
Därmed inte sagt att du ska göra samma sak, utan bara som en upplysning om att det är rätt många parametrar som ska till när man provar sadel.
 
@Eukaryot fast det ska inte bli ett ökat tryck där, det blir det inte på min så mer troligt är ju att dom hästar som fick ont gick med sadlar som tryckte, då inte bara där utan antagligen högre upp också. Jag har otroligt svårt att tro att det beror på shoulderfreebossan.

Som jag skrev så ser även min sadel ut att ligga ovanpå men ger inte den känslan när jag sitter i. De måste passa både häst o ryttare för att man ska få rätt känsla i dom, om hålen för sittbenen inte hamnar där dom ska så får man ju fel känsla. Har inget med nyare modell att göra för jag har den gamla Adelinde. Jag har tidigare provat att sitta i kompisars Prestige o då upplevt exakt det du menar, man sitter som en liten sockertopp högst upp o balanserar, och jag var veeeeldigt skeptisk till att prova Erreplus men jag testade först en hoppsadel o blev helt frälst så sen letade jag tills jag hittade en begagnad dressyr Adelinde som gav mig samma känsla som hoppsadeln.
Därmed inte sagt att du ska göra samma sak, utan bara som en upplysning om att det är rätt många parametrar som ska till när man provar sadel.
Ok, den "gamla" Adelinde har jag provat och i den satt jag jättehögt över hästen. Jag blir generellt lite skeptisk till folk som är "frälsta" på något. De blir ofta upprörda när någon säger att en häst fått ont av just den sadeln.
Du får gärna tycka att erreplus är den bästa sadeln. Jag tror att det inte finns någon sadel som är bäst, det är så varierande från person till person och häst.
Jag har också en "favoritsadel", men jag inser att det finns hästar som skulle få ont av att ha en sådan sadel och att det finns ryttare som inte gillar att rida i den :)
Någon frågade om erreplus och då svarade jag om MIN erfarenhet av det sadelmärket. Jag poängterade även att det så klart beror på häst och ryttare.
 
@Eukaryot ??? Jag har inte Erreplus som nån favorit framför andra sadlar, jag försökte få dig att förstå att bara för att du provat en Erreplus som låg högt över så är det inte så när du hittar en som passar både dig och hästen, och det vet jag då av egen erfarenhet. För mig finns det massor av andra kvalitetssadlar som jag tycker är bra, t ex Passier, Amerigo, Albion med flera men även i dom har jag suttit dåligt när de inte passat exakt som de ska.
Givetvis är det bra att dela med sig av sin erfarenhet men att dissa en sadel pga nåt som uppenbart inte kan stämma det köper inte jag. Självklart har sadeln inte passat dessa hästar, så är det ju, men det har inte med shoulderfreebossan att göra.
 
@Eukaryot ??? Jag har inte Erreplus som nån favorit framför andra sadlar, jag försökte få dig att förstå att bara för att du provat en Erreplus som låg högt över så är det inte så när du hittar en som passar både dig och hästen, och det vet jag då av egen erfarenhet. För mig finns det massor av andra kvalitetssadlar som jag tycker är bra, t ex Passier, Amerigo, Albion med flera men även i dom har jag suttit dåligt när de inte passat exakt som de ska.
Givetvis är det bra att dela med sig av sin erfarenhet men att dissa en sadel pga nåt som uppenbart inte kan stämma det köper inte jag. Självklart har sadeln inte passat dessa hästar, så är det ju, men det har inte med shoulderfreebossan att göra.
Jag har inte bara provat en erreplus. Jag har provat flera som försäljaren/utprovaren ansåg passade hästen :)

Och jag har inte "dissat" erreplus. Jo, till mig själv, så klart, eftersom ingen av modellerna som bjöds när jag hade behov av att byta sadel, passade mig. Jag köpte så klart en sadel som passade hästen och som passade mig.

I praktiken så dissade jag i så fall alla andra sadlar i hela världen förutom den jag köpte. Om man nu vill använda den definitionen av "dissa". Men jag har hela tiden påpekat att den så klart kan passa andra.
 
Senast ändrad:
Jag har inte bara provat en erreplus. Jag har provat flera som försäljaren/utprovaren ansåg passade hästen :)

Och jag har inte "dissat" erreplus. Jo, till mig själv, så klart, eftersom ingen av modellerna som bjöds när jag hade behov av att byta sadel, passade mig. Jag köpte så klart en sadel som passade hästen och som passade mig.

I praktiken så dissade jag i så fall alla andra sadlar i hela världen förutom den jag köpte. Om man nu vill använda den definitionen av "dissa". Men jag har hela tiden påpekat att den så klart kan passa andra.
Fast det är det jag säger också...jag provade flera st som låg bra på hästen men jag studsade runt o fann ingen balans, satt ovanpå, tills jag provade just denna jag har nu, en begagnad Adelinde, medan dom jag provat var nya av både Adelinde och av de andra modellerna. Och jag menar att det säkert är så med flera andra sadlar också, dvs man provar en sadel som verkar passa hästen men det känns inte bra så då "dissar" man den och det märket medan det egentligen kanske kan finnas en av samma märke som ligger bättre. Sadlar är ju inte stöpta i en o samma form fast det är samma bomvidd, märke och stoppning.

Men vi enas om att vi är oense i just denna frågan då? Helt ok för mig att tycka olika.:)
 
Nu har jag provat lite fler sadlar och tänkte att ni kanske kan ge er synpunkt på passform?

Kentaur Elektra, MW, 17”: Hästen rör sig ok och jag sitter bra men den glider bakåt en hel del vid ridning:




Kieffer Aachen, okänd bomvidd, 17” :hästen verkar trivas men jag tycker den är för tight vid sidan av manken. Dessutom en allround så jag tycker inte den uppfyller mina behov fullt ut.




Albion SLK, W 17,5”: sadeln vi haft till nu som jag älskar men som hästen visar att han inte gillar längre.




Erreplus Vittoria, 33? 17”, hästen gick helt ok men jag kände mig lite låst. Gled bak mest av alla sadlar.




Prestige passion, 33, 17”. Hästen blev styltig och gick inte fram ordentligt. Jag tyckte sadeln var ok.



Ordo Diana, normal bomvidd på koppjärnet isatt, 17”. Den sadel jag ogillade mest, hård och gav inget stöd för mig. Hästen gick som en kratta och spände sig/kortade upp sig så att han kändes halt.



Provade också min tränares sadel, en Icon Flight, extravid, sitstorlek okänd. Jag blev kär! Kände mig helt stabil och avslappnad och satt rätt bara sådär. Det blev lätt att rida och hästen fick ett bra driv och kändes/rörde sig väldigt mjukt och avslappnat.


 
@fia-lisa
Svårr att se bara utifrån bilder men många av sadlarna hamnar ju i bakvikt på bilderna utifrån din hästs sadelläge.

Tror inte det går att få hjälp i detalj här tyvärr utan du måste gå på vad en tillförlitlig sadelprovare och du själv kan avgöra /känna in utifrån arbete under rörelse .
 
Senast ändrad:
Men jisses vilka enorma knästöd, varför vill man ha det 🤔 Jag hade dött 😲
Jag tänker alltid samma när jag ser alla äggkoppar folk rider med idag. Jag får klaustrofobi av att se det.
Men å andra sidan kanske en äggkopp vore grejen för mig nu när jag inte ridit på länge och har noll muskler.:laugh:
 
Jag tänker alltid samma när jag ser alla äggkoppar folk rider med idag. Jag får klaustrofobi av att se det.
Men å andra sidan kanske en äggkopp vore grejen för mig nu när jag inte ridit på länge och har noll muskler.:laugh:

Du lär ju inte få några heller med en sådan tänker jag då 😉
 
Men jisses vilka enorma knästöd, varför vill man ha det 🤔 Jag hade dött 😲
Jag var helt
Jag tänker alltid samma när jag ser alla äggkoppar folk rider med idag. Jag får klaustrofobi av att se det.
Men å andra sidan kanske en äggkopp vore grejen för mig nu när jag inte ridit på länge och har noll muskler.:laugh:
Ja, jag var väldigt skeptisk till de stora blocken innan jag satt upp, särskilt då jag kände mig lite låst i både erreplusen och delvis även prestigen. Där var knästöden längre och pressade tillbaka både lår och knä vilket gjorde att jag kände mig låst i sitsen. Tror dock at Iconens passade mig bättre, de låste inte skänkel eller sits på mig eftersom den endast kom i väldigt lätt kontakt med låren, knä och underskänkel var helt fria och då kändes det också "friare" i sitsen. Om jag ska säga något negativt är det väl att sadelns utseende inte direkt tilltalar mitt öga då den ser lite klumpig ut med de stora blocken.
 
@fia-lisa
Svårr att se bara utifrån bilder men många av sadlarna hamnar ju i bakvikt på bilderna utifrån din hästs sadelläge.

Tror inte det går att få hjälp i detalj här tyvärr utan du måste gå på vad en tillförlitlig sadelprovare och du själv kan avgöra /känna in utifrån arbete under rörelse .

Det förstår jag. De tre nya sadlarna (Erreplus, Prestige och Ordo) är också utprovade i butik med deras sadelutprovare. Anledningen till att jag la upp bilderna är väl då jag inte kände mig helt överens med sadelutprovaren, hon ville lägga på sadlar som var väldigt smala och istället att jag ska använda padd för att få upp dem eftersom han har så besvärligt sadelläge. Tycker själv att de vidare sadlarna hamnar bättre i våg men så vet jag inte om det är jag som har ställt in mig på det och då inte ser/förstår sadelutprovarens tanke. Tänkte då att jag få en snabb second opinion på bukefalos som ger lite vägledning i vilket håll jag ska tänka. :)
 
@fia-lisa Av alla så tycker jag att just tränarens sadel är den som hamnar i bäst balans på hästen. Har noll koll på märket faktiskt men just den sortens stöd verkar bli mer ch mer populära. Costum ser väl i princip likadana ut?
 
@fia-lisa Av alla så tycker jag att just tränarens sadel är den som hamnar i bäst balans på hästen. Har noll koll på märket faktiskt men just den sortens stöd verkar bli mer ch mer populära. Costum ser väl i princip likadana ut?
Ja, jag tycker också den ligger bäst och det är ju också den sadeln hästen verkade trivas bäst i. Egentligen tror jag inte att det är just stöden som gjorde att det blev rätt utan snarare att den, kanske för att den lägger sig i bäst balans, gjorde det lätt att sitta ”rakt upp och ner” när jag red. Men skulle jag råka på en exakt likadan skulle jag nog slå till 😉. Nu verkar de vara svåra att få tag på i Sverige så jag får nog fortsätta leta och prova sadlar. Men kanske är det så att det är vidare bomvidd som krävs för att sadeln ska lägga sig bra?
 
6F1D0732-334D-4117-810D-F401F23A37D7.jpeg

Jag ska på utprovning med min i morgon. Tyvärr hade den utprovaren jag tänkt mig från början dragit ner på verksamheten så jag ska till ett för mig okänt kort.
Jag vill bara hitta en sadel som ligger bra och framförallt gör att jag hamnar i rätt balans, gärna med ovärmningsbar bom.
Någon som har liknande profil på häst, vad har ni för sadlar?

Jag mailade först en helt annan utprovare som hade ett spännande märke, men fick svaret att jag först skulle muskla hästen med arbete från marken... han ser liksom ut så här, kommer aldrig bli en broiler:confused:
 
Visa bifogad fil 21111
Jag ska på utprovning med min i morgon. Tyvärr hade den utprovaren jag tänkt mig från början dragit ner på verksamheten så jag ska till ett för mig okänt kort.
Jag vill bara hitta en sadel som ligger bra och framförallt gör att jag hamnar i rätt balans, gärna med ovärmningsbar bom.
Någon som har liknande profil på häst, vad har ni för sadlar?

Jag mailade först en helt annan utprovare som hade ett spännande märke, men fick svaret att jag först skulle muskla hästen med arbete från marken... han ser liksom ut så här, kommer aldrig bli en broiler:confused:

Din häst har ju liknande exteriör som många andra med hög och lång manke, stora bogblad , rätt rak rygg, kort anläggningsyta osv.

Vad är det för sadlar du letar efter ? 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 088
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp