Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl

Tenta i histologi på torsdag, tjoho :p Mycket mikroskoperande med andra ord. Det mesta börjar sitta, vi kommer nog köra mycket "blindtester" imorgon och onsdag. Jag lär mig nästan mest av att förklara för vänner som inte har lika bra koll, win win! ;)

Kl

Hur formulerar man eg det här.
"If a specific association was found when using both the X and the Y it could be regarded as more accurate than if it was only found when using one of them"

Hörkel, jag är värdelös på meningsbyggnad :eek: Vill alltså få fram att, om man får fram associationen när man använder metod 1 och om man sedan också får fram associationen när man sedan använder metod 2 så kan man betrakta associationen som mer riktig än om man bara skulle funnit den i en av metoderna (är pga att metoderna kan kompensera för varandras svagheter, fast är eg inte metoder utan mer användandet av olika data i samma metod)

Lycka till :D

Jag är rejält trött på histologi nu... Har en magisk förmåga att försova mig de dagar vi har histologiföreläsn./mikroskopering :sneaky:

Dessutom har de slutat visa något på mikroskoperingen utan vi får mikroskopera på egen hand med föreläsningarna som grund. Det går ju sådär... :wtf:

Mikroskopiering är ju kul. Speciellt då man bara njaaaa det är någon blobb där som kaaaanske kan antas vara x eller det skulle iofs kaaaanske kunna vara x, y, z... :p

Vet inte om det här är så mycket bättre, men:

"If an association is seen when using X and then also using Y, the correlation is regarded as more accurate than if an association is found in the use of only one of these methods."

Svårt när man inte har sammanhanget :).

Lycka till :D

Jag är rejält trött på histologi nu... Har en magisk förmåga att försova mig de dagar vi har histologiföreläsn./mikroskopering :sneaky:

Dessutom har de slutat visa något på mikroskoperingen utan vi får mikroskopera på egen hand med föreläsningarna som grund. Det går ju sådär... :wtf:

Haha :D Det är ganska intressant men jag börjar också tröttna lite nu, vill bara ha tentan gjord!

Mikroskopiering är ju kul. Speciellt då man bara njaaaa det är någon blobb där som kaaaanske kan antas vara x eller det skulle iofs kaaaanske kunna vara x, y, z... :p

Haha, jag har i alla fall kommit ifrån stadiet "det är bara en massa rosa med lila prickar!" :rofl:

Jo det skulle jag, men just ämnet är ganska gammalt och forskningen skulle då inte bedrivas på det medicinska området utan mer på "Vad händer när vi kan välja bort defekta foster?" (borde visserligen fortfarande vara inom etik delen, jag ser dock många fördelar med det) Om jag skulle gå in på det medicinska skulle jag få gå ifrån metoden en del, vilket inte känns rätt heller?
Men jag hoppas att jag och handledaren kommer fram till något positivt:)

Jag är uppväxt med gravt handikappad bror och har läst (vetenskapligt och ej) mycket på detta och även gjort egna beslut inom det. Om jag ska vara ärlig ligger inte detta arbetet långt ifrån ett jag gjorde på gymnasiet (som självklart är borta) vilket gör mig negativt inställd.

Men det börjar komma en nyare ännu simplare metod, den vore roligare att gå in på då mina kunskaper om den är begränsade.

kl

Jag skulle vilja hjälpa min kurskamrat lite men jag vet inte hur. Kanske någon här kan komma med tips?

Det har varit problem från start och hon klarar inte sina tentor, poängen är inte i närheten av godkända och det går inte bättre på omtentorna. Det är en ung tjej som kommer direkt ifrån gymnasiet och kursen vi läser är tung med mycket självstudier. Det märks att hon inte mår bra av stressen som kommer av att ligga långt efter och jag blir så ledsen när det gång på gång inte funkar för henne. :(
Mycket i hennes studievana/teknik hade kunnat förbättras, men det känns som att det är något hon själv måste komma fram till. Vi diskuterar just studieteknik rätt friskt och hon brukar delta i samtalen. Men det som hon verkar ha störst problem med är själva tentatillfällena. Hon har svårt att formulera sig i skrift, blir stressad och "glömmer" allt hon pluggat på. Finns det knep att ta till för att lugna nerverna?

Kl.
No turning back! Nu har jag skickat mit ex-jobb ("Ridden behaviour problems and their relation to equine welfare in Danish leisure horses - Associations with equipment, training methods and human risk factors") till tryckeriet :nailbiting:! Färdig och done, inlämning i morgon och försvar av projektet den 13:e. Inget mer plugg för mig, känns sjukt stort och konstigt :D.

Åh vad spännande, vilken märklig känsla det måste vara! :)

Kl

Klar med histologitentan. Är 100 % säker på att jag är godkänd :D Skön känsla. Nu blir det full fräs med fysiologin, jag ligger hyfsat till där men det är MYCKET att plugga in.

Grattis till tentan zassoo! Underbart när man klarar tentor :) Lycka till på nästa, den klarar du säkert galant också!

KL

Ligger hemma och känner mig dösjuk. Har inte varit sjuk "på riktigt" på hur länge som helst så jag hade nästan glömt bort hur det känns. Försökt plugga hela morgonen men det känns som att bara vända sida i boken är världens största ansträngning. Sambon satte på en tvättmaskin i morse och jag har precis varit nere och hängt upp dessa kläder, och nu är jag HELT slut - all luft gick bara ur mig och kroppen bara värker. UHHÄÄÄ. Ska försöka anteckna lite av vad jag tror mig ha förstått av det jag läst nu på morgonen... bläääää...

Klar med histologitentan. Är 100 % säker på att jag är godkänd :D Skön känsla. Nu blir det full fräs med fysiologin, jag ligger hyfsat till där men det är MYCKET att plugga in.

Grattis! Härligt :D :banana:

Vår histologiundervisning drar igång på riktigt nästa vecka.. Har haft en histologiundervisning än så länge och den är full av anteckningar i stil med "finns tydligen en riktning i detta preparat", haha. Well well det ska nog gå det med!

KL

Histologi, neurologi och rörelseapparaten i ett enda virrvarr. Det senare har vi inte kommit igång med än men snar så. Har på känn att denna termin kommer bli sjukt intressant men också krävande.

Ligger hemma och känner mig dösjuk. Har inte varit sjuk "på riktigt" på hur länge som helst så jag hade nästan glömt bort hur det känns. Försökt plugga hela morgonen men det känns som att bara vända sida i boken är världens största ansträngning. Sambon satte på en tvättmaskin i morse och jag har precis varit nere och hängt upp dessa kläder, och nu är jag HELT slut - all luft gick bara ur mig och kroppen bara värker. UHHÄÄÄ. Ska försöka anteckna lite av vad jag tror mig ha förstått av det jag läst nu på morgonen... bläääää...

Åh nej, stackars :( Så hemskt att vara så sjuk! Är visserligen hemma och är sjuk jag med (har tom lite feber) men det hålls bra i schack med panodil och ipren! Har ändå lyckats uträtta en del skolarbete.

Krya på dig stackare!

Tack! Usch, krya på dig! Aldrig kul att bli sjuk, speciellt när man känner att man borde vara produktiv... Hoppas du kan tillåta dig själv att vila ordentligt :)

Tack! :D Haha, histologin är lite rörig till en början för man tycker allt ser likadant ut :p Låter som en spännande termin, om än tung!

kl

Snabbrättad tenta, minst sagt. Resultatet ute och jag var godkänd som väntat. Skönt! Nu ska jag sätta mig och planera de kommande veckornas plugg, vill ge mig själv en ärlig chans att klara fysiologin och då måste jag ligga i.

Ush vad jobbigt det låter. Krya på dig!

Snabbrättad tenta, minst sagt. Resultatet ute och jag var godkänd som väntat. Skönt! Nu ska jag sätta mig och planera de kommande veckornas plugg, vill ge mig själv en ärlig chans att klara fysiologin och då måste jag ligga i.

Grattis! :D

Knapp

Fick efter en del om och men tillbaka lingvistiktentan som vi gjorde i början av december. Har vetat om resultatet sen innan jul (alla blev godkända) men ändå kul att ha den i handen. Lite lustigt när man får full pott på de frågor man tvekat på och betydligt mindre på de man kände sig säker på :o

I övrigt så sliter jag vidare med anatomin. Idag har vi gått igenom andningsapparaten och struphuvudet. Är så GLAD att jag inte läser till läkare just nu - fy fan för att behöva ha den här detaljkunskapen för hela kroppen :p

Kl.
No turning back! Nu har jag skickat mit ex-jobb ("Ridden behaviour problems and their relation to equine welfare in Danish leisure horses - Associations with equipment, training methods and human risk factors") till tryckeriet :nailbiting:! Färdig och done, inlämning i morgon och försvar av projektet den 13:e. Inget mer plugg för mig, känns sjukt stort och konstigt :D.

Gud vilken känsla det måste vara! Grattis! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 996
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 489
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 950
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka