Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ponnyn besiktiades i måndags, var lite problem med krustor på frambenen men ingen skabb som de trodde först, så han följde med hem. :)

Jag letade främst efter ett ungt (4-6år) d-ponnysto, och har nu fått hem en elvarårig c-ponnyvalack :D. Men det är ju en fördel att han har varit iväg och tävlat innan, även i fälttävlan. Även hoppat lite högre hinder så det blir inget nytt. Inte särskilt utbildad från marken, är grundutbildad iaf, och har en trevlig inställning så det är nog inga konstigheter att träna vidare där heller.
 
Så har det varit för mina barn. De har inga hästar alls sen de uppvisade sviktande intresse. Alla är mina sen dess och de får komma och rida om de vill, men det vill dom sällan. Typ bara på julafton
Julaftonsritter har vi här också, för den som flyttat hemifrån.😁

Det är väl i princip så det är för mina, utom den yngsta. Hästarna har i och för sig alltid varit "familjens" hästar. Ingen har haft en bara till sig själv. Vi har haft två och man har kunnat rida vem man vill.

Under en period red enda dottern bara, och då var väl ponnyn hennes, men alla andra, inklusive mig själv red lite då och då.

Men eftersom åren gått och de blivit tonåringar så har intresset svalnat.

Men alla kan rida och hantera häst. Det tillhör i alla fall allmänbildningen i familjen. Min egen mamma är den enda som jobbat professionellt med hästar, men även hon tröttnade.

Så nu är mitt hopp till 12-åringen som nu fått en ponny som passar. Nu kan hon självständigt, utan inblandning av mig, greja med ponnyn och göra allt det där som hon gillar.

Ett äldre sto som gillar uteritter, var nyckeln.

Och jag som servat med ponnier med lite power och kapacitet.

:banghead:
 
Senast ändrad:
Ponnyn besiktiades i måndags, var lite problem med krustor på frambenen men ingen skabb som de trodde först, så han följde med hem. :)

Jag letade främst efter ett ungt (4-6år) d-ponnysto, och har nu fått hem en elvarårig c-ponnyvalack :D. Men det är ju en fördel att han har varit iväg och tävlat innan, även i fälttävlan. Även hoppat lite högre hinder så det blir inget nytt. Inte särskilt utbildad från marken, är grundutbildad iaf, och har en trevlig inställning så det är nog inga konstigheter att träna vidare där heller.
Det låter ju jättebra! Ibland undrar jag om man inte får mer för pengarna när man satsar på c- istället för d-ponny?
 
Det låter ju jättebra! Ibland undrar jag om man inte får mer för pengarna när man satsar på c- istället för d-ponny?
Ja, så är det kanske. Vi kollade ju främst på d-ponnyer och skulle min nya varit d-ponny hade han nog kostat mer också. För mig funkar c-ponny bra, jag lär inte växa ur honom och det är en fördel att hindren är lite lägre i hoppningen :)
 
Vi har äntligen köpt en D-ponny. Köpte även denna osedd, men den är mätt i Sverige så nu vet vi att det är en D.
Väntar bara på att hon ska komma hem, har inte fått besked om transport ännu.
Vågar inte köra så långt nu i vinterväglag utan överlåter det åt professionella transportörer.
 
Vi har äntligen köpt en D-ponny. Köpte även denna osedd, men den är mätt i Sverige så nu vet vi att det är en D.
Väntar bara på att hon ska komma hem, har inte fått besked om transport ännu.
Vågar inte köra så långt nu i vinterväglag utan överlåter det åt professionella transportörer.
Ja, denna väntan är olidlig! Väntar hem min på tisdag. Men jag ropar inte hej innan han står där urlastad och hel!
 
För mig går det segt, dumma helgdagar som kommer och stör när man är på väg att hitta en häst :cautious:
Hästen ska skos och sen hoppas jag att det går fort att ordna med en dag för besiktning. Hade ju helst velat att allt var klart till nyår 😅
Går fortsatt segt, hoppas på skodd häst denna vecka, sen ska han få ha dem någon vecka då han inte varit skodd på över 1 år. SEN ska det bokas in besiktning. Så kanske i mitten/slutet på januari har jag kanske häst igen
 
Vår ponny har anlänt ikväll :heart. Verkar inte ha några problem med miljöombyte precis, nöjd i boxen o äter hö.
Så skönt!
Min kom i tisdags och är inte helt nöjd med att stå ensam i karantänstall på andra sidan vägen. Han gnäggar och tittar mot de andra hästarna och vill inte vara inne i boxen (öppet ut så han kan gå ut och in som han vill).
 
Så skönt!
Min kom i tisdags och är inte helt nöjd med att stå ensam i karantänstall på andra sidan vägen. Han gnäggar och tittar mot de andra hästarna och vill inte vara inne i boxen (öppet ut så han kan gå ut och in som han vill).
Ok, ja men det kan man förstå. Våra går nu i varsin hage och skvätter o piper (brunstiga ston allihop ) :laugh:
Ikväll provar vi nog lite utrustning och sen kanske rider lite i morgon. För första gången- har ju inte ens provridit denna !
 
Ok, ja men det kan man förstå. Våra går nu i varsin hage och skvätter o piper (brunstiga ston allihop ) :laugh:
Ikväll provar vi nog lite utrustning och sen kanske rider lite i morgon. För första gången- har ju inte ens provridit denna !
Det var min plan med, men jag fick backa bandet och lägga ned ambitionerna lite. Jag lyckades byta det gamla trasiga täcket som han kom i mot ett nytt, men han vill inte stå uppbunden i boxen så sätta i broddar och prova sadeln och longera lite, och ev sitta upp (som var min plan) får vänta. Istället fick jag träna på att han ska komma fram till mig och leda lite i grimman i hagen och in och ut ur boxen.

Stenkoll på vägen ut!
E0BB532E-34E0-402A-B612-9C6273EC41F4.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 398
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 336
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp