Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Kallar hit @clusia också. :sneaky:
Haha hej hej 👋

Jag är i spekulationstaget inför vad som ska bli min nästa häst. Bara att ”säga det högt” känns knäppt och läskigt. 😬

Har inte helt bestämt ras men jag lutar mest mot islandshäst. Har aldrig sysslat med islandshästar förut så jag överväger andra ”motsvarande” raser, fast utan tölt då. Typ fjording och kanske haflinger. Vad finns mer?

Haha hej hej 👋

Jag är i spekulationstaget inför vad som ska bli min nästa häst. Bara att ”säga det högt” känns knäppt och läskigt. 😬

Har inte helt bestämt ras men jag lutar mest mot islandshäst. Har aldrig sysslat med islandshästar förut så jag överväger andra ”motsvarande” raser, fast utan tölt då. Typ fjording och kanske haflinger. Vad finns mer?

Fjordhäst och haflinger finns det tyvärr rätt få (ridbara) individer till salu. Kan tinker vara av intresse? Annars drömmer jag själv om en fuxfärgad islandshäst (bra om nån annan shoppar då).

Haha hej hej 👋

Någon av de lite grövre ponnyraserna? Welch cob eller new forest.

Känns som att det är kallblod en ska hålla sig till

Ja det jag skulle känna lite nojja för där är att hitta ett stall där de inte har fri tillgång och betet kan anpassas 🙂
Kanske inte alls är svårt men jag vill helst ha lösdrift men långa dagar ute funkar med.

Nu har ju jag redan tingat en häst men jag gillar kallblod och de är generellt friska, inte så dyra att försäkra, ska inte äta mängder mm
Men då behöver en kunna kontrollera matintaget 😁

Ja det jag skulle känna lite nojja för där är att hitta ett stall där de inte har fri tillgång och betet kan anpassas 🙂
Kanske inte alls är svårt men jag vill helst ha lösdrift men långa dagar ute funkar med.

Nu har ju jag redan tingat en häst men jag gillar kallblod och de är generellt friska, inte så dyra att försäkra, ska inte äta mängder mm
Men då behöver en kunna kontrollera matintaget 😁
Min nuvarande medryttarhäst klarar bete relativt bra trots kallblod. När han gick som mest fick han mellan 15-20 kg hösilage. Men har insett att jag får hålla mig borta från fjording ;)

Min nuvarande medryttarhäst klarar bete relativt bra trots kallblod. När han gick som mest fick han mellan 15-20 kg hösilage. Men har insett att jag får hålla mig borta från fjording ;)
Detta med matbehov är svårt, med tanke på kostnaden för foder vill jag ju ha en som inte behöver för mycket kraftfoder, samtligt som den inte får vara för lättfödd.

Kallblodiga travare brukar ju kunna äta typ lika mycket som en varmblodig ridhäst annars. :) Av de jag träffat som tränas aktivt i antigen ridning eller körning så har jag nog aldrig sett en tjock individ faktiskt. Tycker det är en trevlig och användbar ras, om de inte gått för länge på travbanan bara.

Kallblodiga travare brukar ju kunna äta typ lika mycket som en varmblodig ridhäst annars. :) Av de jag träffat som tränas aktivt i antigen ridning eller körning så har jag nog aldrig sett en tjock individ faktiskt. Tycker det är en trevlig och användbar ras, om de inte gått för länge på travbanan bara.
Håller med! Köpte en 3-åring från banan som hagkompis till vårt sto (som vi inte vill ha i valackflocken 😅). Otroligt rar och artig liten tjej som alltid är glad. I våras (hon är 5 år nu) skickade jag henne på utbildning och hon är jättetrevlig att rida. Tanken är att hon ska bli min nästa WE-häst. ❤️

Bifogade filer

• Screenshot_20260325_173915_Gallery.webp
    Screenshot_20260325_173915_Gallery.webp
    26,4 KB · Visningar: 660
Haha hej hej 👋

Welsh cob finns också. Mitt cobsto är en väldigt vaken tjej men ändå lugn. Går gärna först men är inte rädd för en massa småsaker.

En bekant till mej hade en haflinger och den var väldigt nervös av sig, hon hade åkt av sin häst många gånger ute. Men jag red haflinger på Söderåsen i Skåne och de kändes väldigt lugna och stabila.

Jag har fått för mej att kallblodsraser behöver arbeta mycket för att de ska hålla sig lugna. Att de behöver få utlopp för all energi för att de annars blir nervösa och spritter till för allt möjligt 🤔

Jag letar också häst just nu. Jag tror att jag letar efter en D ponny men är inte helt säker.

Yngsta dottern har en b ponny som hon nu snart är för gammal för att tävla. Men hon älskar den ponnyn :heart så vad vi gör med den det vet jag inte. Dottern är inte för lång eller för tung än. Det är en känslig nätt ponny, supersnäll, en welsh. Som dessutom är väldigt lätt att rida, tävla, hoppa, ja vad du vill är hon med på.
Nu har jag föreslagit för dottern att vi ska titta på en arab för jag tror hon hade tyckt om en arab, jag har själv haft flera och de är ganska lika welshen. Ovanpå alltihopa så har vi en D-ponny som är både het, känslig och svårriden och den klarar inte yngsta dottern av tyvärr. Inte än i alla fall. Äldsta dottern har tröttnat på att rida tyvärr. Så nu rider jag D ponnyn istället. Tvekar på att göra av med den då äldsta dottern ändå tycker mycket om hästen (och det finns en förhoppning att lillasyster kanske kan rida den)

Det är en riktigt bra ponny som har tävlat upp till msv a hoppning så egentligen är det ju ren och skär resursslöseri att en gammal tant som jag rider runt på den.
Men så tänker inte hästar förklarar 17-åringen för mig. Och det har hon ju rätt i.

Vet inte vad jag vill med inlägget egentligen - bara få ut tankarna kanske 😄

Welsh cob finns också. Mitt cobsto är en väldigt vaken tjej men ändå lugn. Går gärna först men är inte rädd för en massa småsaker.

En bekant till mej hade en haflinger och den var väldigt nervös av sig, hon hade åkt av sin häst många gånger ute. Men jag red haflinger på Söderåsen i Skåne och de kändes väldigt lugna och stabila.

Jag har fått för mej att kallblodsraser behöver arbeta mycket för att de ska hålla sig lugna. Att de behöver få utlopp för all energi för att de annars blir nervösa och spritter till för allt möjligt 🤔
Ja de vill arbeta. Min haflinger hade energi för en hel ridskolegrupp. Men aldrig nervös eller så, men hon fick mycket egna ideér i perioder. Men när hon blev ordentligt vuxen, över 10, så var hon perfekt. Pigg och glad men aldrig dum. Men reds mycket och varierat.

Svarar alla lite allmänt men haflinger och fjording går isf bort om det inte finns så många. Jag gillar inte skäck 🙈 så tinker går bort av den anledningen. Kanske kan ändra åsikt om islandshäst är hopplöst att hitta. 😅 Welsh cob har jag inte tänkt på men det skulle ju kunna vara något.

Svarar alla lite allmänt men haflinger och fjording går isf bort om det inte finns så många. Jag gillar inte skäck 🙈 så tinker går bort av den anledningen. Kanske kan ändra åsikt om islandshäst är hopplöst att hitta. 😅 Welsh cob har jag inte tänkt på men det skulle ju kunna vara något.
Vill bara flika in att tinker finns i annat än skäck 😉 Min Elsa räknas tekniskt sett som brunskäck då hon har vit fläck på magen, men hennes bror är svart, mamman skimmel osv.

Jag upplever inte att kallbloden behöver mer motion än andra raser, det är väl snarare så att en häst i hög kondition kräver mer jobb för att vara trevlig att hantera/köra/rida. Jag har ridit många kallblodstravare och ägt en själv, mina halvblod har varit i högre kondition och behövt gå 7 dagar i veckan för att hålla sig i skinnet även jämfört med aktiva travare.

Det finns jättemånga IC/tinker som inte är skäck! Dock - ska du hitta en vuxen riden och inte köpa en unghäst är det rätt klent utbud och stor del av det utbudet är irländska importer och då är de extra ofta skäck. Svenskfödda säljs ofta som föl eller unghästar och sedan via kontakter (dvs inte så ofta på annons).

Vill lägga in en brasklapp angående welsh cob. Det är temperaments- och energimässigt ofta en helt annan sak än de övriga du nämner. Finns en anledning Welsh cob kallas the Welsh dragon i hemlandet. Jag älskar och har haft både Welsh cob och Irish cob men de är oftast två helt olika typer

Det finns jättemånga IC/tinker som inte är skäck! Dock - ska du hitta en vuxen riden och inte köpa en unghäst är det rätt klent utbud och stor del av det utbudet är irländska importer och då är de extra ofta skäck. Svenskfödda säljs ofta som föl eller unghästar och sedan via kontakter (dvs inte så ofta på annons).

Vill lägga in en brasklapp angående welsh cob. Det är temperaments- och energimässigt ofta en helt annan sak än de övriga du nämner. Finns en anledning Welsh cob kallas the Welsh dragon i hemlandet. Jag älskar och har haft både Welsh cob och Irish cob men de är oftast två helt olika typer
Tack! Tror i så fall inte cob är aktuellt. Jag har mest haft fullblod så jag personligen har inget problem med temperament och hög energinivå, jag tycker det är roligt. Men jag behöver tänka på att mitt barn ska kunna ha kul också.

Shit det är svårt att köpa häst. Kollat på 5 unghästar i helgen (och tidsplanen höll ganska ok 😅).

Jättefina allihop, främst de två första jag känner lite extra för men har båda några minus jag inte helt vet vad jag tänker om (liten storlek vs ink).

Ska nog försöka kolla på några fler och se hur jag känner. 🫣

Shit det är svårt att köpa häst. Kollat på 5 unghästar i helgen (och tidsplanen höll ganska ok 😅).

Jättefina allihop, främst de två första jag känner lite extra för men har båda några minus jag inte helt vet vad jag tänker om (liten storlek vs ink).

Ska nog försöka kolla på några fler och se hur jag känner. 🫣
Skulle helt undvika unghäst med ink faktiskt

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat