Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
I den här kursen lämnar vi varje vecka in en "reflective journal" som betygsätts. Fick tillbaka den första igår med betyg och noll kommentarer. :confused: En del i klassen har fått kommentarer som "pga grammatiska fel får du bara G", men ingenstans utpekat vilka grammatiska fel personen gjort. Vill lite dunka huvudet i väggen, det måste väl vara fullständigt uppenbart att man vill ha kommentarer som pekar ut eventuella misstag och även tips om vad man kan förbättra om man vill ha högre betyg. :cautious:

Är så otroligt less på skolan nu. Går termin tre och har efter det tre terminer kvar till examen och jag förstår inte hur jag ska stå ut. All peer-learning som ska vara så himla bra ger mig absolut ingenting, jag blir bara mer förvirrad av att diskutera med andra som inte heller kan så allt känns hopplöst svårt fastän det inte ÄR komplicerat. Jag fattar att det är bra att tänka själv men när man aldrig får raka besked utan "ja så skulle man kunna göra" och aldrig "facit" på hur en bra undersökning, behandling etc kan gå till så blir det ju bara kaos.

Jag funderar på att för första gången strunta i ett moment (grupparbete om patientfall) och läsa själv hemma och göra fallen bäst jag kan på egen hand. Orkar inte sitta med oeffektiva grupparbeten i flera timmar och sen gå hem och försöka få någon struktur på något så att jag faktiskt lär mig något också. Ett sånt otroligt slöseri med tid och energi. Jag kommer noja över det jag eventuellt missar men tänker att så otroligt mycket kommer det med all säkerhet inte vara..

Förlåt för ett otroligt neggo inlägg men jag känner för att hoppa av just nu för att jag inte orkar med det här upplägget på kurserna mer. När jag bara får läsa själv så är det så himla kul och intressant och så känns utbildningen ändå bara skit för allt tjafs vi måste hålla på med.

Nu ska jag försöka att inte tänka så mycket mer på det här i helgen. Kanske känns det lite bättre på måndag än vad det gör nu...

Är så otroligt less på skolan nu. Går termin tre och har efter det tre terminer kvar till examen och jag förstår inte hur jag ska stå ut. All peer-learning som ska vara så himla bra ger mig absolut ingenting, jag blir bara mer förvirrad av att diskutera med andra som inte heller kan så allt känns hopplöst svårt fastän det inte ÄR komplicerat. Jag fattar att det är bra att tänka själv men när man aldrig får raka besked utan "ja så skulle man kunna göra" och aldrig "facit" på hur en bra undersökning, behandling etc kan gå till så blir det ju bara kaos.

Jag funderar på att för första gången strunta i ett moment (grupparbete om patientfall) och läsa själv hemma och göra fallen bäst jag kan på egen hand. Orkar inte sitta med oeffektiva grupparbeten i flera timmar och sen gå hem och försöka få någon struktur på något så att jag faktiskt lär mig något också. Ett sånt otroligt slöseri med tid och energi. Jag kommer noja över det jag eventuellt missar men tänker att så otroligt mycket kommer det med all säkerhet inte vara..

Förlåt för ett otroligt neggo inlägg men jag känner för att hoppa av just nu för att jag inte orkar med det här upplägget på kurserna mer. När jag bara får läsa själv så är det så himla kul och intressant och så känns utbildningen ändå bara skit för allt tjafs vi måste hålla på med.

Nu ska jag försöka att inte tänka så mycket mer på det här i helgen. Kanske känns det lite bättre på måndag än vad det gör nu...
Har du diskuterat detta med ansvariga? Hoppas att du tar dig vidare!

Jag har fredag. Tydligen. Förra uppgiften är klar och jag har gjort ovanligt lite den här veckan så jag trodde att vi skulle få en ny uppgift men icke. Jag ska läsa lite i en bok till på tisdag. Det kanske betyder att jag ska roa mig med att träna hund idag då? Och klippa gräset som har varit oklippt någon månad..?

Nu har de släppt ansökningsblanketten och jag kan äntligen söka Djurvårdsutbildningen på Himmelstalundsgymnasiet. :) En yrkesutbildning på 1 år. Jag avskyr att studera men måste för att kunna få ett vettigt jobb och detta är ju bara ett år utan massa krav som matte b, kemi osv. :) Många har sagt att jag är dum som inte söker den utökade utbildningen på Universitetet som gör att jag får mer behörighet. Men jag vet inte vad jag vill göra i framtiden och tänkte jag kunde testa detta och se om det är nått för mig. :)

Någon annan som gått den utbildningen? Eller som jobbar som djurvårdare? Vad tycker ni? :)

Sjukt lugnt idag, inte öppnat en bok för har egentligen inte så mycket inför nästa vecka förutom att börja fila på slutdelen av kursen. De kan ju dock bli rätt jobbigt med 1500-2000 ord om sociala relationer :cautious: haha men ikväll chilla och ladda batterierna, igår fick vi spela upp en mindre teatergrej och diskutera runt de, hatar sånt men vi blev godkända iaf :laugh:

Jag ordbajsade ihop en inlämningsuppgift idag. Får väl se hur det gick. Så fruktansvärt tråkig kurs :cry: nåja bara att genomlida..

Första veckan avklarad och kan sammanfatta det med: :love:

Så sjukt taggad på att fortsätta, utbildningens innehåll verkar skitkul och extremt intressant, lärarna är kanonbra och klassen verkar fantastisk med så otroligt mycket och blandade kunskaper och erfarenheter. Jag är sjukt nöjd med mitt val. :D
Gud vad kul Hedinn att du är så nöjd och att det blev så bra! :)

Har 200 sidor att läsa tills tisdag, konstigt nog är boken väldigt lättläst. Började imorse och är snart uppe i 100 sidor redan så :p Nu en paus innan boken får följa med till sängen ;)

Har du diskuterat detta med ansvariga? Hoppas att du tar dig vidare!

Det känns inte som någon större idé att prata om att vi borde jobba mindre i grupp och med peer-learning eftersom vi hela tiden får höra hur effektivt det är. Som första föreläsningen den här kursen visades en bild om att när man lyssnar på en föreläsning lär man sig 5 % av innehållet medan om man diskuterar lär man sig 50 % och lär man andra lär man sig 90 % av innehållet.

Däremot ska jag helt klart ta upp i kursutvärderingen att det vore mycket bättre att ha något att utgå ifrån vid typ anamnes, som att lärarna visade ett kort rollspel eller om man visar en film från ett "patientmöte" eller liknande och samma vid behandling istället för att vi ska uppfinna hjulet igen.

Igår och idag har jag varit hemma från skolan och istället läst själv och mitt liv kändes direkt väldigt mycket lättare att leva. Det återstår väl att se hur mycket jag gått miste om när det är dags för tenta och praktiskt examination.

Vi är tvungna att klara ett test innan vi får göra det betygsgrundande provet på fredag. 20 frågor på 5 minuter. Alltså jag är tidsoptimist, och tackar högre makter för att vi får göra provet hur många gånger vi vill :rofl: Men en andra gång räckte för mig, då fick jag 90 av 100 och 85 var minimum :banana:

Huuh. Lämnade in en ihopkastad inlämningsuppgift med 7 minuters marginal till distanskursen. Krockade med irl-studierna så dagens föreläsning fick ryka. Alltså, jag måste lära mig att planera min tid.

Och sen hålla den. :meh:

Huuh. Lämnade in en ihopkastad inlämningsuppgift med 7 minuters marginal till distanskursen. Krockade med irl-studierna så dagens föreläsning fick ryka. Alltså, jag måste lära mig att planera min tid.

Och sen hålla den. :meh:
Ja det där med att planera. Jag var jätteduktig och gjorde en planering förra måndagen på hur jag skulle läsa och se föreläsningar. Fredag fm läste jag allt, ordbajsade ihop inlämningsuppgiften och lämnade in den. Tänkte att jag minsann inte skulle göra så denna vecka. Och vad gör jag? Sitter här igen och borde plugga, men det är så fruktansvärt tråkigt och jag hamnar på buke istället. :meh:

Ja det där med att planera. Jag var jätteduktig och gjorde en planering förra måndagen på hur jag skulle läsa och se föreläsningar. Fredag fm läste jag allt, ordbajsade ihop inlämningsuppgiften och lämnade in den. Tänkte att jag minsann inte skulle göra så denna vecka. Och vad gör jag? Sitter här igen och borde plugga, men det är så fruktansvärt tråkigt och jag hamnar på buke istället. :meh:
Det är svårt att få ihop. Jag är helt paff över hur duktig jag har varit hittills. Vi har fått listor på vad vi ska läsa inför föreläsningar som jag har följt slaviskt, jag har börjat skriva nästan omgående när jag har fått uppgifter osv. Det sket sig lite den här uppgiften då jag åkte på att ta hand om sjuka barn och min koncentrationsförmåga är lite dassig när det är ljud omkring. Jag hoppas att jag tar mig igenom seminariet utan större bekymmer om någon timme. Vi får se men det är hemskt när man behöver stressa ihop saker eller inte känner sig tillräckligt förberedd :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
657
· Visningar
18 990
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
893
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
859
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 520
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka