Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Någon som kan hjälpa mig med att förklara ev skillnader mellan

santa cruz arthur o bates innova?

bomvidd w på arthur motsvaras det utav w på innovan också?


tacksam för svar!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl.
vad för sadel hade ni lagt på denna ryggen?
32773308.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

nja vinkeln är rakt från sidan mer eller mindre. har fler bilder annars dock.

har fått prestige som förslag innan, men vilka modeller?
jacson celine hopp är för takformad för hästen men olympic allround elit är perfekt i bakvalvet dock så är den jag har för smal och har än så länge inte hittat en i xw :(.
bilden är dock tagen lite snett framifrån
32773318.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Vad tycker ni om denna? Fått lite olika bud. Mest eventuell bakvikt, alltså en bomvidd för smal. Men nu har jag även fått höra att den ligger i framlut och att en smalare bomvidd alt. att prova padd är på sin plats.

Så det skulle vara intressant med fler åsikter. :-)









Tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag tycker den ser ut att ligga ganska jämnt i vikt, ser dock ut att släppa lite tidigt baktill ev vara för svängd. Kolla så sadeln inte vippar på hästen.

Känn framtill på sadeln när den är fastspänd, är trycket stort upptill och lättar nedtill så är den för vid och om trycket ökar längre ner men den släpper upptill så är den för smal :) En sadel som är för vid kan också hamna i bakvikt om bommens form inte passar hästen..
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ja alltså något större tryck är det upptill, så man kanske skulle ta och testa värma om den. Men visst går Prestige att göra smalare oxå?? Så det inte bara går att vidga?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det går att ändra åt båda hållen :)
Men kika vad andra säger om hur den ligger först, jag är ju bara en i mängden, kanske ingen ens håller med mig haha ;)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Såhär blev det med padd:



När jag red så kände jag med handen längs bossan hela vägen uppifrån och ner, och trycket var helt jämnt!! :)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

ÅÅÅHHH det här går ju inte bra för mig alltså...

Provade en Morris and Nolan Gold Collection 32 16.5". Låg bra på båda hästarna när jag står på marken, ena hästen blev dock skitsur när jag red i den. Hon har sina dagar ibland så vet inte om det är av sadeln, hon var lite ruggig i pälsen men det kan bero på vinterpälsen, hon är inte klippt. Inte så att hon var mer ruggig på ngt ställe än ett annat, utan mer jämnt överallt... Var andra gången jag red i den, första gången inga protester och hon fick mycket bättre rörelser. Den här gången la hon öronen bak när jag spännde gjorden oxå...

Den andra hästen protesterade inte alls, men där tyckte jag den låg för nära manken när jag satt i sadeln...
Dessutom hade jag nog behövt en 17".

Ja, så nu till mina funderingar... Vad tror ni?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

vilka sadlar liknar prestige i bom och bossor? och vad motsvarar S N W och XW i prestiges nr?
min santa cruz hopp ligger bra nu med en tunnare teddy padd under (hade tjockare fusk fårskinns padd innan men den blev för tjock). såg också en santa cruz dressyr sadel new eng för rimligt pris på hastnet nu så funderar lite på den (dock är den precis som hopp sadeln x-wide i bommen :/= bra när hästen är musklad men nu när hon tappat i över linjen så ligger den lite lite trist vissa dagar.)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tycker att tyngdpunkten hamnar för långt bak med padden. Är den inte på gränsen till för liten för dig?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Skulle vilja se en bild på bara hästens rygg också så att det går att avgöra var sadelns djupaste punkt blir i förhållande till hästens.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

SC New England provade jag på min häst för en massa år sedan och upplevde den som betydligt bredare än de SC sadlar jag tittat på på senare år. Dock kan det vara jag som inbillar mig lite då hästen breddat sig minst en bomvidd sen dess och till och med xxw i SC är för smalt nu. Men tycker både kvaliteten och balansen på deras nyare sadlar är betydligt bättre.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

jag tycker den ser lite för smal ut med padden? den ligger ju lite i bakvikt och den ser ut att va på gränsen till för liten för dig
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Hej hopp! har väldigt svårt att hitta den perfekta dressyrsadeln till min maxade D-ponny, har haft en allround sadel på honom nu i 3 år & den har börjat klämma väldigt mycket nu senaste tiden & den är för böjd i bommen för honom, han har en ganska rak rygg, han är ganska bred & har nästan ingen manke alls, någon som har några tips? på både sadel märke & bomvidd? har inte speciellt mycket pengar att lägga på en sadel men vad gör man inte för den perfekta. Hade även nyss en dressyrsadel hemma men minns inte bommen, antingen xvid eller så var den bara vid. För böjd i alla fall. De va en excellent.

Här har ni två inte så jätte nytagna bilder:
_mg_4668_172259825.jpg

img_3606_172260125.jpg


Inga charmiga bilder precis men det bästa jag hitta ;)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Har tyvärrr inga nyare bilder än de längre upp i tråden.
Letar iallafall dressyrsadel tll en häst med hög, lång manke och ganska rak rygg, som blir ännu rakare vid arbete.

Några ideér?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Kieffer kanske? kieffer låg ganska bra på min som har normal manke och ganska rak rygg. Jag köpte till slut 2 st Karl Niedersuss som ligger kanon på min häst, men kieffer och cliff barnsby tyckte jag också låg bra.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Ni om har bättre koll på det här med dressyrsadlar än jag... Jag har köpt en häst och han behöver en sadel. Han har tidigare haft en Anky Salinero och en Albion, vilken modell vet jag inte. Jag har velat ha en Santa cruze Leopold sen jag tittade på den i Falsterbo. Är det någon ide att ta hem och prova en sån, eller är det helt olik Ankyn och Albion? tänkte om de var raka och Leopolden är svängd eller tvärt om?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 742
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 705
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 708
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp