Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Åh vad jag känner igen mig! Exakt sådär var det för mig. I gymnasiet brydde jag mig inte om matten för fem öre, trots att jag var väldigt duktig i skolan i alla andra avseenden. Jag ville inte förstå, detta i samband med en lärare som mest verkade tycka jag var jobbig som inte fattade gav mig IG-varning i matte B... Lyckades klara den till slut, men jag kunde ju ingenting.

Så läste jag ju basåret för ett tag sen. Motiverad och peppad zass + världens bästa lärare gav mig en 4a i både matte C och matte D! Så jag håller helt enkelt med om allt du skriver :D

Det kommer alldeles säkert gå jättebra för dig! :)

KL

En liten fundering. Ni som läser utbildningar med mycket litteratur, hur lägger ni upp det och hur arbetar ni med texterna?

Jag har oftast någonstans mellan 1000 och 2000 sidor per månad att ta mig igenom, lite beroende på hur motiverande kursen är och hur pass bra föreläsare vi har så går det olika bra. :p
Men så här brukar jag göra varje månad:

Förberedelser
1. Går igenom litteraturlistan för se om det är övervägande svensk eller engelsk litteratur, tar fram sidantalet och delar på antal arbetsdagar (inte helgdagar) det är till tentan. Får ett hum om hur mycket jag borde ta mig igenom per dag/varje vecka.
2. Kollar kursschemat. För det mesta, men inte den här gången, får vi sidhänvisningar kring vad som det ska pratas kring vid varje föreläsningstillfälle.
3. Jämför böckerna med föreläsningarna under kursens gång. Jag antecknar mycket och med vettiga föreläsare brukar jag inte behöva läsa det som tas upp av de i böckerna, däremot pluggar jag på anteckningarna veckan innan tentan. Det kan spara många hundra sidor att lyssna/anteckna aktivt på föreläsningarna.

Studieteknik
4. Träffar andra kurskamrater någon gång i veckan för att diskutera litteraturen.
5. Läser rätt sammanhängande utan att sammanfatta när det berör delar som jag förstår, formulerar frågor (kollar ofta på extentor) och besvarar de till olika stycken som är extra krångliga.
6. Punktlistor! Jag läser historia och att sammanfatta ett skeende med t.ex. 15 punkter gör att jag minns så mycket bättre.
7. Läser i regel 60 min och pausar 10 min när litteraturen är på engelska, svensk litteratur läser jag i regel två timmar i sträck beroende på språkbruk och hur boken är upplagd.
8. Hitta tidpunkter på dagen som det är enklast att plugga på. Jag delar rätt automatiskt upp dagen i 2-timmarsblock och försöker plugga runt 8 h varje dag (inkl. föreläsningarna). Är jag i skolan har jag totalt 1 timme på buss varje dag som jag alltid läser på, det funkar perfekt för mig.
9. Arbetsro och bra ljus för att kunna läsa utan att överanstränga ögonen eller behöva läsa om massa text i onödan för att omgivningen stör. Pluggar jag hemma stänger jag faktiskt av routern och lägger mobilen på ljudlös (det gör jag om jag pluggar i skolan med).

Kul med fler som läser historia! :) (Jag läser en master)

Jag har ett liknande arbetssätt (har dock inga föreläsningar utan enbart diskussionsseminarier). Den här veckan verkar min motivation/disciplin dock självdött i något hörn, så det är intressant att läsa hur andra lägger upp sina studier och se om jag kanske kan få lite inspiration.

Jag som brukat/brukar studera historia och litteraturvetenskap (fast den här terminen läser jag svenska språkets teori och praktik. Trååååkigt) har plöjt ett stort antal sidor. Dock önskar jag att jag kunde säga att vore lika strukturerad som Sotfux, men jag är det absolut inte. Jag gör allt i sista minuten, och upphör aldrig att förvånas över hur mkt man kan läsa under tidspress :D Har inom litteraturvetenskapen fått relativt utförliga momentscheman som jag har följt, dvs läst inför varje pass och när det närmar sig tentan så upprepar jag det som jag kan dåligt.

Vad kul! Jag är bara på b-kursen ännu. :)

Jag tycker punktlistor är lättare än att skriva hela sammanfattningar på olika områden. Då letar jag helt enkelt efter nyckelord i texten och bildar en helhetsbild via de.

Vad gäller själva plöjandet så är pauserna min stora morot. Ju mindre motivation det finns, desto tätare (men kortare) pauser.

EmmaBovary: Sååå strukturerad är jag inte. Jag tänker att jag ska vara det, men det funkar inte alltid hela vägen fram. :p

Senast ändrad:

Haha, ja, tidspress kan göra mycket för effektiviteten. :p

All min litteratur till nästa seminarium läser jag på datorn, och behöver internetuppkoppling, det är alltför lätt att "bara" byta internetfönster och göra något annat. Nåja, paus för kvällsmat och lite ny energi sen så går det nog bra.

Kan du inte göra sidorna läsbara offline? Då är det inte lika lätt att "bara" kolla andra sidor i 5 minuter (som blir 55 min…) :)

Jag fick idén av en kurskamrat inför första tentan och det har verkligen varit otroligt användbart. Kan man punkt 1,2 och 3 så följer liksom den fjärde med på köpet, skitsmart. :D

KL

Åh, detta dilemma med att få skola och jobb att matcha! Jag har fått lite färre timmar på helgerna på mitt jobb nu, så jag vill gärna ha extra timmar utöver mina fasta. Nu erbjud min chef mig några fasta timmar varje onsdag men då de hamnade på dagtid så kommer det krocka med flera obligatoriska tillfällen vi har (vi ofta i alla fall 2 per vecka) och ibland med tentaveckor. Känns så himla tråkigt att tacka nej men måste prioritera skolan också...

knapp

Fortsätter lite på studieteknik-spåret och undrar om någon har tips på utan-till-inlärning? Läser anatomi för tillfället och börjar inse vilka mängder konstiga latin/grekiska ord det är vi ska lära oss. Någon läkare (eller veterinär?) som har något supertips?

Jag försöker översätta de latinska orden till svenska ordagrant. Ofta är strukturerna namngivna efter vad de ser ut som (särskilt när det gäller ben). Är det något som är halvmåneformat t.ex. så heter det säkerligen något med halvmåne på latin, och då blir det lätt att associera :)

Sen har jag även gjort en liten ordlista med återkommande ord, typ ovanför, under, liten knöl, stor knöl osv...

Vet inte om det hjälpte något men så har jag gjort iaf :p

När min pojkvän pluggade ryska i lumpen hade de små lappar, ca 5x3 cm, med ordet på ryska på ena sidan och svenska på andra. De lärde sig språket på ett år, och jag antar att utvecklingen av studieteknik där utvecklats till maximalt :)

Har provat att plugga formler så och det fungerar utmärkt. Bunten med lappar kan man ha med överallt, och har man 5 min över på bussen så plockar man fram den och pluggar lite :)

Jag försöker översätta de latinska orden till svenska ordagrant. Ofta är strukturerna namngivna efter vad de ser ut som (särskilt när det gäller ben). Är det något som är halvmåneformat t.ex. så heter det säkerligen något med halvmåne på latin, och då blir det lätt att associera :)

Sen har jag även gjort en liten ordlista med återkommande ord, typ ovanför, under, liten knöl, stor knöl osv...

Vet inte om det hjälpte något men så har jag gjort iaf :p

Det där tror jag också på! Ofta så är ju namnen någorlunda beskrivande. Och i de fall de inte är det, så kan översättningen vara till hjälp iallafall. Som t.ex. den hårda hjärnhinnan (pia mater) som i direktöversättning blir den hårda modern O_o Det var det enda som fastnade under dagens föreläsning :D

När min pojkvän pluggade ryska i lumpen hade de små lappar, ca 5x3 cm, med ordet på ryska på ena sidan och svenska på andra. De lärde sig språket på ett år, och jag antar att utvecklingen av studieteknik där utvecklats till maximalt :)

Har provat att plugga formler så och det fungerar utmärkt. Bunten med lappar kan man ha med överallt, och har man 5 min över på bussen så plockar man fram den och pluggar lite :)

Låter också som ett bra tips! :bow: Ska nog börja med att göra en sån hög redan nu, framme vid tentan kan det nog bli väl mycket.

Jag lärde mig anatomin bäst genom att rita alla organ, delar, knökar, nedsänkningar, nerver mm som vi skulle lära oss och sedan skriva namnen med pilar till rätt punkt (smart är att skriva de så att man lätt kan hålla för och öva sig) för att slutligen färglägga allt fint koordinerat.
Blev mycket bilder men det satt faktiskt jäkligt bra till tentan :)

Jag är bara så jävla kass på att rita :D Men ska absolut se om jag kan hitta några fina skisser som jag kan skriva ut och jobba med. Känns som en väldigt bra idé speciellt då vi håller på med hjärnan där det finns tiotusen olika delar som alla ser exakt likadana ut.

kl
Min motivation har varit nere på 0 länge nu. Men jag fick tillbaka resultatet på omtentan jag gjorde efter jul och jag fick en 4a!! Den kursen läste vi på vårterminen 2013 så det känns helt ofantligt skönt att jag klarat den.
Nästa omtenta imorgon. Så ska inte fastna här för länge, ska försöka plugga lite till. Men jag tycker det är svårt, då instuderingsuppgifterna, labbarna och inlämningsuppgifter har varit baserade på ett dataprogram. Men vi använder inte det på tentan, utan då ska vi räkna och kunna teori själva..Jag fick bra betyg på allt utom tentan, och jag vet inte riktigt hur jag ska plugga på det..kollar gamla tentor, men ja. Hoppas det går vägen, haft en dålig hösttermin - u i 3 kurser =(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 992
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 489
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 950
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka