Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Tack! Tror i så fall inte cob är aktuellt. Jag har mest haft fullblod så jag personligen har inget problem med temperament och hög energinivå, jag tycker det är roligt. Men jag behöver tänka på att mitt barn ska kunna ha kul också.
Det finns ju Welsh cobs som är supertrevliga familjehästar också. En ridskola här har en Welsh cob i verksamheten. Så skulle du vara/bli otroligt förtjust i rasen behöver du inte alls ge upp den tanken.

Men många tänker lite cob som cob som kallblod. Och då får de samma överraskning som om man tror nordsvensk och kallblodstravare är samma typ av häst. Och jag reagerade på att Welsh cob:en inte riktigt är samma typ som övriga du nämnde :)

Tack! Tror i så fall inte cob är aktuellt. Jag har mest haft fullblod så jag personligen har inget problem med temperament och hög energinivå, jag tycker det är roligt. Men jag behöver tänka på att mitt barn ska kunna ha kul också.
Det fanns en Welsh cob på ridskolan. Hon gick med de som ridit några år dvs tjejer i 11-13års åldern och det gick bra. Inte jättepigg men gick ändå framåt med egen motor.
Min egna, ett 6årigt Welsh cobsto, rider sambons tös som är 12år och har gjort 1,5år (hon rids av några stycken som ridit några år på ridskola). De rider ut tillsammans både i skogen och genom samhället. Stoet har en tydlig broms och är inte rädd för saker men de Welsh cobbarna är kanske svåra att hitta?

Haha hej hej 👋

Jag är i spekulationstaget inför vad som ska bli min nästa häst. Bara att ”säga det högt” känns knäppt och läskigt. 😬

Har inte helt bestämt ras men jag lutar mest mot islandshäst. Har aldrig sysslat med islandshästar förut så jag överväger andra ”motsvarande” raser, fast utan tölt då. Typ fjording och kanske haflinger. Vad finns mer?
Nordsvensk Brukshäst! Finns i storlekar mellan ca145 -uppåt. Fantastiskt mångsidiga. Jag är inte alls jävig... 😉
20250611_185015.webp

Skulle helt undvika unghäst med ink faktiskt

Och jag skulle säga tvärt om, just på unghästar är ju inkar och vårtor rätt så vanligt och försvinner oftast utan att nånsin komma tillbaka... Numera finns det dessutom flera olika behandlingsalternativ för att få bort dom. Så om den sitter på en "bra" plats så tycker jag inte det är något som borde avskräcka från köp

Det säger veterinären i mig med😅😬
Varför? Tycker du det är ett större problem på en unghäst än en vuxen isf?

Och jag skulle säga tvärt om, just på unghästar är ju inkar och vårtor rätt så vanligt och försvinner oftast utan att nånsin komma tillbaka... Numera finns det dessutom flera olika behandlingsalternativ för att få bort dom. Så om den sitter på en "bra" plats så tycker jag inte det är något som borde avskräcka från köp

Vårtor och inkar är inte samma sak.
Man kan dessutom få spridning av inkar i stallet om man har otur. De kan vara väldigt svåra att bli av med också, så om hästen får det typ i sadelläget, sadelgjordsläget, i ljumskar osv så kan det vara så att man inte kan använda hästen längre.

För att förtydliga, inkar smittar om hästen har en gen som gör att hästen KAN få inkar, så det är inte så att hela stallet kommer få inkar. Men det känns ändå onödigt när man har ett val tänker jag. Om det nu inte är DRÖMHÄSTEN då, då kanske man kan tänka sig att chansa.

Kanske finns bättre behandling nu? Men jag vet hästar som har fått avlivas just pga ink.

Påminnelse från moderator - "snack och babbel" är okej här, men när det gäller specifika frågeställningar är det bra om ni startar en ny tråd istället för att lufta funderingarna mitt i en snacktråd...

Vårtor och inkar är inte samma sak.
Man kan dessutom få spridning av inkar i stallet om man har otur. De kan vara väldigt svåra att bli av med också, så om hästen får det typ i sadelläget, sadelgjordsläget, i ljumskar osv så kan det vara så att man inte kan använda hästen längre.

För att förtydliga, inkar smittar om hästen har en gen som gör att hästen KAN få inkar, så det är inte så att hela stallet kommer få inkar. Men det känns ändå onödigt när man har ett val tänker jag. Om det nu inte är DRÖMHÄSTEN då, då kanske man kan tänka sig att chansa.

Kanske finns bättre behandling nu? Men jag vet hästar som har fått avlivas just pga ink.
Vi har en ponny i vårt stall med stora problem som för två år sedan "vaccinerades" med bitar av sina egna inkar. Inget har återkommit sedan dess.

Nej egentligen inte, men en unghäst vet man inte om det är en av dem som får 1-2 nya per år som ska behandlas tas bort plus att det är fler år som där potentiellt kan dyka upp några på olämpliga ställen. Det är ett lotteri med inkar, man kan inte förutse om den får en som aldrig vill växa och större eller om den helst plötsligt får 5 nya som växer.
Men det är klart, om det är drömhästen över allt annat så kan man ju bara villig att kompromissa.

För mig var det tvärtom, föll för den längst bort, lite opraktiskt om man vill prova/kolla flera gånger.🙈
Hur gör du då? Åker du flera gånger eller litar du på den berömda magkänslan? Jag skulle helst vilja kolla en gång själv först och sen ha med mig barnet så hon får prova. Men det känns liksom inte läge om det är långt bort. Är det ens värt att låta ett barn prova? Hon kommer ju älska alla ponnysar såvida hon inte ramlar av typ.

Hur gör du då? Åker du flera gånger eller litar du på den berömda magkänslan? Jag skulle helst vilja kolla en gång själv först och sen ha med mig barnet så hon får prova. Men det känns liksom inte läge om det är långt bort. Är det ens värt att låta ett barn prova? Hon kommer ju älska alla ponnysar såvida hon inte ramlar av typ.
Har inte bestämt mig ännu... 😬
Jag kan inte släppa hästen, kan märka att jag inte riktigt kollar annoncer med hjärtat längre. Men är också rädd för att bli besviken eftersom jag bara har sett den en gång.

Jag har inte möjlighet att åka dit igen förrän tidigast 2-3 veckor så jag tror att jag får lita på magkänslan. 🫣

I din situation hade jag velat ha barnet med en gång iaf, mest för att kunna se hur ponnyn är med barnet ifall det är tänkt att hon ska rida/hantera den mycket.

Har inte bestämt mig ännu... 😬
Jag kan inte släppa hästen, kan märka att jag inte riktigt kollar annoncer med hjärtat längre. Men är också rädd för att bli besviken eftersom jag bara har sett den en gång.

Jag har inte möjlighet att åka dit igen förrän tidigast 2-3 veckor så jag tror att jag får lita på magkänslan. 🫣

I din situation hade jag velat ha barnet med en gång iaf, mest för att kunna se hur ponnyn är med barnet ifall det är tänkt att hon ska rida/hantera den mycket.
Åh jag förstår. Magkänslan är ändå bra grejer. 🥰

Ja tanken är att vi ska ”dela” på ponnyn. Hon kommer inte hantera den helt själv, ex rida ut själv, vara i stallet själv osv på några år i alla fall, men den måste ju vara schysst mot henne.

Jag har provridit två till men eftersom jag väljer bort fina, helt perfekta hästar utan att jag själv fattar varför så har jag satt letandet på lite paus. 😵‍💫

Jag tror nog att jag har kommit till insikt i att jag inte är beredd att släppa ridningen på min häst trots allt. Tanken var ju att han skulle bli sällskapshäst. Men nu börjar jag fundera lite på om det är just en sällskapshäst jag ska leta efter istället. Nej, jag kan verkligen inte rida så som jag egentligen vill på min häst. Men jag tycker så ofantligt mycket om att sitta på hans rygg ändå. Och det vi gör kanske räcker för mig under småbarnsåren.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka