Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så har jag ringt på en häst och bokat provridning. Långt bort så jag har inte tid på några dagar, så jag hoppas den inte hinner försvinna. Den lät så perfekt och verkar vara allt det jag söker. Ungefär enligt min budget i pris också. Tärningen är alltså kastad nu! Lite tidigare än jag kanske tänkte, men varför sitta och dra ut på det?
 
Och så har jag ringt på en häst och bokat provridning. Långt bort så jag har inte tid på några dagar, så jag hoppas den inte hinner försvinna. Den lät så perfekt och verkar vara allt det jag söker. Ungefär enligt min budget i pris också. Tärningen är alltså kastad nu! Lite tidigare än jag kanske tänkte, men varför sitta och dra ut på det?

Kul, men det låter lite mycket att ta på sig när du samtidigt behöver lägga tid och pengar för vård / utbildning på den du redan har? Kommer du att få ihop det till två om även den andra skulle visa sig kräva "något mer" än tänkt?
Eller är det löst på något sätt redan som jag har missat?
 
Kul, men det låter lite mycket att ta på sig när du samtidigt behöver lägga tid och pengar för vård / utbildning på den du redan har? Kommer du att få ihop det till två om även den andra skulle visa sig kräva "något mer" än tänkt?
Eller är det löst på något sätt redan som jag har missat?
Nej, det är inte löst än, men förslag på lösningar finns. Jag kommer inte utbilda henne utan sälja, skänka eller låta somna in om inget av de andra blir aktuellt. Kanske blir aktuellt med dubbelt någon månad eller så, men inte mer. Såg för övrigt att en till häst från samma ställe nu ligger ute för försäljning pga problem med beteendet. Den var dock ridbar.
 
Nej, det är inte löst än, men förslag på lösningar finns. Jag kommer inte utbilda henne utan sälja, skänka eller låta somna in om inget av de andra blir aktuellt. Kanske blir aktuellt med dubbelt någon månad eller så, men inte mer. Såg för övrigt att en till häst från samma ställe nu ligger ute för försäljning pga problem med beteendet. Den var dock ridbar.
Oj, jäklar, det var snabba puckar! Det var en ridskola som hade köpt två hästar från min säljare, extremt lika min, dvs flaxflux med bläs, ca 155 hög, en valack född 2016 och ett sto född 2015. Och valacken var till salu i morse pga hingstbeteenden och att han kunde stanna och vägra gå och passade inte i verksamheten. 60000 skulle de ha. Och nu är annonsen borta.
 
Nej, det är inte löst än, men förslag på lösningar finns. Jag kommer inte utbilda henne utan sälja, skänka eller låta somna in om inget av de andra blir aktuellt. Kanske blir aktuellt med dubbelt någon månad eller så, men inte mer. Såg för övrigt att en till häst från samma ställe nu ligger ute för försäljning pga problem med beteendet. Den var dock ridbar.
Stackars, stackars små hästar. Sådant här är så förbannat sorgligt.
 
Provridningen avklarad. Inte de bästa förutsättningarna med stenfrusen ridbana så jag tog det ju lugnt och försiktigt. Större travsteg än jag är van vid så lättridningen gick lååångsamt, men han kändes mjuk och inte seg. Men saktade av typ bara jag började tänka på att kanske sakta av. Först ville han inte ta galoppen, men jag fick låna ett spö och fick förtydliga vad jag ville för att få fram honom och efter det tog han galopperna fint. Testade lite skänkelvikning, bakdelsvändning och ryggning och han svarade bra. Skuttade ett litet kryss och en pytteliten oxer som han först inte ville hoppa. Efter lite instruktioner om hur jag skulle ta i (eller inte ta i) tygeln på honom hoppade han även det. Ville inte hoppa mer på grund av underlaget. Han var snäll och trevlig, inga hyss för sig i stallet. Han var inte den vackraste hästen jag sett med extremt bred nos och något skeva tänder, samt lite överben ovanför båda framknäna, men han kommer passa mig så jag la handpenningen.
 
Provridningen avklarad. Inte de bästa förutsättningarna med stenfrusen ridbana så jag tog det ju lugnt och försiktigt. Större travsteg än jag är van vid så lättridningen gick lååångsamt, men han kändes mjuk och inte seg. Men saktade av typ bara jag började tänka på att kanske sakta av. Först ville han inte ta galoppen, men jag fick låna ett spö och fick förtydliga vad jag ville för att få fram honom och efter det tog han galopperna fint. Testade lite skänkelvikning, bakdelsvändning och ryggning och han svarade bra. Skuttade ett litet kryss och en pytteliten oxer som han först inte ville hoppa. Efter lite instruktioner om hur jag skulle ta i (eller inte ta i) tygeln på honom hoppade han även det. Ville inte hoppa mer på grund av underlaget. Han var snäll och trevlig, inga hyss för sig i stallet. Han var inte den vackraste hästen jag sett med extremt bred nos och något skeva tänder, samt lite överben ovanför båda framknäna, men han kommer passa mig så jag la handpenningen.

Vad roligt, grattis 🥂
 
Får man skriva om försäljningsångest i denna tråd tro?

Jag har världens stress just nu, då ponnyn inte är igång, jag jobbar för mycket, julen är i antågande och försäljning är ett måste.

Lägg till dåliga möjligheter att rida.

Uääähhh.

Bara ta mig härifrån... och jag vill bara sticka huvudet i sanden, för jag älskar hästen.

(jag vet att det finns massor av möjligheter, men jag har bara liksom frusit till is och får inte gjort någonting)
 
Provridningen avklarad. Inte de bästa förutsättningarna med stenfrusen ridbana så jag tog det ju lugnt och försiktigt. Större travsteg än jag är van vid så lättridningen gick lååångsamt, men han kändes mjuk och inte seg. Men saktade av typ bara jag började tänka på att kanske sakta av. Först ville han inte ta galoppen, men jag fick låna ett spö och fick förtydliga vad jag ville för att få fram honom och efter det tog han galopperna fint. Testade lite skänkelvikning, bakdelsvändning och ryggning och han svarade bra. Skuttade ett litet kryss och en pytteliten oxer som han först inte ville hoppa. Efter lite instruktioner om hur jag skulle ta i (eller inte ta i) tygeln på honom hoppade han även det. Ville inte hoppa mer på grund av underlaget. Han var snäll och trevlig, inga hyss för sig i stallet. Han var inte den vackraste hästen jag sett med extremt bred nos och något skeva tänder, samt lite överben ovanför båda framknäna, men han kommer passa mig så jag la handpenningen.
😅

Jösses vilken beskrivning....

Lite fula ankungen över honom, verkar det som.

Hur gammal är han, vad är det för häst?

Skall han besiktigas nu innan jul?

Spännande om/ när allt går i lås!
 
😅

Jösses vilken beskrivning....

Lite fula ankungen över honom, verkar det som.

Hur gammal är han, vad är det för häst?

Skall han besiktigas nu innan jul?

Spännande om/ när allt går i lås!
Haha, så illa är det ju inte! Han är belgiskt halvblod, född -09, tävlat 1.10 och ligger på LA nivå i dressyr. Hoppar allt med stort självförtroende, är supersnäll. Han är besiktad u.a och nyskodd.
 

Bifogade filer

  • 0A70EEA4-9F8A-4181-8495-7075D53715A5.jpeg
    0A70EEA4-9F8A-4181-8495-7075D53715A5.jpeg
    195,7 KB · Visningar: 193
Nu har det gått 4 månader sedan vi fick hem min dotters ponny och hon har inte satt sin fot i stallet på två av dom. Så tragiskt tråkigt, hennes intresse bara tvärdog. Förstår ingenting.

Så nu har jag en B-ponny som jag ska försöka sälja och istället köpa en sällskapshäst i låg prisklass…
 
Nu har det gått 4 månader sedan vi fick hem min dotters ponny och hon har inte satt sin fot i stallet på två av dom. Så tragiskt tråkigt, hennes intresse bara tvärdog. Förstår ingenting.

Så nu har jag en B-ponny som jag ska försöka sälja och istället köpa en sällskapshäst i låg prisklass…
Fördelen är väl att det är en bra marknad åtminstone, så du behöver nog inte vara orolig att inte bli av med ponnyn. Däremot kanske det är svårare att hitta en bra sällskapshäst...
 
Fördelen är väl att det är en bra marknad åtminstone, så du behöver nog inte vara orolig att inte bli av med ponnyn. Däremot kanske det är svårare att hitta en bra sällskapshäst...
Kanske lite OT, men har man ett varmblod slår jag ett slag för en varmblodstravare. Kostar lite, oftast väldigt snälla att hantera och har ungefär samma energibehov som en varmblodig ridhäst.
 
Kanske lite OT, men har man ett varmblod slår jag ett slag för en varmblodstravare. Kostar lite, oftast väldigt snälla att hantera och har ungefär samma energibehov som en varmblodig ridhäst.

Har haft travare tidigare som jag ridit. Kan absolut tänka mig en sådan, men viktigt att det är en häst som kan stå några dagar utan att bli knäpp (som mitt swb blir, hon blir riktigt stissig om hon vilar 😬)
 
Nu har det gått 4 månader sedan vi fick hem min dotters ponny och hon har inte satt sin fot i stallet på två av dom. Så tragiskt tråkigt, hennes intresse bara tvärdog. Förstår ingenting.

Så nu har jag en B-ponny som jag ska försöka sälja och istället köpa en sällskapshäst i låg prisklass…
Så är det...

Ibland undrar jag om det är en belastning, snarare än förmån, att dela intresse med sin förälder?

Mina barns intresse är väldigt svajigt, och ibland undrar jag om det beror på att hästarna i livet serverats dem?

Men jag kommer till ungefär samma slutsats, när jag tänker på det, det är olika, och även barn utan intresserade föräldrar svajar då och då.

Tråkigt ändå att sälja.

🥺

Kanske kan du hitta någon att byta med?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 263
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 469
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 070
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp