Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Kl
Det är fan synd om mig. Världens förkylning, ont i halsen, öronen, huvudet och näsan är full. Hur ska jag kunna lära mig något när det enda man vill är att sova. Ännu mer, hur 17 ska det gå och skriva tentan?
Barnet och sambon är sjuka med så ingen hjälp där heller. Svärmor verkar vara hemma till minst lunch idag iallafall så hoppas på att kunna dumpa barnet där

Jag tog med min ponny när jag började i Skara. Bodde utanför och hade hästen ett par kilometer åt andra hållet.
Cyklade 1,5 mil om dan i nått år innan jag fick tillgång till bil :D
Man kan ha med hästen, men man måste planera sin ekonomi. Kanske inte kan ha bråkigaste stallet med sammetsmattor och kristallkronor, äta halva priset varor och billigaste grönsakerna, cykla vart man än ska..
Just cykel är asbra! Funkar året om och kostar nästan ingenting. Köp en rejäl sådan om du inte redan har. Själv älskar jag ju Skeppshult, men jag kan vara lite partiskt (mina hemtrakter) :angel:

Svårt att veta innan, det jag har tittat på nu är HR i Kalmar, "heltid". Så himla synd för dig:( men var har du hittat ett så fantastiskt boende? :D

Låter som att du fick hålla igång lite, men det är ju inget illa med det :D hur fick du ihop det med tid och så? Studerade du fullt? Hade du extra jobb? :)

Jag pluggar heltid och har väldigt mycket egen studietid (typiskt humaniora), ca 4-8 h schemalagt/vecka och resten får jag lägga upp själv, det brukar bli 30 h/vecka totalt. Kolla schemat redan nu! Det brukar finnas ute för åtminstone nuvarande termin och där kan du få en uppfattning om hur det ser ut med föreläsningar och seminarier. Vi har haft mycket obligatoriska timmar nu under våren, men höstterminen var det mest frivilliga föreläsningar. Sådant kan med spela in i hur pass lätt man kan planera sin egen tid. Med en bra föreläsare får man mycket gratis däremot, jag försöker alltid gå på alla.

Ja, det var trist men jag stod i ett läge där det hade varit oansvarigt och nästan omöjligt att behålla och de kom till helt underbara hem.
Det här hittade min pojkvän genom kontakter och är bekant med hyresvärden. :) Men jag hade lika gärna kunnat hamna i en svindyr studentetta, jag pluggar i Lund och bostadsbristen är extrem här. Nu vet jag däremot att jag kommer bli kvar ett tag och hade inte tänkt flytta på mig heller så jag har börjat leka med tanken att skaffa häst igen (ie lusläser annonser och dagdrömmer :D).

Då är du ganska disciplinerad om du får ihop så många timmar :bow: jag är lite nervös för att börja plugga igen och samtidigt förväntansfull, får se när det blir av men jag hoppas verkligen att jag kommer kunna ta med min häst. Jag har haft hästpaus nu i sju månader när jag har varit i Australien och det är på tok för länge för mig, håller på att bli galen! :D

Vad skönt att du hittade bra hem till dem, Skåne är ju ett fint ställe så varför skulle man inte vilja vara kvar där! ;)

Japp, heltid i skolan. Fast vi hade mycket egen tid, oftast bara halva dan i skolan och resten hemmaplugg.
Dagarna var ju rätt långa, cyklade ofta hemifrån vid åtta och var tillbaka igen 12 h senare.
Efter ett tag får man upp en rejält tempo med cyklingen så varje "etapp" tog inte så lång tid. Jäklar vilken kondis jag hade på den tiden :D

Kl
Nu har jag fått ett jobb till! Så jag har tre jobb plus heltidsstudier och två hästar. Hmm :p
Sagt upp mej från ena jobbet, har timmar på de båda andra. Kan nog få ihop en hel del! Får sätta mej och räkna lite på fribelopp. Kanske kan be chefen hålla inne på lönen en månad längre annars :D

Kan ingen ge mig en välbehövd spark i ändan??

Kommer fasiken inte igång med plugget, tenta på torsdag :nailbiting::nailbiting: Argh, jag får bara inte ihop det. :(

Jag sparkar dig om du sparkar mig! Har tenta på fredag, knappt pluggat :meh: Det är som en spärr. Fast jag ska försöka köra en liten stund nu.

Samma här, bara att jag måste komma igång nu. Pluggade en hel del förra veckan inför torsdag och tyckte att 'jisses vad duktig jag är' sedan började det dala. :( Har fasiken knappt fått in nånting från förra veckan. :(

*Spark spark* Kom igen nu!

*spark spark* Nu kör vi!

Jag ska tillverka flash cards för att lära mig alla **** bakterier och mögel och allt vad det är :p

Hilfe! Fastnade i Ryttareliten- tråden på senior. :P
Det vill jag med göra, fast just nu sysslar jag med ordklasser och satser. Har svårt för att hitta ett bra system att lära in det på, mycket beror ju på i vilken kontext och i vilket sats det sägs i.

Duktiga du! Ger dig en extra *spark* för att du kommit igång! ;)

Det vill jag med göra, fast just nu sysslar jag med ordklasser och satser. Har svårt för att hitta ett bra system att lära in det på, mycket beror ju på i vilken kontext och i vilket sats det sägs i.

Känner igen det där. Det jag tyckte hjälpte mest var att sitta i grupp och diskutera. Till slut får man in någon form av känsla för vad som är vad. Sen ska man också ha i baktanke att det inte är en helt svartvit vetenskap. Vilket är ganska skönt och fruktansvärt frustrerande samtidigt :p

Känner igen det där. Det jag tyckte hjälpte mest var att sitta i grupp och diskutera. Till slut får man in någon form av känsla för vad som är vad. Sen ska man också ha i baktanke att det inte är en helt svartvit vetenskap. Vilket är ganska skönt och fruktansvärt frustrerande samtidigt :p

Det är vad jag tycker är mitt stora problem- jag vill gå på känsla! Tyvärr går jag distans vilket gör att det är lätt att fastna och svårt att reflektera ordentligt det man ska försöka plugga in. (Ännu svårare att diskutera i grupp. :cautious:)
Jag tycker jag har försökt få ner meningen på de olika ordklasserna, men det blir fortfarande så att jag behöver skriva ett antal meningar innan för att förklara, vilket blir lite mycket för flash cards.

Men det går låångsamt... :p (stäng ner buke då, pappskalle! borde jag tänka men näe)

:D Stäng ner buke!

Själv går det bara utför och blir värre och värre, börjar få livsångest och undrar vart mitt liv är på väg. Funderar på att antingen gå och lägga mig en liten stund eller ta en dusch. :meh:
Gah! Such a drama queen! Tyvärr blir inget bättre av att man undviker det. :(

Spark spark!
+Zassoo såklart.

Själv så har jag legat i, både igår och idag. Nu är alla uppgifter inskickade, och jag tar helg. På en tisdag. Ibland så är det rätt skönt att plugga ändå ;) När saker och ting blir gjort t om lite innan utsatt tid. Nu gäller det bara att skiten blir godkänt, det är kanske inte det mest välskrivna min stackars lärare kommer få se :o Nåväl, ett ev senare bekymmer. Har aldrig fått tillbaka någonting förut, någon gång måste det ju ske.

Det är fördelen med att plugga! Efter tentan på fredag tar jag ett städa och rida lov några dagar.
Och kommer ändå ha barnet på dagis:o

/mvh dålig mamma

Jag sparkar lite jag med, om ni sparkar på mej!
Tenta på torsdag, har bara skummat lite i bokens sammanfattningar.. Har typ ingen koll på nånting.. Går det så går det! Vore surt att misslyckas med tanke på att jag måste betala för att få skriva. Kan inte riktigt komma över det :meh:

Jag vill bara skippa till den del där jag har löst allt, bestämt var jag vill plugga, fixat stallplats och installerat pållan så man kan börja ha sånna dagar haha :D riktigt bra jobbat, var pluggade du? En hel del jobb också, imponerande ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 538
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 959
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav