Vi som letar hus

Det lär väl i allra högsta grad ha med priset att göra? Är priset lågt nog finns det ju utrymme för att lägga pengar på badrum.
Det finns inget som påverkar priset mera än läget
Lägg sedan en sjötomt eller så på det så går priset sky rocket även med utedass 100 m bort.
 
Det sade min bekant med. Ligger norr om Norrtälje, jag hade hoppats hitta söder om alt Rimbo. Men om jag får detta för 1,1 och det är i bra skick, kommer jag nog aldrig få liknande. Möjligtvis i Rimbo-området.
Rimbo har av någon anledning blivit dyrare.
Bergshamra?
 
Ja, men självklart? Men i det här fallet måste ju priset ha varit för högt satt eftersom ingen ville ha huset.
Nej så är det inte.
Priset avgör inte så mycket just nu.
Det finns inga köpare alls.
Marknaden är död för "svåra" objekt.
Det finns annat att köpa.

De affärer som görs just nu är på objekt som köpare har väntat länge på att komma över.
 
Tack för bra tips!!
Det har legat ute på annons, helt utan intresse. Min kollega hade för sig att sista sänkningen de gjorde var till 1,1 och det skulle passa mig perfekt. Om de nu vill släppa det för det fortfarande. Men får se hur det är planerat och vad mer som behöver göras. De som har det, har bott där permanent i flera år. Så det ska bli intressant att se hur man gjort med uppvärmning och hur det är med avloppet. Annars är huset relativt stort vad jag förstått, 75 kvm.
Om de har sänkt till 1,1 och fortfarande haft noll intresse så behöver du definitivt inte låsa dig till det. Ett bud på 900.000 ger dig ett fint badrum mycket fortare. Om allt annat är åtminstone okej, gamla fastigheter kan innehålla en del överraskningar.
 
Om de har sänkt till 1,1 och fortfarande haft noll intresse så behöver du definitivt inte låsa dig till det. Ett bud på 900.000 ger dig ett fint badrum mycket fortare. Om allt annat är åtminstone okej, gamla fastigheter kan innehålla en del överraskningar.

Det är byggt 1973 och enligt kollegan som bor granne, väl underhållet. Men såklart ska det besiktas.
 
Eller bara fel läge att sälja. Har följt vissa hus som legat ute i månader, för att helt plötsligt gå för över utgångspris.
Det är fel tid att sälja.
Rätt tid att köpa.

Jag inledde en försäljning av min gård norr om Stockholm och upptäckte att förutsättningarna var helt annorlunda nu än före och under pandemin.
Nu så fick min dotter jobb i närheten och bestämde sig för att bo kvar så jag gick inte vidare.
Men det var verkligen helt annorlunda och påminde om 1992 när dotterns pappa och jag köpte gården.
 
Det är fel tid att sälja.
Rätt tid att köpa.

Jag inledde en försäljning av min gård norr om Stockholm och upptäckte att förutsättningarna var helt annorlunda nu än före och under pandemin.
Nu så fick min dotter jobb i närheten och bestämde sig för att bo kvar så jag gick inte vidare.
Men det var verkligen helt annorlunda och påminde om 1992 när dotterns pappa och jag köpte gården.

Lite därför jag har bråttom. Vill köpa innan räntorna sjunker. Grannhuset här, utan badrum, såldes för 1,7 under pandemin. Då skulle säljaren borra för vatten och lägga ned avlopp. Men fortfarande inget badrum och huset är för litet för att sätta in badrum, tycker jag. Nu bor jag förvisso i Vallentuna, husen är dyrare här.
 
Lite därför jag har bråttom. Vill köpa innan räntorna sjunker. Grannhuset här, utan badrum, såldes för 1,7 under pandemin. Då skulle säljaren borra för vatten och lägga ned avlopp. Men fortfarande inget badrum och huset är för litet för att sätta in badrum, tycker jag. Nu bor jag förvisso i Vallentuna, husen är dyrare här.
Jag tycker det låter som ett spännande projekt ändå! Hade jag inte haft barn hade jag kunnat tänka mig bo så och renoverat successivt. Men så går jag inte på toaletten på natten heller, gjorde inte ens det som höggravid 😂 sen finns ju nödtoaletter man kan ha inomhus.
 
Jag tycker det låter som ett spännande projekt ändå! Hade jag inte haft barn hade jag kunnat tänka mig bo så och renoverat successivt. Men så går jag inte på toaletten på natten heller, gjorde inte ens det som höggravid 😂 sen finns ju nödtoaletter man kan ha inomhus.

Jag kan förvisso gå på toa nattetid, men har inga problem att dra på mig jacka om det är kallt. Jag kan sätta mycket av min bekvämlighet åt sidan för rätt läge och pris. Enligt han som äger bondgården med marken runtom, finns det inte några planer på att sälja av mark till tomter. Vilket är viktigt.

Jag har ju haft drömmar om att få testa leva offgrid, så är nog rätt öppen för allt obekvämt 😅
 
Mögel och fukt skulle jag oroa mig för mest när det gäller ett 70-tals-hus.
Men det är ju bara besikta. Vi har ett hus byggt mitten 70, det är ingen fukt eller mögel. Har en fläkt i krypgrunden. Är självklart besiktat och besiktningsmannen var imponerad över hur torrt och fint grunden och huset var.

Men ett annat vi tittade på (som dessutom kostade 2 miljoner mer) där luktade det typ hav när man klev in genom dörren. Fukthalten var typ 20 % enligt papperna om jag minns rätt. Det var lite äckligt.
 
Jag tycker det låter bra på många sätt! Skulle definitivt inte dra mig pga toan/duschen (men sedan är vattentoa inte heller min målbild), utan tvärt om se det som en fördel.

Det går att få helt luktfri latrinhink om du grejar lite med kombination av strö och jag skulle söka tillstånd för latrinkompost istället för att spola ner det. Skulle heller inte välja just en sådan hink utan bygga en själv, med bara snäppet högre funktionalitet (kunna stänga om ev lukt och ha hjul för att kunna skjuta undan - youtube diy composting toilet eller permaculture composting toilet).

Jag hör inte till tråden då jag bor hyrt och inte har några planer på att köpa, men tycker det låter som ett potentiellt riktigt bra köp. Ser fram emot att följa hur det går (om du fortsätter dela det)!
 
Jag tycker det låter bra på många sätt! Skulle definitivt inte dra mig pga toan/duschen (men sedan är vattentoa inte heller min målbild), utan tvärt om se det som en fördel.

Det går att få helt luktfri latrinhink om du grejar lite med kombination av strö och jag skulle söka tillstånd för latrinkompost istället för att spola ner det. Skulle heller inte välja just en sådan hink utan bygga en själv, med bara snäppet högre funktionalitet (kunna stänga om ev lukt och ha hjul för att kunna skjuta undan - youtube diy composting toilet eller permaculture composting toilet).

Jag hör inte till tråden då jag bor hyrt och inte har några planer på att köpa, men tycker det låter som ett potentiellt riktigt bra köp. Ser fram emot att följa hur det går (om du fortsätter dela det)!

Tips kan man ge ändå, så stanna gärna om du vill! Jag minns inte om det är vattentoa nu, men det är heller inget krav. Hur funkar en latrinkompost?
 
Det går att få helt luktfri latrinhink om du grejar lite med kombination av strö och jag skulle söka tillstånd för latrinkompost istället för att spola ner det. Skulle heller inte välja just en sådan hink utan bygga en själv, med bara snäppet högre funktionalitet (kunna stänga om ev lukt och ha hjul för att kunna skjuta undan - youtube diy composting toilet eller permaculture composting toilet).
Ja eller hur?
Det finns massor av fiffiga lösningar på toa inne utan avlopp.
Det där skall man inte låta hindra sig för.
En petitess faktiskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 607
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 265
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp