Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Det är två olika utbildningar. Undersköterska är gymnasiekurser så det får du läsa via Komvux. Sjuksköterska är en högskoleutbildning. Du kan alltså inte bygga på din undersköterskrutbildning för att bli sjuksköterska. Vill du bli sjuksköterska så kan du lika gärna hoppa över undersköterska.

Mitt inlägg var ett svar på Skuggan_ s inlägg.

Jag vet, mitt svar var gällande ditt: "Jag har frågat runt lite & enligt de så kan man inte läsa till undersköterska och sedan sjuksköterska utan man måste gå sjuksköterska utbildningen."

Halvt Kl.

Jag skall plugga till ssk sedan hade jag tänkt hehe :p

Och enligt de jag har pratat med så kunde man INTE plugga till ssk direkt utan först uska, men skitsamma nu är det redan påbörjat och jag tänker inte hoppa av.

Skuggan_

Jag är etolog, läste på SLU i tre år. Kandidat i biologi
Nu håller jag på med en magister i miljöriskanalys. Arbetsmarknaden för etologer är rätt begränsad så jag bytte inriktning. Tror det kan passa mej bra.
Utöver det är det massa strökurser i biologi.

På gymnasiet var jag samhällare, läste inriktning kultur och var helt inne på litteraturhistoria. Sista terminen ändrade jag mej. Så det blev ett år komvux för naturvetenskap.

Visat sig nu att jag är bipolär, men hittills har jag vägrat sjukskrivning. Nu får jag nog erkänna att det behövs. Men har väntat på läkartid sen början på december, eller iaf tid hos "min" sjuksköterska. Jag har visst trillat mellan stolarna och blivit en pinne i statistiken....

Jag är biolog och läser en master i biologi just nu. Har en kandidat redan (tre års studier). På gymnasiet var det samhälle/ekonomi, sen läste jag beteendeveteskap i ett år. Sen kom jag på det här med biologi och läste upp ämnena jag saknade på Komvux.

Jag valde skola/utbildning i Karlstad för att de var de enda som inte krävde Matte D och jag hade planerat lite tokigt. Så allt jag saknade var Ma D och hade fått vänta ett helt år på att söka enbart för att jag skulle behöva läsa matten på höstterminen. Hade ingen lust med det och tyckte Karlstad lät som en bra utbildning som passade mig bra. :)

Grattis till oss Ainon! Vi är sjukt bra!

Kl.
Jag försvarade exjobb på samma dag som Ainon, med samma examinator och allt :). Inget mer pluggande för mig, NU är jag veterinär! Känns heeelt sjukt :D.

Grattis till er båda! :) Min sega morgonhjärna uppfattade inte den delen av ainons inlägg, haha! Men vilken grym grej, så långa studier och plötsligt är man klar!

nu är allt rättat, uppgifterna i kursen är betygsatta mellan B och E. en av uppgifterna hade typ 3 a-kriterier och 4 c-kriterier uppfylda, jag tyckte att det förtjänade ett B men tydligen inte. Undrar vad jag får för betyg? Blir egentligen glad bara jag är godkänd (E) men kommer bli missnöjd om jag BARA blir godkänd när jag ändå har minst ett B och flera c. blir jätteglad om jag får c, men tror att läraren kommer sätta D.

Nya betygssystemet </3

+ alla andra

Tusen tack :love:. Lyckan är total! Det har visserligen gått en hel vecka sedan examen, men tror inte jag fattat det helt ännu :).

kl

Här sitter jag och blir tokig på mig själv, prov på måndag och det känns som att det jag läser inte fastnar. men förhoppningsvis sitter det där inne någonstans så jag kan plocka fram. Fysik/kemi är inte min starka sida, alls. :nailbiting:

och irriterad på läraren som aldrig rättar min förbannade inlämning jag lämnade in i början av månaden! bah.

Senast ändrad:

KL

Skrev tenta idag. Det gick åt skogen. Jag var för stressad :(

Har haft problem med just provskrivningar under hela gymnasietiden, men det blev bättre med mycket hjälp från lärare. Idag skulle jag skriva tenta, men den otroligt dåliga kursstarten med otroligt dålig grupp och allt sådant tjottafräs har gjort att jag stressat mig igenom hela kursen = min hjärna lägger ned och jag är tillbaka på ruta ett (om än tillfälligt).

Jag är väldigt lättlärd och kan bara möla in en massa info i huvudet så stannar det där sen, men när jag blir stressad fastnar ingenting. Jag åkte hem till le parents i förrgår för att fokusera bättre, men blev i stort sett utkastad med ett "du är inte välkommen här, IDIOT!" av min käre bror. Det gjorde inte saken så mycket lättare. Lyckades ändå sitta 50 min och få ihop några poäng, får nog godkänt på första delen men de två andra delarna är riktigt undermåliga. Förbereder mig på ett U :( Usch vad less jag är på skolan just nu :(

Det låter inte optimalt :(

Finns det någon studenthälsa vid ditt universitet? Tänkte så du kan fortsätta få hjälp med stresshanteringen :) Skriva tentor är ju en återkommande sak vid universitetsutbildningar, det är synd om själva tentasituationen ska bli ett problem trots att du pluggat som du ska.

Bryt ihop och kom igen! Det kommer lösa sig :)

Lite halvt KL.

Jag brukade bli ganska stressad av att sätta mig i tentasalen, oavsett om jag kände mig "säker" eller inte. Det som hjälpte mig är att jag helt enkelt såg det som ett tillfälle att sitta och dricka kaffe och njuta av att det är tyst och lugnt omkring mig. Dvs, första 10 - 20 minuterna dricker jag kaffe, fikar lite och ritar blommor och hästar på ett av kladdpapprena. Det hjälpte jättemycket för mig (för den direkta "sitta i tentasal-stressen"), eftersom att jag bestämde mig för att det var helt OK att ta det lugnt i början. (Men det förutsätter att man känner att man har tid att skriva tentan även om man tar en fikapaus i början.)

Den andra typen av stress är inte kul, känner igen mig alldeles för mycket i det. Är jätteintresserad av både program och kurs som jag läser just nu, men stressar och kommer ingenvart. Har egentligen 100 sidor kvar att läsa till seminariet i eftermiddag, men kan inte koncentrera mig och tankarna bara snurrar :(

Det finns i Eskilstuna men inte i Nyköping :( Men jag vet på sätt och vis hur jag ska hantera den, det har funkat tidigare. Nu blev det bara för mycket med allt runtomkring att jag aldrig kunde komma till ro, slappna av och bara lära mig. Satsar på att sätta omtentan i stället :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 518
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 952
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka