Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

Fick resultatet på tentan för höstens stora kurs- godkänt! :D

Jag tycker dock inte att jag förtjänade det. Och jag tänker minsann aldrig mer (vi får se hur länge detta håller :o) börja plugga dagen innan. Jag gör det ju bara för att jag VET att jag kan göra så, att det funkar. Det är dock världens självplågeri att sitta och mala från morgon till natt... :wtf:

Så nu försöker jag intala mig själv att det är mindre jobbigt att börja i tid. Och det är det ju, det har bara inte gått in i skallen på mig än :p

Grattis. även om det inte kändes förtjänt :p

Jag blev godkänd på alla kurser höstterminen. Heja!
Nu tar vi tag i vårens alla utmaningar.

Hade behövt mina böcker nu, men de har jag ju givetvis glömt att beställa.. Pep iväg en beställning nu i morse, men glömde några ex. Tänkte se om jag inte klarar mig utan eller om de finns på biblioteket. De borde ju finnas på Högskolan i Skövde eller SLU Skara tycker jag. Eller varför inte Lärcenter Falköping. Eller någon annanstans :p Jag är snååål

Nu ska jag multitaska like a king. Titta på live-föreläsning från KAU, läsa material från LiU/LNU, ta medicin, få kontakt med CSN (när jag ringde sist hade jag plats 218 i kön O_o ), tidrapportera, bukefalosa lite, börja skriva rapporter i två olika ämnen, mysa med katterna och äta något innan jag åker till stallet.

Jag känner igen mig själv här. Tyvärr så måste jag säga att det har hänt att jag gjort så fler gånger, jag tycks ha glömt hur mardrömslikt det är att göra så, allt jag kommer ihåg är att jag _kan_plugga det mesta dagen innan. :banghead:

Nu är jag ju ganska ny här, och det har kanske funnits längre bak eller del ett. Men vore det inte trivsamt med en lista som folk kan fylla på, där det står vilket lärosäte man huserar vid (på campus eller irl) och ev vilka kurser man läser?

Tänkte främst på att om det är krångel med något praktisk, tex. studieplattformen så kanske någon som läser vid samma ställe kan hjälpa till, och man vet vem man skulle kunna vända sig till :) Ja, sen är det såklart nyfikenehet inblandat! Jag tycker att studier är det roligaste som finns, och är intresserad av minsta delkurs som folk läst, även om det är inom ämnen som jag inte alls är intresserad av normalt sett :D

kl
Bad om att få en annan uppgift på en etisk medicin grej vi har, tror ni att det finns någon chans att man får det?
Mycket för att den skulle vara så jävla tråkig, handlar om KUB som jag sedan länge tagit ställning till och jag tyckte frågorna var korkade:p

Nu läser jag ju inte alls samma sak som du, men jag känner spontant "hur vågar du ens fråga?" :D Det innebär ju mer jobb för föreläsaren och antyder ju att du är kritisk mot frågan som föreläsaren ställd och den skulle kunna känna sig förolämpad.

Jag avskyr att göra tråkiga saker helt enkelt:p Eller så kan det ha att göra med att jag blivit kallad oförskämd av lärare sedan högstadiet, finns inget mer att frukta;)

Då får väl föreläsaren känna sig förolämpad. Har man "konstruerat" något dåligt så är det ju jättebra att någon meddelar föreläsaren om det. Föreläsaren kanske inte tänkt tanken, då kan det vara bra att få en annan synvinkel.

Personligen tycker jag det är jättebra med folk som VÅGAR fråga och kritisera/diskutera utbildningen med den/de ansvariga. Mina föreläsare brukar säga "funderar du på något så fråga, det finns säkert minst tio andra som sitter och funderar på samma sak".

Jag håller med, jag ser inte lärarna som allsmäktiga... Våra lärare är iaf i första hand forskare av olika slag, åtminstone i hjärtat. ;) Det är inte alltid deras upplägg är så genomtänkta eller pedagogiska och jag tycker absolut man kan ifrågasätta. Varför skulle de ta illa upp? Om de skulle ta illa upp skulle de ju inte ha utvärdering efter varje kurs för att veta vad de kan göra bättre.

För att svara på din fråga så pluggar jag masterprogrammet i biologi från Karlstads Universitet på distans. Vi har plattformen it's learning, som jag använt i över tre år nu. :)

Jag tycker inte heller att en föreläsare är allsmäktig och att man måste få vara kritisk, men motiverar man sin ovilja till uppgiften med att det är korkade frågor och att man avskyr att göra tråkiga saker, så ser jag lite rött ;) Men jag hoppas och tror att hon uttryckte sig lite annorlunda till föreläsaren.

Ja, det gjorde jag. Jag är ovanligt kunnig för min ålder inom ämnet vi fick frågan och har mina åsikter klara om det och även etiken kring det.
Jag gör mycket hellre en uppgift jag lär mig något av :)

Nu är jag ju ganska ny här, och det har kanske funnits längre bak eller del ett. Men vore det inte trivsamt med en lista som folk kan fylla på, där det står vilket lärosäte man huserar vid (på campus eller irl) och ev vilka kurser man läser?

Tänkte främst på att om det är krångel med något praktisk, tex. studieplattformen så kanske någon som läser vid samma ställe kan hjälpa till, och man vet vem man skulle kunna vända sig till :) Ja, sen är det såklart nyfikenehet inblandat! Jag tycker att studier är det roligaste som finns, och är intresserad av minsta delkurs som folk läst, även om det är inom ämnen som jag inte alls är intresserad av normalt sett :D

Jag läser vid Lunds universitet på logoped programmet. Använder en platform som heter luvit :-)

Kan du inte bara utföra uppgiften på en högre vetenskaplig nivå? Så lär du dig (ännu) mer, får din tilldelade uppgift gjord och kan glänsa med uppgiften.

edit: alltså dra in mer forskning, vad olika forskare tycker (för/emot) osv.

kl

Jag fick resultatet på två uppsatser idag, båda godkända. :)

Bävar dock lite inför den här terminen, för jag har just anmält till skolledningen att jag blivit illa behandlad av min närmsta handledare/lärare. De har pågått hela hösten och i början var det "okej", jag bråkade bara tillbaka haha. Sen underkände han mig på en uppgift, helt oförtjänt. Samtidigt som t ex en i min klass som lämnade in ett plagiat (och blev påkommen!) fick godkänt.. :crazy: Läraren har dessutom försvårat för mig på andra sätt, rapporterat att jag varit frånvarande när jag varit i skolan, inte gett mig handledning när jag skulle fått det, gett mig mer arbete än de andra, osv. Dessutom varit jävligt aggressiv och konstig i allmänhet, väldigt stressad tror jag.

Så nu har jag anmält honom och jag vet inte alls hur det går. Jag kommer antagligen att tvingas ha honom som lärare hela våren ändå, och jag litar inte på att skolledningen kan göra nånting åt honom egentligen, särskilt inte när det bara är ord mot ord. Usch!!! Känns jättejobbigt. Särskilt eftersom utbildningen i övrigt är jättekul och jag jobbar jättehårt med den. :(

Nån som har erfarenhet av nåt liknande på universitetet? Hur gick det för er?

Zoofys är det nu, ville gärna ha mer P-A :D
Och sen var det nån mer senare i vår, tror jag. Eller om den med var i Kalmar. Har inte riktigt koll på mig just nu..

Jag har fått problem!
Har alldeles för många (och stora) idéer till arbeten. Varje gång jag försöker sätta mig och skriva blir det större och större. Det svävar iväg lite och jag vill bara skriva mer och mer och mer!
Och sen kommer jag på att det inte är riiiktigt inom ämnet och att det inte ska vara så stort, och då börjar jag leta andra vinklar.
Funderar på om man hinner göra någon liten enkät med frågor om hur "vanligt folk" ser på det här med gammelskog, eller biodiversitet, fast jag får inte riktigt fram frågor.. Får väl sova på saken så kanske det dyker upp något.
Just nu ska jag bara göra en enkel riskmatris. En sak i taget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 996
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 494
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 950
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka