Vi som pluggar - del 5

Minns känslan. Vet HUR slitigt det är. Hade samma resa jag. Kom aldrig in i klassen, blev aldrig en del av gruppen, "alla andra" lämnade in o gick vidare o jag blev kvar.
Gör dock inte som jag utan ta sommaren o vila o sedan starta uppsatsen till hösten. Jag gick på alldeles för fort o hårt.
Vad har du pluggat? :)
 
Nu har vi fått den vi ska opponera på och vem som opponerar på vår egen, jag fick en person jag trivs bra med så det känns bra! Hen kommer att vara noga men på ett bra sätt så det känns bara bra! :up: Den jag ska opponera på har lite mindre koll på men det lilla jag har läst känns som om det är bra, vilket gör det lättare! :D
 
Dags för opponering imorgon, tjejens uppsats som jag läser är riktigt bra och känns svårt att komma på något konstruktivt, har hittills 3 frågor och någon liten formalia grej. Hur mycket brukar man behöva? Handlar om b-uppsats, opponeringstid 15-20 min
 
Dags för opponering imorgon, tjejens uppsats som jag läser är riktigt bra och känns svårt att komma på något konstruktivt, har hittills 3 frågor och någon liten formalia grej. Hur mycket brukar man behöva? Handlar om b-uppsats, opponeringstid 15-20 min
Alltså vad läser du? Jag skulle skriva exakt samma sak.:rofl: jag läser religionsvetenskap. :)
 
Alltså vad läser du? Jag skulle skriva exakt samma sak.:rofl: jag läser religionsvetenskap. :)
Haha! Svårt detta med opponering, vanligtvis har jag jobbigt med att ge "kritik" men nu önskar jag att det fanns någon brist man skulle kunna peka ut och fråga om :D Blir inte så intressant om man bara " bra, bra, tydligt och bra här med " :angel:
Jag läser vårdadministration med statsvetenskaplig inriktning :)
 
Dags för opponering imorgon, tjejens uppsats som jag läser är riktigt bra och känns svårt att komma på något konstruktivt, har hittills 3 frågor och någon liten formalia grej. Hur mycket brukar man behöva? Handlar om b-uppsats, opponeringstid 15-20 min
Förhoppningsvis kan ju dina tre frågor leda till en diskussion er emellan vilket gör att den där kvarten snabbt kommer vara över :) så om det är frågor som kan leda till mer så att säga så skulle jag nog tycka att det räcker. Lycka till!
 
Dags för opponering imorgon, tjejens uppsats som jag läser är riktigt bra och känns svårt att komma på något konstruktivt, har hittills 3 frågor och någon liten formalia grej. Hur mycket brukar man behöva? Handlar om b-uppsats, opponeringstid 15-20 min

Alltså vad läser du? Jag skulle skriva exakt samma sak.:rofl: jag läser religionsvetenskap. :)

Den granskning som man gör vid en opponering behöver inte bara handla om att ge kritik, utan om att se om de resonemang som görs kan utmanas (och det kan de alltid). Man kan också ställa frågor som gäller urval och utgångspunkter, t.ex. varför respondenten (den som försvarar sin uppsats) har valt ett visst teoretiskt perspektiv eller utgångspunkt. Det man gör då är att pröva om respondenten kan försvara sina utgångspunkter. Man kan även utveckla detta och fundera över på vilket sätt som de valda ansatserna påverkar slutsatserna. Det är exempelvis inte en tillräcklig motivering från uppsatsförfattaren att den valda teorin passade bra eller att den var särskilt användbar för att behandla den fråga som ställs. Respondenten ska också kunna förklara varför den är mer användbar än andra teorier. Det senare är särskilt viktigt om en annan teoretisk ansats skulle kunna leda till en annan slutsats än den som respondenten kommer fram till i sitt arbete.
 
Den granskning som man gör vid en opponering behöver inte bara handla om att ge kritik, utan om att se om de resonemang som görs kan utmanas (och det kan de alltid). Man kan också ställa frågor som gäller urval och utgångspunkter, t.ex. varför respondenten (den som försvarar sin uppsats) har valt ett visst teoretiskt perspektiv eller utgångspunkt. Det man gör då är att pröva om respondenten kan försvara sina utgångspunkter. Man kan även utveckla detta och fundera över på vilket sätt som de valda ansatserna påverkar slutsatserna. Det är exempelvis inte en tillräcklig motivering från uppsatsförfattaren att den valda teorin passade bra eller att den var särskilt användbar för att behandla den fråga som ställs. Respondenten ska också kunna förklara varför den är mer användbar än andra teorier. Det senare är särskilt viktigt om en annan teoretisk ansats skulle kunna leda till en annan slutsats än den som respondenten kommer fram till i sitt arbete.
Tack! Det där var jättebra! Vi har fått en handledning men det känns så vag att det är svårt att få grepp på vad de egentligen menar. :cautious: Jag är tacksam att jag inte har huvudopponeringen för en annan i min grupp, hen valda material känns mycket tveksamt och slutsatsen ännu mer. :crazy: Men jag behöver bara ha någon kommentar om den tack och lov.
 
Sista inlämningen i historia fick jag G på så nu är den kursen helt avslutat! :banana: och i religionsvetenskapen är det bara uppsatsen kvar, så det känns skönt!
 
När ens klasskamrater sitter och beklagar sig att vår 7,5hp kurs känns som en 30hp kurs och att det är för lite tid och själv ser man ut såhär :confused: Till skillnad från första kursen där vi fick tentamensfrågorna 7 dagar innan inlämning så fick vi här frågorna när kursen började, hade 2 veckor inläsning/besvarande av frågor, praktik 2 veckor med insamlande av material för att kunna besvara vissa frågor, och 1 vecka att skriva ihop allt. Jag tycker att det är gott om tid, även om man alltid vill ha mer tid? Själv är jag ju alltid ute i sista minuten och det brukar gå bra det med..:o
 
Den granskning som man gör vid en opponering behöver inte bara handla om att ge kritik, utan om att se om de resonemang som görs kan utmanas (och det kan de alltid). Man kan också ställa frågor som gäller urval och utgångspunkter, t.ex. varför respondenten (den som försvarar sin uppsats) har valt ett visst teoretiskt perspektiv eller utgångspunkt. Det man gör då är att pröva om respondenten kan försvara sina utgångspunkter. Man kan även utveckla detta och fundera över på vilket sätt som de valda ansatserna påverkar slutsatserna. Det är exempelvis inte en tillräcklig motivering från uppsatsförfattaren att den valda teorin passade bra eller att den var särskilt användbar för att behandla den fråga som ställs. Respondenten ska också kunna förklara varför den är mer användbar än andra teorier. Det senare är särskilt viktigt om en annan teoretisk ansats skulle kunna leda till en annan slutsats än den som respondenten kommer fram till i sitt arbete.
Tack för ett jättebra svar! Medveten om att det inte handlar om att kritisera den andres uppsats, dumt uttryckt:) Tror jag har fått ihop några funderingar och frågor om hur hon tänkt kring vissa val, får hoppas hon svarar utförligt så tiden går åt :D
 
När ens klasskamrater sitter och beklagar sig att vår 7,5hp kurs känns som en 30hp kurs och att det är för lite tid och själv ser man ut såhär :confused: Till skillnad från första kursen där vi fick tentamensfrågorna 7 dagar innan inlämning så fick vi här frågorna när kursen började, hade 2 veckor inläsning/besvarande av frågor, praktik 2 veckor med insamlande av material för att kunna besvara vissa frågor, och 1 vecka att skriva ihop allt. Jag tycker att det är gott om tid, även om man alltid vill ha mer tid? Själv är jag ju alltid ute i sista minuten och det brukar gå bra det med..:o
En del verkar inte riktigt greppa det där med studier, jag har haft fantastiska kurskamrater som tycker att det är fruktansvärt att vi ska behöva läsa 20 sidor på en vecka. O_o
 
När ens klasskamrater sitter och beklagar sig att vår 7,5hp kurs känns som en 30hp kurs och att det är för lite tid och själv ser man ut såhär :confused: Till skillnad från första kursen där vi fick tentamensfrågorna 7 dagar innan inlämning så fick vi här frågorna när kursen började, hade 2 veckor inläsning/besvarande av frågor, praktik 2 veckor med insamlande av material för att kunna besvara vissa frågor, och 1 vecka att skriva ihop allt. Jag tycker att det är gott om tid, även om man alltid vill ha mer tid? Själv är jag ju alltid ute i sista minuten och det brukar gå bra det med..:o
En del verkar inte riktigt greppa det där med studier, jag har haft fantastiska kurskamrater som tycker att det är fruktansvärt att vi ska behöva läsa 20 sidor på en vecka. O_o

Det är kul vad som kan anses vara heltidsstudier enligt olika personer :D Vi har, framförallt, en lärare som är helt galen vad gäller att fylla upp våra dagar. På dagar där vi är schemalagda 9-16 så lägger han till uppgifter att göra på eftermiddagen för att fylla ut timmen 16-17. Timmen 8-9 låter han oss generöst ha till andra former av inlärning... Dock så har vi i princip ingen litteratur för kursen så det kanske går på ett ut :p Förövrigt så är närvaron obligatorisk och det är oklart vad som kan göras som komplettering om någon dag missas.
 
Jag har oxå presentation och opponering imorgon 😆 Jag var mkt tveksam till upplägget på den jag ska opponera mot, jag mailade examinatorn som sa att jag skulle ställa frågor kring det vetenskapliga innehållet..
 
En del verkar inte riktigt greppa det där med studier, jag har haft fantastiska kurskamrater som tycker att det är fruktansvärt att vi ska behöva läsa 20 sidor på en vecka. O_o
Ja, vi har 4 obligatoriska böcker och det är inte hela som ska läsas. I ena var det ca 50 sidor. Kanske lite mer i de andra. På fem veckor! Visserligen praktik under två veckor men..jag tycker att litteraturen är astråkig så jag tokläser väl den inte men sådär lagom för att klara uppgiften men även om man läser _exakt_ varje ord kan jag inte förstå hur vi har lite tid...O_o
Men tidigare var det en del gnäll också, för hur man minsann skulle hinna när man jobbade och hade barn osv osv osv, som att universitetsstudier skulle vara anpassade efter att folk jobbar och har barn? Eh va? Varför ska skolan ta hänsyn till det? Suck!
 
Ja, vi har 4 obligatoriska böcker och det är inte hela som ska läsas. I ena var det ca 50 sidor. Kanske lite mer i de andra. På fem veckor! Visserligen praktik under två veckor men..jag tycker att litteraturen är astråkig så jag tokläser väl den inte men sådär lagom för att klara uppgiften men även om man läser _exakt_ varje ord kan jag inte förstå hur vi har lite tid...O_o
Men tidigare var det en del gnäll också, för hur man minsann skulle hinna när man jobbade och hade barn osv osv osv, som att universitetsstudier skulle vara anpassade efter att folk jobbar och har barn? Eh va? Varför ska skolan ta hänsyn till det? Suck!
Jag klagade lite när vi hade litteraturhistoria, då förväntades vid läsa minst två romaner i vecka, och 100-200 sidor i huvudboken och dessutom hinna förbereda för seminariet som ofta innebär frågor som "hur kan bok x ställas i relation till bok y och hur skulle undervisningen kunna se ut? ":crazy: Men det gick, även om jag hade kunna tänka mig att läsa en hel del lite mer ingående. :angel:

Det där med familj och jobba, det har jag också fått höra, mest roligt blev det när en försökte förklara för mig att livet med sambo gjorde att det inte fanns tid för så mycket mer. Jag konstatera att jag pendlar till universitetet, har två barn som har egna aktiviteter, då även hund som ska aktiveras och en man som periodvis jobbar mer än heltid. Sen skötte jag även lite kontorsuppgifter på sidan. :angel:
 
Det här är ju löjligt, jag är mer nervös över min opponering än vad min opponent ska säga om min uppsats. :rofl: Höll på att missa att det skulle vara i power point form så nu har jag gjort en sån också! :nailbiting::up:
 
Jag är såååå less på tentan nu. Det känns som att det blev tunnare och tunnare för varje delfråga :angel: nu är jag på sista och jag vill bara lämna in skiten och glömma den. Känns som att den ena kan bli godkänd men inte den andra. För nu ska jag skriva om effekter av en förändring jag valt och i texten efterfrågas negativa saker tolkar jag det som, men jag har bara positiva..hm.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 198
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 906
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
841
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 142
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp