Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade en oanmäld brandövning idag. Igen. Det är tredje gången senaste året och andra gången denna höst :confused: Första gången var det mitt i en tenta (:crazy:) och nu senast så har vi fått avbryta två föreläsningar i 45 respektive 20 minuter. Misstänker att de testar brandlarmen på hela sjukhusområdet just nu och då vi flyttar runt en del så har vi råkat ut för det flera gånger. Vansinnigt irriterande är det iallafall :cautious:

På min front har det varit seminarium i kvalitativ forskningsmetodik idag. Det var stor ångest innan, men gick hur bra som helst. En stor sten har släppt från bröstet. Men den är nu ersatt med en ny sten, vilken representerar tentaångest inför fredag då det vankas en sån där skitjobbig salstenta i statistik. Försöker dock hålla modet uppe, för sen är vi klara med vetenskaplig metodik för den här gången och kan fokusera på roligare saker som rör det kliniska arbetet igen :up:

Åh! Så du sliter också med statistiken? Visst är det skoj? :grin: Jag har examinationsseminarium om en vecka....

Åh! Så du sliter också med statistiken? Visst är det skoj? :grin: Jag har examinationsseminarium om en vecka....
Japp, fyra timmar statistiktenta väntar. Jag gillar det dock inte alls, för det känns så himla besvärligt att få grepp om (även om mycket faktiskt verkar ha kommit på plats).
Först hade vi statistikföreläsningar, sen gick vi rakt in på kvalitativ forskningsmetodik och nu väntar statistiktentan. Jag hade föredragit om vi inte hade haft allt det här intervjuandet mitt i allt :angel:

I den här tråden var väl omtenta en ynnest? ;)
Tveksamt ;)

Vi är ju ett gäng som ska skriva examensarbeten i år! Hur tänker ni andra? Hur känner ni inför projektet?Hur långt har ni kommit? Vet ni vad ni vill göra? Själva eller i grupp?

Vi hade vårt idéseminarium idag, där föreläsare och kliniker presenterade möjliga projekt. Jag är väl egentligen rätt säker på vad jag vill göra. Har turen att intressera mig för ett ämne där samtliga handledare är riktigt bra. Inom det andra stora området finns det fler frågetecken och mindre smickrande rykten. Min hake just nu är att jag vill skriva ensam. Det finns fyra "färdiga" projekt inom det jag vill göra, varav det är ett som har en handledarkombo jag verkligen vill jobba med. Problemet är att det är två mycket uppskattade handledare och det väger ju rätt tungt för de flesta. Jag vill verkligen inte bli ihopparad med någon bara för att vi råkar vara fler som vill ha samma projekt :o

@Araminta Vi skriver alltid själva :) Jag skulle absolut inte vilja bli ihopparad med någon random människa på exjobbet, det är ju ett arbete som känns superviktigt och som jag inte vill riskera att någon annan kommer och saboterar :p Fördelen är förstås att man har någon att bolla med, men då gäller det också att man jobbar bra ihop.

Jag har eventuellt ett projekt på gång som jag verkligen hoppas går i land men den tilltänkta handledaren är seg på att höra av sig :p Planen är att jag ska börja i januari :)

@zassoo Vi är "starkt rekommenderade" att skriva i par :cautious: Därav min oro för jag tänker ju precis som du: det här känns jätteviktigt och jag vill verkligen ha något som är mitt rakt igenom. Och, som du säger, det hade möjligtvis varit en annan femma om man hade en kursare man verkligen kände "wow" arbetsmässigt med, men när denne inte finns så gör jag det hellre själv :p

Kul med projekt! Håller en tumme för att handledaren får tummen ur snararst. Segt att vänta ju :nailbiting:

Jahaja... Efter att ha varit uppe på admin verkar betygen ramlat in i Ladok. Typ iallafall.
Resultatet av två (godkända) tentor - men inget kursbetyg/slutbetyg?
Ser ut som att kursen är poänggivande men oavslutad.
Har aldrig sett maken till förr, hur funkar det här egentligen?

Idag tänkte jag plugga.
Idag har jag blivit bjuden på lunch, bjudit som tack på stekta äpplen och glass, letat efter skyttebana men åkte vilse i skogen och hittade på andra äventyr istället, ätit middag med utsikt över havet, hamnat i en källare där jag köpte EN bok för 450:-, åkt på lite mer äventyr och var hemma lagom till 22.. :angel:

Första korta novellen skriven och uppladdad 2 minuter innan dead-line. Nästa vecka ska vi jobba med varandras texter och ge konstruktiv kritik på vad som kan förbättras. Just nu känns det jobbigt eftersom jag inte vill ändra något i min novell. Den är inte perfekt, men själva essensen är jag så nöjd med!

Men att gå omkring och släpa på heliga kor är föga utvecklande så det är bara att bita ihop och växa som människa i mitt skrivande.

För övrigt ligger jag efter med uppgiften till förra vckan. Vi förväntas läsa noveller från en utvald antologi och skriva recesioner på ett par i veckan. Det är bara det att bokus inte skickat mig sagda antologi ännu. Börjar undra om de trycker den on-demand eller vad det är som tar sån jäkla tid. Snart 3 veckor sedan jag beställde ju!

Äntligen klar med arbetet jag ägnat en halv evighet åt!
9 sidor senare är det kortfattade arbetet färdigt, det som var tänkt att vara kortfattat alla fall :p
Nu kan jag gå all in på hälsopedagogiken istället. Som ska vara inne på fredag, ligger efter en del. Men vi fick lite extra tid på den tack vare en del plötsliga schemaändringar, så det var ju bra.

Läser ikapp tråden i morgon, nu ska jag soooova.

Såhär några veckor in på terminen har jag jättebra rutiner för plugget och har lyckats läsa ganska mycket kurslitteratur redan. Så dags när man snart ska sluta plugga ;) Nåja, kursen är rolig och intressant så det blir ju lättare då.

Bävar däremot för grupparbetet - vi är tre personer varav en har varit sjuk hela terminen och fortfarande inte verkar bli bättre, en person med läs- och skrivsvårigheter som har jättemycket släpande tentor och inte ens gjort klart sin kandidat, och så jag. Vem tror ni kommer få göra allt? :meh:

Nu måste jag fråga en sak om källhänvisning (Harvard)!
Jag har en bok som är en samling med olika texter, med en redaktör (?). Har refererat en av textförfattarna i samlingen. Men, vad skriver jag i källhänvisningen? Redaktörens namn? Jag refererar ju till dem som skrivit texten, inte redaktören. Eller skriver jag bådas? Vems skriver jag först?

Jisses.. blev helt slut efter ett mini-projekt vi har haft i dagarna. En i gruppen har nojat rejält över om allting har varit korrekt, så jag nästan är övertygad om att något har blivit fel pga det. Jag blev lite sur också när det insinuerades gång på gång att jag hade kopierat text från wiki. :meh:
Tack och lov är där inget mer projekt förrän november, resten av kurserna känns som semester redan efter den där pärsen. Men jag bävar redan för att det ska bli samma grupp-sammansättning i november, och då är det ett projekt på två månader. Å andra sidan, överlever jag det så överlever jag allt.

Jag har en bok som är en samling med olika texter, med en redaktör (?). Har refererat en av textförfattarna i samlingen. Men, vad skriver jag i källhänvisningen? Redaktörens namn? Jag refererar ju till dem som skrivit texten, inte redaktören. Eller skriver jag bådas? Vems skriver jag först?
Jag tycker att Umeå universitet har sjukt bra förklaringar för hänvisningar, kolla där!

I studiehandledningen från mitt universitet så skriver de författaren av texten, årtal, Titeln på kapitlet och sen I (redaktörens namn), samlingsnamnet på boken och så utgivare. Blev du något klarare? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
662
· Visningar
19 777
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
869
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka