Hittills känns det helt omöjligt.
• Den jag provred var så perfekt egentligen. Trygg och snäll i alla lägen. Men mycket starkare än vad jag hade räknat med och det kändes bara inte bra när vi travade och galopperade. Det är så svårt, det hade säkert känts jättebra när jag lärt känna den, men det gör man ju inte på en provridning och jag är så rädd för att köpa och sedan inse efter ett tag att det inte funkar. Långt att åka för att provrida flera gånger, och säljaren var fullbokad med provridningar efter mig så den såldes snabbt.
• En ringde upp mig och hade en trygg pensionär. Jättetrevligt samtal, säljaren skulle skicka filmer... Men jag fick aldrig några filmer och säljaren svarade inte när jag skickade en vänlig påminnelse.
• En annan som jag också haft trevlig kontakt med, hade precis skickat förslag på tider för provridning. Plötsligt försvann annonsen och säljaren slutade svara (vid det här laget började jag undra om jag framstår som en otrevlig galning?)
• En beskrevs som så snäll och trygg i all hantering och ridning, och stod dessutom nära mig! Ringde säljaren, visade sig att hen bara haft hästen i ett par månader... Och hade inte ens använt hästen utan den hade mest stått i hagen. Ändå visste hen att det var helt trygg i alla situationer, och nej hen kände inte hästen sedan innan utan sa liksom emot sig själv i varannan mening. Fick filmer och hästen såg väldigt stel eller halt ut bak. Google-stalker som jag är hittade jag till slut en del mindre bra saker om säljaren.
Hittar några trevliga, men det är ju sååå långt att åka till alla. Och alla är på olika håll så det går inte att baka ihop under en tur heller.
Kände mig såpass säker på den jag åkte och provred, att jag valde att åka långt för den. Men ändå sa magkänslan nej när jag väl satt i sadeln. Så efter det är jag ännu mer osäker på att lägga en hel dag på att åka och provrida, hur ska jag veta om det klickar? Jag blir trött på mig själv. Borde bara ha slagit till.
Men, för att vara lite schysst mot mig själv så var jag med om det motsatta för några år sedan. Provred en unghäst, blev jättekär i den direkt. Köpte, kände efter bara några månader att vi inte alls passade ihop. Gav dock inte upp direkt utan försökte verkligen, men sålde efter bara 1,5 år tillsammans (jag är en sån som egentligen har hästar hela deras liv, men han fick det så bra med sin nya människa som passade mycket bättre med honom). Så hur jag någonsin ska våga att köpa igen vet jag inte riktigt.

Jag har kanske blivit överdrivet kräsen vid provridningar efter det där. Samtidigt vill jag ju verkligen inte att det upprepar sig. Hellre låta bli att köpa en gång för mycket, än köpa en gång för mycket.