Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Då har jag uppsatsinlämning, så vi är minst två som kämpar mot samma datum :P

Och du, man klarar förvånansvärt mycket med kniven mot strupen, det är inte sååå kort om tid tills på tisdag, det här kan du fixa :)

I måndags fick jag mitt betygssamtal :bump: Fick tre frågor att svara på, var inga problem. Berättade även att jag arbetat upp till 250 timmar i månaden plus att min mormor gick bort samma dag som jag skrev examinationsuppgiften. Hon blev helt chockad och ännu mer chockad blev hon när jag sa att jag nöjer mig med ett godkänt just pga detta (att det varit för mycket annat) - för hon hade nämligen gett mig VG :banana:

Nästa kurs börjar på måndag, ser fram emot det. Specialpedagogik 1 :)

Åh vad kul! Grattis :D

KL

Har börjat prokastinera och trycka undan ångesten igen, blöörrgh. Dugga om en vecka och sen tenta den 18e. Voi voi.

Har i alla fall tänkt sitta med membraner & lipider idag och sen göra nåt slags schema för det hela.

Nån som har lite tips på hur man motiverar sig själv nu efter julen..? Sitter för tillfället med en inlämningsuppgift som ska in imorron och sen har jag tenta de två kommande fredagarna :( (jepp, är lite trött på skolan nu och vill gärna gå tillbaka till att jobba...)

Nån som har lite tips på hur man motiverar sig själv nu efter julen..? Sitter för tillfället med en inlämningsuppgift som ska in imorron och sen har jag tenta de två kommande fredagarna :( (jepp, är lite trött på skolan nu och vill gärna gå tillbaka till att jobba...)

Kan bara konstatera att det bästa är att ge sig själv en mental spark i röven och sätta sig och göra det som måste göras! Snart klar med den där jäkla inlämningen :banana:

Exakt, man får bara säga till sig själv: "Skärpning!" :)

Har precis köpt all kurslitteratur jag kommer ha nästa termin. Två kurser = två böcker :D

Kan bara konstatera att det bästa är att ge sig själv en mental spark i röven och sätta sig och göra det som måste göras! Snart klar med den där jäkla inlämningen :banana:

Uppgift inskickad! :banana: :banana:

Däremot så upptäckte jag att det är en till uppgift som ska in den här veckan...så inget tentaplugg imorron ändå :( :arghh:

Sitter och kämpar med min hemtenta i rättspsykiatri, för motivationen är lika med noll. Förstår inte varför då fallet jag skriver om är jättespännande och fascinerande men ändå blir jag mer lockad av att räkna hur många russin det är kvar i skålen.

KL
Förstår inte hur man ska orka allting, det är ju jättekrävande på alla plan. Särskilt som man får ångest av värsta sorten så fort man försöker göra minsta lilla. "välj ämne för essä" tar två veckor ochslutar med att någon annanväljer åt mig. Eh.

Vi verkar vara många med motivationsproblem.
Jag borde verkligen verkligen verkligen sätta mig med min uppgift, så jag kan ta tag i mitt tentaplugg och börja förbereda för nästa kurs. Och alla fristående jag har sökt.

Mögel.

Det får bli chips och en öl ikväll, panik imorgon och förhoppningsvis klar på söndag. Heja mej!

Har också jättesvårt, nu har jag i för sig just börjat på antidepp men har varit så ett tag. Har två stora tentor nu, på onsdag och näst nästa fredag.
På detta har jag typ fyra returer som jag inte orkat börja med och två nya inlämningar, jippy....
Tog lite tentaplugg nu iallafall, ska försöka fixa en av inlämningarna med som bara är formulär.

Sällar mig i skaran som tycker det är jobbigt nu.. :(

Jag har 4 tentor på två veckor, och vill bara spy på dem. Usch :cry:

Usch ja, depression gör inte saken bättre.. sitter själv "mellan mediciner", hatar det! Är snurrig och orkeslös hela tiden, och dessutom alltid sjukt sugen på mat..
Nåja man får väl göra det bästa man kan med det man har.

Jag började läsa till byggingenjör nu i höstas, och har 2 tentor på det vi gjort under hösten nu 10:e och 13:e Jan.
Och jag undrar lite hur mycket som är normalt att plugga inför tentor, givetvis beror det på hur stora dem är såklart.
Men nu t.ex. till den ena tentan har vi 2 böcker, totalt 400 sidor, c:a 800 Powerpoint slides från föreläsningar och jag har ett helt A4 block med anteckningar från dessa föreläsningar.
Till den andra tentan har vi 80-90 instuderingsfrågor.
Jag spenderade c:a 6 timmar dag mån-fre veckan innan jul då jag läste igenom böckerna och antecknade det mesta stod (sätter sig bättre om jag skriver samtidigt) Och sen har jag sedan 2:a Jan suttit dryga 4-5 timmar om dagen och nött och planerar att fortsätta såhär fram till tentorna, ev sitta ännu lite längre och plugga precis dagen innan (jag är typen som lär mig saker ända fram till skrivning)
Är detta mycket, eller helt normalt tenta plugg med tanke på mängden? Jag har aldrig skrivit en tenta innan i hela mitt liv :O

Har ni inga andra (gamla) tentor att plugga på?
Vilket betyg siktar du på?
Vad är det för tentor du har?

Jag tentapluggar ca 3-4 dagar/tenta, och minimalt lagda ansträngning under terminen.

Jag har pluggat ett par timmar hela julen och kanske 4 timmar/dag sen julhelgen. Idag ingenting men till och med 18e januari som vi skriver tentan på räknar jag med MINST 6 h tentaplugg/dag. Det handlar om en 20 poängs tenta som jag för allt i världen inte vill misslyckas med.

Hur mycket man pluggar har ju helt att göra med hur lätt man har för ämnet och om man tycker att man greppar kursen? Jag har tagit runt 30 hp innan i andra ämnen som jag knappt pluggat någonting alls inför.

Som Silkisif skriver är gamla tentor jättebra att plugga på, då får man ett hum om vad de tycker är viktigt :)

Senast ändrad:

Jag har faktiskt aldrig pluggad inför en tenta :o
Har försökt några gånger, men jag tänker att om jag inte vet det innan lär jag inte kunna trycka in det under press dagarna innan en tenta. Jag försöker vara aktiv under hela kursen istället, följa med på föreläsningarna och anteckna, rita osv.
Jag brukar bara bläddra igenom anteckningarna eller kursboken, kika på föreläsningsmaterial om jag har sånt (typ hand outs) och hålla tummarna att hjärnan är på min sida.

Hittills har det gått bra. Skrivit en omtenta sedan 2008 :D Har visserligen klarat mig undan salstentor till stor del som tur väl är..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 481
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 948
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II