Vi som letar hus

Tips kan man ge ändå, så stanna gärna om du vill! Jag minns inte om det är vattentoa nu, men det är heller inget krav. Hur funkar en latrinkompost?
Generellt är det allra viktigaste bra markduk för syftet så du inte får näringsläckage. Sedan brukar det vara två (eller tre) fack klädda med den duken om cirka en kubikmeter var (men volymen beror också på antal användare) så att ett fack kan fyllas, sedan lagras två år för att slippa hanteras innan det är helt komposterat. Medan ett lagras fylls nästa. Löstagbar front gör det enkelt att tömma. Helt enkelt som en vanlig fler-facks trädgårdskompost, bara att behållarna är slutna av hygieniska/miljömässiga skäl.

Tillägg: när en rimlig storlek hink används så blir det betydligt mindre/mindre bökig hantering av latrinet än i ett vanligt dass med stor tunna.
 
Generellt är det allra viktigaste bra markduk för syftet så du inte får näringsläckage. Sedan brukar det vara två (eller tre) fack klädda med den duken om cirka en kubikmeter var (men volymen beror också på antal användare) så att ett fack kan fyllas, sedan lagras två år för att slippa hanteras innan det är helt komposterat. Medan ett lagras fylls nästa. Löstagbar front gör det enkelt att tömma. Helt enkelt som en vanlig fler-facks trädgårdskompost, bara att behållarna är slutna av hygieniska/miljömässiga skäl.

Tillägg: när en rimlig storlek hink används så blir det betydligt mindre/mindre bökig hantering av latrinet än i ett vanligt dass med stor tunna.

Det här huset ligger ganska nära kusten, om än ej vattennära. Kan det påverka möjligheten?
 
Alltså, vårt hus ligger inne i ett litet samhälle. Gammal standard men ändå fullt fungerande. Renoveringsbehov men inget akut. 115 kvm + minst lika mycket biyta. Bergvärme.
Vi gav 575 000 för det.

Helt stolligt att ett hälften så stort hus utan badrum skulle gå på över miljonen.. Mer en reflektion över bostadsmarknaden än något annat.

I Örträsk hittade jag en villa på 115 kvm för 95 000.
Slutpriserna i Övre Soppero ser också förmånliga ut!
 
Alla katter man kan köpa för mellanskillnaden håller en varm!
:)Katt som huvudsaklig värmekälla anar jag är några snäpp dyrare än el från dieselgenerator även om man får råd att inhandla dem. Om inte skogen är full av fåglar och möss utan parasiter möjligtvis. Jag tänker att dagspendlingen till jobbet i Stockholm blir lite dyr, även om 29 timmar i bil per dygn kan vara trivsamt.

15 watt per katt, så för att matcha ett element på 1000watt så får man masa in runt 66 och två tredjedels katter i varje rum. Rimligt ändå.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240204_104644705.jpg
    IMG_20240204_104644705.jpg
    253,9 KB · Visningar: 38
Man undrar ju varför man byggde ett hus utan badrum på 70-talet? När tråden startades såg jag framför mig ett MYCKET äldre hus, byggt innan det blev vanligt med badrum.
Min stuga är enligt papperna byggd 72, de finns utedass kvar men nu är där enskilt avlopp och alla bekvämligheter inne i stugan. Den är utbyggd antagligen i två omgångar, senast runt millennieskiftet då nuvarande dusch/toa byggdes och huset förlängdes med 3 meter. Om jag ska bo där permanent vilket några gör så är det lite mer att fixa men det är fullt möjligt.
 
Det sade min bekant med. Ligger norr om Norrtälje, jag hade hoppats hitta söder om alt Rimbo. Men om jag får detta för 1,1 och det är i bra skick, kommer jag nog aldrig få liknande. Möjligtvis i Rimbo-området.
Här behöver du byta perspektiv. "Om jag får det för 1,1" riskerar kosta dig ett par hundratusen. Bättre att tänka "Ingen ville ha det för 1,1" och sen anpassa ditt bud därefter.

Att kollegan känner säljaren tror jag att du kan tänka bort helt. Kompispriser finns, men mer sällan i bostadsaffärer. Om det inte säljs inom familjen eller säljaren är en åldrad dam som fattar tycke för den rara unga köparen så vill säljaren ha ut varenda möjlig krona. I synnerhet på nuvarande stendöda marknad när det mesta som läggs är skambud. Nån kompisrabatt ska man nog inte räkna med.
 
Här behöver du byta perspektiv. "Om jag får det för 1,1" riskerar kosta dig ett par hundratusen. Bättre att tänka "Ingen ville ha det för 1,1" och sen anpassa ditt bud därefter.

Att kollegan känner säljaren tror jag att du kan tänka bort helt. Kompispriser finns, men mer sällan i bostadsaffärer. Om det inte säljs inom familjen eller säljaren är en åldrad dam som fattar tycke för den rara unga köparen så vill säljaren ha ut varenda möjlig krona. I synnerhet på nuvarande stendöda marknad när det mesta som läggs är skambud. Nån kompisrabatt ska man nog inte räkna med.
Jag tror inte heller man ska räkna med kompisrabatt men i såna här lägen kan ett erbjudande om enkel och snabb affär ibland vara väldigt gynnsam för priset som det släpps för. Även om det också kan vara ”farligt” eller snarare förknippat med mer risk.

När vi köpte stugan bredvid vår gård så blev vi valda trots rejält lägre bud än flera andra budare eftersom vi gick med på att ta över as-is med möbler, skit och allt och helt utan besiktningsförbehåll och utan städning och kunde skriva kontrakt direkt och ta över dagen efter (dvs pengar in på kontot för säljaren inom en vecka utan en enda sak till att göra själv.)
 
Här behöver du byta perspektiv. "Om jag får det för 1,1" riskerar kosta dig ett par hundratusen. Bättre att tänka "Ingen ville ha det för 1,1" och sen anpassa ditt bud därefter.

Att kollegan känner säljaren tror jag att du kan tänka bort helt. Kompispriser finns, men mer sällan i bostadsaffärer. Om det inte säljs inom familjen eller säljaren är en åldrad dam som fattar tycke för den rara unga köparen så vill säljaren ha ut varenda möjlig krona. I synnerhet på nuvarande stendöda marknad när det mesta som läggs är skambud. Nån kompisrabatt ska man nog inte räkna med.

Jag har definitivt inte väntat mig nått kompispris, var har du fått det ifrån?
 
Jag tror inte heller man ska räkna med kompisrabatt men i såna här lägen kan ett erbjudande om enkel och snabb affär ibland vara väldigt gynnsam för priset som det släpps för. Även om det också kan vara ”farligt” eller snarare förknippat med mer risk.

När vi köpte stugan bredvid vår gård så blev vi valda trots rejält lägre bud än flera andra budare eftersom vi gick med på att ta över as-is med möbler, skit och allt och helt utan besiktningsförbehåll och utan städning och kunde skriva kontrakt direkt och ta över dagen efter (dvs pengar in på kontot för säljaren inom en vecka utan en enda sak till att göra själv.)
Ja, snabb affär självklart, men här gällde det ju bättre pris pga att kollegan kände säljaren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 607
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 265
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp