Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 5

Har inte läst hela tråden, men tänkte hoppa in här med en liten fråga ändå...
Jag fyller snart 28 och har ingen vettig utbildning alls. Mina gamla gymnasiebetyg är bedrövliga pga dåligt mående under gymnasieåren. Det blev väl aldrig ens någon färdig utbildning av det hela, vissa kurser saknas helt. Nu när jag mått bra i några år har jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt att få till något vettigt av det där, att plugga en del för att sedan kunna utbilda sig vidare på något sätt.

Jag läste tidigare i veckan en artikel om en som gjort så och hon var jättenöjd, men jag hittar otroligt lite information på kommunens hemsida om hur det går till, om det alls är möjligt.

Är det någon här som läst ikapp gymnasiebetyg efter vanliga "gymnasieåldern" för att sedan utbilda sig vidare på något sätt? Hur fasen gör man? Just nu mår jag illa bara av att tänka på att kontakta studievägledaren i kommunen men gissar att det är där jag måste börja?
Här! :D Jag började läsa upp mina betyg för snart fem år sedan tror jag :cautious: Tiden går ruskigt snabbt. :D Jag var tvungen att ha engelska 6, Matte B och Svenska C och så läste jag historia bara för att ha något roligt också. :D Engelskan och Svenska var enkla, matten fick jag kämpa med men jag har aldrig förstått matte överhuvudtaget. :o Sen läste jag två fristående terminen, en med historia och en med religion innan jag sökte till lärarprogrammet, och nu har jag läst två år till sommaren, och har tre år kvar, eller snarare 3,5 år för att även bli behörig för att undervisa religion också. Jag fyller 40 i år. :p
Jag pratade med studievägledaren på kommunen, hon hjälpte mig reda ut vad jag behövde, mitt betyg var så pass gammalt att det blev lite rörigt, och skrev sen på papperna till Hermods som min kommun har köpt tjänsten av. Sen läste jag på distans hemifrån, jag fick åka in och skriva nationellt prov i svenska, engelska och matte, en dag var i stan. Annars hade jag kontakt med mina lärare via mejl och adobe connect och jag upplevde att det var väldigt trevligt. Min historielärare fick jag väldigt bra kontakt med, vi pratade en timme om historia i största allmänhet när jag hade muntlig examination, han ansåg att jag hade så bra koll att det var mer intressant att prata än förhöra. :D
 
Här! :D Jag började läsa upp mina betyg för snart fem år sedan tror jag :cautious: Tiden går ruskigt snabbt. :D Jag var tvungen att ha engelska 6, Matte B och Svenska C och så läste jag historia bara för att ha något roligt också. :D Engelskan och Svenska var enkla, matten fick jag kämpa med men jag har aldrig förstått matte överhuvudtaget. :o Sen läste jag två fristående terminen, en med historia och en med religion innan jag sökte till lärarprogrammet, och nu har jag läst två år till sommaren, och har tre år kvar, eller snarare 3,5 år för att även bli behörig för att undervisa religion också. Jag fyller 40 i år. :p
Jag pratade med studievägledaren på kommunen, hon hjälpte mig reda ut vad jag behövde, mitt betyg var så pass gammalt att det blev lite rörigt, och skrev sen på papperna till Hermods som min kommun har köpt tjänsten av. Sen läste jag på distans hemifrån, jag fick åka in och skriva nationellt prov i svenska, engelska och matte, en dag var i stan. Annars hade jag kontakt med mina lärare via mejl och adobe connect och jag upplevde att det var väldigt trevligt. Min historielärare fick jag väldigt bra kontakt med, vi pratade en timme om historia i största allmänhet när jag hade muntlig examination, han ansåg att jag hade så bra koll att det var mer intressant att prata än förhöra. :D
Det låter ju väldigt bra :D Jag hade någon kort period för typ 10 år sedan när jag skulle läsa in lite via just Hermods, men då var allt otroligt krångligt och när läraren dessutom slutade svara på mail kring frågor osv så att jag inte ens kunde klara kursen jag påbörjat... Då gav jag upp helt. Pga allt strul är jag livrädd för att börja plugga igen. Samtidigt har ju saker och ting ändrats och i värsta fall skulle jag väl få fråga här hur sjutton olika problem kan lösas.

Att jag alls börjat fundera på pluggandet är för att jag börjat se att det finns några yrken som ändå skulle vara roliga att ha, men som kräver utbildning. Tidigare hade jag ingen som helst tanke kring något sådant, och sett till hela min livssituation då så är det inte konstigt att det gick åt helvete. Men ja... Usch. Beslutsångest.
 
Det låter ju väldigt bra :D Jag hade någon kort period för typ 10 år sedan när jag skulle läsa in lite via just Hermods, men då var allt otroligt krångligt och när läraren dessutom slutade svara på mail kring frågor osv så att jag inte ens kunde klara kursen jag påbörjat... Då gav jag upp helt. Pga allt strul är jag livrädd för att börja plugga igen. Samtidigt har ju saker och ting ändrats och i värsta fall skulle jag väl få fråga här hur sjutton olika problem kan lösas.

Att jag alls börjat fundera på pluggandet är för att jag börjat se att det finns några yrken som ändå skulle vara roliga att ha, men som kräver utbildning. Tidigare hade jag ingen som helst tanke kring något sådant, och sett till hela min livssituation då så är det inte konstigt att det gick åt helvete. Men ja... Usch. Beslutsångest.
Ibland är Hermods orimligt tröga, men om man är rak och ställer krav så brukar det mesta lösa sig, ha lite is i magen och lägga problemen i deras knä helt enkelt. :D Jag hade en lärare i engelska som försvann lite men vi hade ytterligare en som vi tränade muntligt med så jag mejlade och fråga henne när jag inte fick något svar från första läraren. :D Det går även att välja att få läsa delvis på plats också, då kan man träffar lärare ansiktet mot ansikte om man tycker att det är enklare! :D

Jag hade inge problem i skolan förutom lathet, de frågade om vi ville läsa matte B och vi tackade nej, för vi skulle ju jobba med hästar resten av livet. Tjena liksom :rofl: Men det straffade sig sen istället så jag blev tvungen att läsa in.
 
Ibland är Hermods orimligt tröga, men om man är rak och ställer krav så brukar det mesta lösa sig, ha lite is i magen och lägga problemen i deras knä helt enkelt. :D Jag hade en lärare i engelska som försvann lite men vi hade ytterligare en som vi tränade muntligt med så jag mejlade och fråga henne när jag inte fick något svar från första läraren. :D Det går även att välja att få läsa delvis på plats också, då kan man träffar lärare ansiktet mot ansikte om man tycker att det är enklare! :D

Jag hade inge problem i skolan förutom lathet, de frågade om vi ville läsa matte B och vi tackade nej, för vi skulle ju jobba med hästar resten av livet. Tjena liksom :rofl: Men det straffade sig sen istället så jag blev tvungen att läsa in.
Att läsa delvis på distans låter ju hur bra som helst. Jag gillar inte alls klassrumsmiljöer och liknande, men har börjat vänja mig och klarar utan problem av att sitta med vid jobbets morgonmöten (det kändes som väldigt mycket samma sak innan). Samtidigt kan det ju behövas för att faktiskt få något gjort... Tänker också att om det är delvis distans så kan jag jobba lite samtidigt och det vore ju trevligt för plånboken.

Och du var inte ensam om att tacka nej till mattekurser osv :D När jag gick gymnasiet så var det naturbruk som gällde, hästinriktat först, sedan bytte jag till hund. Vi fick då välja olika kurspaket och de få som valde det paket som var mer inriktat för att kunna studera vidare, de personer sågs som otroligt konstiga. Jag och många andra förstod inte alls(!) vitsen med något sådant. Å andra sidan, jag har inget minne av att någon lärare någonsin förklarade speciellt noga för oss vad sådant var bra för. Hade vi fått bättre guidning så hade det nog blivit annorlunda med vilka kurser vi läste.
 
Uppsatsen är verkligen på sluttappen nu ..väldigt rörigt i huvudet kring om jag lyckats knyta ihop den eller inte. Inlämning måndag, bara hålla tummarna efter det antar jag..
Just nu önskar jag att jag inte hade jobb efter examen, det gör det hela så mycket mer pressat :nailbiting:
 
Har inte läst hela tråden, men tänkte hoppa in här med en liten fråga ändå...
Jag fyller snart 28 och har ingen vettig utbildning alls. Mina gamla gymnasiebetyg är bedrövliga pga dåligt mående under gymnasieåren. Det blev väl aldrig ens någon färdig utbildning av det hela, vissa kurser saknas helt. Nu när jag mått bra i några år har jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt att få till något vettigt av det där, att plugga en del för att sedan kunna utbilda sig vidare på något sätt.

Jag läste tidigare i veckan en artikel om en som gjort så och hon var jättenöjd, men jag hittar otroligt lite information på kommunens hemsida om hur det går till, om det alls är möjligt.

Är det någon här som läst ikapp gymnasiebetyg efter vanliga "gymnasieåldern" för att sedan utbilda sig vidare på något sätt? Hur fasen gör man? Just nu mår jag illa bara av att tänka på att kontakta studievägledaren i kommunen men gissar att det är där jag måste börja?

Jag gick inte gymnasiet alls. :p Året jag skulle fylla 28 år fick jag för mig att jag skulle börja på universitetet. Det var våren 2011. Läste de gymnasiekurser som krävdes (inte så många tack vare reell kompetens) och skrev högskoleprovet. Blev klar med de studierna i februari 2012, tror jag. Började på universitetet hösten 2012, precis innan jag fyllde 29 år. Tog examen i somras, läste lite extra efter det och har nu precis det jobb jag vill ha. :D

Inte säkert att du behöver gå via någon studievägledare. Om du har ett komplett gymnasiebetyg, men betygen för låga, tror jag att högskoleprov är vägen att gå. Det är lättare att konkurrera i den antagningsgruppen än motsvarade grupp för folk med vanligt gymnasiebetyg. Det enda du då behöver läsa i gymnasieväg är eventuella kurser för särskild behörighet till den utbildning du vill söka sen.
 
:arghh: Men när han inte säger något om något annat då? :nailbiting: Jag börjar bli lite trött, jag frågar om metod delen är bra och han svarar med att rätta stavfel/slarvfel. :cautious:

Den kanske duger för nu? Så minns jag det, att ibland när jag ville veta något så petade handledaren mest...för att lite senare verkligen attackera exempelvis metoddelen o hitta de mesta fel man kan hitta (fast jag gillar henne ändå så här långt efter, liite jobbig var hon allt. ;)).
 
Den kanske duger för nu? Så minns jag det, att ibland när jag ville veta något så petade handledaren mest...för att lite senare verkligen attackera exempelvis metoddelen o hitta de mesta fel man kan hitta (fast jag gillar henne ändå så här långt efter, liite jobbig var hon allt. ;)).
Men den ska in på måndag:nailbiting::arghh: Gud vad jag avskyr att vänta på besked :meh:
 
Oh vilken bra tråd.
Jag läser en master på halvtid på distans. Har ca 1 år kvar av totalt 4. Är nu trött(!) då jag misssde ett seminarium pga. Akut urdragning av visdomstand. Bad dagen efter att få vet hur jag skulle komplettera. Fortfarande inget svar. Vill gärna ha det innan jag får valp på fredag så jag slipper ännu en grej att göra.
 
Oh vilken bra tråd.
Jag läser en master på halvtid på distans. Har ca 1 år kvar av totalt 4. Är nu trött(!) då jag misssde ett seminarium pga. Akut urdragning av visdomstand. Bad dagen efter att få vet hur jag skulle komplettera. Fortfarande inget svar. Vill gärna ha det innan jag får valp på fredag så jag slipper ännu en grej att göra.
Det är sjukt drygt att inte ens få veta vad man ska göra för att komplettera, jag har tack och lov bara behövt komplettera en gång och då av rent slarv från min sida, jag tog fel på dag :o men jag mejlade kursansvarige och fick svar omgående vad jag behövde göra. :up:
 
Har inte läst hela tråden, men tänkte hoppa in här med en liten fråga ändå...
Jag fyller snart 28 och har ingen vettig utbildning alls. Mina gamla gymnasiebetyg är bedrövliga pga dåligt mående under gymnasieåren. Det blev väl aldrig ens någon färdig utbildning av det hela, vissa kurser saknas helt. Nu när jag mått bra i några år har jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt att få till något vettigt av det där, att plugga en del för att sedan kunna utbilda sig vidare på något sätt.

Jag läste tidigare i veckan en artikel om en som gjort så och hon var jättenöjd, men jag hittar otroligt lite information på kommunens hemsida om hur det går till, om det alls är möjligt.

Är det någon här som läst ikapp gymnasiebetyg efter vanliga "gymnasieåldern" för att sedan utbilda sig vidare på något sätt? Hur fasen gör man? Just nu mår jag illa bara av att tänka på att kontakta studievägledaren i kommunen men gissar att det är där jag måste börja?

Nu hade jag visserligen gymnasieexamen sen innan, men läser just nu upp naturvetenskaplig behörighet eftersom jag sedan tidigare bara har samhällsvetenskaplig behörighet vilket inte räcker riktigt dit jag vill. Med största sannolikhet bör du ta kontakt med studievägledaren, speciellt eftersom ansökningstiden för höstens komvuxkurser har gått ut i flera städer. Vet inte hur det är i just din kommun. Jag läser på NTI-skolan och får "som tur är" min utbildning betald av kommunen trots att de har eget komvux. Jag blev tvungen att göra en specifik ansökan och motivera varför jag skulle läsa på distans istället för via kommunen. Oftast måste jag söka kurs för kurs när man läser via komvux på NTI, men än så länge har det gått väldigt bra. Är lite nervös hur det blir inför hösten bara, eftersom vissa kommuner kan ställa sig negativa till att behöva betala för att man ska få läsa på distans.

Du kan ju alltid börja att kolla på skolor som Hermods och NTI i fall du kan söka kurser direkt via dem utan att gå via din kommun. I fall du kan tänka dig att plugga på distans alltså. Krävs en del självdisciplin men själv trivs jag väldigt bra med det. :)
 
@Red_Chili

Jag började läsa upp gymnasiet nu i våras. Har gjort första kursen på flex via NTI men kommer fortsätta helt på distans via Hermods nu då NTI inte finns kvar i min kommun efter sista kursslutet i sommar.
Det har funkat jättebra med flex. Har haft tillgång till 1 lektion i veckan som är frivillig och jag har gått på alla. Nu blir det helt på distans och jag ska läsa matte denna gången vilket inte är min starka sida så hade gärna gått på en lektion eller två men jag har fördelen att ha en make som är duktig på matte och som har väldigt lätt för det så får jag problem med något så vet jag att jag kan få hjälp av honom att förstå mig på det hela.
Så testa en kurs. Ta någon du vet att du är bra på så det går smidigt och du får motivation till att fortsätta :)
 
Bestämde mig för att söka religion och psykologi till kursstart i höst. Så nu kan jag släppa det och nästa ansökningsperiod är inte förens i september så ska nog komma på vad nästa kurs blir tills dess :)
 
:banghead::banghead: Jag får krupp på min handledare, jag frågade om jag skulle bygga ut metod delen, han svarar "nej du behöver inte bygga ut diskussionen mer" O_o Sen vill han att jag ska stryka delen där jag går igenom hur jag har sökt fram litteraturen trots att det står uttryckligen i instruktionen för uppsatsen att det ska vara med, sen försökte han påstå att jag ska skriva sammanfattningen på engelska trots att det återigen står i instruktionen att den ska vara på svenska. Känns verkligen stabilt det här :crazy:
Sen frågade jag om mitt förslag till titel var okej och fick till svar "ja en titel behöver du ha" O_o:arghh: Nähä ja för det var verkligen det jag frågade om.
 
:banghead::banghead: Jag får krupp på min handledare, jag frågade om jag skulle bygga ut metod delen, han svarar "nej du behöver inte bygga ut diskussionen mer" O_o Sen vill han att jag ska stryka delen där jag går igenom hur jag har sökt fram litteraturen trots att det står uttryckligen i instruktionen för uppsatsen att det ska vara med, sen försökte han påstå att jag ska skriva sammanfattningen på engelska trots att det återigen står i instruktionen att den ska vara på svenska. Känns verkligen stabilt det här :crazy:
Sen frågade jag om mitt förslag till titel var okej och fick till svar "ja en titel behöver du ha" O_o:arghh: Nähä ja för det var verkligen det jag frågade om.
Hade fått krupp om min handledare hade svarat sådär :crazy:
Skriver du B- eller C-uppsats? Eller högre?
Har för mig att från och med C nivå ska sammanfattning ( om det är abstrakt du menar?) vara på engelska, men kan missminna mig såklart.
 
Hade fått krupp om min handledare hade svarat sådär :crazy:
Skriver du B- eller C-uppsats? Eller högre?
Har för mig att från och med C nivå ska sammanfattning ( om det är abstrakt du menar?) vara på engelska, men kan missminna mig såklart.
Det är en pytteliten uppsats, bara 7,5 hp för att träna inför den större. ;) men det är frustrerande, för att få lämna in måste han ha sagt okej och sen ska jag försvara varför jag inte har med de obligatoriska delarna och får inte skylla på min handledare :meh: för jag ska själv ta ansvar för vad jag lämnar in.
 
Det är en pytteliten uppsats, bara 7,5 hp för att träna inför den större. ;) men det är frustrerande, för att få lämna in måste han ha sagt okej och sen ska jag försvara varför jag inte har med de obligatoriska delarna och får inte skylla på min handledare :meh: för jag ska själv ta ansvar för vad jag lämnar in.

Jag hade nog gått till kursansvarig/examinator om min handledare varit sådär clueless...
 
Jag hade nog gått till kursansvarig/examinator om min handledare varit sådär clueless...
Jag har klagat på honom i flera omgångar :crazy: jag har haft honom som handledare i tre delkurser nu och det har varit strul rakt genom alla tre. Men som jag förstod det skulle han börja jobba på en annan högskola nästa termin och de säger att han tydligen är bra på större uppsatser. Problemet blir när han inte verkar läsa varken vad jag skriver eller vad som står i uppgiften.:meh: De två tidigare delkurserna är det han som har satt betyg på mig, vilket har varit VG så kursansvarige tycker att jag gnäller i onödan, men nu får jag en annan examinator och det känns väldigt osäkert. :arghh:
 
Jag har klagat på honom i flera omgångar :crazy: jag har haft honom som handledare i tre delkurser nu och det har varit strul rakt genom alla tre. Men som jag förstod det skulle han börja jobba på en annan högskola nästa termin och de säger att han tydligen är bra på större uppsatser. Problemet blir när han inte verkar läsa varken vad jag skriver eller vad som står i uppgiften. De två tidigare delkurserna är det han som har satt betyg på mig, vilket har varit VG så kursansvarige tycker att jag gnäller i onödan, men nu får jag en annan examinator och det känns väldigt osäkert. :arghh:
Jobbigt läge :cautious:

Själv har jag min muntliga redovisning av mitt arbete på torsdag :nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 291
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 009
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp