Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl

Har ställts inför ett icke-problem och jag tänkte att någon här kanske har koll.

Ett litet delmoment i kursen jag läser just nu är ett recensera ett vetenskapligt verk på ett intresseväckande vis. Vi har fått instruktionen att den ska vara 800-1200 ord lång, men ingen annan formalia kring typsnitt, storlek etc.

Är det ok att välja ett typsnitt som inte är Times New Roman? Nu tänkte jag varken på comic sans eller valfri snirklig stil, utan bara en lite snyggare än normalt.:p

KL

Har precis kommit in på en komvuxkurs - Matematik 3. :nailbiting: Jag inser att jag inte läst matte på typ 10 ÅR, och sitter nu och går igenom Matte 1 på matteboken.se. Är det någon som läst matte med uppehåll emellan, är det svårt att komma in i det igen? Är det någon här som läst Matematik 3 (eller C som det hette förut), är det svårt?

Mvh nervig som slutade läsa avsnittet om kvadratrötter och andra rötter efter att jag inte fattade något.

Vanliga roten ur är som att göra "upphöjt till två" fast baklänges. Vanliga roten ur kan också kallas "andrarotenur".

4^2 = 16
sqrt(16) = 4

Tredjerotenur motsvaras av någonting upphöjt till tre, och så vidare.

Om det nu hjälpte något O_o Matte är nog en sån grej som man kommer in i...

KL

Har precis kommit in på en komvuxkurs - Matematik 3. :nailbiting: Jag inser att jag inte läst matte på typ 10 ÅR, och sitter nu och går igenom Matte 1 på matteboken.se. Är det någon som läst matte med uppehåll emellan, är det svårt att komma in i det igen? Är det någon här som läst Matematik 3 (eller C som det hette förut), är det svårt?

Mvh nervig som slutade läsa avsnittet om kvadratrötter och andra rötter efter att jag inte fattade något.

Tycker att matte C var mycket enklare än matte B! :)

Jag tror att jag fattade lite mer när jag sov på saken och sedan gick tillbaka idag. Men ja, alltså jag fattar precis när jag sitter med det, men jag skulle inte kunna förklara det för någon annan. :p Men det är väl bara att gå igenom det igen lite senare, det känns som en grundgrej det är bra att ha koll på. :) Tack för förklaringen! :)

Idas - tack, det kändes bra att höra! :) Jag klarade B-kursen med ett G fast jag inte ansträngde mig öht, så jag vet att jag har hyfsat lätt för det. Men som sagt, nu är det tio år sedan, såatte... :D

Vi brukar få välja Garamond också, men jag föredrar times new, så jag håller fast vid den, även om min professor envis hävdar att den är till för tidningar ;)

Idas - tack, det kändes bra att höra! :) Jag klarade B-kursen med ett G fast jag inte ansträngde mig öht, så jag vet att jag har hyfsat lätt för det. Men som sagt, nu är det tio år sedan, såatte... :D

Det kommer du klara galant! Det går kvickt innan man kommer in i det :) Om inte annat är google din bästa vän ;)

KL

TENTA IDAG. Anmäler mig nog till omtentan direkt jag kommer hem. Detta kommer inte sluta väl.

Om 6 timmar har jag förhoppningsvis kommit hem och kan lägga mig i sängen igen. Är så fruktansvärt trött efter den här tentaperioden att det finns inte.

Men jag vet i alla fall att även fast jag kanske får U klarade jag av tenta-p! Påbörjade den seriöst något sent eftersom jag inte hängt i så bra under terminen men jag klarade av att plugga från 09-22 flera dagar i rad utan att duka under. Alltid nåt!

Jag hade skitsvårt för matte på gymnasiet, men 5-6 år senare på komvux så hade jag lättare för Matte C än Matte B på gymnasietiden! Tänker dock inte ge mig in med några förklaringar men önskar lycka till med kursen! :)

Tack! :D

KL

Så, nu är tentan skriven. Och det kändes.. sådär. Bättre än jag trodde men sämre än jag hoppats på. Om jag blir underkänd kommer det nog ligga nära och blir jag godkänd kommer det vara jädrigt tight.

Nu blir det att vila i exakt 24 timmar innan nollningen drar igång imorgon och sen neurologikursen på måndag! Blir intensiva veckor :D

Men så skönt i alla fall att tentan är borta, verkligen. Även om jag får omtenta vet jag nu att det inte är omöjligt, att jag KAN lära mig och att jag inte knäcks helt av en tenta-p ;)

Vi brukar få välja Garamond också, men jag föredrar times new, så jag håller fast vid den, även om min professor envis hävdar att den är till för tidningar ;)

Jag fegade och valde times new ändå eftersom deadlinen närmade sig och läraren inte svarade på mejl. :p

Blev måttligt irriterad på att inte få en enda riktlinje till uppgiften, för även om det betyder mer frihet/mindre formalitet så kommer man garanterat få kommentarer på val av storlek, typsnitt och radavstånd, för att inte tala om sätt att källhänvisa på...:meh:

Angående radavstånd så har jag aldrig varit med om annat än att det är 1,5 som gäller och gällande textstorleken så har det alltid rört som om 12 :)

Jag har varit med både om 10, 11 och 12 samt 1, 1,5 och dubbelt radavstånd de senaste månaderna. En krävde att formatet skulle vara i .pdf och den senaste inlämningen fick inte under några omständigheter mejlas in (deadlinen var dessutom 08:00 på morgonen när det inte ens är säkert att man kommer åt lärarfacken). :banghead:
Det hade varit enklare om hela institutionen hade haft samma riktlinjer.

Men gud så frustrerande! :banghead: Ursäkta att jag kom med så självsäkra, felaktiga råd, var helt övertygad om att det här var regler som i stort sett alltid tillämpades på arbeten inom humaniora.

Vad är det för verk som du recenserar? :)

(Vad förvirrande att du bytt nick! :D Tänkte inte ens på det först, eftersom att avataren var bekant, men sedan blev jag ställd.)

Jag vet! Men jag använde mig av 12 pp och 1,5 radavstånd, det är ju ändå det jag är mest van vid, har full förståelse för varför du svarade med just det. :)

Jag recenserade City of Dreadful Delight av Judith Walkowitz, verkligen jätteintressant även om den, enligt mig, kanske är i äldsta laget vad gäller vetenskapliga verk. Tyvärr verkade läraren väldigt dåligt uppdaterad på just fronten med färskt material att välja på, den här delkursen har handlat om världshistorien under det långa 1800-talet.

KL
Lite smått irriterad över att jag fick lov att maila läraren och fråga när omtentan blir, och få svaret att den blev på lördag efter omröstning..man kanske ska tala om att det är omröstning då, så alla röstar. och en lördag, jippie! Jag måste åka 12 mil för att skriva den, har verkligen ingen lust att ställa in helgens planer för en tenta, suck.
Dessutom får vi 1 timme kortare på oss att skriva den, än vid ordinarie tillfället. Trodde inte de fick ändra sånt?
Går inte att anmäla sig till den heller..den finns inte..hmm..

Känns väldigt märkligt att de skulle få ha kortare skrivningstid på omtentan än ordinarie tenta. Vilken skola är det?

*kl*

Sitter och läser förvaltningsrätt just nu. Boken är på stora hela rätt okej, men så kommer det såna här meningar (det gröna är alltså EN mening):

1012051_354017948073225_50184907_n.jpg

Lovely. :p

Umeå universitet, campus Övik.
Ja, jag tycker det är konstigt, det har inte hänt förut. Förhoppningsvis kanske läraren bara skrev fel..

Det var inte en nådig mening..och jag som tycker att våra böcker är dryga! :p

Kollat om det står något i skolans regler och riktlinjer? Det är ju helt orimligt att ett omprov skulle ha kortare skrivtid!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 489
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 950
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?