Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vilken fin ponny! Modigt att köpa utan att ha provridit.
Tack ! Ja, jag hoppas jag inte behöver ångra det :laugh:
Lite nervöst faktiskt, men har försökt ta reda på så mycket info som möjligt innan , kollat massa filmklipp och även tävlingsresultat. Så hoppas det ska funka :heart
Tycker det är väldigt roligt att det är en welsh cob då jag gillar dessa hästar.
 
Går fortsatt segt, hoppas på skodd häst denna vecka, sen ska han få ha dem någon vecka då han inte varit skodd på över 1 år. SEN ska det bokas in besiktning. Så kanske i mitten/slutet på januari har jag kanske häst igen
och av en händelse så dök där upp fler som skulle titta på hästen så nu får jag väl se om det ens blir aktuellt med ett köp....
Trist när det är köparens marknad och man vill ha häst typ....nu😅
 
Jag är väl inte letande direkt då jag tingat och lagt handpenning på en yngling som kommer landa hos mig till våren. Men det hälsades på igen iallafall för ett tag sedan för mys med pärlan och dess familj.

IMG_20211211_150233_305.jpg


Får uppdateringar från de som köpt helsyskon till henne och de är helnöjda vilket bådar gott 😍
 
Är det bara jag eller känns det inte konstigt att ni lägger upp plan för skoning/bes men att säljaren fortsatt inte ger er förstatjing?
jo jag håller med....trodde liksom skoningen var förberedande inför gårdsbesiktningen som vi pratat om vilka veterinärer som utför.
Hen sa dessutom att det är inte först till kvarn som får köpa hästen utan hen vill hitta det bästa hemmet åt hästen. ( nu när hen nämnde att där skulle komma dit två olika köpare och titta på hästen i helgen)
Jag har inte möjlighet att titta på hästen live eftersom jag bor 5 timmar bort, det blir ju till min nackdel men jag tyckte ju att vi haft mycket kommunikation både via telefon och mail 🤷‍♀️
 
jo jag håller med....trodde liksom skoningen var förberedande inför gårdsbesiktningen som vi pratat om vilka veterinärer som utför.
Hen sa dessutom att det är inte först till kvarn som får köpa hästen utan hen vill hitta det bästa hemmet åt hästen. ( nu när hen nämnde att där skulle komma dit två olika köpare och titta på hästen i helgen)
Jag har inte möjlighet att titta på hästen live eftersom jag bor 5 timmar bort, det blir ju till min nackdel men jag tyckte ju att vi haft mycket kommunikation både via telefon och mail 🤷‍♀️
Väldigt knepigt. Går det inte att ta upp med säljaren om att du uppfattat det som att du "tingat" och hur hon ställer sig till att du uttalat vill stå först i kö? Jag hade inte velat vänta och planera efter något som dagen innan besiktningen pangtjong resulterar i att hästen är såld åt annat håll. Öppen kommunikation om hur man båda ser på det är bäst för båda parter tänker jag?
 
Väldigt knepigt. Går det inte att ta upp med säljaren om att du uppfattat det som att du "tingat" och hur hon ställer sig till att du uttalat vill stå först i kö? Jag hade inte velat vänta och planera efter något som dagen innan besiktningen pangtjong resulterar i att hästen är såld åt annat håll. Öppen kommunikation om hur man båda ser på det är bäst för båda parter tänker jag?
Jo det går säkert, upplever att hen och jag är väldigt olika i personlighet där jag är direkt och öppen med vad jag planerar medans hen är mer avvaktande och säger sig " inte ha bråttom att sälja" hur man nu ska tolka det.
Vi får se helt enkelt, jag tänkte höra av mig på måndag och höra hur allt gått och om det fortfarande är aktuellt med mig som köpare eller om hen valt någon annan då jag aktivt letar häst och i så fall vill leta vidare om det inte är mig hen tänker sälja till.

Sen är detta ju hur jag upplever denna situation, hen kan så klart upplevt det helt annorlunda.
 
Jag provred en häst för 2 veckor sedan.Hästen ligger inte ute på annons och står på ett stall som tillhör vänner till mig.Ägarna hade inte bråttom att sälja hästen och jag gillar hästen och vi bestämde att jag skulle komma och prova igen idag.Men för 2 dagar sedan fick jag reda på att det är någon annan som ska köpa hästen. Jag blir så klart besviken för hade jag vetat att det fanns fler som ville prova så hade jag åkt dit igen tidigare 😥
 
Jag provred en häst för 2 veckor sedan.Hästen ligger inte ute på annons och står på ett stall som tillhör vänner till mig.Ägarna hade inte bråttom att sälja hästen och jag gillar hästen och vi bestämde att jag skulle komma och prova igen idag.Men för 2 dagar sedan fick jag reda på att det är någon annan som ska köpa hästen. Jag blir så klart besviken för hade jag vetat att det fanns fler som ville prova så hade jag åkt dit igen tidigare 😥
Ja, det är ju tyvärr säljarens marknad just nu. Därför åkte jag 53 mil för en provridning och bestämde mig direkt och la handpenningen utan att ens försöka förhandla om priset.
 
Gjorde misstaget i våras när jag skulle köpa häst att bara provrida en gång och köpa fel häst som inte var rätt för mig så jag vill inte göra samma misstag igen.
Det där hände mig också, tyvärr. Så nu letar jag igen 🙃
Köpte av världens bästa och hyggligaste säljare dock som faktiskt själv förslog att köpet skulle gå tillbaka när hon förstod att vi inte matchade så väl som vi alla trodde innan köp 🙏🏼♥️
Nu letar jag bara inom en timmes körväg så jag kan komma flera gånger och verkligen, verkligen känna efter att det blir rätt.
 
och av en händelse så dök där upp fler som skulle titta på hästen så nu får jag väl se om det ens blir aktuellt med ett köp....
Trist när det är köparens marknad och man vill ha häst typ....nu😅
Jag undrar om inte en del hoppas på budgivning?
Eller varför gör man så?

Själv skulle jag nog fokusera på den som kommer först och verkar erbjuda bra miljö för hästen.

Kanske skall du erbjuda handpenning nästa gång, och därmed "låsa" affären?
 
Börjat letat efter lång paus med. Det blir en PRE eller lusitano denna gången. Har haft två halvblod innan, senaste en otroligt fin häst men med mycket problem och alldeles för nervig för mig (sto efter Tailormade Temptation MF: May Sherif). (berodde nog mest på hon hade ont). Hade börjat kolla medryttare hästar, va även medryttare på flera i mitt gamla stall, men efter flytt till andra sidan av Sverige, fick jag tyvärr sluta. Har innan flytt besiktat flera hästar som inte gick igenom besiktning, då jag va väldig noggrann. Nu har jag inga kontaktar här på västkusten, men började kolla efter stallplats. Jag tror jag kommer chansa på att köpa direkt från utlandet, men vill att det skall vara från ett seriöst och ärligt ställe, men att hästköp lite alltid är en chansning. Dom PRE och lusitanos jag har träffat på har alla haft otroligt bra temperament, hästen jag letar får gärna vara framåt, men orkar bara inte med massor bockande/stegrande och hästar som kastar sig åt alla håll över minsta lilla. Marknaden verkar vara helt knasig, (även samma för hundar), så vi får väl se hur det slutar :angel: min max budget er 150, men är mer bekväm om jag kan lägga 100. Tycker det är så galet mycket pengar, men dom kostar ju vad dom kostar.
 
Gjorde misstaget i våras när jag skulle köpa häst att bara provrida en gång och köpa fel häst som inte var rätt för mig så jag vill inte göra samma misstag igen.
Haha, fast jag köpte häst från utlandet, osedd, enbart på film och det blev fel. Så denna gång köpte jag i Sverige där jag fick träffa, göra i ordning och rida. En gång, vilket var mycket mer än noll gånger 😂.
 
Igår var vi hos veterinären och dubbelkollade min lilla dam efter allt som har varit. Har haft sån sjuk otur med henne att det är helt otroligt så nu kände jag att jag ville dubbelkolla att inget var fel och hon gick igenom böjprov som en dans. Och inte bara det, hon var en dröm att ha med sig på det nya stället, SÅ duktig! Aldrig varit med om något och betedde sig som ett proffs! In i olika undersökningsrum, in i ridhus och allt och hon sänkte huvudet, tittade på mig och frågade "Är det ok?" och så fort hon såg att jag var lugn med att gå in i nya rum, gå på nytt underlag osv så skrittade hon lugnt på bakom mig. Endast tre år gammal och jag har sett vuxna, erfarna hästar som har varit BETYDLIGT stökigare.
hur går det med din dam? :)
 
hur går det med din dam? :)
Det går bra! Lite paus i utbildningen nu pga ett stökigt ihopsläpp som verkligen gjorde hela flocken upponer. Där min dam som varit tvärlägst på något sätt har klättrat ganska ordentligt. Så spännande att följa när de gör om.

I vanliga fall så tömkör vi och jobbar med allmän hantering. Och det går för det mesta jättebra!

Hon kommer nu fram till mig med spetsade öron i hagen. Det är värt mycket!
 
också nyfiken här. Hon gick det med hästen sedan? hade hon strålröta? har du fått ridit :)
Det har gått bra! Hon hade strålröta men den är nästan borta nu, hovslagaren sa ”jag vet inte hur du har lyckats få bort det så snabbt men du har verkligen gjort ett kanonjobb”. Så det kändes ju roligt! (Knepet är att ha torra hagar, använda jodopax och stå på torr bädd om nätterna).

Jag hade precis börjat komma igång med ridningen men sen blev jag jättesjuk i flera veckor, och sen kom snön. Sen har det varit väldigt svårt att komma igång igen faktiskt, hästen blev annorlunda när det blev kallt. Explosiv och reaktiv och ängslig. Hon är väldigt orolig när hon är ifrån kompisarna också, så vi kommer ingen vart. Inte än iallafall. Har börjat med belöningsbaserad träning och skulle just göra en ny tråd om det, då jag tycker att hon mest verkar mer stressad av det…

Så jag vet inte riktigt hur detta blev. Kanske behöver hon bara landa? Eller så gillar hon inte snö och kyla.. Eller så är hon så uttråkad nu så att hon är på bristningsgränsen hela tiden, eller så trivs hon inte på box utan hade behövt gå på lösdrift.

Vad vet man, svårt med nya hästar när man inte vet utgångsläget.

Positivt med henne är iallafall att hon är snäll, följsam och när man väl får rida så är hon helt fantastisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 372
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp