Vi som letar häst II

Stöter på en del olika situationer när man letar häst. Har en på min lista som meddelade att hästen inte kändes helt hundra så hon tog bort annonsen och återkommer efter vet har kollat och den känns fräsch igen. Helt rimligt. Det var en annan som sa att hästen blev halt på böjprov för en annan spekulant som då avböjde köp för ett par veckor sedan men efter vila nu inte visar någon hälta. De säger att det nog var själva böjprovet som orsakade hältan på en häst som alltid varit frisk annars, aldrig varit halt, för den är inte van vid böjprov, och de vill inte utföra något nytt böjprov innan man kommit på provridning. Förstår att de inte vill kalla på vet i tid och otid men å andra sidan känns det ju för mig som att hästen lika lätt kan bli halt igen då efter nästa böjprov så varför åka och provrida då?

Tänker jag fel?
Nej du tänker inte fel! Hästar blir inte halta av böjprov, och vilken häst är ”van vid böjprov”?😆
Lika bra att sortera bort den från början😊
 
Stöter på en del olika situationer när man letar häst. Har en på min lista som meddelade att hästen inte kändes helt hundra så hon tog bort annonsen och återkommer efter vet har kollat och den känns fräsch igen. Helt rimligt. Det var en annan som sa att hästen blev halt på böjprov för en annan spekulant som då avböjde köp för ett par veckor sedan men efter vila nu inte visar någon hälta. De säger att det nog var själva böjprovet som orsakade hältan på en häst som alltid varit frisk annars, aldrig varit halt, för den är inte van vid böjprov, och de vill inte utföra något nytt böjprov innan man kommit på provridning. Förstår att de inte vill kalla på vet i tid och otid men å andra sidan känns det ju för mig som att hästen lika lätt kan bli halt igen då efter nästa böjprov så varför åka och provrida då?

Tänker jag fel?

Alltså både ja och nej. Vi gjorde en gårdsbesiktning hemma med böjprov och fick fram 2 hältor. Tyckte de gick bort väldigt fort så åkte in till klinik dagen efter. nytt böjprov och ingen hälta alls så det går att böja fram hälta
Det var inför försäljning

Väninnan köpte häst som skogsmullehäst och den visade också på böjprov efter gårdsbesiktning. Nu vart priset så billigt så hon köpte ändå och den vart också helt fräsch inför nästa besiktning.

Ingen häst är ju van vid böjprov men de finns de som kan böja för mycket och få fram hälta. Skyller de på att det är för att hästen inte är van så skulle jag också dra öronen åt mig.
 
Böjprov kan ju vara knepigt och bero lite på vem som utför det.

Vi sålde en häst där köparen valde klinik för besiktning. Den var utredd av våran veterinär typ 1-2 månader innan och hade 0,5 grader på ett framben och de visste vi om.
På nya kliniken böjs den igen och är 0,5 grad halt på de tre andra benen samt typ 1 grad halt på det benet vi visste.

Hemma igen för utredning men då är det återigen 0,5 grader på ett framben.
Böjprov i all ära! Men man ska ha förtroende för veterinären som utför det eller se till att ha fått den rekommenderad av andra som har det. 👍🏻
 
Böjprov kan ju vara knepigt och bero lite på vem som utför det.

Vi sålde en häst där köparen valde klinik för besiktning. Den var utredd av våran veterinär typ 1-2 månader innan och hade 0,5 grader på ett framben och de visste vi om.
På nya kliniken böjs den igen och är 0,5 grad halt på de tre andra benen samt typ 1 grad halt på det benet vi visste.

Hemma igen för utredning men då är det återigen 0,5 grader på ett framben.
Böjprov i all ära! Men man ska ha förtroende för veterinären som utför det eller se till att ha fått den rekommenderad av andra som har det. 👍🏻
Det låter lite knepigt hur man ska förhålla sig till detta som köpare, nu var det långt ifrån den enda anledningen jag avböjde provridning på just den hästen men jag hoppas ju kunna hitta häst som går igenom böjprov och besiktning helt felfritt såklart. För mig känns väl potentiellt en häst med en utläkt tidigare skada som går igenom besiktningen utan anmärkning bättre än en häst som sägs aldrig haft minsta problem men visar hälta efter varje böjprov i dagsläget, där blir jag mer osäker.
 
Det låter lite knepigt hur man ska förhålla sig till detta som köpare, nu var det långt ifrån den enda anledningen jag avböjde provridning på just den hästen men jag hoppas ju kunna hitta häst som går igenom böjprov och besiktning helt felfritt såklart. För mig känns väl potentiellt en häst med en utläkt tidigare skada som går igenom besiktningen utan anmärkning bättre än en häst som sägs aldrig haft minsta problem men visar hälta efter varje böjprov i dagsläget, där blir jag mer osäker.
Ja i regel är det nog bättre.
Böjprovsreaktioner kan vara knepiga, så för mig spelar det nog roll vad för typ av häst jag ska köpa, om/hur det påverkar priset samt hur den är försäkrad..
trygg är man aldrig när man köper häst. 😅 och idag är det så himla mycket pengar det handlar om också.
 
Det låter lite knepigt hur man ska förhålla sig till detta som köpare, nu var det långt ifrån den enda anledningen jag avböjde provridning på just den hästen men jag hoppas ju kunna hitta häst som går igenom böjprov och besiktning helt felfritt såklart. För mig känns väl potentiellt en häst med en utläkt tidigare skada som går igenom besiktningen utan anmärkning bättre än en häst som sägs aldrig haft minsta problem men visar hälta efter varje böjprov i dagsläget, där blir jag mer osäker.
Men det är ju få hästar som går helt igenom, men ofta är det ju bara småsaker veterinären hittar. Något överben, ärr eller så.
När jag sålde min häst gick han igenom helt, veterinären lär förvånad och det var första hästen hon släppte igenom helt utan anmärkning.
 
Men det är ju få hästar som går helt igenom, men ofta är det ju bara småsaker veterinären hittar. Något överben, ärr eller så.
När jag sålde min häst gick han igenom helt, veterinären lär förvånad och det var första hästen hon släppte igenom helt utan anmärkning.
Vad jag menade var nog inte ”u.a.”, mer att inget hittas som anses vara något som ska påverka hästens ridbarhet osv.
 
Passar på att dela med mig av mitt inköp som ju blev två.
:o:love:

Meningen var att det äldre stoet som vi ville ha skulle levereras när fölet vid sidan var avvant senare i höst.

Fölet var väldigt vackert och skulle säljas för sig.

Efter några dagar, och vi hade inte skrivit avtalet ännu (!), ringde säljaren och sade att denne fått bud på både sto och föl, och kanske ville hon trots allt sälja till paketpris, men eftersomvi var först, så ville hon höra om det var aktuellt.

Budet hon hade fått var bra (ur köparens perspektiv), så jag sade att det kan jag också betala, jag tar båda.

Så nu har jag visst en hingst till. :angel:
Tur man gillar unghästar.
 
Hänger rätt mkt på Hästnet nu dels å ridskolans vägnar då vi letar nya hästar till verksamhet och dels då jag halvt om halvt seriöst letar efter den perfekta tant/dressyrhästen trots att jag redan har en häst (🤦🏼‍♀️) och tycks mig ha märkt en sak - hästarna går inte längre åt som smör i solsken? Flera st vettiga och hyffsat vettigt prissatta hästar av halvblodstyp (iaf på pappret då) ligger kvar i flera veckor.

Har även noterat att man börjat lägga ut kallblodstravare (ej för trav utan främst ridning) för MKT högre pris än tidigare. Ligger ute två nu i 60-70+ klassen och än fler i 40+ klassen. Kul att fler får upp ögonen för den rasen såklart, och jag köpte ju min för 50' för mindre än ett halvår sen, men så här högt har de inte legat tidigare vad jag sett. Nu ligger de ju i nivå med andra raser än halvblod.
 
Hänger rätt mkt på Hästnet nu dels å ridskolans vägnar då vi letar nya hästar till verksamhet och dels då jag halvt om halvt seriöst letar efter den perfekta tant/dressyrhästen trots att jag redan har en häst (🤦🏼‍♀️) och tycks mig ha märkt en sak - hästarna går inte längre åt som smör i solsken? Flera st vettiga och hyffsat vettigt prissatta hästar av halvblodstyp (iaf på pappret då) ligger kvar i flera veckor.

Har även noterat att man börjat lägga ut kallblodstravare (ej för trav utan främst ridning) för MKT högre pris än tidigare. Ligger ute två nu i 60-70+ klassen och än fler i 40+ klassen. Kul att fler får upp ögonen för den rasen såklart, och jag köpte ju min för 50' för mindre än ett halvår sen, men så här högt har de inte legat tidigare vad jag sett. Nu ligger de ju i nivå med andra raser än halvblod.
Exakt vad jag också har noterat!
 
Hänger rätt mkt på Hästnet nu dels å ridskolans vägnar då vi letar nya hästar till verksamhet och dels då jag halvt om halvt seriöst letar efter den perfekta tant/dressyrhästen trots att jag redan har en häst (🤦🏼‍♀️) och tycks mig ha märkt en sak - hästarna går inte längre åt som smör i solsken? Flera st vettiga och hyffsat vettigt prissatta hästar av halvblodstyp (iaf på pappret då) ligger kvar i flera veckor.

Har även noterat att man börjat lägga ut kallblodstravare (ej för trav utan främst ridning) för MKT högre pris än tidigare. Ligger ute två nu i 60-70+ klassen och än fler i 40+ klassen. Kul att fler får upp ögonen för den rasen såklart, och jag köpte ju min för 50' för mindre än ett halvår sen, men så här högt har de inte legat tidigare vad jag sett. Nu ligger de ju i nivå med andra raser än halvblod.
Har även noterat att dom snälla småponnysarna börjar droppa i pris. För nåt år sen gick det knappt att hitta en snäll och schysst B-ponny för under 80’, nu finns flera ute för 40-60’.
 
En liten uppdatering från mig också, nu när jag har provridit 6-7 islandshästar. Det är hittills bara en som jag fastnat för men den blev tingad precis efter jag var där, jag tingade inte den direkt själv för den är inte helt töltsatt och på provridningen hos denne uppfödare/förmedlare stod hästarna jag skulle titta på i stallet, inget ta in från hage, rykt, hovkrats eller pyssel utan de var förberedda för mig och ägarna sadlade snabbt och visade flera hästar åt gången varav jag fick sitta upp på de jag ville efter visning. Därför kändes det lite kaotiskt för mig, det var svårt att ens komma ihåg varje enskild efteråt och svårt att få en känsla för hästens personlighet och hur varje individuell häst var att hantera. Jag hade några små tillfällen i stallet själv med hästarna och det kändes ju att de inte hade samma lugn som när jag provridit hemma hos privatägare, vilket såklart är förståeligt. Jag har fler provridningar hos privatägare inbokade så jag ville också inte förhasta mig, då de andra jag ska till ska vara töltsatta.
Kanske hittar jag min häst nu i veckan som kommer? :banana:
 
Jag hoppar in i tråden. Skulle inte ha nån häst medans jag pluggade men jag snubblade över drömhästen och nu är besiktning bokad i nästa vecka :nailbiting: Håller tummarna men vågar inte hoppas för mycket heller.

Hoppas besiktningen går bra!! Jag påbörjar 3-årigt kandidatprogram nu också så jag hoppas jag hittar min nya häst snart så jag har den inflyttad innan plugget börjar!
 
Alltså... Jag är bedrövad!
Vår fina äldre ponny med massor av erfarenhet och välutbildad, visar sig ha ppid.

😭

Vi har bara haft hästen en kort period och nu har en ny process inletts med att reklamera köpet.

I nuläget har hon "bara" lång päls, men hur hon egentligen mår, vet man ju inte. ACTH-värdet är högt och efter googling, inte minst på Buke där @TinyWiny berättar om sina erfarenheter, vågar vi inte chansa på att behålla hästen och medicinera.

Hade hästen varit i vår ägo länge och inte avsedd som läromästare, så hade läget varit annorlunda.

Nu är jag bedrövad, och säljaren, en underbar människa, likaså. Vi skall ju hitta en lösning, men ännu är mycket ovisst.
 
Alltså... Jag är bedrövad!
Vår fina äldre ponny med massor av erfarenhet och välutbildad, visar sig ha ppid.

😭

Vi har bara haft hästen en kort period och nu har en ny process inletts med att reklamera köpet.

I nuläget har hon "bara" lång päls, men hur hon egentligen mår, vet man ju inte. ACTH-värdet är högt och efter googling, inte minst på Buke där @TinyWiny berättar om sina erfarenheter, vågar vi inte chansa på att behålla hästen och medicinera.

Hade hästen varit i vår ägo länge och inte avsedd som läromästare, så hade läget varit annorlunda.

Nu är jag bedrövad, och säljaren, en underbar människa, likaså. Vi skall ju hitta en lösning, men ännu är mycket ovisst.
Men så tråkigt! Jag förstår att du reklamerar i det läget. Är pälsen lång är det inget som har kommit nu utan hon har redan haft det i några år (det tar i normalfallet några år från att hästen börjar få förhöjda värden till symptom) och då är det väldigt svårt att sia om framtiden.

Visst kan det gå bra, man hittar en dos som funkar och hästen mår väl och hänger med lika länge som vilken häst som helst men det kan också gå snabbt neråt. Och, tävling är ju uteslutet.

Hoppas ni finner en lösning som fungerar för alla :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 237
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 294
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp