Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

Åh, jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med det här lilla lyxdilemmat men jag gör ett försök här och hoppas att någon orkar komma med nåt tips om hur jag ska tänka. :)

Jag har kommit in på två kurser nu till våren. Båda på 15p, men de går parallellt under första halvan av terminen på heltid. Jag måste jobba samtidigt för att spara till en två månader lång resa jag åker på i början av april som redan är bokad och klar. Jag börjar inse att jag inte kommer att orka med allt det här, utan blir tvungen att välja en kurs att läsa.

Den ena är en juridisk grundkurs helt på distans. Fördelen med distansen är ju att jag kan jobba precis hur jag vill och plugga när jag hinner. Kursen känns dessutom som en bra första kurs (har aldrig pluggat på högskolenivå tidigare) och en bra, allmänbildande kurs oavsett vad jag väljer senare. Dessutom funderar jag på att söka till juristlinjen i höst igen och då känns detta som ett bra sätt att prova på och se om det lockar mig.

Den andra kursen är en i rättspsykologi. Den känns spontant roligare (?) och kanske mer nyttig eftersom min A-plan fortfarande är att försöka bli polis. Den är inte på distans utan har ungefär 3 föreläsningar per vecka på GU. Kanske kan det vara skönt att träffa sina kursare, handledare osv.? Speciellt när det är så nytt för mig med universitetsstudier? Känns det mindre "läskigt" att söka ett program till hösten när man pluggat lite redan och vet hur det fungerar?
Å andra sidan känns det som att risken att jag blir stressad över pengar blir större när 3 tillfällen att jobba automatiskt går bort/vecka. Kanske dör hela mitt sociala liv för att jag känner mig nödgad att jobba alla helger istället...?

Hur hade ni tänkt, tror ni? Är det någon som läst någon av kurserna och har någon allmän input? Måste dessutom bestämma mig senast den 15:e. :crazy:

Kl
Började på matte B kursen igår och känner mig redan gråtfärdig och för att ge upp :( Hur kan folk förstå sådant? Jag ser ingen logik i det! "här är ett osynligt gångertecken" Men snälla, är det parapsykologi jag läser?!

Förstår din känsla, jag läste matte 2 för knappt 1,5 år sen. Sista gången jag varit på en mattelektion där jag faktiskt lärde mig något var i nionde klass -98... Dessutom började jag kursen några veckor senare än den egentligen började och var tvungen att avsluta den innan den egentligen var klar eftersom jag behövde betyget för att kunna komma in på högskolan. Och jobba heltid under tiden. Men det gick! Ge inte upp!

Har du nån i din omgivning som kan hjälpa dig? I min grupp vet jag folk fick hjälp av yngre släktingar som gick eller nyligen gått på gymnasiet eller matteintresserade kompisar och föräldrar. Jag hade också hjälp av en gammal matte A bok, för min matte B(eller ja matte 2 nu...) bok tog för givet att man kunde och kom ihåg alla grundläggande regler som man lär sig i matte A. Det gjorde inte jag i alla fall, så då var det bra att ha matte A boken att kolla upp grundläggande saker i.

Lycka till!

Jo men så att eeh... Jag tyckte jag haft det ganska lugnt under julen ändå, och inser nu att jag har tenta på torsdag. På torsdag! Jag har öht inte ens några böcker till den tentan, eller börjat att läsa. Å herregud i någonstans må du hjälpa mig, bara lite.

Dessutom gick bilen sönder så jag sitter fast i skogen och kommer inte ens in till bibblan för att kunna läsa i exet som finns där. Great, just great.

/Bitter

kl

whop whop. Mindre rött idag :)

Helt klar med material och metod, helt klar med resultatdelen, nästan helt klar med introduktionsdelen :)

"Bara" den svåraste delen, 80% av diskussionsdelen kvar :eek:, 10% av introduktionen och halva abstraktet.

Kanske kan jag hinna på drygt 2,5v.

Tenta på fredag och jag känner mig mindre förbredd än nånsin efter att ha kollat på tidigare tentor :nailbiting: Just nu lutar det åt dygnet-runt-plugg, yiehaaa ;)

Jag förstår din känsla. Har läst JöKen (gissar att den är snarlik grundkursen) och läser rättspsykologi just nu och skulle också ha väldigt svårt att bestämma mig om jag var in din sits.
För att tillföra något som helst vettigt till ämnet kan jag väl säga att den jag (hittills) haft mest praktisk nytta av är juridikkursen, men rättspsykologin tycker jag är hundra gånger roligare. Däremot upplevde jag juridiken som något lättare och inte lika mycket läsning som rättspsykologin.
Skulle jag göra samma val hade jag kanske valt att börja med juridiken som uppmjukning och spara rättspsykologin till senare :)

Jag hade nog valt den som är enklast att kombinera med jobbet! Det är ändå pengar du behöver ha till resan och det är nog skitsurt att tacka nej till jobb för att du har en ynka föreläsning den dagen. Så hade jag tänkt - tror jag.

Jag hade valt rättspsykologin just för att den inte är på distans. Min disciplin hade aldrig varit tillräckligt stark för att få mig intresserad av något "ganska roligt men ett måste" på distans.
Ska tillägga att jag funderade att läsa JöKen innan jag kom in på nuvarande program :)

kl

Jag har en tenta kvar av 4, de tre tidigare har nog gått åt pipsvängen, MEN nu har jag (tidsmässigt) gått igenom halva kandidaten! Och har 3,5 år kvar till mastern, det känns lite mer deprimerande..

Jag ska börja plugga bastermin nästa vecka och både peppar och ifrågasätter mig själv. Gick ut gymnasiet -09 och har inte varit i kontakt med någon skolbänk sedan dess. Senaste året har jag jobbat på industri och känner hur mitt ordförråd försvunnit drastiskt under tiden.
Har aldrig varit någon stjärna på matte och kände verkligen "vad har jag gett mig in på" när jag fick hem min Matte C-bok idag...
Ska läsa en kurs om Klimatförändringar vid sidan av.

Hade tänkt sätta mig med CSN i eftermiddag, men lyckas inte hitta datumen för basterminen. Klimatkursen har datumen 20 jan- 6 juni, gäller det det mesta eller kan det diffa?

KL

Blev plötsligt mindre sugen på nästa kurs när jag såg vad lagboken kostar !
Får väl erkänna att jag blir smått snål när det kommer till kurslitteratur:D

Glömmer aldrig den kursen där böckerna gick på 12000 lax! Köpte INTE allihop kan jag säga ;). Visserligen kunde man använda några av dem längre fram i utbildningen, men hell no säger jag bara!

Kl.
Idag gick min laddare till datorn sönder, mitt i exjobbets slutspurt :mad:. Fick kasta mig ut till närmaste Elgigant och punga ut 650 spänn jag inte har för en ny :crazy:. Vad gör man inte för att kunna tillbringa kvällen framför den här jäkla artikeln alltså ;).

12000?! Alltså ibland kan ju inte de som skriver referenslistan tänka? Såna här stunder är jag glad att jag pluggar PBL :D

KL

Har duschat, rakat benet, smörjt in mig, sprutat på parfym och äntligen luktar jag gott och känner mig fräsch igen. Fräschheten under tentaperioden är för min del inte den bästa ;) Så skönt! Känner mig som en ny människa, haha. Nya tag imorgon och på torsdag, sen ska tentajäveln in.. Skönt...

Det skulle jag nog göra oavsett ex-jobb eller inte. Datorn är min bättre hjärnhalva, utan den överlever jag inte :angel:

Knapp

Har inte varit vidare aktiv i tråden på länge men måste bara skrika av mig lite. Jag HATAR power point presentationer :mad: Det tar ju för f** evigheter och blir ändå aldrig bra. Har suttit större delen av dagen och förtvivlat försökt kopiera in diagram från Excell till PP utan att färger, typsnitt och teckenstorlekar blir helt åt helskotta. Egentligen skulle jag behöva klippa ut bitar av en intevju och foga in det i PPen också men risken att jag istället råkar radera allt annat känns för hög just nu.

:banghead:

Har duschat, rakat benet, smörjt in mig, sprutat på parfym och äntligen luktar jag gott och känner mig fräsch igen. Fräschheten under tentaperioden är för min del inte den bästa ;) Så skönt! Känner mig som en ny människa, haha. Nya tag imorgon och på torsdag, sen ska tentajäveln in.. Skönt...

Åh så härligt! Och ja, jag håller med dig! Allmänt förfall i tenta-p..

KL

09-20 idag. Gick hem tidigare också, igår satt vi till 22.

Huvudet känns som en svamp som bara suger in all kunskap men alltså lilla bubblan jag befinner mig i just nu. Både längtar och fasar lördagen men hur som helst ska det bli SÅ skönt när tenta-p är över för den här gången.

Imorgon blir det 09-20, kanske 22 igen. Samma torsdag och fredag.

*kl*

DET SISTA OBLIGATORISKA MOMENTET ÄR KLAAAAART! :bump: :bump: :bump:

Eller, en genomgång av dagens moment ska hållas på torsdag, men det räknas fan inte. Äntligen är den här hemska terminen sluuuuut!

Glömmer aldrig den kursen där böckerna gick på 12000 lax! Köpte INTE allihop kan jag säga ;). Visserligen kunde man använda några av dem längre fram i utbildningen, men hell no säger jag bara!

Ibland känner jag att det borde finnas nån slags gräns för hur mycket (dyr) litteratur som får ligga i en kurs. Kul när litteraturen kostar mer än man får/ månad liksom...

*KL*

Själv avskyr jag vetenskapsteori mer än någonsin just nu. Och så hoppas jag verkligen att jag kommer in på min sena anmälan, annars blir den här våren, intressant...

Du kan låna några kurser av mig..
Börjar nästan tro att jag tagit mig vatten över huvudet här.. Vet inte alls hur jag ska lösa våren :crazy:

Vad gött det lät! :D

Tassen: Gud så skönt! Hoppas våren blir lite roligare.

Jag ska börja göra en powerpoint till fredagens redovisning. Men är så himla opepp. Vi har haft så många liknande uppgifter denna kurs att jag liksom börjar tappa respekten för dem? Ska framföra mina åsikter på 15 minuter men också ha tid för frågor under denna tid, så kanske 12-13 min ska jag prata. Vilken går ungefär superfort när man pratar om något som engagerar. Och ja, ämnet engagerar, men inte skolan...

Jag fastnar lite det du pratar om att det kanske är lättare att komma in i tänket kring högskolestudier om man är på plats och har andra att diskutera med.

Jag läste en distanskurs parallellt med mitt sista år på mitt ordinarie program. På distanskursen var det många som aldrig hade läst på högskolenivå innan och jag upplevde att många tyckte det var väldigt svårt! Eftersom jag redan läst flera år förstod jag uppgifterna lättare osv.

Det kan ju såklart vara stor skillnad mellan olika distanskurser och jag tror ju att OM man ändå ska läsa en distanskurs så är den kursen du valt ändå ett bra val!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 488
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 949
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025