Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl
det går så dåligt för mig nu så jag snart lägger mig ner och ger upp.
jag har noll motivation och min hjärna fungerar inte för jag har precis förlorat min vovve.
Fick idag veta att jag var 2 p från godkänt på senaste tentan och att omtentan blir i slutet av januari. Så jag har 3 tentor i januari, möjligen 4. Jag kommer omöjligt klara alla så jag vette fanken vad jag ska ta mig till.. Känner bara för att ge upp, det går så dåligt, jag är inte intresserad, jag har ingen motivation och det är inte ens roligt!! det enda som är roligt är jobbet. Synd att de vill att man har utbildningen bara..... suck!

Aj då, tre tentor låter mycket. Är du i en svacka eller har du valt fel utbildning? Tråkigt med hunden, beklagar :(

Någon mer som är glad över att fribeloppet höjts i år? :banana: :banana: :banana:
Gjorde stor skillnad för mig som arbetar 50% och ska studera 50% :)

kl

har inte varit särskilt aktiv i denna tråden ^^ men jag pluggar ju iaf. Sista dagen på praktiken igår och bara lite kvar på en skrivuppgift som jag kommer lämna in senast i morgon kväll kvar nu och sen jullov!

Ville bara önska er andra som pluggar ett skönt jullov!! God Jul!

//r

Jag tycker fortfarande att det är jättekonstigt, men det verkar kännas OK för dig ändå. Hoppas det går bra för dig och att de övriga tentorna inte blir lidande!

Tack! :)

Åh vad härligt med jullov! Varför har ni kortare sommarlov?

Tycker det låter som en bra plan! Viktigt att vara ledig emellanåt också. Vi har påsklov precis efter rörelseapparaten/neurotentan så det kommer bli underbart! Längtar redan dit ;)

Vi har kortare sommarlov eftersom vi istället har ett jullov! Någonstans måste ju veckorna tas ifrån :-) I grund och botten är anledningen till att vissa program har kortare sommarlov (och ett "jullov" istället) att nollningen inte ska hamna samtidigt för hela universitet. Tyvärr har lotten med kortare sommarlov fallit på oss :-(

Skönt med påsklov! Framförallt skönt att ha den efter en tenta och mellan två kurser sådär. Då får man ju lov på riktigt! Inte samma sak att ha lov mitt i en kurs med en stundande tenta samma dag som "lovet" tar slut :) Men jag ska sluta gnälla om det här nu :angel: Det är vad det är och har kanske några fördelar.

Hur mycket ledigt brukar ni andra kunna ta under julen? När jag studerade till SSK hade vi tre veckors uppehåll med någon enstaka uppgift/liten hemtenta att genomföra, den kunde man oftast göra på någon vecka max och sedan hade vi resten ledigt. Min kompis som studerar läkare här har dock sin terminstenta direkt efter jul så hon måste alltid plugga ihjäl sig hela julen - mindre kul...

Senast ändrad:

Någon mer som är glad över att fribeloppet höjts i år? :banana: :banana: :banana:
Gjorde stor skillnad för mig som arbetar 50% och ska studera 50% :)

Vad kul att det gjorde sådan skillnad för dig! Jag visste inte ens om det eftersom jag aldrig kommit upp i fribeloppet ändå! Vad ligger det på nu?

KL

Har precis fått reda på vart jag ska vara på min praktik - Ortopedin!

Dessvärre i grannstaden, så jag kommer få pendla tolv mil tur och retur varje dag. Inte riktigt vad jag hade planerat :(

För mig som bara läser på 50% och i 26 veckor denna terminen är det strax över 116 000 :)

ALLTSÅ
Min lärare ringde mig idag för betygssamtal. Men vi kunde inte ha det - för jag hade helt missuppfattat! Så hon undrade varför jag inte gjort slutuppgiften :eek: Fatta paniken!!! Så jag hade en uppgift kvar på kursen! :eek: Jag trodde slutuppgiften VAR samtalet, att hon skulle ställa frågor om det vi läst osv för att verkligen bekräfta att det är jag som skrivit uppgifterna (vilket hon egentligen inte ens kan bekräfta över telefon, men whatever). Så jag har precis gjort uppgiften som var PÅ TID, 60 minuter, och hon ska ringa mig på måndag istället. Det var ingen fara på taket för uppgiftens deadline hade inte gått ut. PUUUUUUUUHHHH

Aj då, tre tentor låter mycket. Är du i en svacka eller har du valt fel utbildning? Tråkigt med hunden, beklagar :(
Ja jag funderar också. Jag vill ju jobba med det här och har ju gjort det i 4 månader (praktik+sommarjobb). Men det är såå svårt att motivera sig när man under de månaderna inte använde något av det vi läst i skolan. Men, industrierna har kommit fram till att de vill att de nyanställda skall ha denna utbildning så det är ju bäst att jag slutför den..men det går såå trögt!
Sen berättade en av våra lärare, att vi i princip läser samma kurser som ingenjörerna gör, bara mindre matte. Inte konstigt då att vi tycker att våra förkunskaper inte räcker till, eftersom antagningskraven är mycket lägre för vårt program än för ett ingenjörsprogram!

Här har jag precis fått "jullov" med paperuppgift och tentaplugg att ägna mig åt i julhelgen.

Dock funderar jag på en sak, inför nästa termin, har csn meddelat mig att mina poäng inte räcker till i dagsläget. Hur kan detta komma sig`Jag har klarat allting hittills, och studerar heltid. Jag fick panik då jag läste meddelandet, kan inte plugga utan lånet och bidraget, då får jag inte ihop ekonomin.

Det lät jätteskumt? Har du kollat så alla poäng blivit inrapporterade?
Jag fick ett sånt meddelande inför höstterminen, men det var för att det saknades poäng från en stor kurs och eftersom vi väntade på att en rapport skulle bli rättad fick vi inte poängen för resten vi klarat. Så fort den var rättad å läraren rapporterat in så fick jag ett nytt mail från csn att det nu var ok med lån o bidrag.

Jag vet att lärarna är lite sega på att rapportera in. Men hur blir det annars, kommer utbetalningen i säg januari att förskjutas isf? Vill bara veta vad jag ska vara beredd på.

Jag tror det är det som kan hända. Har för mig att de stod i mitt brev att de skulle kontrollera poängen igen efter en viss tid (kan det ha varit en vecka el 2) och finns poängen där då så får man utbetalningen. Och då fanns mina poäng där så jag minns inte om de blev sena. Jag kan kolla om du vill jag borde ju kunna se när de betalades ut på mina sidor?!

Jag får sätta mig och kolla på det! Annars får jag kontakta universitetet och be dom snabba på sig med att föra in, för som sagt, är allting godkänt känns det ju helt knäppt att jag inte ska få ut csn.

Gå in och kolla vilka poäng som du har fått rapporterade? Kanske är det bara de sista poängen från denna kurs som saknas? I så fall bör ju allting vara redo för CSN till nästa termin, men för att vara säker hade jag slängt iväg ett mail till ansvarig för detta på skolan. På min skola har det varit strul flera gånger för att lärarna eller sekreteraren glömt. Det kan hända att pengarna blir fördröjda i så fall men du får dem retroaktivt, osäker på dock om de måste vänta till nästa utbetalningsdatum eller om pengarna kommer så snart poängen syns.

Kl

Jag ska ev börja studera på heltid och har då lite funderingar.
Jag bor ensam med allt vad det innebär och därav ingen "back up". Har läst om folk som blir utan sitt CSN pga det krånglar.
Har ni varit med om detta?
Törs ju inte säga upp mig och studera på heltid om jag inte får in pengar till hyra/räkningar i tid.
Eller fungerar det att säga till berörda företag (tex,mobil,försäkringar osv) att jag får min inkomst via CSN och den är fördröjd, eller skiter de i vilket ?

Senast ändrad:

Jadu.. För det mesta har allt funkat som det ska, bara man har allt klart och i ordning och är ute i god tid.
Om det ändå inte funkar (trots att man själv verkligen gjort allt rätt) brukar det gå att lösa med räkningar. Man får oftast inte några extra påslag om man är någon enstaka dag sen med betalningen. Om man dessutom hör av sig brukar det gå att lösa. Det beror helt på vilket företag man har att göra med!

Kl
Jag borde verkligen plugga. Har en uppgift som måste vara klar på söndag, men jag har inte ens börjat.. Jag borde kanske börja. Jag borde verkligen sätta igång!
Jag borde dessutom börja planera våren, så jag vet vilka kurser jag ska läsa och var och när de går.
Poop.

Tack för svar!
Jag får ta en funderare nu innan mötet nästa vecka och skriva upp alla frågor på ett papper , höra mig för och hoppas det kan gå vägen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 481
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 948
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka