Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Ska egentligen inte ha mer häst nu, men man kan ju inte låta bli att spana. Men.. finns ju typ inget av intresse ute 🙈 visst, jag vill att dom ska va billiga men hela, men iaf..

Så en fråga till er som har mer koll, vad kostar det att importera från irland/england/lettland? (Vill ha den lite grövre halvblodstypen typ)
Min tanke att som sådan att de hästar som försäljningsstallen tar över är ju oftast selekterade för tävling. Jag har inga sånna ambitioner som helst, vill ha en happy hacker typ, och det måste ju finnas sånna hästar där som inte är lika "heta" på svenska marknaden.

Men själva importkostnaden borde ju va typ samma?

Jag har kollat hästar till salu regelbundet sedan A blev utdömd första gången i juni. INGEN har fångat mitt intresse, mer än för stunden. Dessa jag skrev om häromdagen har varit de första jag känt att jag genuint vill hälsa på. Och jösses, helt otroligt trevliga och välhanterade. Jag föll för den ena som var lite mer framåt, men samtidigt väldigt uppmärksam på människan.

Hon är bara 2 år, men jag tycker om att göra allt från grunden och tanken är att hon ska gå på lösdriften i stallet då jag inte vill ställa en så ung häst ensam i mindre hage. Håller på att kolla på det praktiska nu - när besiktning kan göras, när vi kan hämta osv. Försäkrad sedan foster, uppfödaren kändes genuin och väldigt engagerad i sina hästar.

Allt känns bara SÅ rätt 😍

Vågar man köra en så ung, ovan häst i transport i 4,5h eller är det bättre att hyra buss? Hon hade åkt transport vid något enstaka tillfälle innan vilket hade gått bra, men det var förmodligen inte såpass långt. Jag får upp katastrofbilder i huvudet där hästen lägger sig ner eller hoppar över bommen 😫

Vågar man köra en så ung, ovan häst i transport i 4,5h eller är det bättre att hyra buss? Hon hade åkt transport vid något enstaka tillfälle innan vilket hade gått bra, men det var förmodligen inte såpass långt. Jag får upp katastrofbilder i huvudet där hästen lägger sig ner eller hoppar över bommen 😫
Jag körde min ettåring 7 h, klokt eller inte men gick jättebra.
Hade dock inte kört utan kamera i släpet :)

Jag har kört unga ovana så långt men föredrar om de kan åka lösa så de just kan lägga sig. Ettåringar har jag kört lösa i rensad transport. Äldre vill jag dock inte ha lösa utan de har fått åka uppbundna. Det brukar gå bra men de blir ofta väldigt trötta så gärna buss.

Jag hyr lastbil för att det ska bli en så bra upplevelse som möjligt.
Anlitat företag med lastbil med.

Vi hyrde en liten b-kortslastbil när vi hämtade 2 åringen (och den äldre ponnyn så hade tryggt sällskap) och hade 13h resa hem.

Om jag hade kört en unghäst så långt, eller för den delen kortare om den inte var van, så hade jag inte haft i mellanvägg och bommar. Tycker dock att det känns säkrare att ha dem uppbundna fram, så att de inte kan vända och försöka hoppa ut. Russet körde jag helt löst, han var knappt grimtam och liten.

Är de ovana att åka är det väldigt tryggt med b-korts bil och stuteriinredning. De kommer liksom ingenstans. Jag körde hem min när hon var typ 11 månader så. Första gången hon åkte själv och en resa på runt 2,5 timme. Uppbunden fram. Gick fint.

När hon var 1,5 fick jag lite halvakut köra henne till klinik. Då tog jag min vanliga transport. Det gick också bra men kändes mycket läskigare med bommen. Har kamera annars hade jag inte vågat.
Nu har hon åkt 3-4 gånger men är fortfarande orolig när vi rullar iväg, hon är lite stressad då. Sen lugnar det sig. Men det är fortfarande läskigt ifall hon får för sig att hoppa.

Om jag hade kört en unghäst så långt, eller för den delen kortare om den inte var van, så hade jag inte haft i mellanvägg och bommar. Tycker dock att det känns säkrare att ha dem uppbundna fram, så att de inte kan vända och försöka hoppa ut. Russet körde jag helt löst, han var knappt grimtam och liten.
Är det inte livsfarligt att köra utan bom fram? Eller tänker vad ska ta emot hästen vid en hård inbromsning?

När jag sålde en åring fick han åka lastbil med andra hästar. Tyckte det var tryggt för honom att slippa åka ensam.

Är det tillåtet att köra helt löst i rensad transport som du nämnde
Last ska vara säkrad är grundregeln. Så rent strikt är det beroende på bedömningen av polisman som stoppar dig typ. Dock så föl och unghästar som åker lösa är oftast inte av sådan storlek eller vikt att de ställer still så mycket ens om de skulle vända sig (många gör det och väljer att åka baklänges) eller lägger sig. Medan t ex en häst på 600 kg kan både vid en inbromsning och om de försöker vända sig etc kan orsaka problem i en vanlig hästtransport. I t ex en lastbil finns flera alt för att ha även stora hästar lös.

Det finns i sak inget krav på att ha hästar fastbundna i släp heller. Däremot om du binder måste de ha stöd för bogen så de kan ta emot sig och balansera vid en inbromsning.

Hästar upp till ett år körs regelmässigt lösa och aldrig hört några synpunkter på det. Däremot är det jätteviktigt att se till att skötardörren inte kan gå upp.

Det är här stuteriinredning är det fina. Den är anpassad för att helt säkert kunna köra häst löst, men ändå ha fördelen som bom mm gör. Och det är stabilare för hästarna åka buss än påhängstransport med.

Ska egentligen inte ha mer häst nu, men man kan ju inte låta bli att spana. Men.. finns ju typ inget av intresse ute 🙈 visst, jag vill att dom ska va billiga men hela, men iaf..

Så en fråga till er som har mer koll, vad kostar det att importera från irland/england/lettland? (Vill ha den lite grövre halvblodstypen typ)
Min tanke att som sådan att de hästar som försäljningsstallen tar över är ju oftast selekterade för tävling. Jag har inga sånna ambitioner som helst, vill ha en happy hacker typ, och det måste ju finnas sånna hästar där som inte är lika "heta" på svenska marknaden.

Men själva importkostnaden borde ju va typ samma?

Jag kollar själv efter häst av grövre halvblodstyp från irland, England, Polen och så, Tycker de från Lettland är lite väl grova. Älskade min fina Kontur från Polen, hade gärna haft en häst i den typen igen.

Vad jag vet kostar det ca 10-13 000 kr med transporten från England, Irland, Polen - Sverige. Dock bor jag i södra Sverige, så vet inte hur mycket det blir om de tex ska till norra Sverige.

Bild på Kontur <3

Bifogade filer

• 207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.webp
    207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.webp
    492,7 KB · Visningar: 4 364
Last ska vara säkrad är grundregeln. Så rent strikt är det beroende på bedömningen av polisman som stoppar dig typ. Dock så föl och unghästar som åker lösa är oftast inte av sådan storlek eller vikt att de ställer still så mycket ens om de skulle vända sig (många gör det och väljer att åka baklänges) eller lägger sig. Medan t ex en häst på 600 kg kan både vid en inbromsning och om de försöker vända sig etc kan orsaka problem i en vanlig hästtransport. I t ex en lastbil finns flera alt för att ha även stora hästar lös.

Det finns i sak inget krav på att ha hästar fastbundna i släp heller. Däremot om du binder måste de ha stöd för bogen så de kan ta emot sig och balansera vid en inbromsning.

Hästar upp till ett år körs regelmässigt lösa och aldrig hört några synpunkter på det. Däremot är det jätteviktigt att se till att skötardörren inte kan gå upp.

Det är här stuteriinredning är det fina. Den är anpassad för att helt säkert kunna köra häst löst, men ändå ha fördelen som bom mm gör. Och det är stabilare för hästarna åka buss än påhängstransport med.
Men med stuteriinredning så åker de baklänges utan bom? Eller finns det framlänges också?

Jag kollar själv efter häst av grövre halvblodstyp från irland, England, Polen och så, Tycker de från Lettland är lite väl grova. Älskade min fina Kontur från Polen, hade gärna haft en häst i den typen igen.

Vad jag vet kostar det ca 10-13 000 kr med transporten från England, Irland, Polen - Sverige. Dock bor jag i södra Sverige, så vet inte hur mycket det blir om de tex ska till norra Sverige.

Bild på Kontur <3
Hade ett fantastiskt lettiskt sto född 2005❤️ alldeles lagom grov och idag finns nog alla former om man letar bland halvbloden. Hon hade lite äldre full lettisk halvblodsstam.
Hoppade jättefint.

IMG_1095.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat